PC-pelit missä ja milloin vain
OnLive -testi ja haastattelu
Meistä on tullut striimaavaa kansaa. Ensin meidät opetettiin kuuntelemaan musiikkia vaikka Spotifystä, sitten katselemaan elokuvat ja tv-sarjat Netflixistä. Mutta mikäpä viihteen muoto on jäänyt toistaiseksi paitsioon? No pelit. Sonyn Playstation Now starttailee hiljalleen ja Microsoftin teknologialaboratoriossa työstetään pelaajan liikkeitä ennakoivaa striimausteknologiaa, mutta yksi on ehtinyt edelle. OnLive on pyörittänyt PC-pelejä striimaustekniikallaan jo useamman vuoden ajan ja tänään OnLive saapuu Pohjoismaihin, siis myös Suomeen. V2.fi pääsi testaamaan palvelua ennakkoon ja haastatteli Onlive Europen johtajaa Bruce Grovea.
Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa jonkun aikaa toiminut OnLive laajentaa nyt Pohjois-Eurooppaan, kun mukaan on saatu monien pelijulkaisijoiden lisäksi Philips, jonka uusi Android-pohjainen äly-tv sisältää OnLive-sovelluksen vakiona. Onlive siis striimaa PC-pelejä datakeskuksista ympäri maailmaa pelaajan ruudulle pelattavaksi, oli ruutuna sitten älytöllö, PC, Mac, tai Android-laite. IOS- ja Windows Phone -tukeakin jo lupailtiin. Kunhan samaa wifi-yhteyttä ei ollut hamuamassa puolenkymmentä median edustajaa samanaikaisesti, pyöritti Philipsin jätti-tv esimerkiksi Batman: Arkham Originsia vailla huomattavaa lagia. Verkkopiuhan irrotus laitteen takaa pysäytti pelin sijoilleen ja kun se kytkettiin takaisin, peli jatkui, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Sen lisäksi, että OnLivessa voi pelata sen tarjoamaa valikoimaa pelejä kuukausimaksulla, yksi sen mielenkiintoisimmista ominaisuuksista on Cloudlift. Pilvinosto nostaa pelaajan Steam-kirjastosta pilvitallennuksia tukevat pelit osaksi pelattavien pelien listaa ja näin osaa Steam-kirjastostaan voi pelata koska vain vaikka Android-tabletilla (kunhan on myös sopiva ohjain, jollaisia Onlivekin kyllä kauppaa). Pelit pyörivät toistaiseksi 720p/60fps-vauhdilla, mutta 1080p-vaihtoehto on tulossa joulukuussa. Resoluution valinta on kiinni sitten pelaajan nettiyhteydestä. Kätevää on myös se, ettei Steam-pelejään tarvitse asentaa kiintolevylleen ja odotella sen valmistumista tai päivityksiä, vaan OnLiven palvelimilta ne käynnistyvät saman tien. Ja Macillakin voi pelata uusia pelejä heti.
Palvelun toimintaan palataan uudestaan artikkelin loppupuolella, tässä Bruce Groven haastattelu.
Grove kuvailee OnLivea striimauspalveluksi, joka ottaa pelaajan jo omistamat pelit, sekä muita palvelun pelejä ja tuo ne eri laitteille. Pelisisältö saadaan näin liikkuvaksi ja pelattavaksi laitteilla, joilla sitä ei ole ennen voinut pelata. Ja pelit ovat pikkuindieistä uusimpiin AAA-peleihin sekä klassikoihin. Erityisesti Grove muistutteli aina ensimmäisestä Deus Exästä.
Laajentumista USA:n ja UK:n ulkopuolelle odoteltiin muun muassa sen vuoksi, että vuonna 2012 OnLive tavallaan aloitti uudelleen alusta ja viilasi konseptiaan, sekä alkoi hankkia yhteystyökumppaneita. Philipsin älytv-kumppanuus oli suuri vaikuttaja siihen, että nyt lähdettiin laajenemaan heidän mukanaan Eurooppaan.
“Olemme pitkään miettineet näitä uusia alueita ja sitä, mikä on oikea ajoitus ja asiayhteys laajenemiselle. Nyt kaikki osui täydellisesti. Pohjoismaissa on hyvät tietoliikenneyhteydet, paljon pelaajia ja hyvä ympäristö meille, koska ihmiset striimaavat jo HD-televisiokuvaakin”, listasi Grove.
