V2.fi ennakoi: Diablo II: Resurrected
21 vuotta vanha paholainen nostaa taas päätään, mutta millä menestyksellä?
En varmasti liioittele, jos sanon, että Blizzardilla ei juuri nyt mene hirveän lujaa. Firman imagoa ryöpyttänyt ahdisteluskandaali ei osoita laantumisen merkkejä, eivätkä firman pelitkään varsinaisesti myötätuulessa seilaa.
World of Warcraft on nihkeimmässä tilanteessaan ikinä, Overwatch 2 on kadonnut jälkiä jättämättä, Diablo 4 näyttää ilmestyvän joskus kylmäfuusion keksimisen jälkeen ja ne viimeaikaiset retro-remasteroinnitkin ovat jättäneet kansan kylmäksi. Tuskin kukaan olisi odottanut, että rakastetun Warcraft 3:n suuren hypen saattelemana kehitetty uusintaversio esimerkiksi päätyisi vuoden flopit -listoille.
Tämä mielessä Diablo II: Resurrectedin kehitystiimin niskassa onkin ehkä hieman paineita, koska nyt ei ole varaa uusiin töppeihin. Tutustuimme pelin tuoreimpaan kehitysversioon suljetun beeta-viikonlopun myötä, joten miltä näyttää?
Lyhyt versio? Diablo II: Resurrected on Diablo II. Heippa, kiitos kun luitte!
Ai, joku kaipaa lisää? Okei. Starcraftin ja Warcraft 3:n hengessä myös Diablo II: Resurrected on hyvin uskollinen uusintaversio 21 vuotta vanhasta peliklassikosta ja syykin on tuttu. Taustalla pyörii se alkuperäinen peli, jonka päälle on sitten lyöty valinnainen uusi grafiikkatila. Koska peli julkaistaan myös konsoleille, alkuperäisen pelin hiiriohjausten rinnalle on lisätty myös mahdollisuus pelata peliohjaimella hieman Diablo III:n konsoliversioiden tyyliin.
Vähemmän yllättäen lopputulos tuntuu välittömästi tutulta, sekä hyvässä että pahassa. Täytyy tunnustaa, että synkän pimeät peltomaisemat ja Matt Uelmenin moniäänisiä kitaroita yhdistelevät soundtrackit saivat heti aikaan kovin kotoisan ja nostalgisen olon. Uusintaversio sisältää lopulta kaiken alkuperäisen pelin sisällön, myös Lord of Destruction -laajennusosan hahmoluokat ja uudet tarinat. Testiversiosta tosin löytyi vain muutama hahmoluokka sekä muutaman tunnin verran pelattavaa aivan alkupuolilta. Mutta eipä testiversion paljon enempää tarvitsekaan sisältää.
Testiviikonlopun teemana olivat valitettavasti verkko-ongelmat. Lopullinen versio sisältää myös mahdollisuuden pelata offline-hahmoilla, mutta testiversion aikana kaikkien täytyi olla yhteydessä servereihin jatkuvasti. Oletettavasti myös lopullisessa versiossa tämä on useimpien valinta, sillä jos aikoo osallistua kausiin tai hakea itselleen peliseuraa, verkkotila on ainoa vaihtoehto. Tuntuu siltä, että Diablo II: Resurrected synkkaa aivan kaiken servereiden kautta, joten silloinkin, kun serverit toimivat, pelissä on usein pientä ja säännöllistä viivettä. Tuntuu kohtalaisen kurjalta, kun hyökkäykset ja loitsut menevät metrikaupalla ohi, koska serveri ja pelaajan lokaali kopio ovat eri mieltä siitä, missä hahmot ovat ja mihin hyökkäyksiä on tähdätty.
Ja kun serverit eivät toimi? Voi pojat! Useamman kerran testiviikonlopun aikana serverit kyykkäsivät aivan totaalisesti, jolloin tuloksena oli luonnollisesti hahmon kuolema ja pariin kertaan vielä tämän päälle runsaasti takapakkia, kun vaikka viimeisen puolen tunnin tekemiset olivat kadonneet serverien palattua mystisesti warppiin.
Toisaalta tällaistahan se tavallaan oli myös alkuperäisen Diablo II:n myötä, joten kenties tämäkin on vain uskollista alkuperäiselle pelille?
Diablo II: Resurrected ei varmasti voita palkintoja vuoden parhaimman näköisen pelin kategoriassa, mutta se näyttää kyllä pari metriä paremmalta kuin originaali. Koska uusien grafiikoiden alla pyörii koko ajan se alkuperäinen peli, vertailua voi tehdä vaikka lennossa, jolloin huomaa nopeasti, että alkuperäinen Diablo II näyttää aika paljon karummalta ja tönkömmältä kuin muistoissa.
