Xbox Live Arcadessa
Penny Arcadea ja aivopuuhaa
Penny Arcade Adventures: On the Rain-Slick Precipice of Darkness, Episode 1
Arvostelija: Mikko Heinonen
Jo alusta asti oli puhetta, että pelistä tulisi vanhan tyylin mukainen seikkailu. Kertomuksen pohjana onkin eräänlainen vaihtoehtotodellisuus 1920-luvulla. Soppaa on tämän jälkeen hämmennetty roolipelielementeillä, oman hahmon kehittämisellä ja vuoropohjaisella taistelulla. Verrattuna perinteiseen Final Fantasy -tyyliin systeemi vaatii kuitenkin huomattavasti enemmän aktiivisuutta, sillä hyökkäysten torjuminen on paitsi mahdollista, myös välttämätöntä. Vuoroja kertyy reaaliaikaisesti ja ne tulee myös hyödyntää heti, tai tulee turpaan. Erikoishyökkäykset aktivoidaan painamalla nappuloita oikeassa järjestyksessä. Taistelu tuntuu aluksi hankalalta, mutta siihen pääsee sisään pienellä treenaamisella.
Kallista, mutta rahan arvoista
Kokonaista 1600 MS-pisteen hintainen Penny Arcade Episode 1 on koko Live Arcaden kallein tuotos, ja uusi hinnoittelupolitiikka on herättänyt vilkasta keskustelua. Hintojen nosto ei koskaan ilahduta kuluttajaa, mutta seikkailuista ja kevyestä jRPG:stä pitävälle Rain-Slick jne. on vajaan 20 euronsa hintainen ostos. Pääjuonen pelaaminen kestää läpijuoksuna 4-5 tuntia, vähäinenkin achievement-metsästys nostaa peliaikaa helposti parilla tunnilla. Verrattuna siihen, paljonko aikaa kuluu keskimääräisen 800 pisteen pelin parissa, ei hinta tunnukaan enää kovin korkealta. Penny Arcade on juuri sitä toivottua uutta sisältöä vanhan kierrättämisen sijaan. Jos kohta se vie Live Arcade -pelit uudelle hintatasolle, voidaan puhua myös uudesta laatutasosta. Jatko-osaan toivon vielä astetta enemmän puzzleilua.
Tiedoksi: Yleensä Microsoft lähettää arvosteltavien pelien lataamiseen käytettävät koodit. Demon kokeiltuani halusin kuitenkin pelata Penny Arcadea heti ja ostin sen omista rahoistani, jotta voin arvioida myös sen kannattavuutta ostoksena.
Brain Challenge
Arvostelija: Matti Lintula
Jokaisesta testityypistä löytyy pari eri variaatiota, joka pitää mielenkiintoa yllä, mutta langettaa testitulosten ylle epäuskottavuuden varjoa. Päivittäisen testin tulos kun saattaa vaihdella rajustikin sen mukaan mitä minipelejä ohjelma kulloinkin pelaajan pähkäiltäväksi arpoo. Minipelien vaihtelevan vaikeustason lisäksi osaa tehtävistä vaivaa ilmeisen viivasuora käännöstyö. Vaikka Xboxin ohjainta näppäilisi Einsteinin aivoin ja pianistin sormin, herjaa ohjelma joissakin testeissä toistuvasti pelaajaa hitaaksi vastaajaksi. Kosketusnäyttö sopii monivalintatehtävien tekoon huomattavasti hidasta pad-ohjainta paremmin.
Brain Challenge tarjoaa hauskaa aivojumppaa, mutta peli käy valitettavan itseään toistavaksi jo muutaman päivän jälkeen. Pientä piristystä tuo moninpeli, joka on kuin Uno-korttipelin ja Antero Vipusen sekoitus, mutta lopulta moninpeliäkin vaivaa yksinpelistä jo tutuksi tulleiden minipelien puuduttava toistaminen. Sisällöltään laihaksi jäävä Brain Challenge venyy monenlaisten käyttäjien tasolle ja ainakin teoriassa pelaamisesta saattaa olla apua etenkin nuoremmille, peruskoulua käyville pelaajille. Allekirjoittaneelle parasta antia pelissä olivat omaa päivittäistä kehitystä kuvaavat käppyrät, joiden hidas koheneminen teki hyvää matemaattisloogisesti lahjattomalle itsetunnolle.