Internet-yhteyden vaatimuksiksi hän kertoo “5-6Mb/s älytelevisioille, mutta enemmänkin toki käy. Hitaammatkin toimivat, mutta silloin alkaa näkyä lagia.” Käytännössä siis: jos HD-kuvan striimaus onnistuu, toimii myös Onlive.
“Tavoitteemme ei ole korvata huippu-peli-PC:täsi, vaan tarjota toisenlainen tapa pelata eri laitteillasi. Ja siinä toimimme paremmin kuin mikään muu markkinoilla oleva palvelu”, hehkuttaa Grove.
Onliven Euroopan päädatakeskus sijaitsee Luxemburgissa, mutta muutamia muitakin löytyy. Grove lupaa, että joka maassa tehdään yhteistyötä paikallisten palveluntarjoajien kanssa, jotta jokainen saisi parhaan mahdollisen yhteyden OnLiven palveluun.
“Jos mittaat pingausajan datakeskuksemme ja koneesi välillä, todennäköisesti hitain väli on koneesi ja reittimesi välissä”, OnLiven Euroopan pomo lupaili.
OnLive jakautuu kahteen osaan: palvelun omaan pelikirjastoon PlayPackiin, sekä Cloudliftiin, joka kytkee palveluun pelaajan oman Steam-kokoelman. Tavallaan Onlive siis astuu myös Valven Steamboxin tontille tuodessaan ne pelit pelattavaksi olohuoneen sohvalle. Eikö tässä tullut jonkinlaista ristiriitaa yhteistyökumppanin kanssa?
“Mielestäni Steambox on hieno konsepti - ajatus siitä, että tehdään olohuonetta varten pelikonsoli PC-peleille. Meidän liikkuvuutemme menee kuitenkin sen ohitse. Ajatuksena on, että vaikka pelaaja lähtee kotoaan, hän voi silti pelata Steam-pelejään: matkalla, kaverin kotona, eri laitteilla. Steambox vaatii kiinteät piuhat, mutta OnLivellä voi ottaa senkin pelit mukaansa vaikka Macille tai läppärille”, muotoili Grove.
Rahat peleistä, vaikka niiden latauskoodit ostaisi OnLiven kautta, menevät siis esimerkiksi Valvelle, mutta toki striimauspalvelukin ottaa oman siivunsa. Paketti, jossa tulee sekä Onliven oma vapaasti pelattava pelivalikoima sekä Cloudlift-ominaisuus maksaa 9,99 euroa kuussa. Pelkkä Cloudlift maksaa 5,95 euroa kuussa ja pelkkä PlayPack-pelipaketti 7,95 euroa kuussa. Tilauksen voi lopettaa koska tahansa ja omat asetukset, sekä pelitallennukset jäävät silti pilveen talteen, joten onliveilyä voi taas myöhemmin helposti jatkaa. Pelit voi ostaa myös muun muassa GreenManGamingin tai Amazonin kautta.
Onliven valikoimassa on tällä hetkellä noin 300 peliä. Sen luvun Grove lupaa kuitenkin nopeasti kasvavan. Paljon Cloudliftin valikoimasta on kiinni siitä, kuinka moni peli hyödyntää Steamin Cloudsync-pelitallennuksia pilveen ja tällä hetkellä pelejä lisätään koko järjestelmään 3-5 kappaletta viikossa. Onliven edustajat ovat saaneet monet pelijulkaisijat lisäämään ominaisuuden myös vanhempiin peleihinsä ja muita pelejä varten etsitään sopivaa ratkaisua.
Alkupuheenvuorossaan OnLiven Bruce Grove korosti myös sitä seikkaa, kuinka helposti indiestudiot voivat saada omat pelinsä mukaan palveluun. Mukana on jo nyt sellaisiakin indiepelejä, joita ei esimerkiksi Steamista löydy. Toki mitä tahansa ei mukaan huolita, vaan Onlivellä on oma laaduntarkkailunsa pelien toimivuuden ja sisällön suhteen.
“Varmistamme, että peli on sopiva sisällöltään ja että PEGI-ikärajaa noudatetaan. Teemme myös yhteistyötä kehittäjien kanssa, sillä haluaisimme, että kaikki pelit tukevat peliohjainta - mutta otamme toki mukaan näppäimistön ja hiiren vaativiakin. Kaikki on kuitenkin tekijöistä itsestään kiinni.”
