Ennakossa Survarium
Ikuinen syksy
Kun kuulin, että Stalker saa epäsuoraa jatkoa moninpelin muodossa, häkellyin. Mitä ihmettä pelintekijät oikein ovat ajatelleet, muuttaessaan tunnelmallisen takavuosien suosikkipelin törkeyksiä huutelevien teinien temmellyskentäksi? Onneksi ennakkokäsitykset eivät sentään pitäneet paikkaansa, mutta täysin ongelmitta Survariumista ei pääse nauttimaan.
Yksi takavuosien suurista genresuosikeista on ollut Stalker, ukrainalaisen GSCGW:n post-apokalyptinen seikkailupeli. Strugatskyn veljesten sci-fi -romaanista ja Tarkovskyn elokuva-adaptaatiosta miljöönsä ammentava selviytymistarina vaikutti koruttomalla maailmalla, jossa Tsernobylin ydinvoimalaonnettomuus synnytti ympärilleen vaarallisen laskeuma-alueen. Prypjatin raunioista arvotavaroita ja fysiikan lakeja rikkovia elementaalipesäkkeitä, anomalyja, metsästävät stalkerit kuuluvat alueesta kilpailevien ryhmien kanssa pelin taustatarinan tärkeimpiin elementteihin. GSCGW:n muutaman vuoden takaisen lakkautuksen jälkeen osa pelisarjan tekijöistä perustivat Vostok Gamesin tarkoituksenaan jatkaa Stalker-pelien henkeä uuden IP:n alla. GSCGW on sittemmin perustettu uudelleen, joten pelisarjan faneille koittaa onnen päivät, kun Stalker saa sekä virallista, että epävirallista jatkoa.
Stalkerit ovat olleet tunnettuja erityisesti yksinpeleistään, mutta Vostok Gamesin Survarium ottaa erilaisen näkökulman post-apokalyptiseen maailmaansa. Survarium kumartaa pelimuodosta riippuen erilaisten moninpelimuotojen suuntaan. Ilmaiseksi pelattava, lopullinen peli tulee jakautumaan co-opina koetun yksinpelin, MMO:ta mukailevan avoimen maailman ja perinteisen moninpelin välille. Kirjoituksen hetkellä beta-vaiheessa on kokeiltavissa kolme erilaista moninpelimuotoa, mutta co-op ja suurempi, avoin pelialue on yhä työn alla. Ennakkotietojen perusteella avoin pelialue tulee tarjoamaan survivalisteille temmellyskentän, jossa satunnaiset tehtävät ja arvotavaroiden etsiminen pakottaa pelaajat yhteenottoihin. Pelimuodon kutsuminen MMO:ksi on lähinnä suuntaa antavaa, sillä pelialueen koko tulee kattamaan lähinnä kortteleita kokonaisen kaupungin sijaan, eivätkä yksittäisen pelialueen pelaajamäärät tule ikinä kasvamaan erityisen korkeiksi. Free to play -hengen mukaisesti peli on nautittavissa ilmaiseksi, mutta uusien aseiden ja varusteiden hankintaa voi nopeuttaa oikeaa käteistä käyttämällä. Erityisen pahaa pay to win (maksa voittaaksesi) -meininkiä ei kuitenkaan ollut nähtävillä; muutamien aseiden maksulliset versiot antavat kevyitä - mutteivät merkityksellisiä - parannuksia ominaisuuksiin.
Lähitulevaisuuteen sijoittuvassa Survariumissa Al Goren manaamat kauhukuvat ovat tulleet toteen. Ilmastonmuutos on tuonut mukanaan Forestin, maailmanlaajuisen ilmiön joka on vallannut maapallon. Forestin eri ilmentymistä ei olla liiaksi avauduttu, mutta rehevöityneet kaupungit, eriskummalliset kasvit ja anomalyiksi kutsutut luonnonilmentymät antavat kuvaa vehreästä tulevaisuudesta. Pandemiciksi kutsutun taudin tappaessa suurimman osan ihmiskunnasta selviytyjät ovat jakautuneet kuppikuntiin, jotka taistelevat jäljelle jääneistä rakennelmista. Vostok Games lupailee maailman ja tarinan muuttuvan pelaajien toimien mukaan, mutta etukäteen annetut tiedot ovat vielä vähäisiä. Tarinat on jaettu erilaisiin kausiin, joista ensimmäisessä päätetään epäilynalaisen siirtokunnan tulevaisuudesta. Asutuskeskuksen oletetaan joutuneen Forestin valtaamaksi, mutta eri ryhmittymien lähestymistapa aiheuttaa kitkaa selviytyjissä. Scavengerit haluavat tutkia tilannetta ja auttaa siirtokuntaa, kilpailevan Black Market -ryhmän halutessa eristää koko alueen. Pelaajat voivat vaikuttaa lopputulokseen hankkimalla pisteitä toisen ryhmän riveissä, pelimuodosta riippuen. Pyörää ei olla keksimässä uudelleen, mutta ennakkotietojen perusteella Vostok Games on panostanut maailmanluomiseen kunnolla. Jää kuitenkin nähtäväksi, miten vakavasti pelaajien toimet lopulta pelimaailmaan vaikuttavat.
Teoria ja tulevaisuudenvisiot sikseen, miltä tämänhetkinen Survarium vaikuttaa? Betatestauksesta löytyy kirjoittamisen hetkellä kolme moninpelimuotoa: protective device, research sekä team deathmatch. Team deathmatch on sisällöltään tietenkin itsestäänselvyys, mutta eriskummallisista nimistään huolimatta protective device ja research kuuluvat myös moninpelaamisen peruskauraan. Protective device on capture the flag -mukaelma, missä etsitään ympäri aluetta ripoteltuja akkuja, jotka tulee kantaa omaan tukikohtaan. Akut ilmestyvät kentästä riippuen ennaltamäärättyihin tai -määräämättömiin paikkoihin, joka sekoittaa pakkaa miellyttävästi. Researchilla taas ei ole nimeään lukuunottamatta mitään tekemistä tutkimustyön, vaan valtauspisteiden hallussapidon kanssa. Moninpelimuodot eivät oikeastaan tuo mitään uutta pöytään, eikä pelaajakuntaakaan juuri löydy perinteisen deathmatchin ulkopuolelle. Ne muutamat tunnit, jotka muissa pelimuodoissa vietin, olivat kuitenkin pääosin positiivisia.
Taisteluihin on haettu realistista otetta. Osuminen vaatii rautatähtäimen tarkkaa käyttöä, ja nopeasti kuluva stamina-mittari varmistaa, etteivät pelaajat kirmaile päättömästi. Varusteiden painolle asetetaan suuri merkitys, ja rinkkaa täyttäessä pitääkin miettiä soturin kokonaiskuvaa. Kantamusten painon ylittäessä kantokyvyn joutuu kiperien valintojen eteen: parempi kypärä saattaa pelastaa pienikaliibiriselta luodilta, mutta onko se yhtä todennäköistä kuin tarve ylimääräiselle lippaalle? Kun luodit alkavat viuhua, henki on höllässä panssarista huolimatta: vaikka onnistuisi pysymään elossa osuman jälkeen, paikkaamaton haava viimeistelee vihulaisen työn nopeasti. Lopputuloksena jokaista vastustajaa oppii arvostamaan, eikä virheistään oppiva pelaaja tarjoa vihollisilleen helppoa maalitaulua enää muutaman erän jälkeen. Ympäriinsä rynnistelijöitä löytyy toki kaikista moninpeleistä, mutta suurimman osan ajasta joukkuetoverit ymmärtävät pelin hengen ja liikkuvat varovaisesti pelaajan mukana. Suurta kommunikointia tiimin sisällä ei tapahdu, mutta ryhmissä liikkumista ja toimimista näki useammin kuin keskivertoräiskinnässä.
