Sunnuntaikolumni: Kaiken katoavaisuus
Mitä tapahtuu, kun serveri sammuu?
Lukiessani uutista EFF:n hakemuksesta elvyttää kuolleita verkkopelejä aloin miettiä, mitä mieltä oikeastaan olen tästä asiasta. Toisaalta on nimittäin helppo tuomita asia äärimmäiseksi first world problemiksi: pelejä ilmestyy jatkuvasti lisää, joten mitäpä tuo haittaa, vaikka niitä muutama kuolisikin. Siinä vaiheessa, kun viimeisestä palvelimesta vedetään töpseli seinästä, pelaajia on yleensä enää joitakin tuhansia. Asia on kuitenkin monimutkaisempi kuin ehkä tulisi ensin ajatelleeksi.
Laajamittaisia MMO-pelien sulkemisia ei ole meillä vielä nähty. Markkinoilta ovat poistuneet lähinnä ne vähemmän suositut ja vanhimmat pelit, joihin harva on investoinut suuria määriä aikaa tai etenkään rahaa. Mieleen tulevat lähinnä Ultima Online ja Star Wars Galaxies. Vielä tulee kuitenkin se päivä, jolloin esimerkiksi World of Warcraft lakkaa tuottamasta. Se ei ehkä tule huomenna, tai 10 vuoden päästä, mutta on kuitenkin edessä. Tällöin puhe ei olekaan enää muutamien satojen tai tuhansien, vaan miljoonien ihmisten yhteisestä kokemuksesta, joka lakkaa olemasta.
Muiden pelien verkkopalveluiden sulkeminen sen sijaan on jo arkipäivää. Päivittäessään urheilupelinsä EA sulkee sen pari vuotta vanhemman version moninpelin jo rutiininomaisesti. Erilliset palvelimethan olivat aikanaan suorastaan ehto sille, että EA lähti Live-kelkkaan. Itse olin aikanani myös yllättynyt siitä, miten hyvä yhteisö Xboxin Return to Castle Wolfensteinin Live-peleissä oli vielä vuosia ilmestymisen jälkeen. Kiinnihän sekin sitten meni koko palvelu. Seuraavaksi kuolonkello käy tietenkin Xbox 360:n Livelle, Sony PSP:ltä taas lähti jo kauppapalvelu. Nämä pelit toki pysyvät enimmäkseen pelattavina, mutta keskeinen osa niistäkin katoaa.
Kadotetun viihdearvon lisäksi kysymys voi olla myös huomattavista rahallisista panostuksista. Kymmenisen vuotta sitten käytiin oikeutta siitä, voiko Habbo Hotel -huonekaluja varastaa. Silloin keskustelu tuntui välillä absurdilta, mutta ei takuulla tunnu enää. Tätä nykyä vähän jokainen meistä omistaa jotain enemmän tai vähemmän aineetonta ihkusälää jossain päin nettiä, ja useimpia niiden äkkinäinen häviäminen harmittaisi. Hienot panssarivaunut, haarniskat ja merenrantatontit lakkaavat olemasta sillä hetkellä, kun niitä ylläpitävä maailma luhistuu mahtavan halt-komennon edessä. Useimmille meistä asialla ei tietenkään ole enää siinä vaiheessa isoakaan merkitystä, ja loputkin ovat toki hyväksyneet asian käyttöehdoissa. Silti tuntuu vähän karulta, että et itse asiassa juurikaan pääse vaikuttamaan siihen, mitä virtuaaliomaisuudellesi tapahtuu. Etenkin, kun sitä lisäkampetta on nykyisin ympätty vähän jokaiseen peliin.
Pelien ostaminen DRM-suojatuista latauspalveluista on tietysti periaatteessa sama asia. Tällä hetkellä on toki olemassa Gaben epämääräinen lupaus siitä, että Steamin sulkeutuessa pelit päivitetään DRM-vapaiksi, mutta saapa nähdä, miten tarkkaan tämä asia on ylös kirjattu. Täysdigitaalisuuden kaksiteräinen miekka tulee nimittäin hyvin konkreettiseksi, kun katselen omaa pelihyllyäni ja sen kymmeniä jo aikoja sitten kaatuneita kustantajia. Niin suuria kuin Sierra On-Line, Mirrorsoft ja Spectrum Holobyte aikanaan olivatkin, ei niiden latauspalveluihin olisi enää nykypäivänä juuri asiaa. Tilanteet muuttuvat nopeasti, eikä tahti vaikuta ainakaan hidastuvan. Varminta on siis edelleen omistaa jatkossakin pelattavaksi haluamansa pelit fyysisellä medialla.