“Kun päätämme, että joku peli otetaan mukaan OnLiveen, se ‘onboardataan’. Sitten laaduntarkkailutiimi pelaa peliä ja varmistaa, että se vastaa kriteerejämme. Joskus pelijulkaisijat haluavat itsekin varmistaa, että heidän pelinsä toimii oikein palvelumme kautta. Sitten kun kaikki ovat tyytyväisiä, peli julkaistaan”, kertoo Grove.
Onlivestä löytyy myös spectating-ominaisuus, jonka kautta käyttäjät voivat katsella muiden pelaamista, mikäli kyseiset pelaajat ovat sen sallineet. Twitch-tuki sille on suunnitelmissa, mutta Grove kertoo, että tiimipohjaisissa peleissä toiminnolle on keksitty jo uusia käyttötarkoituksia, kun tiimin johtaja katsoo eri laitteilta muiden tiimiläisten pelaamista ja koordinoi toimintaa.
Striimauspalvelun pomon luulisi uskovan, että tämä on se, mihin kaikki pelaaminen on menossa: Laitteesta riippumatta striimataan pelejä, eikä enää tarvitse huolehtia siitä, onko pelikonsoli kolme vai viisi vuotta vanha, kun uudemmatkin pelit saa pelattua vaikka pelkän älytelevision kautta. Bruce Grove pysyi kuitenkin diplomaattisempana:
“En tiedä haluanko ennustaa, että tämä on se, mihin kaikki päätyy. Uskon, että striimaaminen antaa ihmisille mahdollisuuksia päästä helpommin käsiksi uudempaan teknologiaan. PC-pelaajat joutuvat uusimaan laitteistoaan reilun vuoden välein, mutta me teemme sen pelaajien puolesta. Konsolit taas ovat sama laite 5-8 vuoden ajan, eikä niiden ole mahdollista kehittyä ilman jotain striimauksen kaltaista teknologiaa. En usko, että striimauksesta tulee ainoa pelaamisvaihtoehto, mutta pilvestä tulee erittäin tärkeä osa sitä.”
Kaikkeen tottuminen ottaa aikansa, eivätkä kaikki pelaajat välttämättä siedä 720p-laatuista PC-pelikuvaa, joka saattaa notkahdella huonon nettiyhteyden vuoksi. Lopulta pilvistriimaus antaa pelaajille kuitenkin enemmän mahdollisuuksia pelata, niin kuin vaikka Spotify antoi ihmisille enemmän mahdollisuuksia kuunnella musiikkia. Eikä tarvitse odottaa niitä asennuksia ja päivityksiä.
Lehdistötapahtumassa testasin OnLiveä Philipsin televisiolla ja alkuvaiheessa testatut Arkham Origins ja Saints Row IV toimivat käytännössä ongelmitta. Kuvassa oli nähtävissä pientä ‘videostriimimäistä’ pehmeyttä ja ohjauskomennoissa oli häilyvästi selkäpiissä havaittavaa viivettä, johon tottui kuitenkin nopeasti. Onliven oma ohjain on PS4- ja X1-ohjaimen välimuoto, jossa tatit ovat samalla tasalla, mutta muotoilu muuten tutumpi Microsoftin puolelta. Myöhemmin iltapäivällä, kun paikalla olleet journalistit olivat ahmimassa toimiston nettiyhteyttä, muun muassa Dirt 2:n pelaaminen muodostui nopeasti mahdottomaksi lagin vuoksi.
Kotonanikaan internetyhteystilanne ei ole optimaalinen. Seitsemänkymmentäluvulla rakennettuun kerrostaloon ei tarjota paksua piuhaa ja saman yhteyden jakavat useat perheenjäsenteni omistamat vekottimet. Muutamia kertoja sainkin katsella ilmoitusta siitä, että yhteysnopeus oli laskenut alle suositeltavan. Cloudliftin valikoimasta tuli myös vähän paha mieli. Bundleaddiktina olen hankkinut useamman sata peliä Steam-kirjastoon, mutta eipä niistä OnLiven listoilla näkynyt kuin kourallinen. Ja niitäkin sai etsiä, sillä käyttöliittymä ei erottele millään niitä, jotka jo omistaa niistä, jotka pitäisi ostaa. Toivotaan, että tilanne paranee pikatahtia.