Varusteet myötäilevät perinteitä. Tosimiesten paperinukkeilussa omalle sotilaalle voi valita aseiden ja vaatteiden lisäksi liudan taistelua helpottavia varusteita. Toistaiseksi taisteluliivien taskut on voinut täyttää parannustarvikkeiden lisäksi muun muassa kranaateilla ja ansoilla, sekä erilaisia parannuksia antavilla anomaly-esineillä, joita en rehellisyyden nimissä löytänyt kokeiltavaksi testailuiden aikana. Ilman kantorajoituksia poistavia taitoja hahmo voi napata sotatantereille yhden pää- ja sivuaseen. Aseet ovat pääosin itäblokeista kotoisin, kattaen Kalashnikovin perheenjäsenten lisäksi aimo annoksen kiväärejä, haulikoita ja konepistooleja. Scifi-tuikuttimista pysytään kuitenkin kaukana. Aseisiin on kyllä saatu mukavasti voiman tunnetta, mutta ajoittain niiden väliset erot tuntuvat turhan vähäpätöisiltä. Kun uuden aseen hankkiminen vaatii joko pitkää pelaamisputkea tai oikean rahan käyttöä, on jokaisen uuden rynnäkkökiväärin hankkimista vaikeaa järkeillä.
Free to play -peliksi Survarium on audiovisuaalinen mestariteos. AAA-titteleiden tasolle ei päästä, mutta ränsistynyttä maailmaa esittelevät alueet ja raunioissa kaikuvat laukaukset luovat vavahduttavia tapahtumapaikkoja taisteluille. Teknisiä ongelmia löytyy kuitenkin nettiominaisuuksien puolelta. Suurimman osan ajasta pelaaminen tapahtuu servereillä, joiden ping nousee yli sadan, eikä ajoittaisilta yhteyden katkeamisilta säästytä. Tilanne parantunee tulevaisuudessa, mutta täysin sulavaa pelikokemusta ei kannata odottaa vielä Early accessin aikaan.
Survariumissa on beta-vaiheessa ainekset loistavaan, pitkäikäiseen räiskintäpeliin. Pelin koruton post-apokalyptinen maailma on sekä viehättävä että kiinnostava, ja näennäisrealistinen tyyli istuu tapahtumapaikkaansa kuin nenä päähän. Pelatessa tunnelmaan pääsemistä kuitenkin häiritsivät useat tekijät. Betassa kokeiltavissa olevat, tuhansia kertoja nähdyt pelimuodot eivät tuoneet mitään uutta pöytään, eikä pelaajakunnan sisäinen kommunikointi herättänyt suurta luottamusta - varsinkin, kun se vähäinenkin kommunikaatio mitä tapahtui, tapahtui kyrillisin aakkosin. Tiimityön onnistuessa pelaamisesta alkoi saada rutkasti enemmän irti, eikä uusien aseiden kokeilemiseenkaan ehtinyt kyllästymään. Jos kaipaa realistista räiskintäpeliä, jonka harmaa maailma tarjoaa aimo annoksen masennusta voitontunteiden ohella, Survariumille kannattaa antaa mahdollisuus.
Lyhyesti: Post-apokalyptiseen maailmaan sijoittuva Survarium antaa hyvät ensivaikutelmat näennäisrealistisella taistelullaan. Lopullinen tuomio jää kuitenkin nähtäväksi, kun kaikki pelimuodot ilmestyvät pelattavaksi.
Hyvää:
Huonoa:
Päivitys: Tänään Survariumiin julkaistiin isohko päivitys ja uusi pelitila.
