Betatestissä Gears of War Ultimate Edition
Äijien kauneusleikkaus
Gears of War teki ensiesiintymisensä Xbox 360:llä marraskuussa 2006. Konsoli oli ollut vasta vuoden markkinoilla ja peli nousikin sen alkuaikojen suurimpien julkaisujen joukkoon. Jo silloin kaikin puolin erinomainen pakkaus on palannut vedättämään Microsoftin konsolimyyntiä, mutta jaksavatko ihmiset enää innostua pelien uusintaversioista?
Pääsin kokeilemaan kesän E3-messuilla esiteltyä uusintaversiota viikon mittaisessa beta-testissä, jossa pääsi testaamaan pelin verkkopeliä kahdessa eri pelimuodossa. Jokaisena beta-päivänä avautui yksi uusi ase-skini ja peliasetuksia muutettiin ”yhteisön toiveiden mukaisesti”. Käytännössä selkein muutos testipäivien välillä oli lisääntyvä karttatarjonta. Kahtena viimeisenä testipäivänä mappien määrä oli vahvimmillaan kattaen yhteensä viisi erilaista moninpelikarttaa (Gridlock, Canals, War Machine, Courtyard ja Gold Rush). Kolme ensin mainittua on nähty pelin alkuperäisessä konsoliversiossa, kun taas kaksi jälkimmäistä ovat olleet taistelutantereina ensimmäistä kertaa kakkososassa.
Peli rullaa näyttävästi 1080p resoluutiolla ruudunpäivityksen pysyessä 60 fps:ssä. Peliä olikin oikein nautinnollista pelata, kun kuva pyörii jouhevasti pelierien alusta loppuun. Pelitekstuurit näyttävät myös hyviltä, koska niiden latailua ei tarvitse odottaa kuin aivan pelierän ensimmäisellä sekunnilla. Pelimaailma onkin päivitetty oikein näyttävän näköiseksi, joskin kenttiä olisi voinut täyttää vielä monipuolisemmin erilaisilla yksityiskohdilla.
Pelaaminen on tuttua huttua sarjaa aiemmin kokeilleille. Pelihahmoa seurataan kolmannesta persoonasta ja pelierän alussa tulivoimasta vastaavat moottorisahalla varustettu rynnäkkökivääri, haulikko, pistooli ja savukranaatti. Tarkkuuskivääriä ja sen semmoista löytyy maastosta. Toinen puoli edustaa Cogseja (ihmiset) ja toinen joukkue Locusteja (hirviöt). Erot joukkueissa näkyvät pelihahmojen ulkonäössä ja vastustajien erottamista hämärissä maastoissa helpottaa sininen tai punainen huomioväritys, joka on nähtävissä muiden hahmojen liikkuessa kauempana.
Verkkopelivaihtoehtoina betassa olivat rennompi social match ja kilpailullisempi competitive match. Molemmista vaihtoehdoissa pelitilastot kirjattiin ylös ja saavutuksista taistelutantereella ansaittiin kokemuspisteitä, sillä erotuksella, että kilpailullisemmassa vaihtoehdossa pisteet karttuivat vauhdikkaammin ja ennenaikaisista pelieristä poistumisista sakotettiin.
Betan social matchissa pääsi kokeilemaan tuttua ja turvallista kahden joukkueen välistä tappomatsia, jossa molemmilla joukkueilla on käytössään kymmenen uudelleensyntymistä. Joukkueista lopulta voittaa se, jolla on vielä pelaajia hengissä. Systeemi on alkuperäisestä tuttu ja edelleen oivallinen. Erien loput kävivät monesti jännittäviksi yksi-vastaan-yksi-taisteluiksi.
Competitive matchin kokeiltavaksi pelimuodoksi oli valikoitunut King of the Hill. Siinä joukkueen on vallattava merkitty alue ja pidettävä sitä hallinnassaan mahdollisimman pitkään. Betassa pelaamissani erissä oli huomattavissa joukkuepelaamisen tärkeys. Jos toisen joukkueen pelaajat vain sooloilivat ja toinen ryhmä puhalsi yhteen hiileen, päättyivät erät lähes aina sata nolla jälkimmäiselle.
Pelin automaattinen pelihaku löysi yleensä uuden pelin nopeasti, mutta välillä odotusajat venähtivät monien minuuttien mittaisiksi. Erityisesti pelierin välissä poistuneiden pelaajien korvaaminen tökki välillä todella pahasti ja odottelu lähenteli kymmentä minuuttia. Näissä tilanteissa oli fiksuinta poistua peliaulasta ja hakea uutta peliä.
Kokeilin vertailun vuoksi alkuperäistä versiota pelistä Xbox 360:lla. Parantuneen grafiikan lisäksi huomasin erona hahmojen hieman sujuvamman liikehdinnän suojaan mentäessä ja sieltä lähdettäessä. Pieniä juttuja, mutta hektisissä taistelutilanteissa kontrollien pieni paraneminen tuntuu hyvältä asioiden eteenpäin viemiseltä.
Gears of Warin uusi tuleminen vaikuttaa verkkopelaajien kannalta vakuuttavalta. Pienet ongelmat matchmakingissä ovat tässä vaiheessa vielä ymmärrettäviä, ja niitä varmasti korjataan lopulliseen tuotteeseen. Hieman kuitenkin epäilyttää, kuinka pelaajat ottavat uusintaversion vastaan täydellä pelihinnalla. Sisältöä on luvattu rutkasti lisää, mutta riittääkö se? GoW4:n odotusta tämä julkaisu tulee ainakin sopivasti rauhoittelemaan.
Pääsin kokeilemaan kesän E3-messuilla esiteltyä uusintaversiota viikon mittaisessa beta-testissä, jossa pääsi testaamaan pelin verkkopeliä kahdessa eri pelimuodossa. Jokaisena beta-päivänä avautui yksi uusi ase-skini ja peliasetuksia muutettiin ”yhteisön toiveiden mukaisesti”. Käytännössä selkein muutos testipäivien välillä oli lisääntyvä karttatarjonta. Kahtena viimeisenä testipäivänä mappien määrä oli vahvimmillaan kattaen yhteensä viisi erilaista moninpelikarttaa (Gridlock, Canals, War Machine, Courtyard ja Gold Rush). Kolme ensin mainittua on nähty pelin alkuperäisessä konsoliversiossa, kun taas kaksi jälkimmäistä ovat olleet taistelutantereina ensimmäistä kertaa kakkososassa.
Vanha tuntuu uudelta
Peli rullaa näyttävästi 1080p resoluutiolla ruudunpäivityksen pysyessä 60 fps:ssä. Peliä olikin oikein nautinnollista pelata, kun kuva pyörii jouhevasti pelierien alusta loppuun. Pelitekstuurit näyttävät myös hyviltä, koska niiden latailua ei tarvitse odottaa kuin aivan pelierän ensimmäisellä sekunnilla. Pelimaailma onkin päivitetty oikein näyttävän näköiseksi, joskin kenttiä olisi voinut täyttää vielä monipuolisemmin erilaisilla yksityiskohdilla.
Pelaaminen on tuttua huttua sarjaa aiemmin kokeilleille. Pelihahmoa seurataan kolmannesta persoonasta ja pelierän alussa tulivoimasta vastaavat moottorisahalla varustettu rynnäkkökivääri, haulikko, pistooli ja savukranaatti. Tarkkuuskivääriä ja sen semmoista löytyy maastosta. Toinen puoli edustaa Cogseja (ihmiset) ja toinen joukkue Locusteja (hirviöt). Erot joukkueissa näkyvät pelihahmojen ulkonäössä ja vastustajien erottamista hämärissä maastoissa helpottaa sininen tai punainen huomioväritys, joka on nähtävissä muiden hahmojen liikkuessa kauempana.
Verkkopelivaihtoehtoina betassa olivat rennompi social match ja kilpailullisempi competitive match. Molemmista vaihtoehdoissa pelitilastot kirjattiin ylös ja saavutuksista taistelutantereella ansaittiin kokemuspisteitä, sillä erotuksella, että kilpailullisemmassa vaihtoehdossa pisteet karttuivat vauhdikkaammin ja ennenaikaisista pelieristä poistumisista sakotettiin.
