Pelataanpa: MSX, osa 1 - ne tutummat pelit
Microsoftin kotimikrostandardi
MSX-kotimikrostandardin käsittelyä on pyydetty moneen kertaan, joten lähdetäänpä tutkimusmatkalle Japaniin. Tässä ensimmäisessä osassa käsittelen pelejä, jotka itselleni tulivat ensimmäisenä mieleen laitteelta, ja nimenomaan standardin ykkösversion pelejä. Jatko-osissa on sitten luvassa MSX2:ta ja muutenkin marginaalisempaa kampetta.
Pelit: Knightmare, Penguin Adventure, Salamander, F1 Spirit
Carnivore 2 -kortinlukija
Keskustelut (15 viestiä)
17.09.2017 klo 23.04 1
17.09.2017 klo 23.59
18.09.2017 klo 00.35
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
18.09.2017 klo 08.31
Vasta tässä viime vuosina tajusin, että kyse oli MSX:stä ja tarkalleen ottaen SVI-728-mallista. Pieni oikaisu Mikon höpinöihin siltä osin, että myös tässä mallissa oli integroitu levyasema. Siitä on varmaan lähemmäs 20 vuotta enkä enää yhtään muista, mitä laitteelle ja peleille lopulta tapahtui.
Harva on pää, mutta ei niin harva. SVI-728 näyttää tältä:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/Svi728
Jos oli integroitu levari, kyseessä oli 738:
https://www.msx.org/wiki/images/0/03/SVI-738.JPG
18.09.2017 klo 08.48
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
18.09.2017 klo 09.03
Tarkoitin levyasemalla tässä tuota laitteen päällä olevaa aukkoa, johon pelikasetit asetettiin. Kaikki pelit olivat siis sellaisilla vähän SNES-peliä isommilla pelikaseteilla.
Juu, se on moduuliportti. Sellainen on kaikissa MSX-koneissa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
18.09.2017 klo 11.02
Mainittakoon, että Salamanderin ja Knightmaren nykivä scrolli on nykyisin harrastajien toimesta korjattu.
Tämä saattaa päätyä myöhempään "tein itte paremman" -spesiaaliin, ST-peleistä jo yhden sellaisen tein mutta lisääkin on jo listalla.
18.09.2017 klo 11.39
Mainittakoon, että Salamanderin ja Knightmaren nykivä scrolli on nykyisin harrastajien toimesta korjattu.
Tämä saattaa päätyä myöhempään "tein itte paremman" -spesiaaliin, ST-peleistä jo yhden sellaisen tein mutta lisääkin on jo listalla.
Aleste MSXllä scrollaa ihan hyvin. Compile vaa osasi koodata toisin kun Konami. MSX2 Aleste 2 on jo sitten ihan älytön ohjelmointisuoritus. Compilessa taisi olla Carmackin tasosia kavereita duunissa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
18.09.2017 klo 11.56
Aleste MSXllä scrollaa ihan hyvin. Compile vaa osasi koodata toisin kun Konami. MSX2 Aleste 2 on jo sitten ihan älytön ohjelmointisuoritus. Compilessa taisi olla Carmackin tasosia kavereita duunissa.
Aleste 2 onkin listalla MSX2-jaksoa varten.
18.09.2017 klo 13.50
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
18.09.2017 klo 22.44
Aleste MSXllä scrollaa ihan hyvin. Compile vaa osasi koodata toisin kun Konami.
Tämän mukaan Aleste olisi kuitenkin MSX2-peli:
https://www.msxgamesworld.com/gamecard.php?id=1
18.09.2017 klo 23.48
Puoli vuosikymmentä uudemmassa MSX2:n videopiirissä on pehmeän vierityksen lisäksi vapaasti määriteltävät väripaletit, laajemmat grafiikkatilat, moninkertaisesti grafiikkamuistia ja videomuistialueita kopioiva ja viivoja piirtävä "blitteri". Grafiikkapuolelta MSX2 on hyvinkin erilainen laite kuin MSX1. Pehmeä vieritys ei puutu Konamin MSX1-peleistä sen takia, ettei Konamilla osattu ohjelmoida, vaan sen takia, että ei olisi ollut mitään järkeä uhrata pelien sisältöä ja kehitysponnistuksia johonkin yhteen graafiseen efektiin.
19.09.2017 klo 12.13
Aleste MSXllä scrollaa ihan hyvin. Compile vaa osasi koodata toisin kun Konami.
Tämän mukaan Aleste olisi kuitenkin MSX2-peli:
https://www.msxgamesworld.com/gamecard.php?id=1
Jos näin on niin joku voisi käydä muuttamassa tuon tiedon ainakin Compilen wiki-sivulta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Compile_(company)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
19.09.2017 klo 12.25
Jos näin on niin joku voisi käydä muuttamassa tuon tiedon ainakin Compilen wiki-sivulta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Compile_(company)
Lukeekin jo tekstin puolella: "Aleste was first released on the MSX2 and then ported to the Master System".
Alesten omalla sivulla onkin MSX2 alustana: https://en.wikipedia.org/wiki/Aleste
19.09.2017 klo 12.38