Konsolilta kotitietokoneelle
Mass Effect ja FlatOut: Ultimate Carnage
Viime vuosina pelien virtaussuunta on kääntynyt. Joskus oli aika, kun pelit tehtiin ensin PC:lle ja jos hyvin kävi, niistä tekaistiin myöhemmin laiskat konsoliversiot. Nykyään taas PC-pelaajat saavat odottaa pahimmillaan useita vuosia, ennenkuin konsoleilla ylistetty peli saapuu näppäimistön ja hiiren edustalla sijaitsevaa ruutua koristamaan. Tässä konsolipelaajan näkökulma siihen, miten kaksi Xbox 360:lla erinomaista peliä on toteutettu kotitietokoneversioissa - onko menty huonompaan, vai parempaan suuntaan?
Totesin jo Mass Effectin lisätehtävää arvioidessani, että jälkikäteen ajateltuna olisin voinut antaa kyseiselle pelille vielä muutaman pisteen enemmänkin - silloinen arvosana oli 91. PC-versiota nyt pelattuani voin toistella noita sanoja taas uudelleen - Mass Effect on nyt entistäkin parempi, lähinnä tosin vain viimeistellympi. Erityisesti tarinallaan mukaansatempaava sci-fi-spektaakkeli nojaa vahvasti Biowaren aikaisempien pelien (KOTORit, Jade Empire) pohjalle, mutta on entistä toiminnallisempi ja uudelleenpelattavampi. Kohut ns. 'lesboseksikohtauksesta' voi jättää jo kokonaan setvimättä ja haukotella päälle.
Kohotetaan kuvainnollista hattua Demiurge Studiosille, joka olisi voinut heittää valmiiksi erinomaisen pelin sellaisenaan PC:lle ja luottaa siihen, että kyllä se kaupaksi menee. Tietokonekäännös on tehty originaali uuteen ympäristöön sopivasti soveltaen ja siinä samalla sen muutamia heikkouksia paikkaillen. Erityisesti inventaariosysteemi sai haukkuja osakseen ja PC-versiossa se onkin jo huomattavasti selkeämpi, vaikkei vieläkään maailman paras. Koko käyttöliittymä on muutenkin jaksettu muokata uuteen muotoon, toisin kuin monissa vastaavissa projekteissa, jotka muistuttavat monitoriltakin katsottuna kovaäänisesti konsolijuuristaan.
Täytyy myöntää, että näppis-hiiri-kombo toimii Mass Effectin moninaisissa taisteluissa oikein hyvin. Erityisesti rytkeen rytmiä muuttavat pikanäppäimet, joilla voi suoraan vaihtaa tiettyyn kykyyn tai aseeseen pysäyttämättä toimintaa välillä. Tässä kohtaa konsolimiehen kävi jopa vähän tietokonetykittäjiä kateeksi. Rähinöistä selviää huomattavasti vikkelämmin ja immersio säilyy entistä paremmin.
Visuaalisesti kompuutteriversio Mass Effectistä näyttää käytännössä samalta kuin X360:lla. Suklaasilmin tarkasteltuna tämä tarkoittaa sitä, että parempaakin on PC-ruuduilla nähty, mutta silti pyöritään vallan siedettävässä, paikoittain säväyttävässä ulkoasussa. Hahmojen kasvoanimaatiot ovat edelleen vakuuttavia, samoin kuin ääninäyttely. Harva peli kestää kolmea läpipeluuta, mutta niin vain kävi meikäläiselle Mass Effectin kanssa. Ehdoton hankinta länsimaisten toimintaroolipelien ystäville, mikäli konsoliversiota ei vielä pelihyllystä löydy.
Vaikka PC-version saapuminen kesti hyvän tovin, on suomalainen romuralli Flatout: Ultimate Carnage säilyttänyt freesiytensä tähän päivään asti myös konsolipuolella. Se on edelleen yksi parhaista, komeimmista ja hauskimmista X360-autopeleistä, joka tulee tökkäistyä yhä silloin tällöin koneen uumeniin. Tietokoneversion odottaminen kuitenkin kannatti, kun lopputulos on näin erinomainen. Reilu vuosi sitten arvosteltu konsoliversio ansaitsi toimitukselta 86 pistettä ja PC-version kanssa olisin taas valmis korottamaan arvosanaa - jonnekin 90 tienoille.
Erityisesti nuo pisteet nousevat uskomattoman näyttävän graafisen ulkoasun ansiosta. Jo Xbox 360 -versiokin oli komea kaikkine lentävine rojuineen, mutta PC-versio on todella hyvän näköinen. Kuran, renkaiden, laudanpätkien ja autojen sinkoillessa pitkin ruutua päätähuimaavassa nopeudessa, läpi todella yksityiskohtaisen maalaismaiseman, pehmeine valoineen ja varjoineen, nykimättä lainkaan, on suoritus, joka ansaitsee kultaisen kädenpuristuksen. (Testilaitteistona Geforce 8600 GT, Core2Duo @ 2.2Ghz).
Ulkoasun lisäksi parin viikon testailun jälkeen jäi sellainen fiilis, että myös pelin tekoälyä on viilattu astetta tai paria inhimillisemmäksi - sekä virtuaalikuskien käyttäytymisen suhteen, että sen suhteen, kuinka helposti karkuun päässeet vastustajat saa kiinni, mikäli oma kaara kosahtaa kuusikkoon. Fysiikkamoottorikin tuntuu X360-versiota herkemmältä, ainakaan radalle jäänyt roju ei liimautunut enää niin helposti etusäleikköön. Ohjaukseen käytin PC:seen kytkettyä Xbox-ohjainta, joten kontrollien suhteen pelikokemuksessa ei tietenkään ollut eroja.
Toimitukseen saapuneessa ennakkokoodiversiossa ei ollut Windows Live -ominaisuuksia, joten niitä en valitettavasti päässyt testaamaan, mutta uskon, että ne ovat täysin Xbox 360:a vastaavat - mukana on varsin hulvattomiakin kisatiloja. Vaikka uramoodi on hieman lyhyt ja mukahauskat stunttilajit mielestäni turhia, on Flatout: Ultimate Carnage on edelleen paras romurallipeli. Piste.
Näiden pelien perusteella konsolien ja kotitietokoneiden yhteiselo jatkunee sopuisana tulevaisuudessakin. Toivotaan, että muutkin pelifirmat käyttävät käännöksiinsä vähintään yhtä paljon energiaa ja resursseja kuin Mass Effectiin ja Flatout: Ultimate Carnageen.
Mass Effect
Kohotetaan kuvainnollista hattua Demiurge Studiosille, joka olisi voinut heittää valmiiksi erinomaisen pelin sellaisenaan PC:lle ja luottaa siihen, että kyllä se kaupaksi menee. Tietokonekäännös on tehty originaali uuteen ympäristöön sopivasti soveltaen ja siinä samalla sen muutamia heikkouksia paikkaillen. Erityisesti inventaariosysteemi sai haukkuja osakseen ja PC-versiossa se onkin jo huomattavasti selkeämpi, vaikkei vieläkään maailman paras. Koko käyttöliittymä on muutenkin jaksettu muokata uuteen muotoon, toisin kuin monissa vastaavissa projekteissa, jotka muistuttavat monitoriltakin katsottuna kovaäänisesti konsolijuuristaan.
Visuaalisesti kompuutteriversio Mass Effectistä näyttää käytännössä samalta kuin X360:lla. Suklaasilmin tarkasteltuna tämä tarkoittaa sitä, että parempaakin on PC-ruuduilla nähty, mutta silti pyöritään vallan siedettävässä, paikoittain säväyttävässä ulkoasussa. Hahmojen kasvoanimaatiot ovat edelleen vakuuttavia, samoin kuin ääninäyttely. Harva peli kestää kolmea läpipeluuta, mutta niin vain kävi meikäläiselle Mass Effectin kanssa. Ehdoton hankinta länsimaisten toimintaroolipelien ystäville, mikäli konsoliversiota ei vielä pelihyllystä löydy.
FlatOut: Ultimate Carnage
Erityisesti nuo pisteet nousevat uskomattoman näyttävän graafisen ulkoasun ansiosta. Jo Xbox 360 -versiokin oli komea kaikkine lentävine rojuineen, mutta PC-versio on todella hyvän näköinen. Kuran, renkaiden, laudanpätkien ja autojen sinkoillessa pitkin ruutua päätähuimaavassa nopeudessa, läpi todella yksityiskohtaisen maalaismaiseman, pehmeine valoineen ja varjoineen, nykimättä lainkaan, on suoritus, joka ansaitsee kultaisen kädenpuristuksen. (Testilaitteistona Geforce 8600 GT, Core2Duo @ 2.2Ghz).
Toimitukseen saapuneessa ennakkokoodiversiossa ei ollut Windows Live -ominaisuuksia, joten niitä en valitettavasti päässyt testaamaan, mutta uskon, että ne ovat täysin Xbox 360:a vastaavat - mukana on varsin hulvattomiakin kisatiloja. Vaikka uramoodi on hieman lyhyt ja mukahauskat stunttilajit mielestäni turhia, on Flatout: Ultimate Carnage on edelleen paras romurallipeli. Piste.
Näiden pelien perusteella konsolien ja kotitietokoneiden yhteiselo jatkunee sopuisana tulevaisuudessakin. Toivotaan, että muutkin pelifirmat käyttävät käännöksiinsä vähintään yhtä paljon energiaa ja resursseja kuin Mass Effectiin ja Flatout: Ultimate Carnageen.
Keskustelut (6 viestiä)
14.07.2008 klo 16.54
15.07.2008 klo 15.40
Rekisteröitynyt 29.05.2007
15.07.2008 klo 23.25
Mutta milloin FoUc oikein on julkaistu? Missään en ole vielä nähnyt myynnissä, vain ennakkotilauksessa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
15.07.2008 klo 23.56
Rekisteröitynyt 29.05.2007
17.07.2008 klo 00.18
Ei kehittäjien kotisivuillakaan ole mitään tietoa PC versiosta!
Puolenkuunpelit ilmoittaavat 18 päivä tätä kuuta, eli huomenna.
29.08.2008 klo 16.48