Täydellisessä Maailmassa (tm) pelejä koskisi jonkinlainen kuluttajansuojaan vertautuva velvoite, jonka mukaan pelistä tai sen sisällä olevista ominaisuuksista maksanut saisi lopuksi mukaansa "pakokapselin", joka sisältäisi pelin ja tiedot virtuaaliomaisuudesta. Palvelinpuolen lähdekoodit pitäisi julkaista, jolloin tämän kapselin voisi sitten tipauttaa mahdollisen yhteisön perustaman palvelimen sisään ja jatkaa peliä tästä.
Täydellisen Maailman tiellä on kuitenkin monta asiaa, eikä vähäisimpänä pelifirmojen ansaintalogiikka. Monenkaan mielestä ei ole kohtuullista velvoittaa firmoja luomaan itselleen kilpailua vanhoilla tuotteillaan, kun pelaajan rahoja tarvittaisiin jo seuraavaan peliin. On mielekästä, että tuotteella on jonkinlainen kohtuullinen käyttöikä. Nykymalli kuitenkin mahdollistaa pelien ”etärampauttamisen” turhankin nopeasti, ja firmat myös tarttuvat mahdollisuuteen hanakasti. Vanhojen morppien retail-paketit ovat jo nyt käytännössä arvotonta ongelmajätettä.
En siis usko, että EFF saa hakemaansa poikkeuslupaa, niin hienoa kuin olisikin vielä joskus kokeilla Motor City Onlinea. Käytännössä kyseessä on kuitenkin keskustelu, joka joudutaan lähivuosina käymään, sillä yhteisön tekemät reverse engineering -palvelimet ovat jo todellisuutta ja tulevat vain yleistymään. Kun eri verkkopalveluiden ostoksissa alkaa olla kiinni kymmeniä ja satoja euroja, homma muuttuu mutkikkaaksi alasajovaiheessa. Ensimmäinen DRM-latauspalvelun lopettava taho kohdannee joukon mielenkiintoisia ennakkotapauksia.
Laajamittaisia MMO-pelien sulkemisia ei ole meillä vielä nähty. Markkinoilta ovat poistuneet lähinnä ne vähemmän suositut ja vanhimmat pelit, joihin harva on investoinut suuria määriä aikaa tai etenkään rahaa. Mieleen tulevat lähinnä Ultima Online ja Star Wars Galaxies. Vielä tulee kuitenkin se päivä, jolloin esimerkiksi World of Warcraft lakkaa tuottamasta. Se ei ehkä tule huomenna, tai 10 vuoden päästä, mutta on kuitenkin edessä. Tällöin puhe ei olekaan enää muutamien satojen tai tuhansien, vaan miljoonien ihmisten yhteisestä kokemuksesta, joka lakkaa olemasta.
Muiden pelien verkkopalveluiden sulkeminen sen sijaan on jo arkipäivää. Päivittäessään urheilupelinsä EA sulkee sen pari vuotta vanhemman version moninpelin jo rutiininomaisesti. Erilliset palvelimethan olivat aikanaan suorastaan ehto sille, että EA lähti Live-kelkkaan. Itse olin aikanani myös yllättynyt siitä, miten hyvä yhteisö Xboxin Return to Castle Wolfensteinin Live-peleissä oli vielä vuosia ilmestymisen jälkeen. Kiinnihän sekin sitten meni koko palvelu. Seuraavaksi kuolonkello käy tietenkin Xbox 360:n Livelle, Sony PSP:ltä taas lähti jo kauppapalvelu. Nämä pelit toki pysyvät enimmäkseen pelattavina, mutta keskeinen osa niistäkin katoaa.
