V2.fi ennakoi: Ghostwire: Tokyo viimein näytillä
Henkien kätkemä II: Tokyo Drift
Shinji Mikami on aika kova ukko tekemään videopelejä. Kaverin meriittilistalta löytyy Resident Eviliä, Viewtiful Joea, God Handia, Vanquishia ja ties mitä muuta. Viimeiset vuodet Mikami on vaikuttanut Tango Gameworksilla, joka on toistaiseksi julkaissut kaksi kohtalaisen hyvää selviytymiskauhupeliä The Evil Within -duologian muodossa.
Firman seuraava pelikin on ollut tiedossa jo jonkin aikaa, sillä Ghostwire: Tokyo oli yksi PlayStation 5:n julkaisutilaisuudessa paljastetuista peleistä. Tämän jälkeen se kuitenkin teki todellisen katoamistempun, eikä siitä ole pariin vuoteen kuulunut mitään. Mutta nyt kuuluu, sillä tammikuun lopussa lehdistö kutsuttiin tutustumaan pelin miltei valmiiseen kehitysversioon. Mekin olimme mukana!
Pelin tapahtumat pyörähtävät käyntiin, kun Tokion kaikki asukkaat katoavat yllättäen jälkiä jättämättä. Näiden tilalla on pino “vierailijoita”, šintolaisuskosta lainattuja henkiolentoja. Pelaaja on yksi hyvin harvoista selviytyjistä, jonka tomumaja saa ylimääräisen vieraan kuuluisan kummitusjahtaajan hengen muodossa. Yhdessä epätodennäköinen kaksikko lähtee selvittämään, mihin Tokion asukkaat katosivat ja pistämään syyllistä vastuuseen.
Peliä esiteltiin lehdistölle esipurkitetun videon muodossa, joten mitään omakohtaisia pelikokemuksia emme vielä pysty tarjoamaan. Olan yli katseltuna Ghostwire: Tokyo näyttää kuin Ubisoftin avoimen maailman pelien kummitusaiheiselta serkulta. Pelaaja ramppaa pitkin Tokiota suorittamassa tehtäviä, puhdistamassa kummitusten riivaamia alueita, pelastamassa viattomien sieluja ja niin edelleen.
Tämä saattaa ideana kuulostaa aika tympeältä ja sitä se voi toki lopulta myös olla, mutta esittelyversio teki ainakin minuun vaikutuksen tyylillään. Kummitusten valtaama Tokio näyttää todella tyylikkäältä, kun modernin suurkaupungin kaduilla vaeltelee vaikka sateenvarjojen alla värjötteleviä surullisia aaveita, tai kun tavallisen kerrostalon seinästä kasvaa ulos pari jättimäistä rukousnauhojen täyttämää puuta.
Kehitystiimi on selvästi ammentanut muutenkin ideoita šintolaisuuden perinteistä, seremonioista ja uskomuksista. Hirviöt eivät ole mitään perustason örkkejä vaan esimerkiksi Nioh-peleissä viehättäneitä Japanin mytologiasta tuttuja olentoja. Myös vaikkapa viattomien sielujen pelastaminen muuttuu ainakin hieman hauskemmaksi puuhaksi kun pelissä tämä tarkoittaa sitä, että sielut siirretään rukousnauhoilta tuonpuoleiseen hakkeroitujen puhelinkoppien kautta. Tango Gameworks on aina tehnyt pelinsä tyylillä ja runsasta mielikuvitusta käyttäen, eikä Ghostwire: Tokyo tunnu tekevän poikkeusta.
Esittelyversio sisälsi tietenkin runsaasti taistelua, mutta myös hiljaisempia hetkiä, joissa etsiväkaksikko vaikka yritti ratkoa kotinsa lähellä jumissa olevan vanhuksen hengen ongelmia. Tämän elämää suojellut hyvän onnen henki on kadonnut ja asialla tuntuisi olevan entinen vuokranantaja, joka oli eläessäänkin yrittänyt kovistella mummoa luopumaan hengettärestään. Pimeän ja hylätyn talon tutkiminen ja lopulta isännöitsijän hengen manaaminen vaikuttivat aika tunnelmalliselta ja jännittävältä puuhalta, joten tiedossa tuntuu olevan aiheeseen sopivasti myös kauhumeininkiä. Jos japanikauhun klassikot, kuten Ju-On ja Ringu ovat tuttuja, tiedätte, millaista menoa sopii odottaa.
Ghostwire: Tokyon puolen tunnin esittelysessio jätti ainakin minulle positiiviset fiilikset. Peli näyttää todella kauniilta ja kehitystiimi on selvästi keksinyt omaperäisiä versioita avoimen maailman pelien perusjutuista, joten toivottavasti myös pelaaminen tuntuu kivalta.
Luonnollisesti emme voi tässä vaiheessa itse peliä pelaamatta vielä kommentoida tätä puolta mitenkään, mutta odotus ei ole enää suunnattoman pitkä. Kehitystiimin mukaan peli on jo viimeisessä kiillotusvaiheessaan eikä lykkäyksiä ole enää odotettavissa, joten “kevät 2022” voisi tällä kertaa jopa pitää paikkansa.
Kuten Shijni Mikami itse johdannossan totesi: “Tokion kaikki asukkaat tulevat muutaman viikon kuluttua katoamaan jälkiä jättämättä. Toivon, että odotatte sitä innolla!”
