Retrosunnuntai: OutRunien ulosjuoksukilpailut
Versiot järjestykseen
Vitsailin joskus Listasunnuntaissa, että teen vielä kiusallani listan parhaista OutRun-versioinneista. Kun erinäisten käänteiden jälkeen päädyin tänä viikonloppuna pelaamaan useita niistä, päätin toteuttaa uhkaukseni. Kaivoin esiin kasan pelikoneita, tueksi muutaman emulaattorin ja testasin kasan erilaisia OutRun-pelin versioita. En vain tyytynyt katsomaan niistä videoita läpi, vaan kokeilin jokaista versiota ainakin yhden kentän verran. Oli ihan mielenkiintoista tutustua siihen, miten sama peruspeli taipui hyvinkin erilaisiksi versioiksi hieman laitteistorajoitusten mukaisesti – ja siihen, että osaa ihmisistä ei olisi pitänyt ikinä päästää tämän lähdemateriaalin kimppuun.
Tässä vertailun vuoksi Yu Suzukin alkuperäinen aivoitus vuodelta 1986. Kahden Motorola MC68000 -suorittimen vauhdittamaa parhautta.
OutRunin pelattavuuden kannalta tärkeimpiä ominaisuuksia ovat vauhdintunne, ohjattavuus sekä haarautuvat risteykset, joista pelaaja voi valita helpomman tai vaikeamman reitin.
Jatkossa versiot ovat jonkinlaisessa (henkilökohtaisessa) paremmuusjärjestyksessä. Käsittelen vain oikeita kotikonekäännöksiä, en myöhemmin ilmestyneitä uusiopainoksia enkä emulaattorin päällä toimivia versioita (kuten Sega Saturn ja Game Boy Advance).
Ehdottomasti suurin pettymys on suosikkitietokoneeni Amigan versio. Vaikka Amigan pitäisi nimenomaan olla graafisesti tehokas ja kykenevä toteuttamaan OutRunin visuaalisia efektejä, tulos on hirveä. Peli on käännetty ilmeisen huonosti Atari ST:ltä ja se on tahmainen kuin mikä. Jo pelin aloittaminen on tuskaista omituisen valikkohässäkän vuoksi, ja jokaisen tason jälkeen peli lataa seuraavan levyltä. Alkuintron sämplätty puheääni on naurettava.
Toinen isäntäkonettaan iloisesti runteleva versio on MSX. Peli näyttää siltä, että se on tullut jokseenkin piuhaa pitkin Sinclair ZX Spectrumilta, mutta jotenkin pelattavuus on matkalla huonontunut. Etenkin tiet tuntuvat todella kapeilta ja ahtailta. MSX:n parhaat pelit tehtiin Japanissa, tämä MSX-versiointi on eurooppalaista tekoa ja se näkyy.
Huonoilu jatkuu Amstradin kotimikroversion kanssa. Tämäkin peli on selvästi kehitetty Spectrumilla (Spectrum, MSX ja Amstrad käyttävät kaikki Z80-suoritinta) ja Amstrad-versio on vain "väritetty päälle". Iso miinus tulee siitä, että pelissä ei ole lainkaan musiikkia. Pelattavuus ei ole kuitenkaan aivan toivoton, vaikka peli ladataankin taso kerrallaan kasetilta/levykkeeltä.
Versio on lähes yksi yhteen sama kuin Amigalla, mutta koska ST:n kellotaajuus on korkeampi, poistuu yksi Amiga-version ongelmista, eli lamaannuttava hitaus. Musiikkikin onnistuu olemaan parempaa, vaikka ääniominaisuuksien perusteella asian pitäisi olla juuri toisinpäin.
Kun huomioidaan se, että Spectrum on varsin primitiivinen laite eikä osaa esimerkiksi esittää värigrafiikkaa siten kuin kumppaninsa, ei lopputulos ole oikeastaan hassumpi. Vaikka maasto on vihreää, pelissä on mukana kaikki tarvittava: riittävästi vauhtia, menevä musiikki ja haarautuvat tiet. Ohjaus toimii parhaiten näppäimistöltä (perusmallin Spectrumissa kun ei ole mitään peliohjaimen kaltaisia hömpötyksiä).
