Tuorein sisältö

Spede's Challenge

Vieras

01.04.2015 klo 10.00 | Luettu: 20440 kertaa | Teksti: Vieras

Suomi-peli historian hämäristä
Tutkiessaan suomalaisten pelien historiaa V2.fi löysi todellisen sensaation: kokonaan unohduksiin jääneen, Spede-elokuviin perustuvan lisenssipelin! Kerromme siitä nyt ensimmäisenä maailmassa ja samalla nautiskelemme Simon Silliä sekä Kuselan Kuravettä (tää oli aprillia!).

Tamperelainen Avesoft tunnetaan parhaiten Amigalle tehdystä Coloris-pelistään, joka saavutti hyviä arvosteluja lehdistössä vuonna 1990. Valitettavasti liika samankaltaisuus Segan Columns-pelin kanssa torppasi sen menestyksen ulkomailla.

Avesoftilla oli kuitenkin käynnissä koko ajan myös muita virityksiä. Eräs niistä liittyi Spede Pasaseen. Vuonna 1986 ilmestynyt Uuno Turhapuro muuttaa maalle oli ollut ensimmäinen suomalainen elokuvalisenssipeli, jonka taustatarinasta kerroimmekin aiemmin. Se oli tuolloisilla rajoittuneilla markkinoilla kohtuullisen menestynyt tuote, ja Tampereella haluttiin tietenkin löytää vastaavanlainen menestys.

1990-luvun alussa elokuvien lisensointi oli kuitenkin jo yleistä ja ne hinnoiteltiin tavallisimmin katsojamäärien mukaan. Kansansuosikki Uuno Turhapuro oli tamperelaiselle pikkufirmalle liian kallis lisenssi. Spede kuitenkin tunnettiin taitavana kauppamiehenä, ja kesken neuvotteluiden hän veti hihasta ässän: entäpä jos peli tehtäisiin hänen vähemmän tunnetuista elokuvistaan? Spedehän oli tehnyt myös lukuisia elokuvia, joissa Uuno ei esiintynyt (vaikka osassa niistä vilahtaakin). Lopulta pelin aiheeksi valikoituivat Koeputkiaikuinen ja Simon Enkelit (1979), Tup-akka-lakko (1980) ja Lentävät luupäät (1984).

Lisenssihinta sovittiin osuudeksi pelin myyntituloista, eli käytännössä kehittely voitiin aloittaa ilmaiseksi. Peliä ei kuitenkaan koskaan saatu kunnolla valmiiksi. Lopulta sitä päätettiin jakaa PD-levyillä, joiden myynnillä Avesoft oli muutenkin toimintaansa rahoittanut. Tämäkään ei kuitenkaan ehtinyt alkaa, ennen kuin Avesoftin toiminta jo päättyi. Saimme käsiimme kuvassa näkyvän levykkeen, joka sisälsi pelistä melko lopullisen oloisen version. Siitä puuttuivat kaikki aloituskuvat ja muut koristeet, mutta pelin osat sai ladattua levykkeeltä kuitenkin yksi kerrallaan. Puutteistaan huolimatta se on hyvin mielenkiintoinen katsaus suomalaiseen pelihistoriaan.

Kone ilmaan tai tikku seinään


Commodore Amigalle tehdyn pelin perustana olevat Spede-elokuvat eivät ole varsinaisesti niitä ilmeisimpiä valintoja. Etenkin Lentävät luupäät ja Tup-Akka-Lakko ovat enemmänkin kohtauskokoelmia kuin varsinaisia juonellisia elokuvia, joten pelin tekijät (joita, outoa kyllä, ei nimetä mitenkään) ovat varmasti joutuneet raapimaan päätään siinä, miten elokuva muunnetaan ruudulle sopivaksi. Lopulta on päätetty valita yksi kohtaus jokaisesta elokuvasta ja luoda niiden perusteella kolmiosainen peli. Osat eivät varsinaisesti liity toisiinsa mitenkään, mutta seuraavaan pääsee vain suorittamalla edellisen.

Ensimmäinen minipeli on napattu Lentävistä luupäistä. Tarkoitus on hinata riippuliidin ilmaan autolla (elokuvassa se on nelivetoinen Toyota Tercel, pelissäkin auto on melko tunnistettava).



Tämä osuus lainaa selvästi peli-ideaansa Uuno Turhapuro -pelistä. Elokuvassa hinaus tehdään kiitoradalla, mutta pelissä käytössä on nurmikenttä, jolla on myös kiviä ja kuoppia. Pelaajan pitää saavuttaa oikea nopeus, jotta liidin nousee ilmaan – ja lisäksi riippuliitimen pitää olla oikeassa kulmassa maahan nähden, jotta se kohoaa.

