Tuorein sisältö

V2.fi ennakoi: Final Fantasy XIV: Endwalker

Miikka Lehtonen

13.10.2021 klo 18.52 | Luettu: 3881 kertaa | Teksti: Miikka Lehtonen

Kahdeksan vuoden tarina saa vihdoin päätöksensä
Loppuvuodesta tulee juhlava ainakin meidän Final Fantasy XIV -hörhöjen perspektiivistä, sillä marraskuun 23. päivänä julkaistaan pelin neljäs lisälevy, Endwalker. Perinteisesti Square Enix olisi tässä kohtaa lennättänyt pelitoimittajia Tokioon pelaamaan lisälevyä ja keskustelemaan siitä pelin tuottajan, Naoki ”Yoshi-P” Yoshidan kanssa, mutta koska elämme pandemia-aikoja, tapahtuma järjestettiin digitaalisesti.


Tulos oli silti sama: tuottajan kuulumiset pelin tiimoilta, sekä koko päivä aikaa tutkia lisälevyn uusia alueita, leikkiä muuttuneilla ammateilla ja jopa kokeilla yhtä pelin instansseista.
Olin jo ennakkoon Endwalkerista hyvin innoissani, mutta nyt? Nyt on hyvin vaikea laskea päiviä ja odottaa marraskuun loppua.

Yhden tarinan loppu, toisen alku


Pitkässä presentaatiossaan Yoshi-P muisti tapansa mukaan olla kohtelias. Hän avasi tilaisuuden puhumalla maailmanlaajuisesta tilanteesta ja kiittelemällä terveydenhuoltohenkilökuntaa heidän väsymättömistä ponnistuksistaan, koska ne ovat mahdollistaneet senkin, että hänen tiiminsä on voinut kehittää Endwalkeria.


Yoshi-P kiitti myös tiimiään näiden kovasta ja ahkerasta työstä, joka tulee jatkumaan aivan kehitysajan loppuun saakka, jotta lisälevy saadaan tuunattua aivan parhaaseen mahdolliseen kuntoon. Ja toki Yoshi-P kiitti myös pelaajia, joiden tuki on motivoinut tiimiä ja innostaa heitä edelleen joka päivä.

Kun Endwalker ilmestyy marraskuun lopussa, se tulee olemaan Final Fantasy XIV:n suurin lisälevy ja pieksee mittakaavallaan ”useimmat modernit RPG:t”. Koska Final Fantasy XIV on tarinavetoinen peli, Yoshi-P halusi erityisesti korostaa, että Endwalker päättää Final Fantasy XIV:n ensimmäisen ”saagan”, Hydaelynin ja Zodiarkin tarinan. Tämä tarina on eri muodoissaan pyörinyt A Realm Rebornista, eli peruspelin uudelleenjulkaisusta, lähtien.


Lisälevyn julkaisuversio, 6.0, viimeistelee valon ja pimeyden välisen taistelun ja kun 6.1 ilmestyy joskus alkuvuodesta 2022, se aloittaa kokonaan uuden, suuremman tarinan, joka tulee sitten jatkumaan useiden vuosien ajan eri perspektiiveistä. Tämä miltei sukupolvenvaihdos on innostanut myös tiimiä. ”Haluamme tarjoilla pelaajille yllätyksiä ja ilon hetkiä, kun heidän kysymyksensä saavat vihdoin vastauksia”, Yoshi-P selitti.

Endwalker sisältää kuusi suurta ja avointa pelialuetta, joihin on haettu tällä kertaa inspiraatiota muun muassa intialaisesta kulttuuripiiristä. Yoshi-P:n mukaan tarinaa ja tehtäviä on enemmän kuin missään aiemmassa lisälevyssä ja niiden myötä toki myös uusia luolastoja, uusia raideja ja uusia 24 pelaajan alliance-raideja.


Siinä sivussa tulee myös suurempia muutoksia ja uudistuksia kuin missään aiemmassa lisälevyssä tähän saakka.

Mihin numeroni katosivat?!


Final Fantasy XIV on nyt pyörinyt nykymuodossaan kahdeksan vuotta ja niiden aikana levelikatto on noussut 50. tasolta 80. tasolle. Pelaajien teho, ja sitä myötä myös hirvöiden teho, on noussut vauhdikkaasti ja olemme nyt aika älyttömässä tilanteessa. Shadowbringersin loppua kohti pomohirviöillä oli yli 440 000 000 kestopistettä, mikä on jo lukuna käsittämättömän suuri. Mutta huolestuttavammin myös pelimoottorin rajat ovat tulleet vastaan. Luvut ovat niin korkeita, että niiden myötä tehtävät laskutoimitukset pyörähtelevät välillä ympäri ja tuottavat peliin hämäriä bugeja.


