Haastattelussa MMO-pelien pyörittäjä Gamigo
20 vuotta pelialalla
Saksalainen Gamigo on peliyhtiönä siitä mielenkiintoinen tapaus, että vaikka se pyörittää yli kolmeakymmentä MMO:ta ja on nettisivujensa mukaan työstänyt puolen tuhatta kasuaalimpaa peliä, ei se monellekaan tule mieleen pelialan pitkäikäisenä jättifirmana. Ei, vaikka sen logon olisi jonkin pelin kulmasta useampaankin kertaan bongannut. Viime vuosina yli 20 yhtiötä suojiinsa haalinut, free-to-play-peleihin erikoistunut julkaisija täytti tänä vuonna pyöreät 20 vuotta ja kaikki alkoi aikanaan jostain aivan muusta. V2.fi referoi alle PR-toimistolta saapunutta operatiivisen johtaja Jens Knauberin haastattelua.
Mitä huippuhetkiä Gamigon 20-vuotisella taipaleella on ollut?
Tie 2000-luvun peliarvostelusivustosta MMO-pelien julkaisijaksi Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa on kieltämättä jännittävä. Yksi tärkeimmistä hetkistä oli 2012, kun Samarion S.E. osti gamigo AG:n ja toimitusjohtajaksi tuli Remco Westermann. Silloin alettiin panostaa hankintoihin ja fuusioihin.
Meille olivat isoja asioita myös Aeria Gamesin hankinta vuonna 2016 ja Trionin vuonna 2018, sekä Fiesta Onlinen ja Last Chaosin julkaisut vuonna 2008. Kyseiset pelit ovat meille edelleen tärkeitä. Se, että sain todistaa gamigo groupin kasvamista 70 työntekijästä yli 700:aan oli minulle jännittävää.
Gamigo siis aloitti pelilehtenä ja kehittyi kansaiväliseksi pelijulkaisijaksi, kuinka tämä muutos tapahtui?
Kun olimme kasvaneet yhdeksi Saksan isoimmista verkkopelilehdistä, halusimme kasvaa vieläkin isommaksi. Free2play-pelien länsimaiset markkinat vaikuttivat potentiaaliselta vaihtoehdolta. Monet perinteiset pelijulkaisijat eivät vielä ottaneet genreä tosissaan kun julkaisimme ensimmäisen saksankielisen MMO:n Die 4. Offenbarungin. Sen menestyksen myötä toimme sitten lisää pelejä Etelä-Koreasta Eurooppaan.
Mihin kiinnitätte huomiota kun hankitte uusia pelinimikkeitä, pelistudioita tai yhteistyökumppaneita?
Toki peleissä pyrimme panostamaan laatuun. Pyrimme saamaan aikaiseksi sellaisen valikoiman peligenrejä, että jokaiselle löytyisi meiltä jotakin. Meillä on klassisempia MMO-roolipelejä, ensimmäisen persoonan räiskintöjä, strategiapelejä ja iso määrä kasuaaleja pikkupelejä. Tämä ajatus on keskeinen myös uusien pelien etsijöillemme: he arvioivat ison määrän pelejä löytääkseen ne sopivat meille ja pelaajillemme.
Hankinnoista puhuttaessa keskitymme yritykseen, jotka integroituvat yrityksemme rakenteeseen ja joko laajentavat portfoliotamme tai tuovat mukaan jonkin uuden kategorian. Trionin hankinnassa saimme toki MMO-pelejä, mutta myös kokemusta niiden ylläpitämisestä ja tukemisesta.
Miten näet MMORPG-pelien nykytilanteen ja tulevaisuuden?
Kuulen usein että MMORPG:it olisivat kuolleet, mutta en ole samaa mieltä. Näemme omista peleistämme, että genreä rakastavat yhä monet ja monille MMORPG on enemmän kuin vain peli. Pelatessa saadaan ystäviä, luodaan yhteisöjä ja rentoudutaan pitkän työpäivän jälkeen. Covid-19-pandemian jyllätessä sosiaaliset pelit ovat auttaneet ihmisiä pysymään yhteyksissä ystäviinsä ja tapaamaan heitä verkossa.
Toki MMORPG-pelitkin ovat muuttumassa, mutta siinä ei ole mitään uutta: innovaatiot tuovat niihin uusia ominaisuuksia ja uskon että tulevaisuudessakin julkaistaan suosittuja morppeja, ehkä sellaisia, jotka eivät ole suoraan free2playta, vaan yhdistelmiä useammasta maksumallista. Teimme niin ArcheAge: Unchainedissa vuoden 2019 lopulla ja palaute oli erittäin positiivista. Olen vakuuttunut, että MMORPG:t ovat kaukana kuolemastaan.
Käännös: Manu Pärssinen
Keskustelut (1 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
14.10.2020 klo 09.14
No, ainakin muutama musiikkikappale jäi mieleen
https://www.youtube.com/watch?v=Jp37F3tcTE8
https://www.youtube.com/watch?v=7gFjCiefARw