V2.fi pelasi: Final Fantasy XIV:n Nier Automata -raid (PC)
Kun kissatytöt ja surulliset androidit kohtasivat
Final Fantasy XIV on noussut kuin huomaamatta markkinoiden parhaaksi massiivimoninpeliksi. Naoki ”Yoshi-P” Yoshidan johtama tiimi otti totaalisesti flopanneen pannukakun ja työsti siitä useiden vuosien kärsivällisellä työllä hämmentävän laajan ja palkitsevan pelikokemuksen, joka tarjoaa jotain kaikille, piti millaisesta MMO-pelaamisesta tahansa.
Eräs pelin kiinnostavimmista piirteistä on ollut Yoshi-P:n halu tehdä yhteistyötä moninaisten tahojen kanssa. Siinä missä esimerkiksi World of Warcraft linnoittautuu omaan universumiinsa, Final Fantasy XIV tarjoaa japanilaisten sentai-TV-sarjojen kanssa yhteistyössä suunniteltuja panssarisettejä, sekä kokonaisia uusia pelitiloja.
Muutamaa vuotta sitten Final Fantasy -pelurit pääsivät esimerkiksi jahtaamaan jättimäisiä Rathalos-lohikäärmeitä yhdessä Monster Hunter Worldista tuttujen palico-kisujen kanssa, koska Square Enix ja Capcom päättivät yhteistyössä toteuttaa peliin Monster Hunter World -teemaisen pomotaistelun. Monster Hunter World -raidi osoittautui suureksi suosioksi, ja miksipä ei? Kuka nyt ei haluaisi hahmolleen Monster Hunter -tyylisiä primitiivisiä panssareita, tai kaverikseen palico-kisua?
Tänä syksynä sama linja jatkui, sillä Final Fantasy XIV teki taas yhteistyötä toisen pelisarjan kanssa. Tällä kertaa yhteistyökumppani löytyi Squaren omista riveistä, sillä päivitys 5.1 lisäsi Final Fantasy XIV:n Nier: Automata -pelin suunnitelleen Yoko Taron suunnitteleman Nier Automata -raidin, Copied Factoryn. Mekin kävimme raidilla.
Monster Hunter World -raidin tavoin myös Copied Factory on hauskasti upotettu osaksi Final Fantasy XIV:n maailmaa ja tarinaa. Tuoreimman lisälevyn, Shadowbringersin, eräällä alueella pelaaja voi kohdata veikeitä kääpiöitä, jotka aloittavat pitkän tehtäväketjun. Siinä pelaajat pyrkivät hankkimaan kahden uteliaan kääpiön himoitseman avaimen, joka avaa oven ehdottomasti kaikilta kiellettyyn ja suljettuun kaivokseen.
Kaivoksen sisuksista paljastuu outo näky: pino robotteja hakkaamassa loputtomiin suojakilpeä, jonka sisällä makaa tajuton tyttö side silmillään. Tyttö esittelee itsensä ”2P:nä” ja kertoo, että kaivoksen sisuksissa piilee outo tehdas, joka tulee puskemaan ulos loputtomasti itsenäisiä ja voimakkaita robotteja, jotka taas vuorostaan uhkaavat koko maailman turvallisuutta. Niinpä monessa liemessä keitetty Valon soturi yhdessä 23 lähimmän liittolaisensa kanssa hyppää kopioidun tehtaan syövereihin pieksemään pataan robotteja.
Niin kiinnostavaa kuin se onkin, että Nier Automatan tarinaa on lisätty Final Fantasy XIV:hen, vielä yokotarompaa on se, että mitä ilmeisimmin Copied Factoryn tarina on myös virallinen osa Nier Automatan -- ja sitä myöten Nierin ja Drakengardin -- tarinaa.
Ilahduttavasti raidin sisältö on selvästi Yoko Taron käsialaa, koska Nier Automatasta tutut käsitteet, hahmot ja viholliset pyörivät mukana. Jo ensimmäisessä pomotaistelussa on kunnon luotihelvetti-meininkiä kun pomo sylkee ulos valtavia määriä punaisia ammuksia, joita pelaajien pitää sitten koordinoidusti väistellä. Tämän jälkeen vastaan tulee Nier Automatan intro-osiosta tuttu valtava Engels-robotti, joka Nier-esikuvansa tavoin iskee pelaajia puoli kenttää täyttävillä käsillään, tai sytyttää suuren osan pelialueesta palamaan.
Instanssin vaikeustaso on kohtalaisen korkea, joskaan ei mahdoton. Yksi merkittävä ero, joka myös osaltaan nostaa vaikeustasoa, on tapa, jolla Copied Factoryn vihollishyökkäykset tekevät vahinkoa. Normaalisti Final Fantasy XIV:ssä suurten aluehyökkäysten vahinko tapahtuu kun hyökkäyksen laskuri nollautuu, minkä jälkeen hyökkäysanimaatiossa itsessään voi vaikka pitää kahvikestit, kunhan oli H-hetkellä alueen ulkopuolella. Copied Factoryssa monien hyökkäysten vahinkoelementti on sidottu animaatioon, mikä on pakottanut pelaajat opettelemaan irti vuosien aikana hiotuista reflekseistä.
Pomoja kaatamalla pelaajat voivat tietenkin kerätä Nierin tyyliä mukailevia varusteita itselleen. Jos pelkkä tyylin mukailu ei riitä, instanssin lopussa jaetaan myös puhtaasti kosmeettisia esineitä, joilla voi pukea hahmonsa 2B:n asusteisiin. Huvittavana yksityiskohtana kamasetin kosmeettisten Yorha-pöksyjen päälle pukeminen kasvattaa pelihahmon takapuolen kokoa huomattavasti.
Yhteistyö ei tule rajoittumaan vain yhteen raidiin, sillä Copied Factoryn ja Nier Automatan tarina jatkuu raidin putsaamisen jälkeenkin, ja lisäksi tuloillaan on myös uusia Nierin ympärille suunniteltuja luolastoja ja raideja. Toistaiseksi pelaajien vastaanotto on ollut äärimmäisen positiivinen: instanssin vaikeustaso on kohdallaan, lootti on hyvän näköistä ja laadukasta, ja peliseuraa riittää tasaisesti.
Oheinen video tarjoaa tiivistetyn version instanssin tapahtumista.
Lisätietoja: finalfantasyxiv.com
Eräs pelin kiinnostavimmista piirteistä on ollut Yoshi-P:n halu tehdä yhteistyötä moninaisten tahojen kanssa. Siinä missä esimerkiksi World of Warcraft linnoittautuu omaan universumiinsa, Final Fantasy XIV tarjoaa japanilaisten sentai-TV-sarjojen kanssa yhteistyössä suunniteltuja panssarisettejä, sekä kokonaisia uusia pelitiloja.
Muutamaa vuotta sitten Final Fantasy -pelurit pääsivät esimerkiksi jahtaamaan jättimäisiä Rathalos-lohikäärmeitä yhdessä Monster Hunter Worldista tuttujen palico-kisujen kanssa, koska Square Enix ja Capcom päättivät yhteistyössä toteuttaa peliin Monster Hunter World -teemaisen pomotaistelun. Monster Hunter World -raidi osoittautui suureksi suosioksi, ja miksipä ei? Kuka nyt ei haluaisi hahmolleen Monster Hunter -tyylisiä primitiivisiä panssareita, tai kaverikseen palico-kisua?
Tänä syksynä sama linja jatkui, sillä Final Fantasy XIV teki taas yhteistyötä toisen pelisarjan kanssa. Tällä kertaa yhteistyökumppani löytyi Squaren omista riveistä, sillä päivitys 5.1 lisäsi Final Fantasy XIV:n Nier: Automata -pelin suunnitelleen Yoko Taron suunnitteleman Nier Automata -raidin, Copied Factoryn. Mekin kävimme raidilla.
2P or not 2P
Monster Hunter World -raidin tavoin myös Copied Factory on hauskasti upotettu osaksi Final Fantasy XIV:n maailmaa ja tarinaa. Tuoreimman lisälevyn, Shadowbringersin, eräällä alueella pelaaja voi kohdata veikeitä kääpiöitä, jotka aloittavat pitkän tehtäväketjun. Siinä pelaajat pyrkivät hankkimaan kahden uteliaan kääpiön himoitseman avaimen, joka avaa oven ehdottomasti kaikilta kiellettyyn ja suljettuun kaivokseen.
Kaivoksen sisuksista paljastuu outo näky: pino robotteja hakkaamassa loputtomiin suojakilpeä, jonka sisällä makaa tajuton tyttö side silmillään. Tyttö esittelee itsensä ”2P:nä” ja kertoo, että kaivoksen sisuksissa piilee outo tehdas, joka tulee puskemaan ulos loputtomasti itsenäisiä ja voimakkaita robotteja, jotka taas vuorostaan uhkaavat koko maailman turvallisuutta. Niinpä monessa liemessä keitetty Valon soturi yhdessä 23 lähimmän liittolaisensa kanssa hyppää kopioidun tehtaan syövereihin pieksemään pataan robotteja.
Niin kiinnostavaa kuin se onkin, että Nier Automatan tarinaa on lisätty Final Fantasy XIV:hen, vielä yokotarompaa on se, että mitä ilmeisimmin Copied Factoryn tarina on myös virallinen osa Nier Automatan -- ja sitä myöten Nierin ja Drakengardin -- tarinaa.
Ilahduttavasti raidin sisältö on selvästi Yoko Taron käsialaa, koska Nier Automatasta tutut käsitteet, hahmot ja viholliset pyörivät mukana. Jo ensimmäisessä pomotaistelussa on kunnon luotihelvetti-meininkiä kun pomo sylkee ulos valtavia määriä punaisia ammuksia, joita pelaajien pitää sitten koordinoidusti väistellä. Tämän jälkeen vastaan tulee Nier Automatan intro-osiosta tuttu valtava Engels-robotti, joka Nier-esikuvansa tavoin iskee pelaajia puoli kenttää täyttävillä käsillään, tai sytyttää suuren osan pelialueesta palamaan.
Instanssin vaikeustaso on kohtalaisen korkea, joskaan ei mahdoton. Yksi merkittävä ero, joka myös osaltaan nostaa vaikeustasoa, on tapa, jolla Copied Factoryn vihollishyökkäykset tekevät vahinkoa. Normaalisti Final Fantasy XIV:ssä suurten aluehyökkäysten vahinko tapahtuu kun hyökkäyksen laskuri nollautuu, minkä jälkeen hyökkäysanimaatiossa itsessään voi vaikka pitää kahvikestit, kunhan oli H-hetkellä alueen ulkopuolella. Copied Factoryssa monien hyökkäysten vahinkoelementti on sidottu animaatioon, mikä on pakottanut pelaajat opettelemaan irti vuosien aikana hiotuista reflekseistä.
Pomoja kaatamalla pelaajat voivat tietenkin kerätä Nierin tyyliä mukailevia varusteita itselleen. Jos pelkkä tyylin mukailu ei riitä, instanssin lopussa jaetaan myös puhtaasti kosmeettisia esineitä, joilla voi pukea hahmonsa 2B:n asusteisiin. Huvittavana yksityiskohtana kamasetin kosmeettisten Yorha-pöksyjen päälle pukeminen kasvattaa pelihahmon takapuolen kokoa huomattavasti.
Yhteistyö ei tule rajoittumaan vain yhteen raidiin, sillä Copied Factoryn ja Nier Automatan tarina jatkuu raidin putsaamisen jälkeenkin, ja lisäksi tuloillaan on myös uusia Nierin ympärille suunniteltuja luolastoja ja raideja. Toistaiseksi pelaajien vastaanotto on ollut äärimmäisen positiivinen: instanssin vaikeustaso on kohdallaan, lootti on hyvän näköistä ja laadukasta, ja peliseuraa riittää tasaisesti.
Oheinen video tarjoaa tiivistetyn version instanssin tapahtumista.
Lisätietoja: finalfantasyxiv.com
Keskustelut (3 viestiä)
10.12.2019 klo 18.57 1
10.12.2019 klo 20.38 1
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
10.12.2019 klo 21.36