V2.fi ennakoi: P.A.M.E.L.A. (PC)
Moni kakku päältä kaunis
Kanadalainen NVYVE Studios on kehitellyt tieteisfiktiota, kauhua ja selviytymistä yhdistävän teoksen, jossa avoimen maailman seikkailua pääsee kokeilemaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta. P.A.M.E.L.A. saapui ostettavaksi Steamiin maaliskuussa 2017 kauppapaikan Greenlight -palvelun kautta. Valmiista tuotoksesta ei kuitenkaan voida puhua ja seikkailulla onkin Early Access -leima.
P.A.M.E.L.A:n päähenkilö herää Eden-kaupungissa sijaitsevasta huoneesta. Cryo-unessa maannut henkilö avaa silmänsä ja kohtaa lohduttoman näyn. Utopiakaupungiksi kutsuttu alue on rappeutunut ja täynnä mitä eriskummallisimpia asioita, aina ruumiskasoista pystyyn kuolleisiin mystisiin hahmoihin. Kaupunkiin on iskenyt jokin virus, joka on aiheuttanut joko kuoleman tai hulluksi tulemisen. Pelaajan tehtävänä on selvitä hengissä käyttämällä teknologisia kykyjä sekä keräämällä alueelta löytyviä tarvikkeita. Yksin seikkailuun ei tarvitse lähteä, sillä avuksi on annettu tekoäly nimeltä P.A.M.E.L.A.
Hiippailu voi kuitenkin päättyä nopeasti. Ilman tarvikkeita pelaaja kuolee pystyyn ja myös energiatasosta on pidettävä huolta. Vaikka ravintoa löytyisi enemmänkin, ei kaikkea kannata kerätä mukaan, sillä pelaajan reppuun mahtuu vain 44 tarviketta. Laukun sisältöä, hahmon henkistä hyvinvointia sekä kykypuuta hallinnoidaan ranteessa olevan käsitietokoneen kautta, joka muistuttaa etäisesti Fallout-sarjan Pip-Boyta. Toisessa kädessä hahmo pitää muun muassa skannerina toimivaa monitoimiasetta, jolla voi tutkia esimerkiksi sisältävätkö laatikot, kipot ja kupot piilotettua käyttötavaraa.
Peli on kirjaimellisesti selviytymistä, sillä kuollessaan pelaajan keräämät tavarat katoavat ja homma aloitetaan alusta uudella hahmolla. Parhain taktiikka selviytymisessä on hiipiä pitkin seinänvieruksia etsien ruokaa. Vastaan tulevia vihollisia on syytä karttaa, ettei kuolema korjaisi pelaajaa välittömästi.
NVYVE:n väki kertoo sivustollaan, että pelin innoittajana toimivat muun muassa Mass Effect, Mirror’s Edge, Deus Ex ja Bioshock. Ulkoasua katsellessa ei voi olla huomaamatta, miten esikuvat näkyvät studion luomuksessa. Unity 5 -pelimoottorilla tehty P.A.M.E.L.A näyttää hyvältä. On lähes mahdotonta ymmärtää, kuinka pieni tiimi työskentelee pelin takana. Videoita ja kuvakaappauksia katsoessa Eden näyttää värikkäältä ja särmikkäältä. Tällä hetkellä peli-alueesta on kuitenkin kokeiltavissa vain murto-osa, ja valitettavasti testissä olevalla promenadeksi kutsutulla alueella ei päästä käsiksi näihin valoisiin ja hienoihin ennakkomateriaaleissa nähtyihin maisemiin. Nyt avautunut alue oli erittäin pimeä, mikä häiritsi pelaamista. Yllättäen valikossa ei ollut mahdollisuutta säätää pelin valoisuutta. Hölmöä, sanon minä.
Useat käynnistyskerrat osoittivat, että teos kärsii hitaista latausajoista sekä ohjelmointivirheistä. Ongelmat kaatoivat pahimmillaan pelin ja sen mukana myös Steamin. NVYVE:n työntekijät voivat kuitenkin taputtaa itseään olalle, sillä viimeisen kahden viikon aikana peli on saanut kolme isoa päivitystä. Kerta toisensa jälkeen päivitykset ovat korjanneet pelin ongelmia. Studio vetää pisteet kotiin erityisesti kehittämishalustaan.