V2.fi:n toimiston tykimmällä nettiyhteydellä Arkham Cityn pelailu onnistui juuri kuten OnLiven äijjät lupasivatkin ja kunhan perhe meni nukkumaan, niin kotonakin testaamani pelit, muun muassa Red Faction: Armageddon, Luftrausers ja Papers Please, toimivat ongelmitta. Käyttöliittymässä on kuitenkin muutakin hiottavaa: sen ääniefektit ovat turhankin mahtipontisia ja ilman OnLive-ohjainta oli vaikea löytää muun muassa nappia, josta pääsisi takaisin palvelun päävalikkoon.
Ohjain on hieman nykykonsoliohjaimia isompi, mutta niistä selkeästi oppia ottanut. Sen saa sekä ladattua USB:stä, että käyttämään AA-paristoja. Bruce Grove kertoi, ettei ohjainten myynti ole heidän pääbisneksensä, mutta kapulan suunnittelussa keskityttiin kuitenkin ergonomiaan ja viiveettömyyteen. Ohjaimen mukana tuleekin oma wireless adapter -usb-palikkansa. Omiin kouriini se sopi ihan mukavasti, vaikka ei aivan niin hyvin kuin PS4- tai X1-ohjain. Sen luvataan toimivan myös useimpien Android-laitteiden kanssa. Olen konsolipelaaja ja ohjaimen kanssa DarkSiders II:a pelatessani fiilis oli täysin sama kuin pelikonsolilla.
Lyhyesti: OnLiven teknologia toimii pätevästi, kunhan netti ei köhi, mutta Cloudlift-valikoimaan kaivataan kiireesti lisää sisältöä. On varsin mahdollista, että OnLive löytää paikkansa muiden pelaamistapojen joukosta, sillä kilpailevia palveluita ei vielä näy taivaanrannassa.
Hinnat:
OnLive CloudLift 5,95 eur/kk
OnLive PlayPack 7,95 eur/kk
Bundlena molemmat 9,99 eur/kk
Lisätietoa: games.onlive.com
Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa jonkun aikaa toiminut OnLive laajentaa nyt Pohjois-Eurooppaan, kun mukaan on saatu monien pelijulkaisijoiden lisäksi Philips, jonka uusi Android-pohjainen äly-tv sisältää OnLive-sovelluksen vakiona. Onlive siis striimaa PC-pelejä datakeskuksista ympäri maailmaa pelaajan ruudulle pelattavaksi, oli ruutuna sitten älytöllö, PC, Mac, tai Android-laite. IOS- ja Windows Phone -tukeakin jo lupailtiin. Kunhan samaa wifi-yhteyttä ei ollut hamuamassa puolenkymmentä median edustajaa samanaikaisesti, pyöritti Philipsin jätti-tv esimerkiksi Batman: Arkham Originsia vailla huomattavaa lagia. Verkkopiuhan irrotus laitteen takaa pysäytti pelin sijoilleen ja kun se kytkettiin takaisin, peli jatkui, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Sen lisäksi, että OnLivessa voi pelata sen tarjoamaa valikoimaa pelejä kuukausimaksulla, yksi sen mielenkiintoisimmista ominaisuuksista on Cloudlift. Pilvinosto nostaa pelaajan Steam-kirjastosta pilvitallennuksia tukevat pelit osaksi pelattavien pelien listaa ja näin osaa Steam-kirjastostaan voi pelata koska vain vaikka Android-tabletilla (kunhan on myös sopiva ohjain, jollaisia Onlivekin kyllä kauppaa). Pelit pyörivät toistaiseksi 720p/60fps-vauhdilla, mutta 1080p-vaihtoehto on tulossa joulukuussa. Resoluution valinta on kiinni sitten pelaajan nettiyhteydestä. Kätevää on myös se, ettei Steam-pelejään tarvitse asentaa kiintolevylleen ja odotella sen valmistumista tai päivityksiä, vaan OnLiven palvelimilta ne käynnistyvät saman tien. Ja Macillakin voi pelata uusia pelejä heti.
Palvelun toimintaan palataan uudestaan artikkelin loppupuolella, tässä Bruce Groven haastattelu.
Ei korvaavaksi, vaan rinnalle
Grove kuvailee OnLivea striimauspalveluksi, joka ottaa pelaajan jo omistamat pelit, sekä muita palvelun pelejä ja tuo ne eri laitteille. Pelisisältö saadaan näin liikkuvaksi ja pelattavaksi laitteilla, joilla sitä ei ole ennen voinut pelata. Ja pelit ovat pikkuindieistä uusimpiin AAA-peleihin sekä klassikoihin. Erityisesti Grove muistutteli aina ensimmäisestä Deus Exästä.