Tämä oli oikeastaan ensimmäinen versio, jota pelasin edes etäisesti mielelläni.
Täällä päin harvinaiseksi jääneen kakkos-MSX:n Ulosjuoksu on japanilaista tekoa ja graafisesti huomattavasti MSX1:n versiota parempi. Myös pelattavuus on parantunut, mutta äänipuoli on piipittelyä eikä versio ole kovin lähellä esikuvaansa muutenkaan.
Vaikeahan tässä on olla tuntematta lukkarinrakkautta, sillä C64-versio oli ensimmäinen jota itse aikanaan pelasin. Siitä huolimatta se on lievästä rupisuudestaan huolimatta ihan pelattava. Maaston raitaväritys on vähän laiska tapa tehdä nopeudentuntua ja haarautuvien reittien sijaan kasetilta pitää ladata haluamansa reitti kerralla muistiin. Muuten pelattavuus on ihan hyvä – senkin verran hyvä, että tämä tuli aikanaan esiteininäkin pelattua peräti läpi.
Alamme liikkua kohti materiaalia, josta alkuperäinen peli on tunnistettavissa. DOS-version grafiikan huonoin puoli on itse Ferrari, jonka päältä on joku ajanut höyryjyrällä; muuten se on ihan asiallista ja nopeaa. Äänipuolella tulee vastaan laajentamattoman PC:n rauta: äänikorttitukea ei ole, joten piipperimusiikki riipii korvia. Pelattavuus on näppäimistöltä aivan siedettävä.
Segan ensimmäinen käsikonsoli perustui itse asiassa viriteltyyn Master Systemin tekniikkaan ja sai monia sen pelejä suorina käännöksinä, mutta Out Run on oma versionsa. Olisiko sitten epäilty, että Master System -version grafiikka menee pikkuruudulla liian mössöksi, sillä muuten erittäin pelattavaa peliä luonnehtii autio tunnelma. Tiessä on vähemmän kaistoja ja muita autoja on vähemmän. Peli on kuitenkin vallan viihdyttävä ja sisältää jopa ylimääräisiä pelitiloja.
Kasibittiselle Sega-kotikonsolille on kaksi OutRun-versiota: suljinlaseja käyttävä OutRun 3D ja tämä perinteisempi kaksiulotteinen. En jaksanut nyt kaivaa kolmiulotteisuuslaseja esiin, mutta ainakin tämä 2D-versio on etenkin laitteisto huomioiden menevä pläjäys. Kuten nyt tietysti oli syytäkin, kun kolikkopeli oli kotoisin samasta firmasta.
On Seega ajan merkki, sen tietää joka erkki! Mega Driveä mainostettiin Segan huipputasoisilla kolikkopelikäännöksillä ja sen sisikalut olivatkin sukua alkuperäistä peliautomaattia pyörittäneelle laitteistolle. Näin ei olekaan ihme, että OutRun on Mega Drivellä hyvinkin alkuperäiselle uskollinen ja maittava käännös. Kritiikkiä tekee mieli antaa lähinnä normaalitason liiallisesta helppoudesta, sillä peli hujahti läpi ensiyrittämällä.
Jos hardcore-pelaajan piti 1990-luvun alussa valita vain yksi pelikonsoli, PC Engine oli ainoa todellinen vaihtoehto. Sille on timanttinen valikoima erittäin uskollisia pelihallikäännöksiä, eikä OutRun tee poikkeusta. PCE-versio on niin lähellä peliautomaattia kuin kotikoneella tuolloin pääsi; ainoa merkittävä puute on, että autolla ei ole lainkaan "inertiaa" kun sekuntilaskuri menee nollaan (eli maaliviivan yli ei voi lasketella ns. höyryillä).
Ero on hiuksenhieno, mutta omissa kirjoissani NEC:n uudelleenohjelmoima versio pätkii lopulta jopa Segan Mega Drive -käännöksen. Mikä tahansa kolmesta viimeisestä versiosta on kuitenkin pätevä tapa nauttia (ainakin minusta) maailman parhaasta spriteautoilusta ostamatta itselleen peliautomaattia.
Ja jos et vieläkään saanut tarpeeksesi, laitetaan loppuun Gaming History Sourcen 45-minuuttinen video, jossa versioita pelataan pötkössä peräkkäin. Tässä näkyvät myös emulaattorilla toimivat painokset.