Vähemmän ja enemmän expaa
Betan social matchissa pääsi kokeilemaan tuttua ja turvallista kahden joukkueen välistä tappomatsia, jossa molemmilla joukkueilla on käytössään kymmenen uudelleensyntymistä. Joukkueista lopulta voittaa se, jolla on vielä pelaajia hengissä. Systeemi on alkuperäisestä tuttu ja edelleen oivallinen. Erien loput kävivät monesti jännittäviksi yksi-vastaan-yksi-taisteluiksi.
Competitive matchin kokeiltavaksi pelimuodoksi oli valikoitunut King of the Hill. Siinä joukkueen on vallattava merkitty alue ja pidettävä sitä hallinnassaan mahdollisimman pitkään. Betassa pelaamissani erissä oli huomattavissa joukkuepelaamisen tärkeys. Jos toisen joukkueen pelaajat vain sooloilivat ja toinen ryhmä puhalsi yhteen hiileen, päättyivät erät lähes aina sata nolla jälkimmäiselle.
Pelin automaattinen pelihaku löysi yleensä uuden pelin nopeasti, mutta välillä odotusajat venähtivät monien minuuttien mittaisiksi. Erityisesti pelierin välissä poistuneiden pelaajien korvaaminen tökki välillä todella pahasti ja odottelu lähenteli kymmentä minuuttia. Näissä tilanteissa oli fiksuinta poistua peliaulasta ja hakea uutta peliä.
Pikavertailua
Kokeilin vertailun vuoksi alkuperäistä versiota pelistä Xbox 360:lla. Parantuneen grafiikan lisäksi huomasin erona hahmojen hieman sujuvamman liikehdinnän suojaan mentäessä ja sieltä lähdettäessä. Pieniä juttuja, mutta hektisissä taistelutilanteissa kontrollien pieni paraneminen tuntuu hyvältä asioiden eteenpäin viemiseltä.
Gears of Warin uusi tuleminen vaikuttaa verkkopelaajien kannalta vakuuttavalta. Pienet ongelmat matchmakingissä ovat tässä vaiheessa vielä ymmärrettäviä, ja niitä varmasti korjataan lopulliseen tuotteeseen. Hieman kuitenkin epäilyttää, kuinka pelaajat ottavat uusintaversion vastaan täydellä pelihinnalla. Sisältöä on luvattu rutkasti lisää, mutta riittääkö se? GoW4:n odotusta tämä julkaisu tulee ainakin sopivasti rauhoittelemaan.
Keskustelut (5 viestiä)
Rekisteröitynyt 21.12.2010
23.06.2015 klo 12.27 1
23.06.2015 klo 13.58 4
23.06.2015 klo 14.29 1
Jos on täysi yhteensopivuus, niin tämä on turhaakin turhempi julkaisu. Jos on rajallinen yhteensopivuus, niin tämän julkaisun ymmärtää. Mutta silloin pitäisi median olla huomattavasti kriittisempi yhteensopivuusjulkisuutta kohtaan.
23.06.2015 klo 15.08
Mä luulen että on turha toivoa Halojen, Gearsien sun muiden yhteensopivuutta. Nämä pelit voi myydä remasterina. Kukaan ei osta jotain Perfect Dark Zeron tai Kameon tai vaikka Ninja Bladen remasteria. Toisaalta Microsoft ei omista Mass Effectia (ehkä kuitenkin vielä jotain koska vain eka osa tulee toistaiseksi tarjolle jonka MS alunperin omisti) ja kun kerran Biowarekin on sanonut että remasteri on epätodennäköistä niin nämäkin on aika helppo laittaa yhteensopiviksi, ei mikkisoftaa varmaan hirveästi kiinnosta 3rd partyjen mielipiteet ellei siitä ole jotain isompaa sopimuskriisiä tulossa
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
23.06.2015 klo 15.55 1
Jos on rajallinen yhteensopivuus, niin tämän julkaisun ymmärtää. Mutta silloin pitäisi median olla huomattavasti kriittisempi yhteensopivuusjulkisuutta kohtaan.
V2.fi uutisoi aiheesta välittömästi painottaen juuri sitä, että se ei koske kaikkia pelejä, vaan valikoituja nimikkeitä, aivan kuten Xbox 360:llä.