Lopputuloksena tästä on murhaava vaikeustaso. Uuno Turhapurokin oli lastenleikkiä tähän peliin verrattuna. Pelaajan pitää tarkkailla nopeutta ja riippuliitimen kulmaa ja väistellä vielä kiviäkin. Autosprite on niin suuri, ettei reagointiaikaa juuri jää. Useamman yrityksen jälkeen oli pakko lyödä hanskat tiskiin: tämä ei tule minun pelitaidoillani onnistumaan ollenkaan. Mahdotonta läpipeluu ei ole, mutta erittäin vaikeaa kuitenkin. Toivottavasti joku tubettaja tekee tästä näyttävän longplay-videon.

And unnunnuu


Onneksi esiversiosta löytyi cheat, jolla pelin sai ohitettua, ja pääsin kokeilemaan seuraavaa osiota. Se perustuu omituisen Tup-akka-lakko -elokuvan kenties omituisimpaan kohtaukseen, jossa Vesa-Matti Loiri soittaa Unnunnuuta.



Tästä on synnytetty rytmipeli, joka on itse asiassa aika kekseliäs. Se perustuu osittain Speden Spelit -ohjelmassa nähtyyn reaktiotestiin, joka on siirretty joystickilla pelattavaksi.



Pelaajan pitää painaa peliohjainta oikeaan suuntaan siinä tahdissa, kuin valoja syttyy. Valoihin on yhdistetty rumpusoundeja, joista oikeassa järjestyksessä soitettuna muodostuu Veskun Unnunnuu-esityksen pätkiä. Kun huomioidaan, että Dance Dance Revolution ja kumppanit ilmestyivät vasta vuosien päästä, tämä peli on varsin viihdyttävä ja kekseliäs. Vain jatkoon vaadittava 500 pisteen suoritus on melko haastava, sillä jokainen virhe pysäyttää pistelaskun hetkeksi.

Tässä autossa on, eh nimittäin, ratio-ohjaus


Viimeisessä pelissä palataan autoiluun – ehkä siksi, että Spede oli innokas nippelifriikki ja automies, ehkä siksi, että kehittäjätkin olivat. Peli perustuu Koeputkiaikuisen loppukohtaukseen, jossa Spede ohjaa radio-ohjattavan auton gangstereiden luolaan. Vuonna 1979 radio-ohjaus oli Suomessa ennennäkemätön juttu, ja elokuvassa Speden ohjaama auto toki osasi kaikenlaista muutakin (kuten lähettää puhetta kahteen suuntaan ja toimia paikantimena).



Tavoitteena on ohjata pieni oranssi Porsche ylhäältä kuvatussa kaupungissa paikkaan, jossa Olavi Ahosen elokuvassa näyttelemä gangsteri odottaa. Ruudulla näkyy ohjaimen ratti, jota käännetään ”apupisteen” avulla kuin Test Drivessä ikään.

Tämä ajo-osuus on myös mukava minipeli. Kuvaruudun vieritys on sulavaa ja auto tottelee ohjausta hyvin. Näkymä ja kartta tuovat hieman mieleen Grand Theft Auton, joka oli tässä vaiheessa vasta etäinen suunnitelma. Likimainkaan yhtä monipuolinen peli ei tietenkään ole, mutta jännittävä kuitenkin.

Voe rähmä!


On sinällään harmi, että Spede's Challenge jäi täydelliseen limboon. Ensimmäisen osan suhteettoman vaikeuden vuoksi useimmat olisivat todennäköisesti hylänneet sen, mutta jos haastavuutta olisi saatu hieman hienosäädettyä, lopputulos olisi ollut ihan mukava peli. Tuskin kuitenkaan mikään megahitti – sen varmisti jo se, että lisensoidut elokuvat olivat vähintäänkin erikoisia.

Kun peli on nyt löydetty, pyrimme saattamaan sen myös yleisesti jakoon. Tämä edellyttää muutamien oikeuksien selvittämistä eri tahoilta. Pelin pelaamista vaikeuttaa tosin hieman, että kokeiltu versio vaatii Amigalta Kickstart-version 1.4.

