Ennakossa Rive
Robottireivit
Kun Rive lataantui kokeiltavaksi, odotin perinteistä muutaman tunnin previkkaversiota, jossa annetaan kattava yleiskäsitys pelin miljööstä, perusmekaniikoista ja -vihollistyypeistä. Kyseessä oli kuitenkin - kuten pelintekijä Two Tribes asian esittää - pelin traileri, noin 15-30 minuuttia pitkä, pelattava esimulkaisu pelin maailmaan. Kuten sanonta kuuluu, määrä ei suinkaan aina korvaa laatua, ja sitä Riven ennakko oli kauttaaltaan täynnä.
Rivestä vastuussa oleva, hollantilainen indielafka Two Tribes tunnetaan luultavasti parhaiten 2D-puzzleseikkailu Toki Torista. Yhtiön tuleva tekele Rive on 2D-hyppelyä, räiskintää sekä kevyttä puzzlehenkisyyttä yhdistelevä tulokas indieplaformien jo valmiiksi täyteenahdettuun joukkoon. Ensifiilikset antavat kuitenkin lupaavan kuvan tästä kuluvan vuoden aikana julkaistavasta värikkäästä seikkailusta, joka tullaan näkemään PC:n lisäksi Xbox Onella, Playstation 4:llä että Wii U:lla.
Trailerimulkaisu ei pahemmin korttejaan säästele, vaan esittelee pelin eri tyylejä ensihetkestä lähtien. Meno alkaa keskeltä asteroidikenttää, jossa täyttä vauhtia sinkoilevat kivenmurikat uhkaavat tuhota pikkuruisen avaruusaluksen. Asteroidien seassa navigoidaan kahden tatin sivuräiskintöjen hengessä, ja viisiminuuttisen avaruuslennon aikana päästään kokeilemaan ansojen väistelyä, tykkien tuhoamista ja asteroidien räjäyttelyä. Ohjaus sekä ampuminen tuntuu paitsi tarkalta, myös luontevalta, ja pelaaminen on ennen kaikkea hauskaa. Pelaajan ei tarvitse ahdistua yhdestä erheestä, mutta vastapainona päätön painovoimassa kelluminen kostautuu nopeasti. Rentoa pelattavuutta tukee pelin hurmaava visuaalinen ilme, joka yhdistelee söpöjä värejä, karkkigrafiikkaa ja lapsenomaista designia.
Tyhjiössä lentely kuitenkin loppuu lyhyeen, kun avaruusalus ohjataan mysteerisen rakennelman sisään, ja painovoima palauttaa aluksen maanpinnalle. Kovalla alustalla avaruusalus muuttuu hämähäkkimäiseksi robottihyönteiseksi, jonka lentovoima rajoittuu nostoraketeilla hyppelyyn. Labyrinttimaisessa avaruusasemassa navigointi etenee genren muista peleistä totutulla kaavalla: etene alueelle, tuhoa vastustajat ja etsi uloskäynti seuraavaan alueeseen. Geneerisistä rakennuspalikoista huolimatta pelaaminen pysyy raikkaana, esitellen uusia mekaniikkoja ja tapahtumapaikkoja. Turboahdetun vartin aikana seikkaillaan ulkoavaruuden sekä avaruusaseman hallien lisäksi tunneleissa, keinotekoisissa tyhjiöissä ja vedenalaisissa maisemissa.
Avaruusaseman vaihtelevissa alueissa liikkuminen vaatii monimuotoista varustusta, eikä robottihyönteisen tarvitsekaan selvitä pitkään pelkillä konekivääreillä. Mukaan noukittavista erikoisaseista esitellään muutama vaihtoehto, kuten EMP-suoja sekä hakeutuvat ohjukset. Uusia erikoisaseita jaetaan miellyttävästi niin tiheää tahtia, ettei niitä tarvitse hamstrata vain pomotaisteluita varten. Kaikki peliaika ei kuitenkaan kulu räiskiessä ilmassa herhilöiviä robotteja, vaan pakkaa sekoitetaan aluksen hakkerointitaidoilla. Äärimmäisen löyhästi puzzleiksi kutsuttavissa tilanteissa pelaajan pitää hakkeroida kytkimiä, vipuja tai vihollisrobotteja puolelleen avatakseen etenemisreittejä. Hakkerointi tuo mukavaa lisämaustetta puhtaaseen räiskintään, ja jää nähtäväksi miten monimuotoiseksi mekaniikka venyy lopullisessa pelissä.
Ennakon perusteella Rivessä on erinomaiset puitteet loistavalle 2D-tasohyppelyräiskinnälle, mutta toistaiseksi on vielä mahdotonta sanoa, millainen lopullisesta pelistä muotoutuu. Leikkisä ulkoasu ja hiottu pelattavuus penäävät hyvää, mutta jää nähtäväksi, miten raikkaana Two Tribes onnistuu pitämään pelattavuuden pidemmillä pelisessioilla. On kuitenkin pakko myöntää, että vajaan puolen tunnin täyteenahdettu toimintapläjäys teki tehtävänsä mielenkiinnon herättävänä esimulkaisuna.
Lyhyesti: Riven lyhyt ennakkovilkaisu jättää hyvän maun 2D-tasohyppelyn ja räiskinnän vauhdikkaasta sekoituksesta. Pidempää pelisessiota hakkeroivan robottihyönteisen parissa jäädään odottamaan innolla!