Trying to steal my Precious
Kadotetun viihdearvon lisäksi kysymys voi olla myös huomattavista rahallisista panostuksista. Kymmenisen vuotta sitten käytiin oikeutta siitä, voiko Habbo Hotel -huonekaluja varastaa. Silloin keskustelu tuntui välillä absurdilta, mutta ei takuulla tunnu enää. Tätä nykyä vähän jokainen meistä omistaa jotain enemmän tai vähemmän aineetonta ihkusälää jossain päin nettiä, ja useimpia niiden äkkinäinen häviäminen harmittaisi. Hienot panssarivaunut, haarniskat ja merenrantatontit lakkaavat olemasta sillä hetkellä, kun niitä ylläpitävä maailma luhistuu mahtavan halt-komennon edessä. Useimmille meistä asialla ei tietenkään ole enää siinä vaiheessa isoakaan merkitystä, ja loputkin ovat toki hyväksyneet asian käyttöehdoissa. Silti tuntuu vähän karulta, että et itse asiassa juurikaan pääse vaikuttamaan siihen, mitä virtuaaliomaisuudellesi tapahtuu. Etenkin, kun sitä lisäkampetta on nykyisin ympätty vähän jokaiseen peliin.
Pelien ostaminen DRM-suojatuista latauspalveluista on tietysti periaatteessa sama asia. Tällä hetkellä on toki olemassa Gaben epämääräinen lupaus siitä, että Steamin sulkeutuessa pelit päivitetään DRM-vapaiksi, mutta saapa nähdä, miten tarkkaan tämä asia on ylös kirjattu. Täysdigitaalisuuden kaksiteräinen miekka tulee nimittäin hyvin konkreettiseksi, kun katselen omaa pelihyllyäni ja sen kymmeniä jo aikoja sitten kaatuneita kustantajia. Niin suuria kuin Sierra On-Line, Mirrorsoft ja Spectrum Holobyte aikanaan olivatkin, ei niiden latauspalveluihin olisi enää nykypäivänä juuri asiaa. Tilanteet muuttuvat nopeasti, eikä tahti vaikuta ainakaan hidastuvan. Varminta on siis edelleen omistaa jatkossakin pelattavaksi haluamansa pelit fyysisellä medialla.
Joten mitä tehdään?
Täydellisessä Maailmassa (tm) pelejä koskisi jonkinlainen kuluttajansuojaan vertautuva velvoite, jonka mukaan pelistä tai sen sisällä olevista ominaisuuksista maksanut saisi lopuksi mukaansa "pakokapselin", joka sisältäisi pelin ja tiedot virtuaaliomaisuudesta. Palvelinpuolen lähdekoodit pitäisi julkaista, jolloin tämän kapselin voisi sitten tipauttaa mahdollisen yhteisön perustaman palvelimen sisään ja jatkaa peliä tästä.
Täydellisen Maailman tiellä on kuitenkin monta asiaa, eikä vähäisimpänä pelifirmojen ansaintalogiikka. Monenkaan mielestä ei ole kohtuullista velvoittaa firmoja luomaan itselleen kilpailua vanhoilla tuotteillaan, kun pelaajan rahoja tarvittaisiin jo seuraavaan peliin. On mielekästä, että tuotteella on jonkinlainen kohtuullinen käyttöikä. Nykymalli kuitenkin mahdollistaa pelien ”etärampauttamisen” turhankin nopeasti, ja firmat myös tarttuvat mahdollisuuteen hanakasti. Vanhojen morppien retail-paketit ovat jo nyt käytännössä arvotonta ongelmajätettä.
En siis usko, että EFF saa hakemaansa poikkeuslupaa, niin hienoa kuin olisikin vielä joskus kokeilla Motor City Onlinea. Käytännössä kyseessä on kuitenkin keskustelu, joka joudutaan lähivuosina käymään, sillä yhteisön tekemät reverse engineering -palvelimet ovat jo todellisuutta ja tulevat vain yleistymään. Kun eri verkkopalveluiden ostoksissa alkaa olla kiinni kymmeniä ja satoja euroja, homma muuttuu mutkikkaaksi alasajovaiheessa. Ensimmäinen DRM-latauspalvelun lopettava taho kohdannee joukon mielenkiintoisia ennakkotapauksia.