Laajentumista USA:n ja UK:n ulkopuolelle odoteltiin muun muassa sen vuoksi, että vuonna 2012 OnLive tavallaan aloitti uudelleen alusta ja viilasi konseptiaan, sekä alkoi hankkia yhteystyökumppaneita. Philipsin älytv-kumppanuus oli suuri vaikuttaja siihen, että nyt lähdettiin laajenemaan heidän mukanaan Eurooppaan.
“Olemme pitkään miettineet näitä uusia alueita ja sitä, mikä on oikea ajoitus ja asiayhteys laajenemiselle. Nyt kaikki osui täydellisesti. Pohjoismaissa on hyvät tietoliikenneyhteydet, paljon pelaajia ja hyvä ympäristö meille, koska ihmiset striimaavat jo HD-televisiokuvaakin”, listasi Grove.
Internet-yhteyden vaatimuksiksi hän kertoo “5-6Mb/s älytelevisioille, mutta enemmänkin toki käy. Hitaammatkin toimivat, mutta silloin alkaa näkyä lagia.” Käytännössä siis: jos HD-kuvan striimaus onnistuu, toimii myös Onlive.
“Tavoitteemme ei ole korvata huippu-peli-PC:täsi, vaan tarjota toisenlainen tapa pelata eri laitteillasi. Ja siinä toimimme paremmin kuin mikään muu markkinoilla oleva palvelu”, hehkuttaa Grove.
Onliven Euroopan päädatakeskus sijaitsee Luxemburgissa, mutta muutamia muitakin löytyy. Grove lupaa, että joka maassa tehdään yhteistyötä paikallisten palveluntarjoajien kanssa, jotta jokainen saisi parhaan mahdollisen yhteyden OnLiven palveluun.
“Jos mittaat pingausajan datakeskuksemme ja koneesi välillä, todennäköisesti hitain väli on koneesi ja reittimesi välissä”, OnLiven Euroopan pomo lupaili.
Höyryä lissää, stiimiä striimiin
OnLive jakautuu kahteen osaan: palvelun omaan pelikirjastoon PlayPackiin, sekä Cloudliftiin, joka kytkee palveluun pelaajan oman Steam-kokoelman. Tavallaan Onlive siis astuu myös Valven Steamboxin tontille tuodessaan ne pelit pelattavaksi olohuoneen sohvalle. Eikö tässä tullut jonkinlaista ristiriitaa yhteistyökumppanin kanssa?
“Mielestäni Steambox on hieno konsepti - ajatus siitä, että tehdään olohuonetta varten pelikonsoli PC-peleille. Meidän liikkuvuutemme menee kuitenkin sen ohitse. Ajatuksena on, että vaikka pelaaja lähtee kotoaan, hän voi silti pelata Steam-pelejään: matkalla, kaverin kotona, eri laitteilla. Steambox vaatii kiinteät piuhat, mutta OnLivellä voi ottaa senkin pelit mukaansa vaikka Macille tai läppärille”, muotoili Grove.
Rahat peleistä, vaikka niiden latauskoodit ostaisi OnLiven kautta, menevät siis esimerkiksi Valvelle, mutta toki striimauspalvelukin ottaa oman siivunsa. Paketti, jossa tulee sekä Onliven oma vapaasti pelattava pelivalikoima sekä Cloudlift-ominaisuus maksaa 9,99 euroa kuussa. Pelkkä Cloudlift maksaa 5,95 euroa kuussa ja pelkkä PlayPack-pelipaketti 7,95 euroa kuussa. Tilauksen voi lopettaa koska tahansa ja omat asetukset, sekä pelitallennukset jäävät silti pilveen talteen, joten onliveilyä voi taas myöhemmin helposti jatkaa. Pelit voi ostaa myös muun muassa GreenManGamingin tai Amazonin kautta.
Onliven valikoimassa on tällä hetkellä noin 300 peliä. Sen luvun Grove lupaa kuitenkin nopeasti kasvavan. Paljon Cloudliftin valikoimasta on kiinni siitä, kuinka moni peli hyödyntää Steamin Cloudsync-pelitallennuksia pilveen ja tällä hetkellä pelejä lisätään koko järjestelmään 3-5 kappaletta viikossa. Onliven edustajat ovat saaneet monet pelijulkaisijat lisäämään ominaisuuden myös vanhempiin peleihinsä ja muita pelejä varten etsitään sopivaa ratkaisua.