Hyvää:
Huonoa:
Hattaranpunaista konekivääritulitusta
Rivestä vastuussa oleva, hollantilainen indielafka Two Tribes tunnetaan luultavasti parhaiten 2D-puzzleseikkailu Toki Torista. Yhtiön tuleva tekele Rive on 2D-hyppelyä, räiskintää sekä kevyttä puzzlehenkisyyttä yhdistelevä tulokas indieplaformien jo valmiiksi täyteenahdettuun joukkoon. Ensifiilikset antavat kuitenkin lupaavan kuvan tästä kuluvan vuoden aikana julkaistavasta värikkäästä seikkailusta, joka tullaan näkemään PC:n lisäksi Xbox Onella, Playstation 4:llä että Wii U:lla.
Trailerimulkaisu ei pahemmin korttejaan säästele, vaan esittelee pelin eri tyylejä ensihetkestä lähtien. Meno alkaa keskeltä asteroidikenttää, jossa täyttä vauhtia sinkoilevat kivenmurikat uhkaavat tuhota pikkuruisen avaruusaluksen. Asteroidien seassa navigoidaan kahden tatin sivuräiskintöjen hengessä, ja viisiminuuttisen avaruuslennon aikana päästään kokeilemaan ansojen väistelyä, tykkien tuhoamista ja asteroidien räjäyttelyä. Ohjaus sekä ampuminen tuntuu paitsi tarkalta, myös luontevalta, ja pelaaminen on ennen kaikkea hauskaa. Pelaajan ei tarvitse ahdistua yhdestä erheestä, mutta vastapainona päätön painovoimassa kelluminen kostautuu nopeasti. Rentoa pelattavuutta tukee pelin hurmaava visuaalinen ilme, joka yhdistelee söpöjä värejä, karkkigrafiikkaa ja lapsenomaista designia.
Tyhjiössä lentely kuitenkin loppuu lyhyeen, kun avaruusalus ohjataan mysteerisen rakennelman sisään, ja painovoima palauttaa aluksen maanpinnalle. Kovalla alustalla avaruusalus muuttuu hämähäkkimäiseksi robottihyönteiseksi, jonka lentovoima rajoittuu nostoraketeilla hyppelyyn. Labyrinttimaisessa avaruusasemassa navigointi etenee genren muista peleistä totutulla kaavalla: etene alueelle, tuhoa vastustajat ja etsi uloskäynti seuraavaan alueeseen. Geneerisistä rakennuspalikoista huolimatta pelaaminen pysyy raikkaana, esitellen uusia mekaniikkoja ja tapahtumapaikkoja. Turboahdetun vartin aikana seikkaillaan ulkoavaruuden sekä avaruusaseman hallien lisäksi tunneleissa, keinotekoisissa tyhjiöissä ja vedenalaisissa maisemissa.
Mä haxaan, haxaan, haxaan
Avaruusaseman vaihtelevissa alueissa liikkuminen vaatii monimuotoista varustusta, eikä robottihyönteisen tarvitsekaan selvitä pitkään pelkillä konekivääreillä. Mukaan noukittavista erikoisaseista esitellään muutama vaihtoehto, kuten EMP-suoja sekä hakeutuvat ohjukset. Uusia erikoisaseita jaetaan miellyttävästi niin tiheää tahtia, ettei niitä tarvitse hamstrata vain pomotaisteluita varten. Kaikki peliaika ei kuitenkaan kulu räiskiessä ilmassa herhilöiviä robotteja, vaan pakkaa sekoitetaan aluksen hakkerointitaidoilla. Äärimmäisen löyhästi puzzleiksi kutsuttavissa tilanteissa pelaajan pitää hakkeroida kytkimiä, vipuja tai vihollisrobotteja puolelleen avatakseen etenemisreittejä. Hakkerointi tuo mukavaa lisämaustetta puhtaaseen räiskintään, ja jää nähtäväksi miten monimuotoiseksi mekaniikka venyy lopullisessa pelissä.
Ennakon perusteella Rivessä on erinomaiset puitteet loistavalle 2D-tasohyppelyräiskinnälle, mutta toistaiseksi on vielä mahdotonta sanoa, millainen lopullisesta pelistä muotoutuu. Leikkisä ulkoasu ja hiottu pelattavuus penäävät hyvää, mutta jää nähtäväksi, miten raikkaana Two Tribes onnistuu pitämään pelattavuuden pidemmillä pelisessioilla. On kuitenkin pakko myöntää, että vajaan puolen tunnin täyteenahdettu toimintapläjäys teki tehtävänsä mielenkiinnon herättävänä esimulkaisuna.
Lyhyesti: Riven lyhyt ennakkovilkaisu jättää hyvän maun 2D-tasohyppelyn ja räiskinnän vauhdikkaasta sekoituksesta. Pidempää pelisessiota hakkeroivan robottihyönteisen parissa jäädään odottamaan innolla!
Hyvää:
- Söpöt karkkigrafiikat
- Hiottu pelattavuus
- Moninaiset tapahtumapaikat
Huonoa:
- Lyhyt previkka
Keskustelut (1 viestiä)
Rekisteröitynyt 30.01.2012
10.05.2015 klo 13.56