Keskustelut (17 viestiä)
09.11.2014 klo 22.13 1
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
09.11.2014 klo 22.36 5
Jossain määrin tuli mieleen V2.fi minecraft serveri, johon tuli laitettua varmaan toista sataa tuntia, eikä sitten sitä luvattua save-tiedostoa tainnut purgen jälkeen koskaan näkyä. Ei sinällään, että se enää jonku ajan jälkeen olisi kiinnostanut, mutta kyllähän se noin hetken harmitti, että tavallaan siitä kaikesta työstä jäi jäljelle lähinnä kasa screenshotteja.
Tässä hetki sitten tuli tämän "digitaalisen omaisuuden" paljon erikoisempi puoli esille. Rockstar kun päivitti San Andreaksen Steam versiosta joitakin ominaisuuksia pois. Nyt käydään kovaa keskustelua siitä, onko pelin ostaneilla oikeus saada tuote edelleen samanlaisena kuin se ostaessa oli(as is), vai onko pelintekijöillä käytännössä oikeus tehdä tuotteelleen mitä vain päivitysten muodossa, ja kuluttaja ei saa valita minkä päivityksen sieltä sitten ottaa käyttöönsä. Vastassa kun on amerikkalaisten "laitoit nimen alle, ei voi mitään -EULA" ja toisaalta esimerkiksi eurooppalainen kuluttajansuojalaki, joka menee EULA:n yläpuolelle.
Aiemmin Vice Citystä päiviteltiin biisejä pois, mutta pelin jo ostaneet saivat pitää ne biisit, uusista versioista ne puuttuivat.
09.11.2014 klo 22.43
Tälläinen pakokapseli -oikeus yms. lopulta tekisivät pelintekemisestä lainsäädännöllisen helvetin. Kehityskustannukset nousisivat ja indiestudiot katoaisivat.
Ehkä jonkinlainen minimi takuu vaikka peleihin, joissa on mikromaksuja voisi olla paikallaan. Sellainen, että ostetut tuotteet olisivat vaikka vähintään vuoden käytettävissä pelissä oston jälkeen. En tiedä. Ehkä tämäkin on liikaa.
09.11.2014 klo 23.08
http://www.zedo.hardwar.info/
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
09.11.2014 klo 23.26 1
Jossain määrin tuli mieleen V2.fi minecraft serveri, johon tuli laitettua varmaan toista sataa tuntia, eikä sitten sitä luvattua save-tiedostoa tainnut purgen jälkeen koskaan näkyä. Ei sinällään, että se enää jonku ajan jälkeen olisi kiinnostanut, mutta kyllähän se noin hetken harmitti, että tavallaan siitä kaikesta työstä jäi jäljelle lähinnä kasa screenshotteja.
Ne tiedostot ovat kyllä edelleen tallessa, et vaan ole tarpeeksi jahdannut minua asiasta :D Palvelin on nyt ollut pitkään pois päältä, kun pelaajia oli enää 1-2 ja joku modi aiheutti tietoturvaongelmia. Kysele vaikka ircissä joskus niin kaivan ne sinulle.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
09.11.2014 klo 23.28 1
No tässä taas hyvin tyypillisellä länsimaalaisella tavalla vaaditaan vähän turhan paljon oikeuksia.
Ja heti seuraavassa kappaleessa todetaan, ettei tämä ole käytännössä kohtuullisesti järjestettävissä. Vaan edestämme tämän keskustelun löydämme kuitenkin pikapuoliin, kun satoja euroja ihkusälään polttaneet alkavat kysellä omiaan.
09.11.2014 klo 23.55 2
10.11.2014 klo 00.05 1
10.11.2014 klo 00.16
Olis kyllä hienoa jos pelit ainakin siistittäisiin ja suunniteltaisiin niin että nettiominaisuuksien puuttuminen ei saisi peliä näyttämään purkalla kasaan kyhätyltä. Kokonaan toimimattomat ovat sitten vielä toinen asia. Wowiin mahdollisuus pyöriä yksin maailmassa hakaten örkkejä?