Koska pelaajien teho ei ole tulevaisuudessa ainakaan laskemassa, tiimin täytyi tehdä jotain. Ja se jotain on niin kutsuttu ”downscaling” tai ”number squish”, riippuen keneltä kysytään. Yksinkertaisesti kaikkia lukuja skaalataan alaspäin runsaalla kädellä, mutta suhteessa toisiinsa. Jatkossa hyökkäykset eivät tee vaikka 150 000 pistettä vahinkoa, vaan kunnon 90. tason kriittinen osuma voi paukauttaa viholliseen 20 000 pistettä vahinkoa. Koska vihollisen kestopisteitä on myös skaalattu alaspäin samassa suhteessa, pelaajan perspektiivistä kokemus on identtinen, vaikka luvut ovat pienempiä.

Siinä sivussa tiimi on myös oikonut hieman muita ongelmakohtia. Alkuperäisessä visiossa tiimi kuvitteli, että pelaajat levelöisivät itselleen ammatin tai pari, mutta käytäntö on ollut toinen. Pelin ottaessa tuulta purjeisiinsa moni pelaaja on hurahtanut siihen niin totaalisesti, että he levelöivät useita ammatteja tai jopa ne kaikki. Niinpä kehitystiimi on laskenut kaikkia kokemuspistenumeroita alemmas.


A Realm Rebornista pääsee nyt eteenpäin vain päätarinaa juoksemalla ja kun lähtee levelöimään toista, kolmatta tai n:ttä ammattiaan sen ensimmäisen rinnalle, kokemuspisterajat ovat vielä entistä matalampia. ”Haluamme, että pelaajat voivat kokeilla kaikkea, mitä pelillä on tarjottavana”, Yoshi-P hehkutti. ”Niinpä toisten ammattien levelöinti on jatkossa hyvin nopeaa.”

Kyseessä on ollut suuri operaatio, joka voi paperilla vaikuttaa simppeliltä mutta on todellisuudessa kaikkea muuta. Esimerkiksi World of Warcraftin kehittäjät huomasivat oman vastaavan liiskauksensa jälkeen, että yllättäviin paikkoihin ilmestyi ikäviä bugeja, kun skaalaus ei toiminutkaan niin kuin oltiin toivottu. Tämä mielessä kehitystiimi on Yoshi-P:n johdolla testaillut erilaisia skenaarioita jo viikkojen ajan vanhoista raideista levelöintiin ja PVP:hen saakka. Tarkoituksena on, että Endwalkerin ilmestyessä kaikki vain toimii.

Tee työtä, jolla on tarkoitus


Endwalker tuo perinteiseen tyyliin pelaajille pari uutta ammattia, Reaperin ja Sagen. Reaper on melee-DPS, joka heiluttaa taistelussa jumalatonta viikatetta ja kutsuu avukseen henkiolennon, josta kuulemme varmasti Reaperin tarinassa enemmän. Sage taas on Final Fantasy XIV:n näkemys parantajasta, joka parantaa tekemällä vahinkoa. Jutun jujuna on, että Sage voi World of Warcraftin Discipline-papin tavoin heittää kavereihinsa buffin, jolloin kaikki Sagen hyökkäykset parantavat myös buffattuja tiimikavereita.


Kumpikin ammatti tuntui pelitestissä todella viihdyttävältä, vaikka tietenkin hyppy suoraan 90. tason hahmon kimppuun onkin hieman hämmentävää puuhaa ja jäin varmasti hyvin kauas edes semi-optimaalisesta suorituksesta. Reaperin jujuna on hieman Red Magen tavoin ladata perushyökkäyksillään mittareita, joiden täyttyessä voi paukutella menemään erikoishyökkäyksiä tai antaa hengen vallata ruumiinsa ja muuttua hetkeksi aikaa yliluonnolliseksi supersoturiksi.

Luonnollisesti myös kaikki muut ammatit saavat huomiota osakseen. Kaikki saavat 80. ja 90. tason välissä uusia kykyjä, mutta niiden ohella myös aiempia on tuunattua ja esimerkiksi Summoner on pistetty kokonaan uusiksi. Jatkossa Summoner on hieman Bardin kaltainen DPS-hahmo, joka kutsuu vuorotellen taistelukentälle lemmikkejään antamaan buffeja ja muokkaamaan tämän perushyökkäyksiä vaikka tuli- tai tuuli-teemaisiksi.