Lisää OutRun-juttua:
Yleistä fanitusta seitsemän vuoden takaa
Tarinaa OutRun-peliautomaattini kunnostuksesta
Kolikkopeli
Tässä vertailun vuoksi Yu Suzukin alkuperäinen aivoitus vuodelta 1986. Kahden Motorola MC68000 -suorittimen vauhdittamaa parhautta.
OutRunin pelattavuuden kannalta tärkeimpiä ominaisuuksia ovat vauhdintunne, ohjattavuus sekä haarautuvat risteykset, joista pelaaja voi valita helpomman tai vaikeamman reitin.
Jatkossa versiot ovat jonkinlaisessa (henkilökohtaisessa) paremmuusjärjestyksessä. Käsittelen vain oikeita kotikonekäännöksiä, en myöhemmin ilmestyneitä uusiopainoksia enkä emulaattorin päällä toimivia versioita (kuten Sega Saturn ja Game Boy Advance).
Commodore Amiga
Ehdottomasti suurin pettymys on suosikkitietokoneeni Amigan versio. Vaikka Amigan pitäisi nimenomaan olla graafisesti tehokas ja kykenevä toteuttamaan OutRunin visuaalisia efektejä, tulos on hirveä. Peli on käännetty ilmeisen huonosti Atari ST:ltä ja se on tahmainen kuin mikä. Jo pelin aloittaminen on tuskaista omituisen valikkohässäkän vuoksi, ja jokaisen tason jälkeen peli lataa seuraavan levyltä. Alkuintron sämplätty puheääni on naurettava.
MSX
Toinen isäntäkonettaan iloisesti runteleva versio on MSX. Peli näyttää siltä, että se on tullut jokseenkin piuhaa pitkin Sinclair ZX Spectrumilta, mutta jotenkin pelattavuus on matkalla huonontunut. Etenkin tiet tuntuvat todella kapeilta ja ahtailta. MSX:n parhaat pelit tehtiin Japanissa, tämä MSX-versiointi on eurooppalaista tekoa ja se näkyy.
Amstrad CPC
Huonoilu jatkuu Amstradin kotimikroversion kanssa. Tämäkin peli on selvästi kehitetty Spectrumilla (Spectrum, MSX ja Amstrad käyttävät kaikki Z80-suoritinta) ja Amstrad-versio on vain "väritetty päälle". Iso miinus tulee siitä, että pelissä ei ole lainkaan musiikkia. Pelattavuus ei ole kuitenkaan aivan toivoton, vaikka peli ladataankin taso kerrallaan kasetilta/levykkeeltä.
Atari ST
Versio on lähes yksi yhteen sama kuin Amigalla, mutta koska ST:n kellotaajuus on korkeampi, poistuu yksi Amiga-version ongelmista, eli lamaannuttava hitaus. Musiikkikin onnistuu olemaan parempaa, vaikka ääniominaisuuksien perusteella asian pitäisi olla juuri toisinpäin.
Sinclair ZX Spectrum
Kun huomioidaan se, että Spectrum on varsin primitiivinen laite eikä osaa esimerkiksi esittää värigrafiikkaa siten kuin kumppaninsa, ei lopputulos ole oikeastaan hassumpi. Vaikka maasto on vihreää, pelissä on mukana kaikki tarvittava: riittävästi vauhtia, menevä musiikki ja haarautuvat tiet. Ohjaus toimii parhaiten näppäimistöltä (perusmallin Spectrumissa kun ei ole mitään peliohjaimen kaltaisia hömpötyksiä).
Tämä oli oikeastaan ensimmäinen versio, jota pelasin edes etäisesti mielelläni.
MSX 2
Täällä päin harvinaiseksi jääneen kakkos-MSX:n Ulosjuoksu on japanilaista tekoa ja graafisesti huomattavasti MSX1:n versiota parempi. Myös pelattavuus on parantunut, mutta äänipuoli on piipittelyä eikä versio ole kovin lähellä esikuvaansa muutenkaan.