10.11.2014 klo 00.28
Rekisteröitynyt 26.04.2013
10.11.2014 klo 07.48
Rekisteröitynyt 07.08.2007
10.11.2014 klo 09.21 7
Täydellisen Maailman tiellä on kuitenkin monta asiaa, eikä vähäisimpänä pelifirmojen ansaintalogiikka. Monenkaan mielestä ei ole kohtuullista velvoittaa firmoja luomaan itselleen kilpailua vanhoilla tuotteillaan, kun pelaajan rahoja tarvittaisiin jo seuraavaan peliin.
Tuo viimeinen lause on jo aika koominen. :D
Pelit markkinoidaan ja myydään ostohetkellä moninpelin kanssa joten jos taustalla oleva firma ei ole valmis pitämään servuja pystyssä paria vuotta pidempää niin olisi vähintäänkin ehdoton minimi, että edes julkaisisivat servukoodinsa yhteisön käyttöön.
Ei autoissakaan radioihin, ABS-jarruihin, ikkunoihin jne. ole laitettu mitään kahden vuoden killswitchiä, joten on naurettavaa pitää tätä oikeutettuna pelialalla ihan vain sen takia että tekniikka mahdollistaa sen vaivattomasti.
Kaiken lisäksi edelliset versiot tuskin luovat juuri minkäänlaista kilpailua uudelle versiolle ellei julkaisija ole tahalleen kussut ihmisiä silmään kuten EA joka julkaiseen saman peli uudestaan vuosittain. Heille se varmasti voisi koituakin ongelmaksi ainakin niiden muutamien kohdalla jotka eivät suostu maksamaan 60-70€ uudelleen pelistä jonka jo omistavat.
Vielä +10v sitten oli ihan normaalia, että pelit tehtiin kunnolla ja luotettiin siihen, että fanit ja muut siirtyvät uuteen osaan koska se on yksinkertaisesti parempi. Nykyään ollaan jo yksinpeleihin laittamassa always-online paskaa, jotta julkaisija voi milloin tahansa tehdä ostamastasi tuotteesta läjän käyttökelvottomia bittejä ja pakottaa ostamaan uuden osan "ettei se vain joutuisi luomaan itselleen kilpailua kun pitää saada lisää rahaa".
10.11.2014 klo 09.39 1
Eri asia on kuitenkin pidemmällä aikavälillä julkaistavat pelit. Itse esimerkiksi edelleenkin pelaan silloin tällöin 4,5 vuotta sitten julkaisuta Red Dead Redemptionia. Tippa meinasi tulla linssiin gamespyn alasajouutisen kuullessani. Onneksi tämä kuitenkin vaikutti vain tulostauluihin ja peli pysyi edelleen ylhäällä.
Itse olen sitä mieltä, että pelien palvelimet tulee pitää ylhäällä, mikäli kyseessä on jollain tavalla erityinen/yksittäinen peli tai se poikkeaa merkittävästi jatko-osastaan. Yksi ratkaisu tähän olisi konsolipuolella yksityisten palvelimien salliminen. Tämä saattaisi muutenkin parantaa peliseuran hankkimista merkittävästi. Monissa peleissä peliseura saattaa löytyä hyvinkin kaukaa ja tämä vaikuttaa suoraan pelin toimivuuteen. Yksityisillä palvelimilla voisi heti etsiä seuraa suoraan vaikkapa ihan täältä kotimaasta.
Menee hiukan ohi aiheen, mutta entäs ne verkkopalveluista ostetut pelit? Jossain vaiheessa tulee sekin aika, että niitä ei voi enää ladata. Ainoa kopio niistä on esimerkiksi laitteen kovalevyllä, jota kuitenkin täytyy ajan mittaan tyhjentää.
Ennen oli asiat paremmin. Mikään palvelu ei ole ikuinen. Voisin väittää, että siihen verrattuna fyysinen kopio on huomattavasti ikuisempi vaihtoehto. Kyllä se hieman ärsyttäisi, jos omat matolaatikon pelit olisivat vuosien saatossa hävinneet savuna ilmaan. Tämä tulee jossain vaiheessa väistämättä tapahtumaan nykyisille pelkästään digitaalisessa jakelussa oleville peleille. Se ei välttämättä tapahdu 10 tai edes 20 vuoden sisällä, mutta ennemmin tai myöhemmin silti. Sinänsä harmi, sillä pelkästään digitaalisessa jakelussa olevien seassa on varsinaisia taideteoksia.
Toinen juttu on ladattava lisäsisältö. Monessa tapauksessa ladattava lisäsisältö on jo käytännössä tehty tai pitkälle suunniteltu ennen pelin julkaisua. Eli kun peli julkaistaan, siitä tavallaan puuttuu jotain. Pelien kehittäminen on kallista puuhaa, joten ladattavan lisäsisällön tuoma "lisärahoitus" on ymmärrettävää. Entä jos haluaisin vain kokonaisen pelin? Toki voin saada sen ostamalla kaikki lisäsisällöt, enkä siinä enää nykyään näe ongelmaa.Otetaan esimerkiksi Mario Kart 8. Peli oli julkaisunsa aikaan mainio. Sitä se on edelleen. Peliin on tulossa lisää kenttiä ja hahmoja. Ajan kuluessa palvelut loppuvat ja tämäkin ostamani lisäsisältö häviää jakelusta. Eli vuosikymmenten päästä pelistäni tavallaan puuttuu jotain, mikäli olen syystä tai toisesta joutunut pelikonsolini tyhjäämään. Itse olisin jopa valmis maksamaan siitä enemmän, että saisin pelistä jonkinlaisen complete version, jossa kaikki tieto olisi fyysisenä levyllä valmiina. Toki joistain peleistä tulee GOTY versioita, joista sitten yleensä löytyykin nämä sisällöt. Ei kuitenkaan kaikista. Olisin myös valmis maksamaan ihan oikeata rahaa siitä, että pelkästään digitaalisessa jakelussa olevista peleistä tulisi fyysinen kopio myyntiin vaikka edes siinä vaiheessa kun peli on osoittanut menestymisen merkkejä.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
10.11.2014 klo 10.14
Jossain määrin tuli mieleen V2.fi minecraft serveri, johon tuli laitettua varmaan toista sataa tuntia, eikä sitten sitä luvattua save-tiedostoa tainnut purgen jälkeen koskaan näkyä. Ei sinällään, että se enää jonku ajan jälkeen olisi kiinnostanut, mutta kyllähän se noin hetken harmitti, että tavallaan siitä kaikesta työstä jäi jäljelle lähinnä kasa screenshotteja.
Ne tiedostot ovat kyllä edelleen tallessa, et vaan ole tarpeeksi jahdannut minua asiasta :D Palvelin on nyt ollut pitkään pois päältä, kun pelaajia oli enää 1-2 ja joku modi aiheutti tietoturvaongelmia. Kysele vaikka ircissä joskus niin kaivan ne sinulle.
Ennen oli asiat paremmin. Mikään palvelu ei ole ikuinen. Voisin väittää, että siihen verrattuna fyysinen kopio on huomattavasti ikuisempi vaihtoehto. Kyllä se hieman ärsyttäisi, jos omat matolaatikon pelit olisivat vuosien saatossa hävinneet savuna ilmaan. Tämä tulee jossain vaiheessa väistämättä tapahtumaan nykyisille pelkästään digitaalisessa jakelussa oleville peleille. Se ei välttämättä tapahdu 10 tai edes 20 vuoden sisällä, mutta ennemmin tai myöhemmin silti. Sinänsä harmi, sillä pelkästään digitaalisessa jakelussa olevien seassa on varsinaisia taideteoksia.
Tietenki niiden menettäminen harmittaisi, ja asian puolesta vois jossain määrin vääntää netissä kättä, mutta tuskin vielä mitään sen enempää. Oon kuitenki aina vähän asennoitunut sillä tavalla, että vuokralla tässä vaan ollaan.
10.11.2014 klo 22.28 1
Täydellisen Maailman tiellä on kuitenkin monta asiaa, eikä vähäisimpänä pelifirmojen ansaintalogiikka. Monenkaan mielestä ei ole kohtuullista velvoittaa firmoja luomaan itselleen kilpailua vanhoilla tuotteillaan, kun pelaajan rahoja tarvittaisiin jo seuraavaan peliin.