Uudistuksilla on pyritty oikomaan ammattien ongelmakohtia ja esimerkiksi Black Mage saa käyttöönsä Paradox-kyvyn, jolla Enochian-buffin ylläpitäminen on helpompaa. Paradox aktivoituu kun flippaa itsensä Astral Firestä Umbral Iceen tai päinvastoin. Nopeasti heitettävä kyky nostaa Enochian-laskurin taas täyteen mittaansa, joten sitä voi käyttää vaikka tulirotaatiossa nopeana ja helppona Fire III:n korvikkeena. Paladinit taas saavat uuden tehokkaan hyökkäyksen, joka kombottuu loitsimisvaiheen päättävän Confiteorin perään tehden muikeasti vahinkoa ja lisäksi palautellen nopeasti Paladinin manavarastoja.

Parin tunnin pelailun perusteella on tietenkin mahdotonta sanoa vielä mitään lopullista muutoksista, varsinkin kun Yoshi-P korosti (ja pyysi meitäkin korostamaan), että kaikki on vielä työn alla ja numerot voivat vielä muuttua dramaattisesti ennen julkaisua. Ainakin toistaiseksi kaikki tuntui kuitenkin hyvältä ja veikkaan, että useimmat pelaajat ovat minun tapaani vaikean valinnan edessä yrittäessään päättää, millä ammatilla lähtevät ensiksi Endwalkerin kimppuun.

Tule jo, joulu


Tässä sitä sitten ollaan. Final Fantasy XIV -demotili on sulkeutunut ja istun nyt koneellani vertauskuvallisesti raapien käsiäni ja laskien hetkiä siihen, että pääsen oikeasti pelaamaan Reaperilla, oikeasti tutkimaan Old Sharlayania, vierailemaan kuussa, pohtimaan, haluanko muuttaa kissa-aiheisesti nimetyn Hrothgarini miespuoliseksi Vieraksi…
Vaikka en vielä tiedäkään lisälevyn tarinasta enempää kuin tekään, luotto Square Enixiin on kova. Final Fantasy XIV -tiimi ei ole aiemminkaan juuri odotuksia pettänyt, vaan taso on pikemminkin noussut vuosi vuodelta ylemmäs. Olisin kovin yllättynyt, jos Endwalker olisi pettymys, vaikka tietenkin tyydyttävien loppuratkaisujen tuottaminen on tunnetusti hyvin vaikeaa.


Tässä kohtaa sanoisin normaalisti, että ainakaan odotus ei ole enää pitkä, mutta kun se on. Melkein kaksi kuukautta kirjoitushetkestä, sillä Endwalker todellakin ilmestyy 23.11. vaikka sen ennakkovaranneet pääsevätkin sukeltamaan pelin pariin jo 19.11. Mutta silti. Puolitoista kuukautta. Sehän on ikuisuus!

Mutta hei, sitä odotellessa…Tiesitkö, että kriittisesti kehutulla MMORPG:llä, Final Fantasy XIV:llä, on ilmainen kokeiluversio, joka sisältää täyden A Realm Rebornin SEKÄ palkintoja voittaneen Heavensward-laajennuksen 60. tasolle saakka, ilman rajoituksia peliajassa? Liity mukaan ja nauti Eorzeasta jo tänään!

Alustat: PC, PS4, PS5
Julkaisu: 23.11.2021
Lisätietoja: Pelin kotisivu

V2.fi | Miikka Lehtonen
< V2.fi pelasi: Clid t... Retro Rewind: Sitkeä... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (2 viestiä)

Zenos

14.10.2021 klo 00.37 2 tykkää tästä

Ai että! En malta odottaa, että pääsen pelaamaan Endwalkeria. Itse lähden kyllä kanssa ensimmäisenä pelaamaan Reaperilla. Näyttää todella hauskalta. Summoner ei ole aikaisemmin kiinnostanut, mutta nyt sekin näyttää todella hyvältä. Sagea voisi myös kokeilla, vaikka healerin rooli ei muuten oikein itselleni istu. Julkaisua odotellessa onkin hyvin aikaa parantaa esim. kalastajan taitoja tai tehdä uudelleen vaikka NieR: Automata raidsit.
lainaa
Joni

14.10.2021 klo 16.14 1 tykkää tästä

Itte odotan mielummin 9.1.5 patchii wowiin.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova