V2.fi ennakoi: Mosaic (PC)
Sommitelma sisällyksettömyydestä
Jos olet tähän mennessä onnistunut taistelemaan pimeneviä syysiltoja vastaan, ei hätää! Tällä kertaa V2.fi:n ennakkokatsaukseen on nimittäin päässyt Krillbite Studion musertavan masentava Mosaic. Norjalainen Krillbite ei ankeuta pelaajia ensikertaa, pelistudio näet niitti mainetta jo viiden vuoden takaisella, selviytymiskauhua ja taaperon mielenmaisemia yhdistävällä Among the Sleepillä. Sinappikoneen seikkailut on kuitenkin seikkailtu, kun vauvaiästä siirrytään aikuisen arkeen. Monotoniseen. Jokapäiväiseen. Harmaaseen. Arkeen.
Mosaic on masentava katsaus nykypäivän ihmiseen. Jos uskoo kävelysimulaattorin puolituntista previkkaa, Mosaic tulee käsittelemään satiirin avulla nykyajan ongelmia: eristäytymistä, monotonista arkea, masennusta, kulutusyhteiskuntaa ja kaiken hukuttavaa informaatiotulvaa. Oravanpyörän kritisointia ei voi ehkä kutsua maailman omaperäisimmäksi ideaksi, mutta toisin kuin muissa taiteenmuodoissa, pelipuolella “yhdeksästä viiteen” -elämän satirisointi on jäänyt vähäisemmälle.
Mosaic esittelee nimensä mukaisesti mosaiikkimaisen kokoelman otoksia. Yhtenä hetkenä liidellään kiiltävänä perhosena pitkin harmaata työmaata, toisena harjataan hampaita puoliunisena. Jääkaappi on aina tyhjä, töissä on jatkuvasti kiire eikä pankkitilin saldo tunnu ikinä riittävän laskujen maksamiseen. Jokainen irtonainen hetki kulutetaan spämmiviestejä lukien ja Blip Blop -klikkeripeliä nakuttaen. Enää 712 klikkausta ja saavutat seuraavan klikkitason!
Kuten esimerkeistä tulee selväksi, satiiri ei ole sieltä hienovaraisimmasta päästä, mutta Mosaic kiinnostaa silti hyvin paljon. Pelistä huokuu barrikadeilla seisovan lukiofilosofin sielu, mutta pelimaailmassa nähdään niin harvoin näin rajulla otteella kritisoivaa teosta, etten tohdi ärsyyntyä. Olen valmis antamaan anteeksi kuluneet symbolismit, kunhan saan vastineeksi hieman intohimoa.
Mosaicin lyhyt ennakkoversio iski todennäköisesti niinkin kovaa kuin iski otollisen hetken vuoksi. Syysillat pimenevät paraikaa ja uutiset ovat pelkkiä kauhukuvia: jos ei uutisoida vääjäämättömästä ilmastonmuutoksesta jonka edessä valtioiden johtajat ovat neuvottomia, kerrotaan heikkenevistä elinolosuhteista, parasosiaalisten suhteiden ja sosiaalisen median vaaroista sekä ihan vain kapitalismin vääjäämättömästä tuhosta. Kauhukuvia on toki heitelty ilmoille niin kauan kuin kauhukuvia on ollut olemassa, mutta on kauhuista mitä mieltä tahansa, Mosaic istuu osaksi zeitgeistia. Sattuman kaupalla olin itse juuri miettinyt omien sometilieni poistoa ja älypuhelimeni nakkaamista kaivoon, joten Mosaicin mobiilitylytys iski tavallistakin kovempaa.
Mielettöminä viihdettä tuijottavat massat, koneiston rattaiksi marssivat työläiset sekä kulutusyhteiskunnan kasvottomat kuluttajat ovat toki nykyhetkeä vanhempaa kuvastoa; kafkamainen helvetti ei ollut uusi juttu edes Muodomuutoksen ilmestyessä, ja jokaisella sukupolvella on ollut teemasta oma definitiivinen versionsa. Tässä mielessä toivonkin, että Mosaicin lopullinen versio onnistuu tuomaan jotakin uutta pöytään, mitä ei olisi nähty jo valmiiksi esimerkiksi Brazilin byrokratiahelvetissä tai Fight Clubin yhteiskuntakritiikissä.
Puolen tunnin pikapelailusta ei ikinä halua sanoa mitään lopullista, mutta jos ennakkoversion tarkoituksena on herättää pelaajan mielenkiinto, Krillbite Studio onnistui tehtävässään. Kävelysimulaattorin kankea ohjaus tai kuluneet kuvastot eivät paina vaakakupissa tippaakaan, kunhan Mosaic onnistuu satirisoimaan oravanpyörän rattaita uudella – tai edes immersiivisellä – tavalla.