Tuo viimeinen lause on jo aika koominen. :D
Pelit markkinoidaan ja myydään ostohetkellä moninpelin kanssa joten jos taustalla oleva firma ei ole valmis pitämään servuja pystyssä paria vuotta pidempää niin olisi vähintäänkin ehdoton minimi, että edes julkaisisivat servukoodinsa yhteisön käyttöön.
Ei autoissakaan radioihin, ABS-jarruihin, ikkunoihin jne. ole laitettu mitään kahden vuoden killswitchiä, joten on naurettavaa pitää tätä oikeutettuna pelialalla ihan vain sen takia että tekniikka mahdollistaa sen vaivattomasti.
Kaiken lisäksi edelliset versiot tuskin luovat juuri minkäänlaista kilpailua uudelle versiolle ellei julkaisija ole tahalleen kussut ihmisiä silmään kuten EA joka julkaiseen saman peli uudestaan vuosittain. Heille se varmasti voisi koituakin ongelmaksi ainakin niiden muutamien kohdalla jotka eivät suostu maksamaan 60-70€ uudelleen pelistä jonka jo omistavat.
Vielä +10v sitten oli ihan normaalia, että pelit tehtiin kunnolla ja luotettiin siihen, että fanit ja muut siirtyvät uuteen osaan koska se on yksinkertaisesti parempi. Nykyään ollaan jo yksinpeleihin laittamassa always-online paskaa, jotta julkaisija voi milloin tahansa tehdä ostamastasi tuotteesta läjän käyttökelvottomia bittejä ja pakottaa ostamaan uuden osan "ettei se vain joutuisi luomaan itselleen kilpailua kun pitää saada lisää rahaa".
Nyt ei kyllä ole ihan täysin valid point. Huomioon täytyy ensiksi ottaa, että servereiden ylläpito ei ole ilmaista. Ei autonvalmistajilla ole vastaavia kuluja vanhoista malleista. Joten jos rahaa ei pelin kautta enää tule, mistä pelintekijän pitäisi löytää rahat tuollaisen ylläpitoon?
11.11.2014 klo 00.23
Nyt ei kyllä ole ihan täysin valid point. Huomioon täytyy ensiksi ottaa, että servereiden ylläpito ei ole ilmaista. Ei autonvalmistajilla ole vastaavia kuluja vanhoista malleista. Joten jos rahaa ei pelin kautta enää tule, mistä pelintekijän pitäisi löytää rahat tuollaisen ylläpitoon?
Kuten Bladekill siinä totesi, niin lähdekoodin julkaisemalla ongelma todennäköisesti korjautuu harrastajavoimin.
Bladekillin tavoin koen Mikon virkkeen "Monenkaan mielestä ei ole kohtuullista velvoittaa firmoja luomaan itselleen kilpailua vanhoilla tuotteillaan, kun pelaajan rahoja tarvittaisiin jo seuraavaan peliin. " ihan naurettavaksi. Ainakin minun mielestäni on täysin oikein ja enemmän kuin kohtuullista, että vanha peli säilyy iankaikkisesti, aamen, vaikka sitten uuden kilpailijana.
Olisiko kohtuus, että Nintendolla olisi etänä tehdä NES-pelit toimimattomaksi? Eivätkä ne vanhat pelit edes kilpaile uusien kanssa, ellei se uusi peli ole roskaa (uusin Sim City).
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
11.11.2014 klo 10.29 2
Bladekillin tavoin koen Mikon virkkeen "Monenkaan mielestä ei ole kohtuullista velvoittaa firmoja luomaan itselleen kilpailua vanhoilla tuotteillaan, kun pelaajan rahoja tarvittaisiin jo seuraavaan peliin. " ihan naurettavaksi.
Niin, naurettavaa tai ei, myös monen mielipide, kuten jo tästäkin keskustelusta on käynyt ilmi. Itse kallistun siihen, että vanhat pelit pitäisi vapauttaa. Mikä varmaan sekin kävi ilmi kolumnin lukemalla.
Kirjoita kommentti