Al Goren painajainen
Yksi takavuosien suurista genresuosikeista on ollut Stalker, ukrainalaisen GSCGW:n post-apokalyptinen seikkailupeli. Strugatskyn veljesten sci-fi -romaanista ja Tarkovskyn elokuva-adaptaatiosta miljöönsä ammentava selviytymistarina vaikutti koruttomalla maailmalla, jossa Tsernobylin ydinvoimalaonnettomuus synnytti ympärilleen vaarallisen laskeuma-alueen. Prypjatin raunioista arvotavaroita ja fysiikan lakeja rikkovia elementaalipesäkkeitä, anomalyja, metsästävät stalkerit kuuluvat alueesta kilpailevien ryhmien kanssa pelin taustatarinan tärkeimpiin elementteihin. GSCGW:n muutaman vuoden takaisen lakkautuksen jälkeen osa pelisarjan tekijöistä perustivat Vostok Gamesin tarkoituksenaan jatkaa Stalker-pelien henkeä uuden IP:n alla. GSCGW on sittemmin perustettu uudelleen, joten pelisarjan faneille koittaa onnen päivät, kun Stalker saa sekä virallista, että epävirallista jatkoa.
Stalkerit ovat olleet tunnettuja erityisesti yksinpeleistään, mutta Vostok Gamesin Survarium ottaa erilaisen näkökulman post-apokalyptiseen maailmaansa. Survarium kumartaa pelimuodosta riippuen erilaisten moninpelimuotojen suuntaan. Ilmaiseksi pelattava, lopullinen peli tulee jakautumaan co-opina koetun yksinpelin, MMO:ta mukailevan avoimen maailman ja perinteisen moninpelin välille. Kirjoituksen hetkellä beta-vaiheessa on kokeiltavissa kolme erilaista moninpelimuotoa, mutta co-op ja suurempi, avoin pelialue on yhä työn alla. Ennakkotietojen perusteella avoin pelialue tulee tarjoamaan survivalisteille temmellyskentän, jossa satunnaiset tehtävät ja arvotavaroiden etsiminen pakottaa pelaajat yhteenottoihin. Pelimuodon kutsuminen MMO:ksi on lähinnä suuntaa antavaa, sillä pelialueen koko tulee kattamaan lähinnä kortteleita kokonaisen kaupungin sijaan, eivätkä yksittäisen pelialueen pelaajamäärät tule ikinä kasvamaan erityisen korkeiksi. Free to play -hengen mukaisesti peli on nautittavissa ilmaiseksi, mutta uusien aseiden ja varusteiden hankintaa voi nopeuttaa oikeaa käteistä käyttämällä. Erityisen pahaa pay to win (maksa voittaaksesi) -meininkiä ei kuitenkaan ollut nähtävillä; muutamien aseiden maksulliset versiot antavat kevyitä - mutteivät merkityksellisiä - parannuksia ominaisuuksiin.
Lähitulevaisuuteen sijoittuvassa Survariumissa Al Goren manaamat kauhukuvat ovat tulleet toteen. Ilmastonmuutos on tuonut mukanaan Forestin, maailmanlaajuisen ilmiön joka on vallannut maapallon. Forestin eri ilmentymistä ei olla liiaksi avauduttu, mutta rehevöityneet kaupungit, eriskummalliset kasvit ja anomalyiksi kutsutut luonnonilmentymät antavat kuvaa vehreästä tulevaisuudesta. Pandemiciksi kutsutun taudin tappaessa suurimman osan ihmiskunnasta selviytyjät ovat jakautuneet kuppikuntiin, jotka taistelevat jäljelle jääneistä rakennelmista. Vostok Games lupailee maailman ja tarinan muuttuvan pelaajien toimien mukaan, mutta etukäteen annetut tiedot ovat vielä vähäisiä. Tarinat on jaettu erilaisiin kausiin, joista ensimmäisessä päätetään epäilynalaisen siirtokunnan tulevaisuudesta. Asutuskeskuksen oletetaan joutuneen Forestin valtaamaksi, mutta eri ryhmittymien lähestymistapa aiheuttaa kitkaa selviytyjissä. Scavengerit haluavat tutkia tilannetta ja auttaa siirtokuntaa, kilpailevan Black Market -ryhmän halutessa eristää koko alueen. Pelaajat voivat vaikuttaa lopputulokseen hankkimalla pisteitä toisen ryhmän riveissä, pelimuodosta riippuen. Pyörää ei olla keksimässä uudelleen, mutta ennakkotietojen perusteella Vostok Games on panostanut maailmanluomiseen kunnolla. Jää kuitenkin nähtäväksi, miten vakavasti pelaajien toimet lopulta pelimaailmaan vaikuttavat.
