V2.fi ennakoi: 12 is Better Than 6
Kuudestiviritetty
Kickstarterin rahoitushuuma jatkaa jatkamistaan. Pienikokoinen Ink Stains Games hakee vielä hetken ajan tukijoita lintuperspektiivistä kuvatulle, länkkäriaiheiselle 12 is Better Than 6:lle, jonka pre-alpha -versio pääsi kokeilun alle.
12 is Better Than 6 vaikuttaa aluksi lupaavalta. Villiä länttä käsittelevät pelit eivät ole koskaan nousseet suureen suosioon, edes erinomaisen Red Dead Redemptionin saattelemina, joten vuosisadan vaihteen Amerikkaan palaa aina mielellään. Mielenkiintoisen tapahtumapaikan lisäksi pelillä on omintakeinen visuaalinen tyyli, joka hurmaa välittömästi. Innostuksen siemenet alkavat kuitenkin kuihtua nopeasti, kun 12iBT6:n päähenkilö avaa suunsa ja pelin todellinen tyyli alkaa tulla selväksi.
On kyse sitten kunnianosoituksesta, parodioinnista tai rehellisestä taitojen puutteessa, länkkäriteema ryvetetään läpimäräksi kliseiden meressä. Pelin päähenkilö, sombreropäinen meksikaani, pakenee orjatyömaata läpi aavikon. Pre-alphan sisältämässä tarinan aloituksessa jättimäisiä viiksiä kantava sankarimme saapuu kaupunkiin, jossa hän tapaa hulvattomia hahmoja, kuten harvahampaisia luikureita, metaforin horisevia intiaaneja ja korruptoituneita sheriffejä, ennen lopullista pakenemistaan. Stereotypiat ovat kaikin puolin tuttua huttua, eikä käsikirjoitus edes yritä nousta tasapaksuuden yläpuolelle. Dialogin puisevuuden ja kankeuden ymmärtää pre-alpha -tilanteesta johtuen, mutta jos hahmosuunnittelu pysyy nykyisellä tasollaan, 12iBT6:n eväät ovat kovin laihan oloiset.
Omalaatuisen visuaalisen tyylin lisäksi länkkäriräiskintä pyrkii erottautumaan taistelumekaniikoillaan. Lyijyvuoraa viholliset sitten Coltilla tai Winchesterillä, ase täytyy virittää ennen jokaista laukausta. Aseiden virittäminen on mielenkiintoinen tapa rytmittää taistelua rauhallisempaan suuntaan, mutta ajoittain tuntuu, ettei hiiren eri napeilla tehtävä viritys ja laukaiseminen toimi niin hyvin kuin on tarkoitettu. Mekaniikka on selkeästi tehty vaikeuttamaan yhteenottoja ja luomaan taktista henkeä, mutta pre-alpha -versiossa viholliset ampuvat niin tarkasti ja salamannopeasti, että suurempien vihollisryhmien kaataminen päätyy miltei poikkeuksetta aikaiseen hautaan.
12iBT6 pyrkii tuomaan tasapainoa hiiviskelymekaniikoilla, joiden tarkoitus on mahdollistaa myös ruuditon läpipeluu, mutta toistaiseksi veitsi kädessä hiipparointi tuntuu tönköltä ja päälleliimatulta. Kuolinkorinat hälyyttävät läheiset sotilaat, vastustajilla tuntuu olevan kolmas silmä takaraivossa, ja ajoittain yksittäinen veitsenisku ei edes tee tehtäväänsä, vaan sheriffin kätyreitä joutuu puukottamaan uudelleen ja uudelleen. Hiottuna ammuskelun ja hiipimisen yhdistelmä voi muotoutua monipuoliseksi ja aivonystyröitä vetreyttäväksi kokonaisuudeksi, mutta pre-alphan hiomattomasta jäljestä on mahdotonta vetää kunnollisia johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen.
Noin puolituntinen demoilu villissä lännessä ei välttämättä onnistunut vakuuttamaan tarpeeksi avatakseni lompakkoni nyörejä, mutta 12 is Better Than 6 ei ole millään muotoa tuhoon tuomittu projekti. Visuaalinen tyyli, kilpailijoista erottavat mekaniikat ja peleissä harvemmin nähty tapahtumapaikka penäävät mielenkiintoista kokonaisuutta, kunhan kehitystyössä päästään hiomaan karkeuksia kovalla kädellä. Lopullisen version pituudeksi penätään 6-8 tuntia, jolloin noin viiden euron hintalappukaan ei kuulosta itsessään lainkaan pahalta. Hyvänä puolena projektin tukemista ei tarvitse pähkäillä pelkästään muiden puheiden perusteella, vaan pelin Kickstarter- ja kotisivulta löytyvästä linkistä kuka tahansa voi kokeilla pre-alphaa ja tehdä ostopäätöksen kokemustensa perusteella. Tukemisaikaa löytyy lokakuun 9. päivään saakka ja tänään saapuneen lehdistötiedotteen mukaan peli on jo onnistunut saavuttamaan rahoitustavoitteensa.
Lyhyesti: 12 is Better Than 6:n pre-alpha ei onnistu vakuuttamaan, mutta aineksista voi kunnon hiomisella muotoutua pieni helmikin. Kiinnostuneille tarjotaan onneksi mahdollisuus testata demoa ennen ostopäätöksen tekoa.
Kehittäjä: Ink Stains Games
Julkaisija: Ink Stains Games
Kotisivu: 12bt6.com
Julkaisu: Maaliskuu 2016
Intiaani, sheriffi ja meksikaani kävelee baariin...
12 is Better Than 6 vaikuttaa aluksi lupaavalta. Villiä länttä käsittelevät pelit eivät ole koskaan nousseet suureen suosioon, edes erinomaisen Red Dead Redemptionin saattelemina, joten vuosisadan vaihteen Amerikkaan palaa aina mielellään. Mielenkiintoisen tapahtumapaikan lisäksi pelillä on omintakeinen visuaalinen tyyli, joka hurmaa välittömästi. Innostuksen siemenet alkavat kuitenkin kuihtua nopeasti, kun 12iBT6:n päähenkilö avaa suunsa ja pelin todellinen tyyli alkaa tulla selväksi.
On kyse sitten kunnianosoituksesta, parodioinnista tai rehellisestä taitojen puutteessa, länkkäriteema ryvetetään läpimäräksi kliseiden meressä. Pelin päähenkilö, sombreropäinen meksikaani, pakenee orjatyömaata läpi aavikon. Pre-alphan sisältämässä tarinan aloituksessa jättimäisiä viiksiä kantava sankarimme saapuu kaupunkiin, jossa hän tapaa hulvattomia hahmoja, kuten harvahampaisia luikureita, metaforin horisevia intiaaneja ja korruptoituneita sheriffejä, ennen lopullista pakenemistaan. Stereotypiat ovat kaikin puolin tuttua huttua, eikä käsikirjoitus edes yritä nousta tasapaksuuden yläpuolelle. Dialogin puisevuuden ja kankeuden ymmärtää pre-alpha -tilanteesta johtuen, mutta jos hahmosuunnittelu pysyy nykyisellä tasollaan, 12iBT6:n eväät ovat kovin laihan oloiset.
Omalaatuisen visuaalisen tyylin lisäksi länkkäriräiskintä pyrkii erottautumaan taistelumekaniikoillaan. Lyijyvuoraa viholliset sitten Coltilla tai Winchesterillä, ase täytyy virittää ennen jokaista laukausta. Aseiden virittäminen on mielenkiintoinen tapa rytmittää taistelua rauhallisempaan suuntaan, mutta ajoittain tuntuu, ettei hiiren eri napeilla tehtävä viritys ja laukaiseminen toimi niin hyvin kuin on tarkoitettu. Mekaniikka on selkeästi tehty vaikeuttamaan yhteenottoja ja luomaan taktista henkeä, mutta pre-alpha -versiossa viholliset ampuvat niin tarkasti ja salamannopeasti, että suurempien vihollisryhmien kaataminen päätyy miltei poikkeuksetta aikaiseen hautaan.
12iBT6 pyrkii tuomaan tasapainoa hiiviskelymekaniikoilla, joiden tarkoitus on mahdollistaa myös ruuditon läpipeluu, mutta toistaiseksi veitsi kädessä hiipparointi tuntuu tönköltä ja päälleliimatulta. Kuolinkorinat hälyyttävät läheiset sotilaat, vastustajilla tuntuu olevan kolmas silmä takaraivossa, ja ajoittain yksittäinen veitsenisku ei edes tee tehtäväänsä, vaan sheriffin kätyreitä joutuu puukottamaan uudelleen ja uudelleen. Hiottuna ammuskelun ja hiipimisen yhdistelmä voi muotoutua monipuoliseksi ja aivonystyröitä vetreyttäväksi kokonaisuudeksi, mutta pre-alphan hiomattomasta jäljestä on mahdotonta vetää kunnollisia johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen.
Noin puolituntinen demoilu villissä lännessä ei välttämättä onnistunut vakuuttamaan tarpeeksi avatakseni lompakkoni nyörejä, mutta 12 is Better Than 6 ei ole millään muotoa tuhoon tuomittu projekti. Visuaalinen tyyli, kilpailijoista erottavat mekaniikat ja peleissä harvemmin nähty tapahtumapaikka penäävät mielenkiintoista kokonaisuutta, kunhan kehitystyössä päästään hiomaan karkeuksia kovalla kädellä. Lopullisen version pituudeksi penätään 6-8 tuntia, jolloin noin viiden euron hintalappukaan ei kuulosta itsessään lainkaan pahalta. Hyvänä puolena projektin tukemista ei tarvitse pähkäillä pelkästään muiden puheiden perusteella, vaan pelin Kickstarter- ja kotisivulta löytyvästä linkistä kuka tahansa voi kokeilla pre-alphaa ja tehdä ostopäätöksen kokemustensa perusteella. Tukemisaikaa löytyy lokakuun 9. päivään saakka ja tänään saapuneen lehdistötiedotteen mukaan peli on jo onnistunut saavuttamaan rahoitustavoitteensa.
Lyhyesti: 12 is Better Than 6:n pre-alpha ei onnistu vakuuttamaan, mutta aineksista voi kunnon hiomisella muotoutua pieni helmikin. Kiinnostuneille tarjotaan onneksi mahdollisuus testata demoa ennen ostopäätöksen tekoa.
Kehittäjä: Ink Stains Games
Julkaisija: Ink Stains Games
Kotisivu: 12bt6.com
Julkaisu: Maaliskuu 2016
Keskustelut (2 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
07.10.2015 klo 18.32
Rekisteröitynyt 13.02.2011
10.10.2015 klo 18.55
Videon perusteella näyttää aika Hotline Miami kopiolta pelattavuudeltaan.
Hotline Miamin pelattavuus + Gunman Cliven aihe ja graafinen tyyli