Ghostwire: Tokyo
Kehittäjä: Tango Gameworks
Julkaisija: Bethesda
Alustat: PlayStation 5, Windows
Julkaisu: kevät 2022
Lisätietoja: Bethesda
Pelistä julkaistiin tänään myös 10-minuuttinen pelikuvaa esittelevä video:
Firman seuraava pelikin on ollut tiedossa jo jonkin aikaa, sillä Ghostwire: Tokyo oli yksi PlayStation 5:n julkaisutilaisuudessa paljastetuista peleistä. Tämän jälkeen se kuitenkin teki todellisen katoamistempun, eikä siitä ole pariin vuoteen kuulunut mitään. Mutta nyt kuuluu, sillä tammikuun lopussa lehdistö kutsuttiin tutustumaan pelin miltei valmiiseen kehitysversioon. Mekin olimme mukana!
Tyhjät kadut, hiljaiset illat
Pelin tapahtumat pyörähtävät käyntiin, kun Tokion kaikki asukkaat katoavat yllättäen jälkiä jättämättä. Näiden tilalla on pino “vierailijoita”, šintolaisuskosta lainattuja henkiolentoja. Pelaaja on yksi hyvin harvoista selviytyjistä, jonka tomumaja saa ylimääräisen vieraan kuuluisan kummitusjahtaajan hengen muodossa. Yhdessä epätodennäköinen kaksikko lähtee selvittämään, mihin Tokion asukkaat katosivat ja pistämään syyllistä vastuuseen.
Peliä esiteltiin lehdistölle esipurkitetun videon muodossa, joten mitään omakohtaisia pelikokemuksia emme vielä pysty tarjoamaan. Olan yli katseltuna Ghostwire: Tokyo näyttää kuin Ubisoftin avoimen maailman pelien kummitusaiheiselta serkulta. Pelaaja ramppaa pitkin Tokiota suorittamassa tehtäviä, puhdistamassa kummitusten riivaamia alueita, pelastamassa viattomien sieluja ja niin edelleen.
Tämä saattaa ideana kuulostaa aika tympeältä ja sitä se voi toki lopulta myös olla, mutta esittelyversio teki ainakin minuun vaikutuksen tyylillään. Kummitusten valtaama Tokio näyttää todella tyylikkäältä, kun modernin suurkaupungin kaduilla vaeltelee vaikka sateenvarjojen alla värjötteleviä surullisia aaveita, tai kun tavallisen kerrostalon seinästä kasvaa ulos pari jättimäistä rukousnauhojen täyttämää puuta.
Kehitystiimi on selvästi ammentanut muutenkin ideoita šintolaisuuden perinteistä, seremonioista ja uskomuksista. Hirviöt eivät ole mitään perustason örkkejä vaan esimerkiksi Nioh-peleissä viehättäneitä Japanin mytologiasta tuttuja olentoja. Myös vaikkapa viattomien sielujen pelastaminen muuttuu ainakin hieman hauskemmaksi puuhaksi kun pelissä tämä tarkoittaa sitä, että sielut siirretään rukousnauhoilta tuonpuoleiseen hakkeroitujen puhelinkoppien kautta. Tango Gameworks on aina tehnyt pelinsä tyylillä ja runsasta mielikuvitusta käyttäen, eikä Ghostwire: Tokyo tunnu tekevän poikkeusta.
Esittelyversio sisälsi tietenkin runsaasti taistelua, mutta myös hiljaisempia hetkiä, joissa etsiväkaksikko vaikka yritti ratkoa kotinsa lähellä jumissa olevan vanhuksen hengen ongelmia. Tämän elämää suojellut hyvän onnen henki on kadonnut ja asialla tuntuisi olevan entinen vuokranantaja, joka oli eläessäänkin yrittänyt kovistella mummoa luopumaan hengettärestään. Pimeän ja hylätyn talon tutkiminen ja lopulta isännöitsijän hengen manaaminen vaikuttivat aika tunnelmalliselta ja jännittävältä puuhalta, joten tiedossa tuntuu olevan aiheeseen sopivasti myös kauhumeininkiä. Jos japanikauhun klassikot, kuten Ju-On ja Ringu ovat tuttuja, tiedätte, millaista menoa sopii odottaa.
Näyttää hyvältä, mutta miltä tuntuu?
Ghostwire: Tokyon puolen tunnin esittelysessio jätti ainakin minulle positiiviset fiilikset. Peli näyttää todella kauniilta ja kehitystiimi on selvästi keksinyt omaperäisiä versioita avoimen maailman pelien perusjutuista, joten toivottavasti myös pelaaminen tuntuu kivalta.
Luonnollisesti emme voi tässä vaiheessa itse peliä pelaamatta vielä kommentoida tätä puolta mitenkään, mutta odotus ei ole enää suunnattoman pitkä. Kehitystiimin mukaan peli on jo viimeisessä kiillotusvaiheessaan eikä lykkäyksiä ole enää odotettavissa, joten “kevät 2022” voisi tällä kertaa jopa pitää paikkansa.
Kuten Shijni Mikami itse johdannossan totesi: “Tokion kaikki asukkaat tulevat muutaman viikon kuluttua katoamaan jälkiä jättämättä. Toivon, että odotatte sitä innolla!”
Ghostwire: Tokyo
Kehittäjä: Tango Gameworks
Julkaisija: Bethesda
Alustat: PlayStation 5, Windows
Julkaisu: kevät 2022
Lisätietoja: Bethesda
Pelistä julkaistiin tänään myös 10-minuuttinen pelikuvaa esittelevä video:
Keskustelut (2 viestiä)
04.02.2022 klo 19.38 1
07.02.2022 klo 12.59 3
Näyttää kyllä siltä, ettei tämä tuo mitään uutta pöydälle. Voisi hyvinkin olla vaan joku Far Cryn dlc.
Eikö oo tarpeeks dudebro-räiskintää?