Teksti: Jerppe Stoltenstolten

V2.fi | Vieras
< Listasunnuntai #223... Sunnuntaikolumni: Tu... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (12 viestiä)

LateHuominen

Rekisteröitynyt 18.01.2015

01.04.2015 klo 11.51 1 tykkää tästä

Liian iso keikka -leffan voisi kääntää pelimuotoon. Ensin keikat suunniteltaisiin ja sitten toteutettaisiin, vähän kuin gta v:n keikat.

Kysymys kuuluukin, mitä c64-peliä kyseisessä leffassa pelattiin?
lainaa
Uuno_Turhapuro

01.04.2015 klo 13.47 17 tykkää tästä

Tähän oli nähty vaivaa, kiitos.
lainaa
Jupp3

01.04.2015 klo 15.11

Tulee flashbackeja mieleen omasta kesken jääneestä Speden Spelit -Amigaversiosta :-)
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

01.04.2015 klo 16.39 1 tykkää tästä

Uuno_Turhapuro kirjoitti:
Tähän oli nähty vaivaa, kiitos.


Ja tästä palautteesta tuli hyvä mieli, joten kiitos itsellesi. Ihan hurja viikko ollut, joten tämäkin ehdittiin vain hädintuskin keitellä kokoon kaiken keskellä.
lainaa
jpdiofsfsdpij

01.04.2015 klo 16.48 6 tykkää tästä

Vasta Jerpen kohdalla muistin mikä päivä tänään on
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

01.04.2015 klo 17.10 7 tykkää tästä

jpdiofsfsdpij kirjoitti:
Vasta Jerpen kohdalla muistin mikä päivä tänään on


Nobody expects Jerppe Stoltenstolten.
lainaa
kepulikeke

01.04.2015 klo 21.22 1 tykkää tästä

..ja siitäpä se pila vasta paranee, kun joku soodailee tämän pelin ihka oikeasti! ;) (peijais kompoentry, lolz)
lainaa
Veteraani

02.04.2015 klo 10.02

Mikko kirjoitti:
Nobody expects Jerppe Stoltenstolten.

Paitsi 1.4. Todellinen kausiavustaja.

Luin tämän vasta tänään mutta eipä olisi läpi mennyt, sillä en tuollaista peliä Amiga-ajalta muista ja taatusti olisi levinnyt kulovalkean tavoin kaikkiin mahdollisiin käsiin jos tuollainen olisi ollut silloin olemassa.

Mutta hienosti keksitty juttu ja olisi ollut hauska kokemus. Ehkäpä joku nyt tällaisen tekeekin? Toivoa sopii.
lainaa
mpfskfsdjifsdki

02.04.2015 klo 14.44 1 tykkää tästä

Spede ja Kasari. Vice Citynkin voisi uudelleenjulkaista Spedesisällön kera
lainaa
Silli

13.04.2015 klo 19.12

Ihmettelin kuinka edes Pelit-lehden suomipelihistoriikista en ollut moisesta Spede-pelistä kuullut.

Myös Jerppe Stoltenstolten vaikutti ihmeelliseltä salanimeltä. Miksi kenenkään tarvitsisi kirjoittaa salanimellä v2.fi:hin?

Amigan Kickstart-versiokaan ei herättänyt ihmetystä näin keskellä kuuta.

lainaa
Jupp3

01.06.2015 klo 16.58

Veteraani kirjoitti:
taatusti olisi levinnyt kulovalkean tavoin kaikkiin mahdollisiin käsiin jos tuollainen olisi ollut silloin olemassa.

Tähän täytyy kommentoida, että noita "silloin olemassa olleita", mutta syystä tai toisesta julkaisematta jääneitä pelejä on kyllä isompi kasa maailmassa, kts. esim. http://www.gamesthatwerent.com/categories/amiga/

Osasta ei ole oikein mitään tietoa, toisista taas lähinnä epämääräisiä screenshotteja lehtien sivuilta, joissain tapauksissa ollaan saatu pelastettua beta-versioita, tai parhaissa tapauksissa jopa viimeisteltyjä, julkaisua vaille valmiita versioita.
Amigalla kuuluisin näistä lienee Putty Squad: http://www.gamesthatwerent.com/2013/12/putty-squad-amiga-
lainaa
Hikka

22.09.2021 klo 14.37

LateHuominen kirjoitti:
Liian iso keikka -leffan voisi kääntää pelimuotoon. Ensin keikat suunniteltaisiin ja sitten toteutettaisiin, vähän kuin gta v:n keikat.

Kysymys kuuluukin, mitä c64-peliä kyseisessä leffassa pelattiin?


Jupiter Lander.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova