V2.fi ennakoi: Blitzkrieg 3 (PC)
Kumpi voittaa - tekoäly vai toimittaja?
Blitzkrieg 3 on ollut saatavilla Steamin Early Accesissa jo vuodesta 2015. Kyseessä on reaaliaikastrategiapeli ja kuten nimestä pystyy päättelemään, sen kampanjassa jyristellään tankeilla ja ukoilla läpi toisen maailmansodan. Teos myös yhdistelee genreensä mobiilipeleistä (esim. Clash of Clans) tuttua linnakkeenvaltaus- ja puolustusmekaniikkaa. Nyt kuitenkin pelin kehittäneeltä Nivalilta kuuluu kummia: he mainostavat Blitzkrieg 3:a maailman ensimmäisenä reaaliaikastrategiana, jossa on mahdollista pelata neuroverkkoihin pohjautuvaa tekoälyä vastaan. Ja sen nimi on Boris.
Neuroverkkoon pohjautuva tekoäly pystyy, ainakin teoriassa, monimutkaisempiin päätelmiin kuin perinteinen tekoäly. Nival-studion tiimi lupailee, että Boris pystyy päättelemään ihmisvastujansa liikkeitä ja myös oppii yhä enemmän ja enemmän tulevien päivitysten kautta. Lopulta tämä ihmisen ja koneen epäpyhä liitto on niin taistelutaitonsa huipulla, että sitä on käytännössä mahdotonta peitota.
Nival vakuuttaa, että Boris tarjoaa huipputason vastustajan ja mielenkiintoista onkin se, ettei neuroverkkoon kytketty toveri käytä apunaan ollenkaan piilotettua informaatiota. Siis ainakaan teoriassa Boris ei tiedä kartan tapahtumista ihmispelaajaa enempää.
Jouduin pelaamaan ensin hyvän aikaa Blitzkrieg 3:n tutoriaalia ja kampanjaa ennen kuin uskaltauduin haastamaan Boriksen. Tässä piileekin suurin ongelma. On vaikea arvioida tekoälyn terävyyttä, joustavuutta ja oppimiskykyä strategiapelissä, joka vaatisi kuitenkin useita kymmeniä tunteja, ennen kuin pelin mekaniikat olisivat aivan oikeasti hallussa. Onneksi Blitzkrieg ei kuitenkaan ole se kaikkein monimutkaisin taistelusimulaattori.
Tässä vaiheessa Boriksen kykyjä vastaan pääsee mittelemään vasta kahdella kartalla ja vain yhdessä pelimuodossa, jossa tehtävänä on saada pisteitä valtaamalla karttaan merkittyjä alueita. Ensimmäisen, toisen ja kolmannen pelin hävisin surkeasti. Boris tuntui tietävän asiansa ja se myös toimi salamannopeasti (heh heh). Kuitenkin tämän jälkeen voitin yllätyksekseni neljä kertaa putkeen. Eli ei Boriksen maailmanvalloitusta kannata ihan vielä ryhtyä pelkäämään.
Ainakin tässä vaiheessa on Boris vielä kehitysasteella. Voin kuvitella, että se toimisi todella nerokkaasti ja nokkelasti toista huipputason vastustajaa vastaan, mutta tällainen pelaaja kuin minä, joka parkkeeraa kaikki Tigerinsa minne sattuu, on liikaa sen hienostuneille neuroverkoille. Kaikesta huolimatta neuroverkkojen hyödyntäminen ja ajatus joustavasta tekoälystä tuntuu kutkuttavalta. Kuitenkin vielä tässä vaiheessa Boris tuntuu enemmän myyntikikalta ja hauskalta kuriositeetilta, kuin vakavasti otettavalta huipputason tekoälyltä.
Käytetty kokoonpano
Intel(R) Core(TM) i5-4200U CPU
RAM 8,00Gt
NVIDIA GeForce 840M
Neuroverkkoinen strategi
Neuroverkkoon pohjautuva tekoäly pystyy, ainakin teoriassa, monimutkaisempiin päätelmiin kuin perinteinen tekoäly. Nival-studion tiimi lupailee, että Boris pystyy päättelemään ihmisvastujansa liikkeitä ja myös oppii yhä enemmän ja enemmän tulevien päivitysten kautta. Lopulta tämä ihmisen ja koneen epäpyhä liitto on niin taistelutaitonsa huipulla, että sitä on käytännössä mahdotonta peitota.
Nival vakuuttaa, että Boris tarjoaa huipputason vastustajan ja mielenkiintoista onkin se, ettei neuroverkkoon kytketty toveri käytä apunaan ollenkaan piilotettua informaatiota. Siis ainakaan teoriassa Boris ei tiedä kartan tapahtumista ihmispelaajaa enempää.
Minä ja Boris
Jouduin pelaamaan ensin hyvän aikaa Blitzkrieg 3:n tutoriaalia ja kampanjaa ennen kuin uskaltauduin haastamaan Boriksen. Tässä piileekin suurin ongelma. On vaikea arvioida tekoälyn terävyyttä, joustavuutta ja oppimiskykyä strategiapelissä, joka vaatisi kuitenkin useita kymmeniä tunteja, ennen kuin pelin mekaniikat olisivat aivan oikeasti hallussa. Onneksi Blitzkrieg ei kuitenkaan ole se kaikkein monimutkaisin taistelusimulaattori.
Tässä vaiheessa Boriksen kykyjä vastaan pääsee mittelemään vasta kahdella kartalla ja vain yhdessä pelimuodossa, jossa tehtävänä on saada pisteitä valtaamalla karttaan merkittyjä alueita. Ensimmäisen, toisen ja kolmannen pelin hävisin surkeasti. Boris tuntui tietävän asiansa ja se myös toimi salamannopeasti (heh heh). Kuitenkin tämän jälkeen voitin yllätyksekseni neljä kertaa putkeen. Eli ei Boriksen maailmanvalloitusta kannata ihan vielä ryhtyä pelkäämään.
Ainakin tässä vaiheessa on Boris vielä kehitysasteella. Voin kuvitella, että se toimisi todella nerokkaasti ja nokkelasti toista huipputason vastustajaa vastaan, mutta tällainen pelaaja kuin minä, joka parkkeeraa kaikki Tigerinsa minne sattuu, on liikaa sen hienostuneille neuroverkoille. Kaikesta huolimatta neuroverkkojen hyödyntäminen ja ajatus joustavasta tekoälystä tuntuu kutkuttavalta. Kuitenkin vielä tässä vaiheessa Boris tuntuu enemmän myyntikikalta ja hauskalta kuriositeetilta, kuin vakavasti otettavalta huipputason tekoälyltä.
Käytetty kokoonpano
Intel(R) Core(TM) i5-4200U CPU
RAM 8,00Gt
NVIDIA GeForce 840M
Keskustelut (2 viestiä)
07.04.2017 klo 19.09
Sellainen rampa-Boris oliskin hauska. Superälykäs mutta kuitenkin rajoitettu
08.04.2017 klo 11.27