HD-grafiikat tarjoillaan 16:9-kuvasuhteessa ja niissä tuntuu myös olevan enemmän animaatioruutuja kuin alkuperäisessä – tai ainakin ruudusta toiseen siirrytään pehmeämmin, jolloin animaatio vaikuttaa pehmeämmältä. Hieman erikoisesti myös PlayStation 5 -versio pakottaa pelaajan valitsemaan 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeuden ja silmäkarkin, eli käytännössä hieman nätimmän valaistuksen, välillä. Oikeastiko 21 vuotta vanhan pelin päällä pyörivä grafiikkalayer ei pysty molempiin modernilla koneella?
Ja siinä ne uudistukset sitten suunnilleen olivatkin: Diablo II on yhä Diablo II.
Tämä on toki monille puhtaasti hyvä juttu. Monet kaipasivat alkuperäisen pelin hahmonkehitystä, jota saa nyt koko rahan edestä. Kaikki alkuperäisen pelin buildit tietenkin toimivat myös edelleen, koska kyvyt ja jopa niiden mekaaninen toiminta ovat edelleen prikulleen samanlaisia kuin aikanaankin. Toisaalla taas olisin ehkä kaivannut myös uudistuksia. Olisiko kenenkään pelikokemus kaatunut siihen, jos mukana ei täytyisi raahata repullista parannus- ja manapulloja, vaan niiden kerääminen vaikka kasvattaisi vain käytössä olevien pullojen määrää? Paha sanoa, mutta tuorein silmin pelin pariin hyppäävä tulee varmasti järkyttymään siitä, että 21 vuotta vanha toimintaroolipeli tuntuu 21 vuotta vanhalta.
Jo ennen testiversion aukeamista kuultiin huonoja uutisia: Diablo II Resurrected ei tue TCP/IP-moninpeliä, eli mahdollisuutta yhdistää suoraan kaverin pyörittämälle serverille tai kaverin koneelle. Sen sijaan kaikki moninpeli tapahtuu Blizzardin omien servereiden ja Battle.netin kautta. Tämä ei toki ole suurelle osalle pelaajista mikään ongelma, mutta hieman ikävää silti, koska esimerkiksi LAN-moninpelit ovat nyt mahdottomia, ellei paikalla ole toimivaa nettiyhteyttä.
Omat fiilikseni ovat varovaisen optimistiset. Rehellisesti sanoen pidän Diablo III:sta enemmän kuin Diablo II:sta, mutta se ei tarkoita, etteikö sydämessäni olisi tilaa molemmille. Vaikka olisin ehkä nähnyt hieman pelaajien kokemusta parantavia pieniä tuunauksia, myös alkuperäiselle uskollinen toteutus on ihan pätevä.
Suurimmat huoleni ovatkin teknisiä. Testiversio tuntui välillä ihan sujuvalta ja toimivalta, mutta turhan usein pienikin verkkoviive sai kokemuksen tuntumaan kankealta ja ikävältä. Ja serverien kyykkääminen tosiaan pisti pelin aivan solmuun useampaan kertaan. Ja tämä on kuitenkin suljettu beeta-testi, jossa on murto-osa lopullisen pelin pelaajista. Miten käy, jos lopullinen peli saa suuren suosion ja serverit laukeavat? Tai no, huonostihan siinä käy, ja Blizzardin viimeaikaisen historian huomioiden juuri näin siinä tulee myös käymään, koska esimerkiksi World of Warcraft on myös usein ollut miltei pelikelvoton servereiden pätkiessä.
Tämä on kaikki hieman huolestuttavaa, sillä Diablo II: Resurrected ei ilmesty kuukausien päästä, vaan kuukauden päästä. Niinpä kehitystiimillä ei ole enää hirvittävän paljon aikaa pelin tuunailuun ja ongelmien ratkomiseen, vaan todennäköisesti lopullinen kokemus tulee olemaan aika pitkälti tällainen.
Palaamme siis asiaan jo muutaman viikon kuluttua selvittämään, miten pitkälle Diablo II:n charmit kantavat vuonna 2021. Sitä odotellessa itse kukin voi myös hypätä pelin testiversion pariin tänään 20.8. alkavan avoimen testiviikonlopun myötä.
Kehittäjä: Vicarious Visions / Blizzard
Julkaisija: Activision-Blizzard
Alustat: PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series S|X, PlayStation 5, Nintendo Switch
Julkaisu: 23.9.2021
Lisätietoja: Blizzard
World of Warcraft on nihkeimmässä tilanteessaan ikinä, Overwatch 2 on kadonnut jälkiä jättämättä, Diablo 4 näyttää ilmestyvän joskus kylmäfuusion keksimisen jälkeen ja ne viimeaikaiset retro-remasteroinnitkin ovat jättäneet kansan kylmäksi. Tuskin kukaan olisi odottanut, että rakastetun Warcraft 3:n suuren hypen saattelemana kehitetty uusintaversio esimerkiksi päätyisi vuoden flopit -listoille.
Tämä mielessä Diablo II: Resurrectedin kehitystiimin niskassa onkin ehkä hieman paineita, koska nyt ei ole varaa uusiin töppeihin. Tutustuimme pelin tuoreimpaan kehitysversioon suljetun beeta-viikonlopun myötä, joten miltä näyttää?
Tämän tuntuu tutulta
Lyhyt versio? Diablo II: Resurrected on Diablo II. Heippa, kiitos kun luitte!
Ai, joku kaipaa lisää? Okei. Starcraftin ja Warcraft 3:n hengessä myös Diablo II: Resurrected on hyvin uskollinen uusintaversio 21 vuotta vanhasta peliklassikosta ja syykin on tuttu. Taustalla pyörii se alkuperäinen peli, jonka päälle on sitten lyöty valinnainen uusi grafiikkatila. Koska peli julkaistaan myös konsoleille, alkuperäisen pelin hiiriohjausten rinnalle on lisätty myös mahdollisuus pelata peliohjaimella hieman Diablo III:n konsoliversioiden tyyliin.
Vähemmän yllättäen lopputulos tuntuu välittömästi tutulta, sekä hyvässä että pahassa. Täytyy tunnustaa, että synkän pimeät peltomaisemat ja Matt Uelmenin moniäänisiä kitaroita yhdistelevät soundtrackit saivat heti aikaan kovin kotoisan ja nostalgisen olon. Uusintaversio sisältää lopulta kaiken alkuperäisen pelin sisällön, myös Lord of Destruction -laajennusosan hahmoluokat ja uudet tarinat. Testiversiosta tosin löytyi vain muutama hahmoluokka sekä muutaman tunnin verran pelattavaa aivan alkupuolilta. Mutta eipä testiversion paljon enempää tarvitsekaan sisältää.
Testiviikonlopun teemana olivat valitettavasti verkko-ongelmat. Lopullinen versio sisältää myös mahdollisuuden pelata offline-hahmoilla, mutta testiversion aikana kaikkien täytyi olla yhteydessä servereihin jatkuvasti. Oletettavasti myös lopullisessa versiossa tämä on useimpien valinta, sillä jos aikoo osallistua kausiin tai hakea itselleen peliseuraa, verkkotila on ainoa vaihtoehto. Tuntuu siltä, että Diablo II: Resurrected synkkaa aivan kaiken servereiden kautta, joten silloinkin, kun serverit toimivat, pelissä on usein pientä ja säännöllistä viivettä. Tuntuu kohtalaisen kurjalta, kun hyökkäykset ja loitsut menevät metrikaupalla ohi, koska serveri ja pelaajan lokaali kopio ovat eri mieltä siitä, missä hahmot ovat ja mihin hyökkäyksiä on tähdätty.
Ja kun serverit eivät toimi? Voi pojat! Useamman kerran testiviikonlopun aikana serverit kyykkäsivät aivan totaalisesti, jolloin tuloksena oli luonnollisesti hahmon kuolema ja pariin kertaan vielä tämän päälle runsaasti takapakkia, kun vaikka viimeisen puolen tunnin tekemiset olivat kadonneet serverien palattua mystisesti warppiin.
Toisaalta tällaistahan se tavallaan oli myös alkuperäisen Diablo II:n myötä, joten kenties tämäkin on vain uskollista alkuperäiselle pelille?
Tekniikka kaipaa tuunaamista
Diablo II: Resurrected ei varmasti voita palkintoja vuoden parhaimman näköisen pelin kategoriassa, mutta se näyttää kyllä pari metriä paremmalta kuin originaali. Koska uusien grafiikoiden alla pyörii koko ajan se alkuperäinen peli, vertailua voi tehdä vaikka lennossa, jolloin huomaa nopeasti, että alkuperäinen Diablo II näyttää aika paljon karummalta ja tönkömmältä kuin muistoissa.