Indiet ja katselijat mukaan
Alkupuheenvuorossaan OnLiven Bruce Grove korosti myös sitä seikkaa, kuinka helposti indiestudiot voivat saada omat pelinsä mukaan palveluun. Mukana on jo nyt sellaisiakin indiepelejä, joita ei esimerkiksi Steamista löydy. Toki mitä tahansa ei mukaan huolita, vaan Onlivellä on oma laaduntarkkailunsa pelien toimivuuden ja sisällön suhteen.
“Varmistamme, että peli on sopiva sisällöltään ja että PEGI-ikärajaa noudatetaan. Teemme myös yhteistyötä kehittäjien kanssa, sillä haluaisimme, että kaikki pelit tukevat peliohjainta - mutta otamme toki mukaan näppäimistön ja hiiren vaativiakin. Kaikki on kuitenkin tekijöistä itsestään kiinni.”
“Kun päätämme, että joku peli otetaan mukaan OnLiveen, se ‘onboardataan’. Sitten laaduntarkkailutiimi pelaa peliä ja varmistaa, että se vastaa kriteerejämme. Joskus pelijulkaisijat haluavat itsekin varmistaa, että heidän pelinsä toimii oikein palvelumme kautta. Sitten kun kaikki ovat tyytyväisiä, peli julkaistaan”, kertoo Grove.
Onlivestä löytyy myös spectating-ominaisuus, jonka kautta käyttäjät voivat katsella muiden pelaamista, mikäli kyseiset pelaajat ovat sen sallineet. Twitch-tuki sille on suunnitelmissa, mutta Grove kertoo, että tiimipohjaisissa peleissä toiminnolle on keksitty jo uusia käyttötarkoituksia, kun tiimin johtaja katsoo eri laitteilta muiden tiimiläisten pelaamista ja koordinoi toimintaa.
Onko tämä pelaamisen tulevaisuus?
Striimauspalvelun pomon luulisi uskovan, että tämä on se, mihin kaikki pelaaminen on menossa: Laitteesta riippumatta striimataan pelejä, eikä enää tarvitse huolehtia siitä, onko pelikonsoli kolme vai viisi vuotta vanha, kun uudemmatkin pelit saa pelattua vaikka pelkän älytelevision kautta. Bruce Grove pysyi kuitenkin diplomaattisempana:
“En tiedä haluanko ennustaa, että tämä on se, mihin kaikki päätyy. Uskon, että striimaaminen antaa ihmisille mahdollisuuksia päästä helpommin käsiksi uudempaan teknologiaan. PC-pelaajat joutuvat uusimaan laitteistoaan reilun vuoden välein, mutta me teemme sen pelaajien puolesta. Konsolit taas ovat sama laite 5-8 vuoden ajan, eikä niiden ole mahdollista kehittyä ilman jotain striimauksen kaltaista teknologiaa. En usko, että striimauksesta tulee ainoa pelaamisvaihtoehto, mutta pilvestä tulee erittäin tärkeä osa sitä.”
Kaikkeen tottuminen ottaa aikansa, eivätkä kaikki pelaajat välttämättä siedä 720p-laatuista PC-pelikuvaa, joka saattaa notkahdella huonon nettiyhteyden vuoksi. Lopulta pilvistriimaus antaa pelaajille kuitenkin enemmän mahdollisuuksia pelata, niin kuin vaikka Spotify antoi ihmisille enemmän mahdollisuuksia kuunnella musiikkia. Eikä tarvitse odottaa niitä asennuksia ja päivityksiä.
OnLive käytännössä
Lehdistötapahtumassa testasin OnLiveä Philipsin televisiolla ja alkuvaiheessa testatut Arkham Origins ja Saints Row IV toimivat käytännössä ongelmitta. Kuvassa oli nähtävissä pientä ‘videostriimimäistä’ pehmeyttä ja ohjauskomennoissa oli häilyvästi selkäpiissä havaittavaa viivettä, johon tottui kuitenkin nopeasti. Onliven oma ohjain on PS4- ja X1-ohjaimen välimuoto, jossa tatit ovat samalla tasalla, mutta muotoilu muuten tutumpi Microsoftin puolelta. Myöhemmin iltapäivällä, kun paikalla olleet journalistit olivat ahmimassa toimiston nettiyhteyttä, muun muassa Dirt 2:n pelaaminen muodostui nopeasti mahdottomaksi lagin vuoksi.