Mainosmateriaali on nättiä. Valoisat kohdat paljastavat miten hienolta P.A.M.E.L.A. voi parhaimmillaan näyttää. Tuntuukin, että tekijät olisivat keskittyneet ulkoisiin tekijöihin jättäen itse tarinan sivummalle. Tilanne on harmittava, sillä kokemus jää alueella kävelemiseksi ja selviytymiseksi. Huomasinkin tallustelevani ympäriinsä tutkien pientä aluetta. Samalla nautin kaupungista löytyneitä eväitä, jotta pysyisin hengissä. Kokemus tuntui eväsretkeltä tuntemattomaan mustaan maailmaan.
Testailun aikana on muistettava, että kyseessä on pienen studion tekele, joka makaa vielä kehityspöydällä. Vaikka P.A.M.E.L.A on täynnä puutteita, on teos silti kannattavaa lisätä seurantalistalle. Tällä hetkellä ostohinta on noin 23 euroa, joka on kuitenkin iso summa keskeneräisestä pelistä.
Ostajan onkin syytä pohtia tarpeitaan. NVYVE Studios on kuitenkin osoittanut kehittämishalunsa ripeänä päivitystahtina. Näin ollen ostamista voi pitää sijoituksena, jonka lopputuloksen saa käyttöönsä myöhemmin. Indiestä piittaamattoman pessimistin kannattaa pitää kukkaronsa nyörit kiinni, sillä teoksella on kovin vähän esiteltävää hintaansa nähden.
Peli on tällä hetkellä saatavilla vain PC:lle. Kehittäjät kuitenkin lupailevat, että P.A.M.E.L.A. saapuisi myöhemmin myös konsoleille. VR-tukeakin on suunnitteilla, joten kehitysprosessin kuikuilua suosittelen enemmän kuin paljon. Jos studio jaksaa panostaa tekemiseen, uskon, että pelistä saadaan erittäin kelpo tekele. Jään mielenkiinnolla odottamaan ennakkomateriaalin kaltaisia maisemia.
Käytetty laitteisto: Nvidia GTX 960, 2 GB, Intel Core i5-6400 CPU, 8 GB DDR4 RAM
Älä herätä mua unesta
P.A.M.E.L.A:n päähenkilö herää Eden-kaupungissa sijaitsevasta huoneesta. Cryo-unessa maannut henkilö avaa silmänsä ja kohtaa lohduttoman näyn. Utopiakaupungiksi kutsuttu alue on rappeutunut ja täynnä mitä eriskummallisimpia asioita, aina ruumiskasoista pystyyn kuolleisiin mystisiin hahmoihin. Kaupunkiin on iskenyt jokin virus, joka on aiheuttanut joko kuoleman tai hulluksi tulemisen. Pelaajan tehtävänä on selvitä hengissä käyttämällä teknologisia kykyjä sekä keräämällä alueelta löytyviä tarvikkeita. Yksin seikkailuun ei tarvitse lähteä, sillä avuksi on annettu tekoäly nimeltä P.A.M.E.L.A.
Hiippailu voi kuitenkin päättyä nopeasti. Ilman tarvikkeita pelaaja kuolee pystyyn ja myös energiatasosta on pidettävä huolta. Vaikka ravintoa löytyisi enemmänkin, ei kaikkea kannata kerätä mukaan, sillä pelaajan reppuun mahtuu vain 44 tarviketta. Laukun sisältöä, hahmon henkistä hyvinvointia sekä kykypuuta hallinnoidaan ranteessa olevan käsitietokoneen kautta, joka muistuttaa etäisesti Fallout-sarjan Pip-Boyta. Toisessa kädessä hahmo pitää muun muassa skannerina toimivaa monitoimiasetta, jolla voi tutkia esimerkiksi sisältävätkö laatikot, kipot ja kupot piilotettua käyttötavaraa.
Peli on kirjaimellisesti selviytymistä, sillä kuollessaan pelaajan keräämät tavarat katoavat ja homma aloitetaan alusta uudella hahmolla. Parhain taktiikka selviytymisessä on hiipiä pitkin seinänvieruksia etsien ruokaa. Vastaan tulevia vihollisia on syytä karttaa, ettei kuolema korjaisi pelaajaa välittömästi.
Herääjän mehuhetki päättyi ikävästi
NVYVE:n väki kertoo sivustollaan, että pelin innoittajana toimivat muun muassa Mass Effect, Mirror’s Edge, Deus Ex ja Bioshock. Ulkoasua katsellessa ei voi olla huomaamatta, miten esikuvat näkyvät studion luomuksessa. Unity 5 -pelimoottorilla tehty P.A.M.E.L.A näyttää hyvältä. On lähes mahdotonta ymmärtää, kuinka pieni tiimi työskentelee pelin takana. Videoita ja kuvakaappauksia katsoessa Eden näyttää värikkäältä ja särmikkäältä. Tällä hetkellä peli-alueesta on kuitenkin kokeiltavissa vain murto-osa, ja valitettavasti testissä olevalla promenadeksi kutsutulla alueella ei päästä käsiksi näihin valoisiin ja hienoihin ennakkomateriaaleissa nähtyihin maisemiin. Nyt avautunut alue oli erittäin pimeä, mikä häiritsi pelaamista. Yllättäen valikossa ei ollut mahdollisuutta säätää pelin valoisuutta. Hölmöä, sanon minä.
Useat käynnistyskerrat osoittivat, että teos kärsii hitaista latausajoista sekä ohjelmointivirheistä. Ongelmat kaatoivat pahimmillaan pelin ja sen mukana myös Steamin. NVYVE:n työntekijät voivat kuitenkin taputtaa itseään olalle, sillä viimeisen kahden viikon aikana peli on saanut kolme isoa päivitystä. Kerta toisensa jälkeen päivitykset ovat korjanneet pelin ongelmia. Studio vetää pisteet kotiin erityisesti kehittämishalustaan.
Mainosmateriaali on nättiä. Valoisat kohdat paljastavat miten hienolta P.A.M.E.L.A. voi parhaimmillaan näyttää. Tuntuukin, että tekijät olisivat keskittyneet ulkoisiin tekijöihin jättäen itse tarinan sivummalle. Tilanne on harmittava, sillä kokemus jää alueella kävelemiseksi ja selviytymiseksi. Huomasinkin tallustelevani ympäriinsä tutkien pientä aluetta. Samalla nautin kaupungista löytyneitä eväitä, jotta pysyisin hengissä. Kokemus tuntui eväsretkeltä tuntemattomaan mustaan maailmaan.
Odotus saatetaan palkita
Testailun aikana on muistettava, että kyseessä on pienen studion tekele, joka makaa vielä kehityspöydällä. Vaikka P.A.M.E.L.A on täynnä puutteita, on teos silti kannattavaa lisätä seurantalistalle. Tällä hetkellä ostohinta on noin 23 euroa, joka on kuitenkin iso summa keskeneräisestä pelistä.
Ostajan onkin syytä pohtia tarpeitaan. NVYVE Studios on kuitenkin osoittanut kehittämishalunsa ripeänä päivitystahtina. Näin ollen ostamista voi pitää sijoituksena, jonka lopputuloksen saa käyttöönsä myöhemmin. Indiestä piittaamattoman pessimistin kannattaa pitää kukkaronsa nyörit kiinni, sillä teoksella on kovin vähän esiteltävää hintaansa nähden.
Peli on tällä hetkellä saatavilla vain PC:lle. Kehittäjät kuitenkin lupailevat, että P.A.M.E.L.A. saapuisi myöhemmin myös konsoleille. VR-tukeakin on suunnitteilla, joten kehitysprosessin kuikuilua suosittelen enemmän kuin paljon. Jos studio jaksaa panostaa tekemiseen, uskon, että pelistä saadaan erittäin kelpo tekele. Jään mielenkiinnolla odottamaan ennakkomateriaalin kaltaisia maisemia.
Käytetty laitteisto: Nvidia GTX 960, 2 GB, Intel Core i5-6400 CPU, 8 GB DDR4 RAM
Keskustelut (1 viestiä)
30.03.2017 klo 12.22 2