Commodore 64
Vaikeahan tässä on olla tuntematta lukkarinrakkautta, sillä C64-versio oli ensimmäinen jota itse aikanaan pelasin. Siitä huolimatta se on lievästä rupisuudestaan huolimatta ihan pelattava. Maaston raitaväritys on vähän laiska tapa tehdä nopeudentuntua ja haarautuvien reittien sijaan kasetilta pitää ladata haluamansa reitti kerralla muistiin. Muuten pelattavuus on ihan hyvä – senkin verran hyvä, että tämä tuli aikanaan esiteininäkin pelattua peräti läpi.
MS-DOS
Alamme liikkua kohti materiaalia, josta alkuperäinen peli on tunnistettavissa. DOS-version grafiikan huonoin puoli on itse Ferrari, jonka päältä on joku ajanut höyryjyrällä; muuten se on ihan asiallista ja nopeaa. Äänipuolella tulee vastaan laajentamattoman PC:n rauta: äänikorttitukea ei ole, joten piipperimusiikki riipii korvia. Pelattavuus on näppäimistöltä aivan siedettävä.
Sega Game Gear
Segan ensimmäinen käsikonsoli perustui itse asiassa viriteltyyn Master Systemin tekniikkaan ja sai monia sen pelejä suorina käännöksinä, mutta Out Run on oma versionsa. Olisiko sitten epäilty, että Master System -version grafiikka menee pikkuruudulla liian mössöksi, sillä muuten erittäin pelattavaa peliä luonnehtii autio tunnelma. Tiessä on vähemmän kaistoja ja muita autoja on vähemmän. Peli on kuitenkin vallan viihdyttävä ja sisältää jopa ylimääräisiä pelitiloja.
Sega Master System
Kasibittiselle Sega-kotikonsolille on kaksi OutRun-versiota: suljinlaseja käyttävä OutRun 3D ja tämä perinteisempi kaksiulotteinen. En jaksanut nyt kaivaa kolmiulotteisuuslaseja esiin, mutta ainakin tämä 2D-versio on etenkin laitteisto huomioiden menevä pläjäys. Kuten nyt tietysti oli syytäkin, kun kolikkopeli oli kotoisin samasta firmasta.
Sega Mega Drive
On Seega ajan merkki, sen tietää joka erkki! Mega Driveä mainostettiin Segan huipputasoisilla kolikkopelikäännöksillä ja sen sisikalut olivatkin sukua alkuperäistä peliautomaattia pyörittäneelle laitteistolle. Näin ei olekaan ihme, että OutRun on Mega Drivellä hyvinkin alkuperäiselle uskollinen ja maittava käännös. Kritiikkiä tekee mieli antaa lähinnä normaalitason liiallisesta helppoudesta, sillä peli hujahti läpi ensiyrittämällä.
NEC PC Engine
Jos hardcore-pelaajan piti 1990-luvun alussa valita vain yksi pelikonsoli, PC Engine oli ainoa todellinen vaihtoehto. Sille on timanttinen valikoima erittäin uskollisia pelihallikäännöksiä, eikä OutRun tee poikkeusta. PCE-versio on niin lähellä peliautomaattia kuin kotikoneella tuolloin pääsi; ainoa merkittävä puute on, että autolla ei ole lainkaan "inertiaa" kun sekuntilaskuri menee nollaan (eli maaliviivan yli ei voi lasketella ns. höyryillä).
Ero on hiuksenhieno, mutta omissa kirjoissani NEC:n uudelleenohjelmoima versio pätkii lopulta jopa Segan Mega Drive -käännöksen. Mikä tahansa kolmesta viimeisestä versiosta on kuitenkin pätevä tapa nauttia (ainakin minusta) maailman parhaasta spriteautoilusta ostamatta itselleen peliautomaattia.
Ja jos et vieläkään saanut tarpeeksesi, laitetaan loppuun Gaming History Sourcen 45-minuuttinen video, jossa versioita pelataan pötkössä peräkkäin. Tässä näkyvät myös emulaattorilla toimivat painokset.
Lisää OutRun-juttua:
Yleistä fanitusta seitsemän vuoden takaa
Tarinaa OutRun-peliautomaattini kunnostuksesta
Keskustelut (12 viestiä)
Rekisteröitynyt 07.10.2009
31.08.2014 klo 22.03
Kuitenkin tässä listassa yllätyin eniten siitä, miten menevä tuo Sega Master System -versio on. Useammin kuitenkin ovat olleet köyhiä serkkupoikia tuolla koneella, vaikka kolikkopelikäännöksiä sentään tulikin reilunlaisesti.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
31.08.2014 klo 22.19
01.09.2014 klo 00.27 4
Sitten Out Run tuli C64:lle, jota odottettiin kieli pitkänä. Peli oli suuri pettymys.