Kotonanikaan internetyhteystilanne ei ole optimaalinen. Seitsemänkymmentäluvulla rakennettuun kerrostaloon ei tarjota paksua piuhaa ja saman yhteyden jakavat useat perheenjäsenteni omistamat vekottimet. Muutamia kertoja sainkin katsella ilmoitusta siitä, että yhteysnopeus oli laskenut alle suositeltavan. Cloudliftin valikoimasta tuli myös vähän paha mieli. Bundleaddiktina olen hankkinut useamman sata peliä Steam-kirjastoon, mutta eipä niistä OnLiven listoilla näkynyt kuin kourallinen. Ja niitäkin sai etsiä, sillä käyttöliittymä ei erottele millään niitä, jotka jo omistaa niistä, jotka pitäisi ostaa. Toivotaan, että tilanne paranee pikatahtia.
V2.fi:n toimiston tykimmällä nettiyhteydellä Arkham Cityn pelailu onnistui juuri kuten OnLiven äijjät lupasivatkin ja kunhan perhe meni nukkumaan, niin kotonakin testaamani pelit, muun muassa Red Faction: Armageddon, Luftrausers ja Papers Please, toimivat ongelmitta. Käyttöliittymässä on kuitenkin muutakin hiottavaa: sen ääniefektit ovat turhankin mahtipontisia ja ilman OnLive-ohjainta oli vaikea löytää muun muassa nappia, josta pääsisi takaisin palvelun päävalikkoon.
Ohjain on hieman nykykonsoliohjaimia isompi, mutta niistä selkeästi oppia ottanut. Sen saa sekä ladattua USB:stä, että käyttämään AA-paristoja. Bruce Grove kertoi, ettei ohjainten myynti ole heidän pääbisneksensä, mutta kapulan suunnittelussa keskityttiin kuitenkin ergonomiaan ja viiveettömyyteen. Ohjaimen mukana tuleekin oma wireless adapter -usb-palikkansa. Omiin kouriini se sopi ihan mukavasti, vaikka ei aivan niin hyvin kuin PS4- tai X1-ohjain. Sen luvataan toimivan myös useimpien Android-laitteiden kanssa. Olen konsolipelaaja ja ohjaimen kanssa DarkSiders II:a pelatessani fiilis oli täysin sama kuin pelikonsolilla.
Lyhyesti: OnLiven teknologia toimii pätevästi, kunhan netti ei köhi, mutta Cloudlift-valikoimaan kaivataan kiireesti lisää sisältöä. On varsin mahdollista, että OnLive löytää paikkansa muiden pelaamistapojen joukosta, sillä kilpailevia palveluita ei vielä näy taivaanrannassa.
Hinnat:
OnLive CloudLift 5,95 eur/kk
OnLive PlayPack 7,95 eur/kk
Bundlena molemmat 9,99 eur/kk
Lisätietoa: games.onlive.com
Keskustelut (9 viestiä)
30.10.2014 klo 09.57 2
30.10.2014 klo 15.52 3
Voisiko kuvissa näkyvän suurennuslasin näyttää vasta, kun hiiren kursorin siirtää kuvan päälle? Ei mikään suuri ongelma tai muutos, mutta visuaalisesti mukava lisä
30.10.2014 klo 21.23 2
31.10.2014 klo 01.46
31.10.2014 klo 04.25
31.10.2014 klo 17.41
"Likaiset kasuaalit mrrrr"
31.10.2014 klo 22.41
mielenkiintosta kyllä että joskus tulevaisuudessa voisi olla vain pelkkä telkkari jolla voi pelata kaikkia pelejä ja surffailla netissä.
Mietin kyllä että millä se sisustus sitten täytetään? Monelle tietokoneet sun muut ovat kuitenkin myös sisustuselementtejä. Ei sitä nyt viitsis tv-tasoa ostaa täyteen kukkaruukkuja ja puutarhatonttujakaan. Scifimaailmasta tutuille yhden ison multinäytön sisältäville steriileille metallikopeille sanon EI
01.11.2014 klo 16.27
05.11.2014 klo 10.15 1