Älä vuoda kuiviin, toveri
Teoria ja tulevaisuudenvisiot sikseen, miltä tämänhetkinen Survarium vaikuttaa? Betatestauksesta löytyy kirjoittamisen hetkellä kolme moninpelimuotoa: protective device, research sekä team deathmatch. Team deathmatch on sisällöltään tietenkin itsestäänselvyys, mutta eriskummallisista nimistään huolimatta protective device ja research kuuluvat myös moninpelaamisen peruskauraan. Protective device on capture the flag -mukaelma, missä etsitään ympäri aluetta ripoteltuja akkuja, jotka tulee kantaa omaan tukikohtaan. Akut ilmestyvät kentästä riippuen ennaltamäärättyihin tai -määräämättömiin paikkoihin, joka sekoittaa pakkaa miellyttävästi. Researchilla taas ei ole nimeään lukuunottamatta mitään tekemistä tutkimustyön, vaan valtauspisteiden hallussapidon kanssa. Moninpelimuodot eivät oikeastaan tuo mitään uutta pöytään, eikä pelaajakuntaakaan juuri löydy perinteisen deathmatchin ulkopuolelle. Ne muutamat tunnit, jotka muissa pelimuodoissa vietin, olivat kuitenkin pääosin positiivisia.
Taisteluihin on haettu realistista otetta. Osuminen vaatii rautatähtäimen tarkkaa käyttöä, ja nopeasti kuluva stamina-mittari varmistaa, etteivät pelaajat kirmaile päättömästi. Varusteiden painolle asetetaan suuri merkitys, ja rinkkaa täyttäessä pitääkin miettiä soturin kokonaiskuvaa. Kantamusten painon ylittäessä kantokyvyn joutuu kiperien valintojen eteen: parempi kypärä saattaa pelastaa pienikaliibiriselta luodilta, mutta onko se yhtä todennäköistä kuin tarve ylimääräiselle lippaalle? Kun luodit alkavat viuhua, henki on höllässä panssarista huolimatta: vaikka onnistuisi pysymään elossa osuman jälkeen, paikkaamaton haava viimeistelee vihulaisen työn nopeasti. Lopputuloksena jokaista vastustajaa oppii arvostamaan, eikä virheistään oppiva pelaaja tarjoa vihollisilleen helppoa maalitaulua enää muutaman erän jälkeen. Ympäriinsä rynnistelijöitä löytyy toki kaikista moninpeleistä, mutta suurimman osan ajasta joukkuetoverit ymmärtävät pelin hengen ja liikkuvat varovaisesti pelaajan mukana. Suurta kommunikointia tiimin sisällä ei tapahdu, mutta ryhmissä liikkumista ja toimimista näki useammin kuin keskivertoräiskinnässä.
