Tuorein sisältö

Fast Lane

Matti Lintula

01.04.1989 klo 00.01 | Luettu: 4852 kertaa | Teksti: Matti Lintula

Vauhdikasta realismia kilparadoilla
Alustat: Amiga ja Atari ST
Genre: kilvanajo
Pelaajia: 1
Kehittäjä: The Attic
Julkaisija: Artronic Products


Cascadasta Artroniciksi nimensä muuttanut iso-britannialaisjulkaisija tuo autopelikansan ruuduille autenttisia C1-ratakilpureita sekä nipun aitoja ratoja, joilla ottaa mittaa seitsemästä vauhdikkasta tietokonekuljettajasta. Fast Lane on yksi Amigan realistisimmista autopeleistä, sillä jokaisen kilpailun lähtöjärjestyksestä mitellään aitoon tapaan aika-ajoissa. Lisäksi autoaan voi virittää siipikulmia säätämällä, jousitusta jäyksitämällä ja jarrujen tasapainoa vasemman ja oikean välillä siirtämällä. Myös renkaat tulee valita radan mukaan oikein, sillä väärillä renkailla huippunopean kilpurinsa löytää pian radan reunalta, pahimmassa tapauksessa tienviitan ympäri kiertyneenä.

Fast Lanessa autoon istutaan tietenkin sisälle, kuten kunnon simulaattorissa kuuluukin. Eteen avautuu alla vilistävän tien lisäksi hämmästyttävän hienosti toimiva kojetaulu kierrosluku- ja volttimittareineen, sekä joystickin liikkeiden mukaan kääntyilevä ratti. Vaihteita autossa vaihdetaan tulitusnäppäintä painamalla ja vaihde vaihtuu isommalle tai pienemmälle riippuen siitä ollaanko jarruttamassa vai kiihdyttämässä. Näppäimistöltä voi lisäksi kytkeä pimeällä radalla valot päälle, käynnistää radalle sammuneen auton uudestaan tai saada tietoa auton eri järjestelmien toimivuudesta. Mikäli autoaan teloo radalla, ilmoitetaan tästä digitoidulla valokuvalla, minkä jälkeen onkin pikimmiten poikettava varikolla korjaamassa syntyneet vauriot. Tarpeeksi lujaa ulos ajettaessa kilpailu keskeytyy ja pelaaja jää pisteittä.

Yhteensä kisoja on yhdeksän ja jokaisella radalla on hieman erilainen tunnelmansa. Osa kisoista on täynnä tiukkoja mutkia molempiin suuntiin kun toisilla radoilla on vain muutamia loivia ja nopeita mutkia. Maisematkin vaihtelevat mukavasti kilpailusta toiseen, joten kyllästyminen ei iske kovin helposti. Ruudunpäivitys on Fast Lanessa uskomattoman nopeaa ja vauhdintuntu on tavoitettu upeasti. Pelin ohjelmoinut David C. Bowler on tehnyt hienoa työtä Amigan tehojen valjastamisessa, vaikkakin itse liikkuvan kuvan osuus varsinaisesta ajonäkymästä on kovin pieni. Musiikkia pelissä soi vain valikossa, jossa raikaa aneeminen ja käsittämättömästi teemaan täysin sopimaton egyptiläisteema. Ääniefektit ovat kuitenkin hyvät, moottorin muristessa mukavasti ja renkaiden vinkuessa pidon rajamaille mentäessä.

Siinä missä aika-ajossa pelaaja ajaa kelloa vastaan, on itse kisassa haasteena väistellä hitaampien tietokonekuskien autoja, nämä kun eivät aja vain yhtä kaistaa vaan tulevat välillä pelaajan eteen ohitusyrityksiä estämään. Muuten hyvä ja erittäin realistinen autopeli saa ikävän miinuksen aivan liian pitkistä, kymmeniäkin kierroksia kestävistä kilpailuista, joiden aikana hitaampia autoja joutuu ohittelemaan liiankin tiuhaan.

94 pistettä


+ Realismi
+ Viritysmahdollisuudet
+ Sulava ruudunpäivitys

- Ylipitkät kilpailut
- Poukkoilevat tietokonekuskit

Lyhyesti: Fast Lane on realistinen ajosimulaattori nopeista autoista ja aidoista radoista kiinnostuneille. Tästä pelistä ovat palmupuut ja huonosti karttaa lukevat kauniit neitoset kaukana!

V2.fi | Matti Lintula
< Dogs of War... V2.fi vieraili DSi S... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (2 viestiä)

Marq

Moderaattori

Rekisteröitynyt 25.01.2008

01.04.2009 klo 01.16

Itse en niin autopeleistä välitä, mutta kyllä tuo teknisenä taidonnäytteenä ainakin vakuuttaa. Onko tuo ihan aitoa täytettyä 3D-vektorigrafiikkaa vai näyttääko se vaan siltä?
lainaa
Aaponator

Rekisteröitynyt 01.11.2007

01.04.2009 klo 21.01

Pitäs hankkia tälläsiä varten se ratti :/
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova