V2.fi betatestasi: Call of Duty: Black Ops 3
Hyppytunti numero kaksi
Call of Duty -pelisarjan uusi osa on jo miltei ovella. Sarja myy kuin häkä vuodesta toiseen, joten kukaan ei liene yllättynyt, että tänä vuonnakin soditaan maailman ongelmia vastaan. Pelin kehitysvastuun on tällä kertaa vastaanottanut Treyarchin kehitystiimi, jonka edellinen CoD-peli oli Black Ops 2. Pääsimme testaamaan uutta CoDia sekä Playstation 4:llä, että Xbox Onella verkkomoninpelin ennakkobetassa. Playstation 4:llä ensimmäisenä testipäivänä oli ongelmia peliseuran löytämisessä, mutta sen jälkeen macthmaking toimi totutun jouhevasti.
Vuosi sitten Call of Duty otti pelimekaanisesti yllättävän suuren askeleen kohti tulevaisuutta. Pelihahmojen pienet hypyt olivat muuttuneet rakettireppujen avulla suuriksi loikiksi ja paluuta perinteisempään malliin ei nähdä tänäkään vuonna. Hypyt eivät ole Black Ops 3:ssa aivan yhtä räjähdysvoimaisia, mutta niitä viime vuonna karsastaneet eivät varmasti vieläkään idealle syty.
Moninpelissä on nähtävissä kourallinen uudistuksia. Ensimmäinen uudistus tulee vastaan heti pelin valikoissa, kun pelaajan tehtävänä on valita itselleen sopiva spesialisti. Kaikilla hahmoilla on omat erikoiskykynsä ja aseensa. Ne aktivoituvat pelitilanteessa käytettäviksi pelisuoritusten mukaisesti. Jos pelikentällä ei saa aikaan kaatoja, niin erikoiskyvyn latausmittari täyttyy hitaasti. Hyvistä suorituksista palkitaan selvästi nopeammin.
Erikoiskyvyt ja -aseet voivat olla esimerkiksi jousipyssyllä ammuttavia pommeja tai teleportilla siirtymistä takaisin paikkaan, jossa vielä hetki sitten oli. Spesiaalivoimat ovat hauska ja vaihtelevuutta perinteiseen räiskintään tuova lisä. Kaikkia voimia en päässyt vielä kokeilemaan, koska niitä avautuu lisää peliä pelaamalla ja kaikkiin ei ennakkobetassa päässyt vielä käsiksi.
Lisää vauhtia ja yllättäviä tilanteita sotimiseen tuovat sotilaiden parkour- ja uintitaidot, joiden hyödyntämiseen ennakkoversion moninpelikartoissa oli lukuisia paikkoja. Veden alla sotiminen onnistuu siinä missä maan pinnallakin, mutta hapen loppuminen voi pidempiaikaisessa sukeltelussa viedä hengen pelaajalta. Parkour toimi sujuvasti seiniä päin hyppimällä ja seinäjuoksun aikana pystyi jopa yllättämään vastapuolen lyijysateella.
Pelimuotopuolen uudistuksesta vastasi Safeguard, jossa toinen joukkue hyökkää ja toinen puolustaa. Hyökkäävällä joukkueella on tehtävänä saattaa robotti lähtöpisteestä puolustavan joukkueen päätyyn. Puolustava joukkue taas pyrkii estämään tämän ja tuhomaan vastapuolen robotin. Safeguard ei ole erityisen kekseliäs uutuus, mutta tarjoaa taas hieman erilaista verkkopeliviihdettä Call of Dutyn maailmaan.
Graafisesti peli on molemmilla konsolialustoilla hyvän näköinen, mutta edistystä viimevuotiseen versioon ei ole juuri nähtävissä. Uuden CoDin pelaaminen vaikutti ennakkoversion perusteella hauskalta ja helposti tartuttavalta kokemukselta. Pienet uudistukset virkistävät mukavasti muuten tuttua menoa ja moninpelikartat vaikuttivat hyviltä. Tosin viime vuonna parhaat mapit nähtiin jo ennakkoversiossa, joten nähtäväksi jää, onko muissa kartoissa onnistuttu. CoD-kuumetta kokeilu ei liialti kohottanut, mutta eiköhän tätäkin pimenevissä illoissa tulla pelaamaan.
Vuosi sitten Call of Duty otti pelimekaanisesti yllättävän suuren askeleen kohti tulevaisuutta. Pelihahmojen pienet hypyt olivat muuttuneet rakettireppujen avulla suuriksi loikiksi ja paluuta perinteisempään malliin ei nähdä tänäkään vuonna. Hypyt eivät ole Black Ops 3:ssa aivan yhtä räjähdysvoimaisia, mutta niitä viime vuonna karsastaneet eivät varmasti vieläkään idealle syty.
Vanhan päälle kasa uutta
Moninpelissä on nähtävissä kourallinen uudistuksia. Ensimmäinen uudistus tulee vastaan heti pelin valikoissa, kun pelaajan tehtävänä on valita itselleen sopiva spesialisti. Kaikilla hahmoilla on omat erikoiskykynsä ja aseensa. Ne aktivoituvat pelitilanteessa käytettäviksi pelisuoritusten mukaisesti. Jos pelikentällä ei saa aikaan kaatoja, niin erikoiskyvyn latausmittari täyttyy hitaasti. Hyvistä suorituksista palkitaan selvästi nopeammin.
Erikoiskyvyt ja -aseet voivat olla esimerkiksi jousipyssyllä ammuttavia pommeja tai teleportilla siirtymistä takaisin paikkaan, jossa vielä hetki sitten oli. Spesiaalivoimat ovat hauska ja vaihtelevuutta perinteiseen räiskintään tuova lisä. Kaikkia voimia en päässyt vielä kokeilemaan, koska niitä avautuu lisää peliä pelaamalla ja kaikkiin ei ennakkobetassa päässyt vielä käsiksi.
Yllätyksiä vesillä ja seinillä
Lisää vauhtia ja yllättäviä tilanteita sotimiseen tuovat sotilaiden parkour- ja uintitaidot, joiden hyödyntämiseen ennakkoversion moninpelikartoissa oli lukuisia paikkoja. Veden alla sotiminen onnistuu siinä missä maan pinnallakin, mutta hapen loppuminen voi pidempiaikaisessa sukeltelussa viedä hengen pelaajalta. Parkour toimi sujuvasti seiniä päin hyppimällä ja seinäjuoksun aikana pystyi jopa yllättämään vastapuolen lyijysateella.
Pelimuotopuolen uudistuksesta vastasi Safeguard, jossa toinen joukkue hyökkää ja toinen puolustaa. Hyökkäävällä joukkueella on tehtävänä saattaa robotti lähtöpisteestä puolustavan joukkueen päätyyn. Puolustava joukkue taas pyrkii estämään tämän ja tuhomaan vastapuolen robotin. Safeguard ei ole erityisen kekseliäs uutuus, mutta tarjoaa taas hieman erilaista verkkopeliviihdettä Call of Dutyn maailmaan.
Graafisesti peli on molemmilla konsolialustoilla hyvän näköinen, mutta edistystä viimevuotiseen versioon ei ole juuri nähtävissä. Uuden CoDin pelaaminen vaikutti ennakkoversion perusteella hauskalta ja helposti tartuttavalta kokemukselta. Pienet uudistukset virkistävät mukavasti muuten tuttua menoa ja moninpelikartat vaikuttivat hyviltä. Tosin viime vuonna parhaat mapit nähtiin jo ennakkoversiossa, joten nähtäväksi jää, onko muissa kartoissa onnistuttu. CoD-kuumetta kokeilu ei liialti kohottanut, mutta eiköhän tätäkin pimenevissä illoissa tulla pelaamaan.
Keskustelut (1 viestiä)
Rekisteröitynyt 13.02.2011
05.09.2015 klo 15.45
Spesialistien hahmodesign on hirveä. Jousiampujanainen on kuin jostain Assassin's Creedistä huppuineen ja battery-hahmo on kliseinen badass rekkalesbo.
Näistä seikoista huolimatta beta oli varsin hauskaa pelattavaa. Pelolla odottelen minkälaisen yksinpelikampanjan BO3 sisältää (BO2 oli sarjan pahin ADHD-rymistely).