Varusteet myötäilevät perinteitä. Tosimiesten paperinukkeilussa omalle sotilaalle voi valita aseiden ja vaatteiden lisäksi liudan taistelua helpottavia varusteita. Toistaiseksi taisteluliivien taskut on voinut täyttää parannustarvikkeiden lisäksi muun muassa kranaateilla ja ansoilla, sekä erilaisia parannuksia antavilla anomaly-esineillä, joita en rehellisyyden nimissä löytänyt kokeiltavaksi testailuiden aikana. Ilman kantorajoituksia poistavia taitoja hahmo voi napata sotatantereille yhden pää- ja sivuaseen. Aseet ovat pääosin itäblokeista kotoisin, kattaen Kalashnikovin perheenjäsenten lisäksi aimo annoksen kiväärejä, haulikoita ja konepistooleja. Scifi-tuikuttimista pysytään kuitenkin kaukana. Aseisiin on kyllä saatu mukavasti voiman tunnetta, mutta ajoittain niiden väliset erot tuntuvat turhan vähäpätöisiltä. Kun uuden aseen hankkiminen vaatii joko pitkää pelaamisputkea tai oikean rahan käyttöä, on jokaisen uuden rynnäkkökiväärin hankkimista vaikeaa järkeillä.
Ihastele ilmaiseksi
Free to play -peliksi Survarium on audiovisuaalinen mestariteos. AAA-titteleiden tasolle ei päästä, mutta ränsistynyttä maailmaa esittelevät alueet ja raunioissa kaikuvat laukaukset luovat vavahduttavia tapahtumapaikkoja taisteluille. Teknisiä ongelmia löytyy kuitenkin nettiominaisuuksien puolelta. Suurimman osan ajasta pelaaminen tapahtuu servereillä, joiden ping nousee yli sadan, eikä ajoittaisilta yhteyden katkeamisilta säästytä. Tilanne parantunee tulevaisuudessa, mutta täysin sulavaa pelikokemusta ei kannata odottaa vielä Early accessin aikaan.
Survariumissa on beta-vaiheessa ainekset loistavaan, pitkäikäiseen räiskintäpeliin. Pelin koruton post-apokalyptinen maailma on sekä viehättävä että kiinnostava, ja näennäisrealistinen tyyli istuu tapahtumapaikkaansa kuin nenä päähän. Pelatessa tunnelmaan pääsemistä kuitenkin häiritsivät useat tekijät. Betassa kokeiltavissa olevat, tuhansia kertoja nähdyt pelimuodot eivät tuoneet mitään uutta pöytään, eikä pelaajakunnan sisäinen kommunikointi herättänyt suurta luottamusta - varsinkin, kun se vähäinenkin kommunikaatio mitä tapahtui, tapahtui kyrillisin aakkosin. Tiimityön onnistuessa pelaamisesta alkoi saada rutkasti enemmän irti, eikä uusien aseiden kokeilemiseenkaan ehtinyt kyllästymään. Jos kaipaa realistista räiskintäpeliä, jonka harmaa maailma tarjoaa aimo annoksen masennusta voitontunteiden ohella, Survariumille kannattaa antaa mahdollisuus.
Lyhyesti: Post-apokalyptiseen maailmaan sijoittuva Survarium antaa hyvät ensivaikutelmat näennäisrealistisella taistelullaan. Lopullinen tuomio jää kuitenkin nähtäväksi, kun kaikki pelimuodot ilmestyvät pelattavaksi.
Hyvää:
- Tyylikäs maailma
- Realistinen ote
- Hienot tuotantoarvot ilmaispeliksi
Huonoa:
- Betassa nähtyjä pelimuotoja
- Teknisiä ongelmia
Päivitys: Tänään Survariumiin julkaistiin isohko päivitys ja uusi pelitila.
Keskustelut (2 viestiä)
27.04.2015 klo 20.31 1
Moninpelejä on toki moneen junaan, ja kaikissa ei (ikävä kyllä) pääse pelikavereitaan valitsemaan.
29.04.2015 klo 16.39
Tää kuulostaa ihan kivalta mutta kiinnostais kyllä enemmän jos olis isommat mapit ja vähän enemmän stalkermaista seikkailumeininkiä. Mutta että olis kuitenkin tiiviimpi kuin DayZn bugipaskamaisuus