HD-grafiikat tarjoillaan 16:9-kuvasuhteessa ja niissä tuntuu myös olevan enemmän animaatioruutuja kuin alkuperäisessä – tai ainakin ruudusta toiseen siirrytään pehmeämmin, jolloin animaatio vaikuttaa pehmeämmältä. Hieman erikoisesti myös PlayStation 5 -versio pakottaa pelaajan valitsemaan 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeuden ja silmäkarkin, eli käytännössä hieman nätimmän valaistuksen, välillä. Oikeastiko 21 vuotta vanhan pelin päällä pyörivä grafiikkalayer ei pysty molempiin modernilla koneella?
Ja siinä ne uudistukset sitten suunnilleen olivatkin: Diablo II on yhä Diablo II.
Tämä on toki monille puhtaasti hyvä juttu. Monet kaipasivat alkuperäisen pelin hahmonkehitystä, jota saa nyt koko rahan edestä. Kaikki alkuperäisen pelin buildit tietenkin toimivat myös edelleen, koska kyvyt ja jopa niiden mekaaninen toiminta ovat edelleen prikulleen samanlaisia kuin aikanaankin. Toisaalla taas olisin ehkä kaivannut myös uudistuksia. Olisiko kenenkään pelikokemus kaatunut siihen, jos mukana ei täytyisi raahata repullista parannus- ja manapulloja, vaan niiden kerääminen vaikka kasvattaisi vain käytössä olevien pullojen määrää? Paha sanoa, mutta tuorein silmin pelin pariin hyppäävä tulee varmasti järkyttymään siitä, että 21 vuotta vanha toimintaroolipeli tuntuu 21 vuotta vanhalta.
Jo ennen testiversion aukeamista kuultiin huonoja uutisia: Diablo II Resurrected ei tue TCP/IP-moninpeliä, eli mahdollisuutta yhdistää suoraan kaverin pyörittämälle serverille tai kaverin koneelle. Sen sijaan kaikki moninpeli tapahtuu Blizzardin omien servereiden ja Battle.netin kautta. Tämä ei toki ole suurelle osalle pelaajista mikään ongelma, mutta hieman ikävää silti, koska esimerkiksi LAN-moninpelit ovat nyt mahdottomia, ellei paikalla ole toimivaa nettiyhteyttä.
Varovaista optimismia
Omat fiilikseni ovat varovaisen optimistiset. Rehellisesti sanoen pidän Diablo III:sta enemmän kuin Diablo II:sta, mutta se ei tarkoita, etteikö sydämessäni olisi tilaa molemmille. Vaikka olisin ehkä nähnyt hieman pelaajien kokemusta parantavia pieniä tuunauksia, myös alkuperäiselle uskollinen toteutus on ihan pätevä.
Suurimmat huoleni ovatkin teknisiä. Testiversio tuntui välillä ihan sujuvalta ja toimivalta, mutta turhan usein pienikin verkkoviive sai kokemuksen tuntumaan kankealta ja ikävältä. Ja serverien kyykkääminen tosiaan pisti pelin aivan solmuun useampaan kertaan. Ja tämä on kuitenkin suljettu beeta-testi, jossa on murto-osa lopullisen pelin pelaajista. Miten käy, jos lopullinen peli saa suuren suosion ja serverit laukeavat? Tai no, huonostihan siinä käy, ja Blizzardin viimeaikaisen historian huomioiden juuri näin siinä tulee myös käymään, koska esimerkiksi World of Warcraft on myös usein ollut miltei pelikelvoton servereiden pätkiessä.
Tämä on kaikki hieman huolestuttavaa, sillä Diablo II: Resurrected ei ilmesty kuukausien päästä, vaan kuukauden päästä. Niinpä kehitystiimillä ei ole enää hirvittävän paljon aikaa pelin tuunailuun ja ongelmien ratkomiseen, vaan todennäköisesti lopullinen kokemus tulee olemaan aika pitkälti tällainen.
Palaamme siis asiaan jo muutaman viikon kuluttua selvittämään, miten pitkälle Diablo II:n charmit kantavat vuonna 2021. Sitä odotellessa itse kukin voi myös hypätä pelin testiversion pariin tänään 20.8. alkavan avoimen testiviikonlopun myötä.
Kehittäjä: Vicarious Visions / Blizzard
Julkaisija: Activision-Blizzard
Alustat: PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series S|X, PlayStation 5, Nintendo Switch
Julkaisu: 23.9.2021
Lisätietoja: Blizzard
Keskustelut (1 viestiä)
23.08.2021 klo 14.31