Mosaicin on tarkoitus ilmestyä vielä vuoden 2019 aikana. Mosaic ilmestyy PC:n lisäksi Macille, Linuxille, Playstation 4:lle sekä Xbox Onelle.
Klik… klik… klik… klik…
Mosaic on masentava katsaus nykypäivän ihmiseen. Jos uskoo kävelysimulaattorin puolituntista previkkaa, Mosaic tulee käsittelemään satiirin avulla nykyajan ongelmia: eristäytymistä, monotonista arkea, masennusta, kulutusyhteiskuntaa ja kaiken hukuttavaa informaatiotulvaa. Oravanpyörän kritisointia ei voi ehkä kutsua maailman omaperäisimmäksi ideaksi, mutta toisin kuin muissa taiteenmuodoissa, pelipuolella “yhdeksästä viiteen” -elämän satirisointi on jäänyt vähäisemmälle.
Mosaic esittelee nimensä mukaisesti mosaiikkimaisen kokoelman otoksia. Yhtenä hetkenä liidellään kiiltävänä perhosena pitkin harmaata työmaata, toisena harjataan hampaita puoliunisena. Jääkaappi on aina tyhjä, töissä on jatkuvasti kiire eikä pankkitilin saldo tunnu ikinä riittävän laskujen maksamiseen. Jokainen irtonainen hetki kulutetaan spämmiviestejä lukien ja Blip Blop -klikkeripeliä nakuttaen. Enää 712 klikkausta ja saavutat seuraavan klikkitason!
Kuten esimerkeistä tulee selväksi, satiiri ei ole sieltä hienovaraisimmasta päästä, mutta Mosaic kiinnostaa silti hyvin paljon. Pelistä huokuu barrikadeilla seisovan lukiofilosofin sielu, mutta pelimaailmassa nähdään niin harvoin näin rajulla otteella kritisoivaa teosta, etten tohdi ärsyyntyä. Olen valmis antamaan anteeksi kuluneet symbolismit, kunhan saan vastineeksi hieman intohimoa.
Ei tämä nyt Brazil ole, mutta…
Mosaicin lyhyt ennakkoversio iski todennäköisesti niinkin kovaa kuin iski otollisen hetken vuoksi. Syysillat pimenevät paraikaa ja uutiset ovat pelkkiä kauhukuvia: jos ei uutisoida vääjäämättömästä ilmastonmuutoksesta jonka edessä valtioiden johtajat ovat neuvottomia, kerrotaan heikkenevistä elinolosuhteista, parasosiaalisten suhteiden ja sosiaalisen median vaaroista sekä ihan vain kapitalismin vääjäämättömästä tuhosta. Kauhukuvia on toki heitelty ilmoille niin kauan kuin kauhukuvia on ollut olemassa, mutta on kauhuista mitä mieltä tahansa, Mosaic istuu osaksi zeitgeistia. Sattuman kaupalla olin itse juuri miettinyt omien sometilieni poistoa ja älypuhelimeni nakkaamista kaivoon, joten Mosaicin mobiilitylytys iski tavallistakin kovempaa.
Mielettöminä viihdettä tuijottavat massat, koneiston rattaiksi marssivat työläiset sekä kulutusyhteiskunnan kasvottomat kuluttajat ovat toki nykyhetkeä vanhempaa kuvastoa; kafkamainen helvetti ei ollut uusi juttu edes Muodomuutoksen ilmestyessä, ja jokaisella sukupolvella on ollut teemasta oma definitiivinen versionsa. Tässä mielessä toivonkin, että Mosaicin lopullinen versio onnistuu tuomaan jotakin uutta pöytään, mitä ei olisi nähty jo valmiiksi esimerkiksi Brazilin byrokratiahelvetissä tai Fight Clubin yhteiskuntakritiikissä.
Puolen tunnin pikapelailusta ei ikinä halua sanoa mitään lopullista, mutta jos ennakkoversion tarkoituksena on herättää pelaajan mielenkiinto, Krillbite Studio onnistui tehtävässään. Kävelysimulaattorin kankea ohjaus tai kuluneet kuvastot eivät paina vaakakupissa tippaakaan, kunhan Mosaic onnistuu satirisoimaan oravanpyörän rattaita uudella – tai edes immersiivisellä – tavalla.
Mosaicin on tarkoitus ilmestyä vielä vuoden 2019 aikana. Mosaic ilmestyy PC:n lisäksi Macille, Linuxille, Playstation 4:lle sekä Xbox Onelle.
Keskustelut (1 viestiä)
Rekisteröitynyt 18.01.2015
24.10.2019 klo 07.20