SimCity
Rakenna oma kaupunki
Alustat: Macintosh ja Amiga
Genre: simulaattori
Pelaajia: 1
Kehittäjä: Maxis
Julkaisija: Brøderbund
Amerikkalaisen Maxisin omintakeinen ensijulkaisu SimCity on ehtinyt jo aiheuttaa melkoista kuohuntaa ulkomailla ja nyt se saatiin hartaan odotuksen jälkeen V2:n testipenkkiinkin. Kokeiltavaksi saapui poikkeuksellisesti Macintosh-versio, mutta myös Amigistit pääsevät pelistä jo nauttimaan ja hiukan jälkijunassa sitten kuusnelostelijat, Ataristit sekä PC-pelaajat. Toimituksen oma poika Majuri Maanjäristys raportoi viikon peliputken päätteeksi ja kertoo, onko SimCity maineensa veroinen.
SimCityssä pelaaja astuu pikkukaupungin pormestarin saappaisiin ja alkaa luotsata sitä kyläpahasesta kohti suuruutta ja vaurastumista. Pelin voi aloittaa joko täysin tyhjästä tai sitten ladata levykkeeltä valmiita suurkaupunkeja kuten Bostonin tai Rio de Janeiron ja jatkaa niiden hallinnointia. Kiehtovin pelimuodoista on tietysti oman suurkaupungin rakentaminen - rinta röyhistyi kummasti, kun ensimmäistä kertaa sain kaupunkini nostettua miljoonaluokkaan. Rakenteluun on varsin monipuoliset työkalut: risukkoa voi raivata puskutraktorilla ja valmiiseen maastoon pystyttää asuinalueita, kauppoja, tehtaita, urheilukenttiä, poliisi- ja paloasemia tai voimalaitoksia. Voimalaitokset ovatkin elintärkeitä, sillä ne tuottavat sähköä kaupungin tarpeisiin. Myös sähköjohdot, tiet ja junaradat pääsee rakentamaan itse. Kaiken ohjailu käy sutjakkaasti hiiren avulla.
Vaan eipä ole helppoa pormestarin elämä: rikollisuus rehottaa, tulipalot riehuvat ja teollisuus saastuttaa. Hankalat asukkaat vaativat lisää autoteitä, lisää puistoja ja lisää työpaikkoja. Eikä äiti luontokaan anna pormestarin nukkua rauhassa, sillä tämän tästä niskaan rojahtaa hurrikaani tai maanjäristys, joka pistää paikat uuteen uskoon. Kaupungin ylläpito ja rakentaminen kysyy jatkuvasti rahaa, jota kerätään verottamalla. Matala veroprosentti miellyttää asukkaita ja houkuttelee muuttajia, mutta kassa saattaa kolista tyhjyyttään. Vastaavasti liian korkea verotus karkottaa asukkaita ja aiheuttaa napinaa. Kaupungin kasvaessa kasvavat samalla myös ongelmat, kun liikenne ruuhkautuu ja teitten kunnostus alkaa käydä kalliiksi. Huonolla säkällä iskee vielä lama-aika, joka rokottaa verovaroja.
SimCity koukuttaa, siitä ei ole epäilystäkään - oman kaupungin rakentamisessa on jotain maagista ja pelin äärelle tulee palattua yhä uudelleen. Terävä ja selkeä grafiikka sopii peli-ideaan mainiosti ja pienet animaatiot siellä täällä tuovat maailmaan eloa. Kokeiltu Macintosh-versio on mustavalkoinen, mutta Amigalla päästään nauttimaan värigrafiikasta. Äänet on jätetty vähemmälle huomiolle: taustamusiikkia ei ole lainkaan ja ainoat äänet ovat varoituksia luonnonmullistuksista. Moisesta pienestä puutteesta ei kuitenkaan voi juuri valittaa strategiapelissä. SimCity onkin eittämättä vuoden pelitapauksia ja tarjoaa tekemistä viikkokausiksi. Jos hyppiminen ja räiskintä kyllästyttää jo, kipaise kauppaan ja laita aivonystyräsi koetukselle kaupungin nokkamiehenä.
+ Omaperäinen idea
+ Tarjoaa loputtomasti tekemistä
+ Tarkka grafiikka
- Äänten puute
Lyhyesti: Omaperäinen simulaattori, jossa riittää haastetta pitkäksi aikaa. Rakenna oma kaupunki ja kasvata se Takahikiästä metropoliksi!
