Tuorein sisältö

V2.fi pelasi: Wreckfest romurällää hienosti myös konsoleilla

Jukka O. Kauppinen

17.09.2019 klo 19.02 | Luettu: 7386 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen

Pikselit pölisevät konsoliruuduilla

Suomalaisen Bugbear-studion Wreckfest-autopelistä ei näyttänyt tulevan valmista sitten millään. Firma sai kuitenkin peliprojektin takaisin raiteilleen ja myös konsoliversio ilmestyi luvatusti. Ihmeiden aika ei ole ohi, etenkään kun Wreckfestiä tohtii kutsua aivan pahuksen hyväksi peliksi.

Mikko jo kertaalleen arvosteli Wreckfestin PC-version , joten turha toistaa samoja juttuja liikaa. Mikko antoi pelille 4/5 tähteä ja totesi, että "kyseessä on teknisesti mainio, ajotuntumaltaan hyvä ja parhaimmillaan erittäin viihdyttävä romuralli, jonka suurin miinus on uramoodin tavanomaisuus."

Ja niinhän ne näppylät ovat nytkin. Eipä peliä tässä PC- ja konsoliversioiden väliin mahtuneessa ajanjaksossa täysin uusiksi rakennettu, vaikka muutoksia löytyykin. PlayStation 4- ja Xbox One -alustoille julkaistun konsoliversion valmistumiseen kuluneessa ajassa peliin ehdittiin kuitenkin tehdä liuta uusia ratoja ja autoja, minkä lisäksi uratila on laajempi ja peliä viilattiin monin paikoin paremmaksi. Muun muassa moninpelisysteemiä tehtiin aika lailla uusiksi, tekoäly on monipuolisempi ja niin edelleen. Kaikki nämä viilaukset tuotiin konsolipainoksen ilmestyttyä myös PC:lle ilmaisena päivityksenä, minkä lisäksi sen koodia viilattiin nopeammaksi. Eli konsoliversion ansiosta myös PC-versio on aiempaa parempi.


Esimerkkiä custom-yksinpelikisailusta.

Ja se peli? Niinhän siinä kävi, että meikäläinenkin on nyttemmin iltaisin odotellut illalla lupaa olohuoneen television haltuunottoon. Xbox Onen ohjain vähän polttelisi mutta Big Brother täyttää ruudun, kunnes sohvalta kuuluu armollinen lupa kanavanvaihtoon. Sitten vain serveribrowseri päälle ja sopivaa kisaa etsimään.

Wreckfest on näet kerrassaan herkullinen ajopeli, oltiin sitten missä tahansa peluutusympäristössä. Tosin konsoliversion myötä olen ryhtynyt Master Race -petturiksi, sillä olohuoneen pelituoliin on vain niin mukava solahtaa konsolien ääreen. Wreckfestin konsolikisailu kestää täysin vertailun PC-versioon, joten sen ääressä on oikein mukava röhnöttää. Vaikka uratilakin on sellainen peruspasseli, niin itsehän olen viihtynyt lähinnä moninpelikisojen parissa. Se on jotain se, koska en ole enää viime aikoina jaksanut juurikaan netissä pelailla. Tässä nettikisaan on kuitenkin riittävän helppo liittyä, homma toimii ja pelaaminen on sopivan nopeatempoista kumitassuhuvittelua. Toki olisi mukavampaa, jos rata ei olisi täynnä pölvästejä, joilla käsite "jarrutetaan mutkaan" on täysin tuntematon. Tunteiden palo kisatessa onkin välillä melkoista mutta missäpä nettipelissä ei olisi. Jotain kuitenkin kertoo se, etten ole tähän mennessä ragequittaillut. Uutta kisaa vain putkeen vaikka miten kävisi. Ja onneksi konsoliverkossakin on servereitä, joilla osataan ajaakin.



Jos jotain kritisoisi, niin Wreckfestin kaksi pääpelitilaa - deatchmatch-romutus ja romuralli - ovat kovin niukat. Toki tämä on ennen kaikkea omaa mieltymystäni, mutta pärjäisin ihan hyvin ilman koko deathmatchia. Se on tylsää tylsää ja ajan sitä vain vahingossa, kun olen törppönä liittynyt ralliserverin sijaan molempia pelitiloja kierrättävälle mixed-moninpelipalvelimelle. Banger-kisat eli kunnon kilpa-ajot kolinoineen sen sijaan viihdyttävät hurjan hyvin, vaikka seassa onkin liikaa typeriä vastakkainajettavia ratoja. Se on vähän mälsää, kun lopputulos jää täysin satunnaiseksi - tuleeko vastaan joku vastavirtapälli tai väistämätön joukkokolari? Olisipa makiaa, jos tämän turhemman sisällön ja väkinäisen monipuolistamisen sijaan tekijät olisivat voineet tehdä ihan rauhassa nykyistäkin laajemman valikoiman kunnon kilparatoja. Mieluusti sorakuoppia. Aijai!

Kerrotaanpa nyt mikä on hyvää: kaikki muu. Romurallikisaaminen näyttää, kuulostaa ja tuntuu herkullisen hyvältä. Autojen tuntuma on onnistunut tasapainottelu simulaation ja arcadepörinän välillä. Simulaatiotaidoista on iloa, kun autoa veivaa mutkissa ja haastavissa tilanteissa, mutta ei satunnainenkaan kisaajakin silti täysin avuttomaksi jää.

Pelin kaikkien pääversioiden ilmestymisen myötä on myös todella mukavaa nähdä, että peli on löytänyt konsoleillakin nettipelaajayhteisöjen käsiin. Vaikka pelaajamäärät eivät CS/Dota-tasoa olekaan, niin edes peliseuraa ei tarvitse etsiä serverilistan päivittymistä kauempaa. Fiksu systeemi näyttää kullakin serverillä käynnissä olevan kisan tilanteen sekä jäljellä olevien kierrosten määrässä että kauanko uuden kisan aloittamiseen on. Kisaamaan pääseekin yleensä aika äkkiä. PC-versio on toki moninpelaajille kovempi valinta siinä mielessä, että PC-skaboissa radalle mahtuu 24 ihmiskuskia 16 sijaan, minkä lisäksi pelaamaan pääsee myös LAN-lähiverkossa. Siinä tohdinkin suositella wreckfestausta myös lanittaville kaveriporukoille, mutta kamujen kanssa kisaaminen onnistuu toki konsoleilla netin kautta.


Lisää Wreckfest-videoita

Tämän arvostelun merkeissä starttasin myös päivittyneen PC-version ja ajelin muutamat verrokkikisat. PC-verkossa oli enemmän pelaajia mutta maksimipelaajamäärän ohessa en kokenut versioissa olevan mitään merkillepantavia eroja. Sama peli, samat fiilikset, samat ilot ja turhaumat.

Niinpä kehun yhtä lailla PC- kuin konsoliversiota ja totean, että hyvin on jälkimmäisessäkin onnistuttu. Bugilla osataan näköjään edelleen sekä pelien tekeminen että niiden valmiiksi saaminen, hyvä niin. Mutta koittakaa pliis vähän optimoida noita parsekin mittaisia latauksia moninpeliserverille liityttäessä.

Wreckfest pelaa täysillä vanhan kunnon FlatOut-sarjan pussiin ja on kuin upeasti modernisoitu / remasteroitu FlatOut-sarjan nykyilmentymä. Siinä on samassa paketissa ykköstä, kakkosta ja Carnagea, huimana ja hauskana romurallina, kunnon meiningillä. Pakkohan tästä on siten tykätä ja hei, onhan tämä ihan eri universumista kuin nuo muiden studioiden tekemät hirvitykset, Flatout 3 ja Flatout 4. Mutta alleviivattakoon vielä: minusta Wreckfest (ja aivan alussa Next Car Game) ovat olleet koko ajan parhaimmillaan moninpelattuna. Niin edelleenkin. Se toimii ja hyvin toimiikin.

Ps. Lisää yläsavolaisia hiekkakuoppia ja metsäralleja!

Wreckfest on julkaistu aiemman PC-version lisäksi nyt myös PlayStation 4- ja Xbox One -konsoleille. Pelin on tehnyt suomalainen Bugbear ja julkaissut THQ Nordic.


V2.fi | Jukka O. Kauppinen
< Pelataanpa: 3 x PS2-... V2.fi testasi: Hyper... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (4 viestiä)

GG11

17.09.2019 klo 19.20

Mites on tuon ohjattavuuden laita kun autot tuhoutuvat? Jossain oli kritiikkiä, ettei vaikuttaisi tarpeeksi ohjattavuuteen, vaikka auto on täysin palasina. Tuossahan taitaa olla kaksi eri vauriotilaa, arcade ja sim?
lainaa
Grendel

Moderaattori

Rekisteröitynyt 13.04.2007

17.09.2019 klo 22.56 2 tykkää tästä

GG11 kirjoitti:
Mites on tuon ohjattavuuden laita kun autot tuhoutuvat? Jossain oli kritiikkiä, ettei vaikuttaisi tarpeeksi ohjattavuuteen, vaikka auto on täysin palasina. Tuossahan taitaa olla kaksi eri vauriotilaa, arcade ja sim?


Samankaltainen damamallinnus kuin FlatOuteissakin: visuaalisesti menevät aivan päreiksi, ajo-ominaisuudet huononevat mutta eteenpäin pääsee. Taival loppuu vasta jos auto kirjaimellisesti tuhoutuu matkan varrella. Peli on peli, tylsäksihän se muuttuu jos kukaan ei enää pysty kilpailemaan oikeasti.
-jok
lainaa
Gari1

18.09.2019 klo 14.58

Joo, toki. Ei tässä varmaan mitään täyttä realismia ollakaan haettu ja luultavasti siitä hauskuus myös kärsisi. Pitää ainakin jostain alesta hankkia ehdottomasti.
lainaa
GG11

18.09.2019 klo 15.01

GG11 Gari1 (väärällä nikillä kommentoin)
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova