V2.fi haastatteli Vostok Gamesia - jaossa latauskoodeja!
Selviytymispeli Ukrainasta
V2.fi haastatteli Vostok Gamesin tiedottaja Andriyash Kozlovskya ja samalla V2.fi:n lukijoille saatiin Survarium -pelin (survarium.com) betatestiin reilusti varustekoodeja - käykää hakemassa omanne haastattelun lopusta! Koodi sisältää OTS-02 -aseen, Suomen lipun ja Scavengers Setin (kuva alla).
Kozlovsky kertoo, että Vostok Games perustettiin maaliskuussa 2012 ja sen perusti ryhmä pelintekijöitä, jotka työstivät S.T.A.L.K.E.R.-pelisarjaa, kunnes GSC Game World pisti sen jäihin. Tällä hetkellä studiolla työskentelee 40 työntekijää. Millaista pelien tekeminen Ukrainassa sitten on ja millainen on maan peliteollisuus?
- Huolimatta viime aikojen poliittisista uutisista, Ukrainassa eläminen ja työskentely on mukavaa. Viimeisen 10 vuoden aikana Ukrainassa on tehty monta maailmanlaajuisesti arvostettua peliä, joten samaa mieltä ovat monet muutkin ukrainalaiset pelinkehittäjät. Sen lisäksi monet länsimaiset pelifirmat ovat perustaneet sisarstudioitaan maahamme ja sanoisin, että pelialalla työskentelee jo tuhansia ammattilaisia. Nuoria kykyjä on tulossa koko ajan mukaan, kertoo Kozlovsky.
Survariumin idea lähti Kozlovskyn mukaan siitä, että tekijät olivat aina olleet kiinnostuneita ekologiasta sekä siitä, kuinka huolettomasti ihmiset suhtautuvat luonnonvoimiin. Samaa aihetta sivuttiin S.T.A.L.K.E.R.-peleissä, mutta Survarium näkökulma on maailmanlaajuisessa ekologisessa katastrofissa, jota käsitellään seuraavana vaiheena post-apokalyptisessä selviytymisessä.
- Kun GSC Game World lopetti kehitystyönsä, onnistuimme pitämään tiimin kasassa ja saamaan sijoittajia uudelle projektille, jonka halusimme jatkavan S.T.A.L.K.E.R.in perinteitä. Tällä kertaa ideana oli kuitenkin ilmaiseksi pelattava verkkomoninpeli. Survariumista tuli seuraava vaihe studiollemme ja uusi haaste, mikä on tehnyt sen parissa työskentelystä entistä jännittävämpää.
Free-to-play-maksumallista on Vostok Gamesin mielestä montakin etua: sisällön lisääminen ja kehitysprosessi ovat helpompia ja piratismia vastaan on helpompi suojautua. Lisäksi yleisön kanssa pääsee keskustelemaan suoraan, millä on aina positiivinen vaikutus pelin tekemiseen.
- Emme kuitenkaan tue Pay2Win-tapaa, vaan haluamme antaa pelaajille reilun valinnan. Hienomman aseen ostaminen Survariumin kaupasta ei anna lisävoimia taisteluun, mutta nopeuttaa hahmon kehitystä, sekä parempien varusteiden saamista. Niitä voi toki myös löytää taisteluiden jälkeen.
S.T.A.L.K.E.R.ia tehdessään tiimi sai inspiraatiota Strugatskyn veljesten romaanista Roadside Picnic ja sama lähde on edelleenkin mielessä, mutta Survariumissa on aivan uusi universumi, sekä asetelma, jota ei voi suoraan verrata mihinkään muuhun.
- Ainoat yhtymäkohdat S.T.A.L.K.E.R.iin ovat kuolemanvaaralliset epätavallisten ilmiöiden alueet ja niiltä löytyvät esineet. Pelin maailma on tällä kertaa paljon laajempi. “Vihreä apokalypsi” on tapahtunut ja sen vaikutukset ovat maailmanlaajuiset. Siksi meillä on pelissä alueita sekä entisestä Neuvostoliitosta, että läntisestä Euroopasta. Esimerkiksi Kölnin silta perustuu aitoon asiaan, joten tämän vuoden GamesComissa näitä kahta voi vertailla keskenään.
Kozlovsky kertaa, että Survarium aloitettiin aivan tyhjästä, pelimoottoria myöten, neljä vuotta sitten. Sen jälkeen on saavutettu paljon, mutta pienelle tiimille nykyaikainen verkkoteknologia aiheutti paljon haasteita. Hänen mukaansa haasteet otettiin kuitenkin avosylin vastaan ja niiden läpi puskettiin tarmolla. Miten Survarium sitten eroaa muista saman genren peleistä?
- Kun peliä verrataan muihin, kerron ensiksi, että pelaaja voi kuolla vihollisluotien lisäksi myös tappavien ilmiöiden aiheuttamaan vahinkoon. Silti alueita, joissa niitä esiintyy, ei kannata täysin välttää, sillä niiltä löytyy hahmoa tehostavia esineitä. Oikeaan aikaan käytetty esine voi muuttaa taistelun tasapainon pelaajan eduksi.
- Toinen Survariumin tärkeistä ominaisuuksista on aseiden ja varusteiden muokkaaminen. Pelaaja voi esimerkiksi tehostaa aseensa tulitusnopeutta, lisätä juoksunopeuttaan muokatuilla saappailla ja terveyden palautumista asulla. Modausosia löytyy, kun matsin lopuksi etsii loottia.
Survariumin 0.40 -päivityksessä lisättiin asemodulit. Niillä voi vaikuttaa sekä aseen ominaisuuksiin, että ulkonäköön. Lasertähtäin vähentää hajontaa kun ammutaan lonkalta ja pystykahva taas vähentää potkua, kertoo Kozlovsky.
Vostok Studiosin tiedottaja muistuttaa myös, että Survariumin PvP:stä löytyy monenlaisia pelitiloja - myös sellaisia, joita muissa peleissä ei ole - ja kehottaa pelaajia kokeilemaan niitä itse.
Koska peli on valmis?
- Survarium on verkkopeli, joten “pelin julkaisu” on vaikea lyödä johonkin tiettyyn pisteeseen. Sitä päivitetään jatkuvasti nyt ja tulevaisuudessakin, jotta Survariumista saadaan entistä parempi. Sanoisin, että julkaisupäivä on se päivä, kun pelaajien pelattavana on kaikki ne pelitilat, jotka aikanaan lupasimme.
Vastaa alta löytyvään kysymykseen 9.8.2016 mennessä ja esiin putkahtaa Survarium-koodi, jolla saa OTS-02-aseen, Suomen lipun sekä Scavengers Set -varusteet. Koodi lunastetaan osoitteessa survarium.com/en kohdassa My account – Add promo code – Apply code. Varusteet pitäisi näkyä pelaajalla puolen tunnin sisällä.
Kozlovsky kertoo, että Vostok Games perustettiin maaliskuussa 2012 ja sen perusti ryhmä pelintekijöitä, jotka työstivät S.T.A.L.K.E.R.-pelisarjaa, kunnes GSC Game World pisti sen jäihin. Tällä hetkellä studiolla työskentelee 40 työntekijää. Millaista pelien tekeminen Ukrainassa sitten on ja millainen on maan peliteollisuus?
- Huolimatta viime aikojen poliittisista uutisista, Ukrainassa eläminen ja työskentely on mukavaa. Viimeisen 10 vuoden aikana Ukrainassa on tehty monta maailmanlaajuisesti arvostettua peliä, joten samaa mieltä ovat monet muutkin ukrainalaiset pelinkehittäjät. Sen lisäksi monet länsimaiset pelifirmat ovat perustaneet sisarstudioitaan maahamme ja sanoisin, että pelialalla työskentelee jo tuhansia ammattilaisia. Nuoria kykyjä on tulossa koko ajan mukaan, kertoo Kozlovsky.
S.T.A.L.K.E.R.in jäänteistä uuteen nousuun
Survariumin idea lähti Kozlovskyn mukaan siitä, että tekijät olivat aina olleet kiinnostuneita ekologiasta sekä siitä, kuinka huolettomasti ihmiset suhtautuvat luonnonvoimiin. Samaa aihetta sivuttiin S.T.A.L.K.E.R.-peleissä, mutta Survarium näkökulma on maailmanlaajuisessa ekologisessa katastrofissa, jota käsitellään seuraavana vaiheena post-apokalyptisessä selviytymisessä.
- Kun GSC Game World lopetti kehitystyönsä, onnistuimme pitämään tiimin kasassa ja saamaan sijoittajia uudelle projektille, jonka halusimme jatkavan S.T.A.L.K.E.R.in perinteitä. Tällä kertaa ideana oli kuitenkin ilmaiseksi pelattava verkkomoninpeli. Survariumista tuli seuraava vaihe studiollemme ja uusi haaste, mikä on tehnyt sen parissa työskentelystä entistä jännittävämpää.
Free-to-play-maksumallista on Vostok Gamesin mielestä montakin etua: sisällön lisääminen ja kehitysprosessi ovat helpompia ja piratismia vastaan on helpompi suojautua. Lisäksi yleisön kanssa pääsee keskustelemaan suoraan, millä on aina positiivinen vaikutus pelin tekemiseen.
- Emme kuitenkaan tue Pay2Win-tapaa, vaan haluamme antaa pelaajille reilun valinnan. Hienomman aseen ostaminen Survariumin kaupasta ei anna lisävoimia taisteluun, mutta nopeuttaa hahmon kehitystä, sekä parempien varusteiden saamista. Niitä voi toki myös löytää taisteluiden jälkeen.
S.T.A.L.K.E.R.ia tehdessään tiimi sai inspiraatiota Strugatskyn veljesten romaanista Roadside Picnic ja sama lähde on edelleenkin mielessä, mutta Survariumissa on aivan uusi universumi, sekä asetelma, jota ei voi suoraan verrata mihinkään muuhun.
- Ainoat yhtymäkohdat S.T.A.L.K.E.R.iin ovat kuolemanvaaralliset epätavallisten ilmiöiden alueet ja niiltä löytyvät esineet. Pelin maailma on tällä kertaa paljon laajempi. “Vihreä apokalypsi” on tapahtunut ja sen vaikutukset ovat maailmanlaajuiset. Siksi meillä on pelissä alueita sekä entisestä Neuvostoliitosta, että läntisestä Euroopasta. Esimerkiksi Kölnin silta perustuu aitoon asiaan, joten tämän vuoden GamesComissa näitä kahta voi vertailla keskenään.
Verkkopelistä ei koskaan tule valmista
Kozlovsky kertaa, että Survarium aloitettiin aivan tyhjästä, pelimoottoria myöten, neljä vuotta sitten. Sen jälkeen on saavutettu paljon, mutta pienelle tiimille nykyaikainen verkkoteknologia aiheutti paljon haasteita. Hänen mukaansa haasteet otettiin kuitenkin avosylin vastaan ja niiden läpi puskettiin tarmolla. Miten Survarium sitten eroaa muista saman genren peleistä?
- Kun peliä verrataan muihin, kerron ensiksi, että pelaaja voi kuolla vihollisluotien lisäksi myös tappavien ilmiöiden aiheuttamaan vahinkoon. Silti alueita, joissa niitä esiintyy, ei kannata täysin välttää, sillä niiltä löytyy hahmoa tehostavia esineitä. Oikeaan aikaan käytetty esine voi muuttaa taistelun tasapainon pelaajan eduksi.
- Toinen Survariumin tärkeistä ominaisuuksista on aseiden ja varusteiden muokkaaminen. Pelaaja voi esimerkiksi tehostaa aseensa tulitusnopeutta, lisätä juoksunopeuttaan muokatuilla saappailla ja terveyden palautumista asulla. Modausosia löytyy, kun matsin lopuksi etsii loottia.
Survariumin 0.40 -päivityksessä lisättiin asemodulit. Niillä voi vaikuttaa sekä aseen ominaisuuksiin, että ulkonäköön. Lasertähtäin vähentää hajontaa kun ammutaan lonkalta ja pystykahva taas vähentää potkua, kertoo Kozlovsky.
Vostok Studiosin tiedottaja muistuttaa myös, että Survariumin PvP:stä löytyy monenlaisia pelitiloja - myös sellaisia, joita muissa peleissä ei ole - ja kehottaa pelaajia kokeilemaan niitä itse.
Koska peli on valmis?
- Survarium on verkkopeli, joten “pelin julkaisu” on vaikea lyödä johonkin tiettyyn pisteeseen. Sitä päivitetään jatkuvasti nyt ja tulevaisuudessakin, jotta Survariumista saadaan entistä parempi. Sanoisin, että julkaisupäivä on se päivä, kun pelaajien pelattavana on kaikki ne pelitilat, jotka aikanaan lupasimme.
Vastaa alta löytyvään kysymykseen 9.8.2016 mennessä ja esiin putkahtaa Survarium-koodi, jolla saa OTS-02-aseen, Suomen lipun sekä Scavengers Set -varusteet. Koodi lunastetaan osoitteessa survarium.com/en kohdassa My account – Add promo code – Apply code. Varusteet pitäisi näkyä pelaajalla puolen tunnin sisällä.
Keskustelut (3 viestiä)
28.07.2016 klo 10.55 1
28.07.2016 klo 20.27
13.09.2016 klo 00.46
Varsin minimaalisesta jutusta tehty "se" juttu tähän.