TiQual (Xbox 360)
Arvostelija: Matti Lintula
Pelimekaniikka TiQualissa on harvinaisen simppeli. Ruudun yläreunasta tiputellaan erimuotoisia ja erivärisiä palikoita alhaalta jatkuvasti ylöspäin nousevaan palikkakasaan. Kun samanvärisiä nappuloita kertyy nippuun, ne räjähtävät pinosta pois. Tavoitteena on räjäyttää mahdollisimman suuria ryhmiä kerralla. Välillä keräillään sitten erilaisia bonuksia, joista suurin osa poistaa alareunan palikoita eri tavoin. Mikäli palikkakasa pääsee nousemaan ruudun yläreunaan asti, se vajoaa automaattisesti alemmas ja pelaajalta vähennetään yksi elämä. Tämä on hyvä ratkaisu, sillä peli ei lopu ensimmäiseen virheeseen. Lisäksi bonus-tavaroiden seasta voidaan keräillä lisäelämiä melko rivakkaankin tahtiin.
TiQual on kaksijakoinen tuotos, sillä juoni ja maisemat tuovat mieleen vähintään esittämiensä kulttuurien ikäiset, muinaiset seikkailupelit, mutta itse peli on kuitenkin taattua puzzle-palikanpyörittelyä. Mielenkiintoisesta teemasta huolimatta pelin tunnelma jää etäiseksi ja kolkoksi maisemien esittelyksi. Opettavaisena peliä voi pitää erilaisten tietoiskujen ansiosta, jotka ovatkin juonta mielenkiintoisempaa luettavaa. Tärkein, eli itse palikoiden tiputtelu on kuitenkin toteutettu mallikkaasti ja pelattavuus on erinomainen. Pelin edetessä avattavista uusista palikoista ja bonuksista huolimatta toiminta alkaa kuitenkin toistaa itseään varsin pian, joten TiQual toimii parhaiten vain lyhyinä annoksina.
Keskustelut (7 viestiä)
Rekisteröitynyt 30.07.2007
25.05.2008 klo 22.52
Hyvä arvostelu Pennystä, mutta koska pisteet ovat noinkin mairittelevat, niin on pakko kysyä, että mikä on Mikon suhde Penny Arcade-sarjakuviin? Osaisi vähän suhteuttaa arvosanaa, jos taustalta löytyy kovaakin fanitusta.
Suositteletko peliä myös henkilölle, joka ei ole kyseisiä sarjakuvia paljoakaan lukenut, mutta ymmärtää kyllä mustan(?)huumorin päälle vai onko kyseessä faneille suunnattu tuote?
Trial nimittäin vakuutti puoliksi, varsinkin visuaalisen puolen ollessa mannaa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.05.2008 klo 08.53
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.05.2008 klo 09.50
"...ja ostin sen omista rahoistani..." Kaikki me teemme uhrauksia Mikko hyvä, kaikki teemme.
Halusin tällä torpata sitä ilmeistä "helppo sanoa kun saa ilmaiseksi" -kommenttia.
Sarjakuvan fanittaminen ei mielestäni ole välttämätöntä, mutta on siitä apua. Peli kyllä kantaa itsensä muutenkin, mutta jos ei tunne vaikkapa Fruit Fuckerin taustoja, niin jää paitsi muutamista nauruntirskahduksista.
Rekisteröitynyt 30.07.2007
26.05.2008 klo 11.13
"...ja ostin sen omista rahoistani..." Kaikki me teemme uhrauksia Mikko hyvä, kaikki teemme.
Halusin tällä torpata sitä ilmeistä "helppo sanoa kun saa ilmaiseksi" -kommenttia.
Kunhan kiusasin. ;)
Onkos pelissä minkäänlaista uudelleenpeluuarvoa? Tyyris hinta nimittäin korostuu, kun kyseessä on "vain" huumoriin perustuva yksinpeli. Onko kaikki nähty jo sen 5 tunnin jälkeen ja peli jää kovalevyn täytteeksi?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
26.05.2008 klo 13.16
Onkos pelissä minkäänlaista uudelleenpeluuarvoa? Tyyris hinta nimittäin korostuu, kun kyseessä on "vain" huumoriin perustuva yksinpeli. Onko kaikki nähty jo sen 5 tunnin jälkeen ja peli jää kovalevyn täytteeksi?
Täytyy nyt ajatella myös tyyriyden suhteellisuutta. Harvan täysihintaisen pelin kanssa saa vietettyä vaikkapa 20 tuntia, joka olisi vaatimus että hinta olisi yhtä kohdallaan kuin tässä.
Achievementit ovat ihan mahdollisia saavuttaa, itse ensimmäisellä läpipeluukerrallani sain noin puolet kasaan. Esim. kaikkien ase-upgradejen etsiminen oli ihan mukavaa ja pidensi peliä.
Rekisteröitynyt 12.12.2007
31.05.2008 klo 13.34
31.05.2008 klo 21.26
Kirjoita kommentti