Genre: simulaattori
Pelaajia: 1
Kehittäjä: Maxis
Julkaisija: Brøderbund
Amerikkalaisen Maxisin omintakeinen ensijulkaisu SimCity on ehtinyt jo aiheuttaa melkoista kuohuntaa ulkomailla ja nyt se saatiin hartaan odotuksen jälkeen V2:n testipenkkiinkin. Kokeiltavaksi saapui poikkeuksellisesti Macintosh-versio, mutta myös Amigistit pääsevät pelistä jo nauttimaan ja hiukan jälkijunassa sitten kuusnelostelijat, Ataristit sekä PC-pelaajat. Toimituksen oma poika Majuri Maanjäristys raportoi viikon peliputken päätteeksi ja kertoo, onko SimCity maineensa veroinen.
Pormestari nukkuu huonosti
Vaan eipä ole helppoa pormestarin elämä: rikollisuus rehottaa, tulipalot riehuvat ja teollisuus saastuttaa. Hankalat asukkaat vaativat lisää autoteitä, lisää puistoja ja lisää työpaikkoja. Eikä äiti luontokaan anna pormestarin nukkua rauhassa, sillä tämän tästä niskaan rojahtaa hurrikaani tai maanjäristys, joka pistää paikat uuteen uskoon. Kaupungin ylläpito ja rakentaminen kysyy jatkuvasti rahaa, jota kerätään verottamalla. Matala veroprosentti miellyttää asukkaita ja houkuttelee muuttajia, mutta kassa saattaa kolista tyhjyyttään. Vastaavasti liian korkea verotus karkottaa asukkaita ja aiheuttaa napinaa. Kaupungin kasvaessa kasvavat samalla myös ongelmat, kun liikenne ruuhkautuu ja teitten kunnostus alkaa käydä kalliiksi. Huonolla säkällä iskee vielä lama-aika, joka rokottaa verovaroja.
SimCity koukuttaa, siitä ei ole epäilystäkään - oman kaupungin rakentamisessa on jotain maagista ja pelin äärelle tulee palattua yhä uudelleen. Terävä ja selkeä grafiikka sopii peli-ideaan mainiosti ja pienet animaatiot siellä täällä tuovat maailmaan eloa. Kokeiltu Macintosh-versio on mustavalkoinen, mutta Amigalla päästään nauttimaan värigrafiikasta. Äänet on jätetty vähemmälle huomiolle: taustamusiikkia ei ole lainkaan ja ainoat äänet ovat varoituksia luonnonmullistuksista. Moisesta pienestä puutteesta ei kuitenkaan voi juuri valittaa strategiapelissä. SimCity onkin eittämättä vuoden pelitapauksia ja tarjoaa tekemistä viikkokausiksi. Jos hyppiminen ja räiskintä kyllästyttää jo, kipaise kauppaan ja laita aivonystyräsi koetukselle kaupungin nokkamiehenä.
96 pistettä
+ Omaperäinen idea
+ Tarjoaa loputtomasti tekemistä
+ Tarkka grafiikka
- Äänten puute
Lyhyesti: Omaperäinen simulaattori, jossa riittää haastetta pitkäksi aikaa. Rakenna oma kaupunki ja kasvata se Takahikiästä metropoliksi!
Keskustelut (14 viestiä)
Rekisteröitynyt 11.10.2007
01.04.2009 klo 01.42
01.04.2009 klo 02.05
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
01.04.2009 klo 02.49
Pakohankinta, toivottavasti tukee ST:llä Highres tilaa.
Pahasti pelkään, ettei taida tulla kuin lowres-tuki - jenkkifirmat eivät Atari-käännöksiinsä nykyään hirveästi paukkuja tunnu laittavan. Hyvin tämä varmasti matalammallakin tarkkuudella toimii (ruutuahan voi vierittää) ja onhan värigrafiikka muuten sitten näyttävämpää.
Rekisteröitynyt 07.06.2007
01.04.2009 klo 09.18
Rekisteröitynyt 13.03.2009
01.04.2009 klo 09.39
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
01.04.2009 klo 10.30
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
01.04.2009 klo 11.36
01.04.2009 klo 12.03
01.04.2009 klo 12.16
01.04.2009 klo 13.07
Rekisteröitynyt 27.08.2008
01.04.2009 klo 15.40
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
01.04.2009 klo 18.38
01.04.2009 klo 19.41
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
01.04.2009 klo 21.05
Kyllähän tälläisillä peleillä on potentiaalia. Esimerkiksi nukketalo peli voisi olla mukava jossa voit sitten ihmisten elämää rakennella. Pitänee ruveta kehitteleen ideaa.
Älä nyt närkästy, mutta kuulostaa joltain lasten leikkimiseltä enemmän kuin peliltä. Kaipa tuollaisesta joillekin perheen kakaroille jotain tekemistä voisi olla, mutta pidetään pelit peleinä.