Zzap!64 lehden mukana tuli joskus c-kasetti, jossa oli alkuperäiset musiikit. Kuuntelin kasetin puhki.
Sitten peli julkaistiin amigalle, ja ostin sen heti, taisi maksaa 250 markkaa. Mukana tuli myöskin
c-kasetti, jossa alkuperäiset musat. Peli löytyy
minulta vieläkin. Samaa mieltä Mikon kanssa, että
Amiga versio on aivan karmea, ja muistan vieläkin
miten pettynyt olin tuolloin.
Out Run, ja sen musiikit ovat yksi parhaita muistoja lapsuudestani.
01.09.2014 klo 11.30
Missä järjestyksessä nämä ovat?
Mullakin eka kokemus outruneista on tapahtunut c64:lla. Onneksi myös xbox arcade -versio löytyy, sitä on välillä kiva pelata hetki. Pelin musiikit on hyvin muistissa, etenkin 64:n turbo-version.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
01.09.2014 klo 11.57
“Versiot järjestykseen”
Missä järjestyksessä nämä ovat?
Kuten tuossa alkupäässä totean:
"Jatkossa versiot ovat jonkinlaisessa (henkilökohtaisessa) paremmuusjärjestyksessä."
Semmoinen jonkinlainen mutupohjainen, etenkin noiden ensimmäisten osalta. Loppupäässä ovat sitten selvästi parhaat.
01.09.2014 klo 13.41
C64 versiota ainoastaan kokeillut pienenä ja en edes tiennyt että tästä on olemassa parempikin versio.
01.09.2014 klo 23.29
02.09.2014 klo 02.00
Onko Outrun poistunut livestä, kuten joskus oli juttua että Ferrarin kanssa tehty sopimus on umpeutunut?
Rekisteröitynyt 21.01.2014
02.09.2014 klo 08.53
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
02.09.2014 klo 10.53
Tähän olisi voinut ottaa verrokiksi myöx Xbox-version ja 360:n livestä ladattavan version :)
Onko Outrun poistunut livestä, kuten joskus oli juttua että Ferrarin kanssa tehty sopimus on umpeutunut?
Xbox- ja X360/PS3/PC-versiot pohjautuvat OutRun 2:een ja OutRun 2 Special Toursiin, jotka ovat ihan eri pelejä, vaikka toki vahvasti vaikutteita saaneita.
Ja on tosiaan poistunut myynnistä lisenssisopimuksen päätyttyä. Saa edelleen ladattua, jos on aiemmin ostanut.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
02.09.2014 klo 11.00
Jos yhtään on lukenut 80-luvun peliarvosteluja, niin eipä siellä juuri löydy mainintaa, että kotikonepeli olisi ollut lähelläkään arcade-esikuvaansa.
Ei ehkä Suomessa, mutta maailmalla kyllä. Esimerkiksi Zzap!-lehdessä oli kolikkopelikäännösten yhteydessä varsinaisen arvosanan lisäksi "Conversion Factor" -arvosana, jossa arvioitiin sitä, miten hyvin kolikkopeli on käännetty.
Tämä johtui varmaankin etupäässä siitä, että kolikkopelit olivat kuitenkin Suomessa aika harvinaisia ja niiden pelaaminen oli kallista. Tänne ei ehtinyt syntyä sellaista pelihallikulttuuria kuin Japanissa, Amerikassa ja Keski-Euroopassa ennen kuin koko homma sitten jo kuivui kasaan.
Ja kyllä myös hyviä käännöksiä oli jo kasari-ysärillä viljalti. Ensimmäisenä tulee mieleeni Operation Thunderbolt, joka oli Amigalla käytännössä identtinen kolikkopelin kanssa. Samoin Segan peleistä Super Hang-On näytti Amigalla todella hyvältä. Liian usein vain luotettiin siihen, että pelkkä hyvä nimi myy.
02.09.2014 klo 14.10
Kirjoita kommentti