V2.fi ennakoi (taas): The Elder Scrolls Online: Morrowind
Sankarin paluu sienivaltakuntaan
Muutama kuukausi sitten Jukka O. Kauppinen otti pitkän ja hartaan katsauksen kohti ESO: Morrowindia, nyt sinne matkataan taas.
The Elder Scrolls Online on tarjonnut pelaajille seikkailtavaa Tamrielin -mantereella jo kolmen vuoden ajan ja se on onnistunut saavuttamaan oman vankkumattoman pelaajakantansa. Pian julkaistavassa Morrowind-lisäosassa palataan tutkimaan vuonna 2002 Bethesda Softworksin julkaiseman pelin Elder Scrolls III: Morrowindin sienisiä rämeitä.
Taas pitäisi maailma pelastaa
Morrowind lisää pelinkehittäjien mukaan The Elder Scrolls Onlineen yli 30 tuntia lisää pelattavaa. Pelaajan kapeille harteille asetetaan jälleen kerran maailman kohtalo, kun Vivec, paikallinen soturi-runoilija pestaa sankarin auttamaan häntä. Tapahtumat sijoittuvat 700 vuotta ennen Elder Scrolls III: Morrowindia, joten nostalgisointiin taipuvaisille pelaajille on herkkua luvassa, he kun pääsevät todistamaan esimerkiksi pelistä tuttujen kaupunkien rakentamista.
Peruspelistä eroten kaikki seikkailijat aloittavat Morrowindin samasta paikasta ja samalla tavalla, rodusta tai liittoutumasta riippumatta. Pelaaja saa kuitenkin päättää haluaako hän purjehtia Morrowindiin vanhan hahmonsa kanssa, vai haluaako hän aloittaa seikkailun aivan uudella sankarilla. Tarjolla on myös kokonaan uusi hahmoluokka Wardenit, jotka käyttävät avukseen luonnon voimia ja kaikenkarvaisia eläintovereita.
Kaunis, mätä ja vääristynyt
Pimentohaltijoiden asuttama Morrowind on miljöönä mielenkiintoinen. Sen ympäristöt ovat monimuotoisia, lähellä rantaa on vehreää ja kaunista, kun taas ylempänä tulivuoren rinteillä on (vähemmän yllättäen) laavaa ja siellä satelee hiljakseen tuhkaa taivaalta. Valtavat sienet nousevat puiden korkeudelle ja paikalliset rakentavat zikkurateja, porrastettuja pyramideja, kaupungissa hallitsevalle soturi-jumal-runoilijalle. Paikassa on jotain mätää, kieroutunutta, mutta silti kaunista. Kuitenkin samaan hengenvetoon on todettava, että useimpien mmorpg-pelien tapaan Morrowindin maailma on laaja, mutta yksityiskohdaton. Isot kokonaisuudet on toteutettu hienosti, mutta paikoin ympäristö on yllättävän karu.
Paikkaa asuttavat otukset ovat kiehtovampia kuin keskimääräisen roolipelin eliöstö. Esimerkiksi ylisuuria viemärirottia tai vihaisia rapuja vastaan en joutunut taistelemaan kertaakaan. Ainakin ensimmäiset pelitunnit tarjosivat myös tehtävien osalta miellyttävän erilaisia sisältöjä. Vielä tuona aikana vastaan ei tullut pahamaineisia, “hae kolme näädänhäntää ja kaksi ampiaspesää niin maailmasta tulee parempi paikka” -tehtäviä.
Näin lyhyellä pelituntumalla The Elder Scrolls: Morrowind vaikuttaa lupaavalta lisäosalta. On selvää, että helposti lähestyttävä lisäsisältö pyrkii houkuttelemaan myös uusia pelaajia Tamrieliin seikkailemaan ja hyvä niin. Olisi ikävä jos Morrowind olisi jäänyt vain vanhoille konkareille suunnatuksi lisukkeeksi.
Käytetty kokoonpano
Intel(R) Core(TM) i5-4200U CPU
RAM 8,00Gt
NVIDIA GeForce 840M
Keskustelut (3 viestiä)
Rekisteröitynyt 06.01.2017
15.05.2017 klo 16.05 2
15.05.2017 klo 17.35
16.05.2017 klo 13.43
Harvinaisen paska clickbait otsikko.