Sunnuntaikolumni: Älyttömin idea voittakoon
Haluatko olla vuohi, kivi vai vuori?
Indie-peleissä tuntuu olevan käynnissä kahjoimman peli-idean etsintä. Lähes joka viikko uutisoidaan jostakin uudesta ”innovaatiosta”, joka pyrkii ylittämään edelliset. Viime aikoina olemme saaneet nauttia mm. vuohisimulaattorista, jonka vanavedessä markkinoille on tullut mm. hevosellavuoriapitkinjuoksupeli, kivisimulaattori ja lehmäsimulaattori. Jo tätä aiemmin jonkinlaiseksi ilmiöksi nousi Octodad, joka kertoo ihmisperheen isästä, joka on mustekala.
Sinälläänhän älyvapaus ei ole mitään uutta videopelirintamalla. Jo pelihistorian alkuhämärissä ideat olivat usein erittäin abstrakteja, ja pelissä jos toisessakin ruudulla tepasteli milloin mitäkin kummallisuuksia. Tämä korvasi osin sitä, etteivät pelit noin teknisesti eronneet kovastikaan toisistaan.
Jossain vaiheessa pelibisnes kuitenkin kasvoi niin isoksi ja tärke(ilev)äksi, että aivan rankimpia irroitteluja alettiin katsella pitkin nenänvartta. Korkeintaan joku Jeff Minter sai jatkaa omien laamoja ja avaruuskameleita sisältävien visioidensa toteuttamista. Muut kummallisuudet tipahtivat PD- ja shareware-pelien laariin.
Muutoksen on tietenkin tuonut mukanaan etupäässä digitaalinen jakelu. Kun pelinsä voi julkaista isoissakin kanavissa pienellä budjetilla, on maaperä jälleen otollinen kokeiluille. Muutama positiivinen maininta isoilla pelisivustoilla tai YouTubessa voi luoda ilmiöitä, kuten kävi aprillipilana alkaneelle Goat Simulatorille.
Käytännössä ainoa tapa erottua satojen ja taas satojen tuotosten joukosta onkin esitellä jokin omalaatuinen ja pelaajia houkutteleva ominaisuus. Perinteiset FPS:t, kilpa-autoilut, urheilut ja vaikkapa kolmiulotteiset tasohyppelyt on kehitetty isojen studioiden puolella niin huippuunsa, ettei muutaman henkilön pajan rahkeilla niitä vastaan juuri nousta.
Lisäksi moni näistä outouksista on peräisin game jameista, joissa rakennetaan pelattavia prototyyppejä parissa-kolmessa päivässä. Jamien ilmapiiri rohkaisee innovointiin ja yöunet jäävät usein vähiin, joten parhaimmillaan kehitystyö on todella pidäkkeetöntä. Ja kuten uuden luomiseen kuuluu, suurin osa lopputuloksista on enemmän tai vähemmän luokatonta massaa, jota kukaan ei muista viikon kuluttua. Aina välillä esiin kuitenkin nousee helmiäkin.
Kielteisenä puolena itsekustantamisen ja indie-ilmiön nousussa onkin sitten juuri se, että tarjonta on räjähtänyt käsiin ja erottuminen on vaikeaa. Kun uusia julkaisuja tulee useita päivittäin, ne oikeasti viihdyttävät pelit on todella vaikea löytää, vaikka alaa yrittäisi seurata aktiivisestikin.
Minkään sivuston aika tai resurssit eivät tahdo riittää jokaisen uuden indiepelin arvostelemiseen. Uutisointi ja Let's Playt taas keskittyvät parhaan jipon keksineisiin peleihin – ihan siksikin, että niistä saa hauskoja otsikoita, jotka vetävät klikkauksia. Samoin kohtuuttoman paljon tilaa saavat jo aiemmin jotain menestyksekästä tehneiden tyyppien hupailut, vaikkei niiden pelattavuus olisi sen parempaa kuin muidenkaan. Jos Notch tekee jonkin välityön Unityllä ja jakaa sen Twitterissä, hän saa pelille heti valtavan näkyvyyden.
Siksi onkin valitettavaa, että niin usein nämä kummallisuudet jättävät lopulta potentiaalinsa hyödyntämättä. Mainitsemani Octodad oli positiivinen esimerkki siksi, että mustekalan hauskan ohjauksen lisäksi siihen oli maltettu tehdä mukaan myös pari tuntia peliä ennen kuin tuotos pulautettiin hintalapun kanssa markkinoille. Moni muu uutisissa ja pelivideoissa naurattanut tuotos on osoittautunut lähemmässä tutkiskelussa täydeksi raakileeksi.
On hauskaa, että pelintekijöiden luovuus on alkanut taas virrata. Pelaamisen perimmäisiä tarkoituksia on tehdä peleissä kaikkea sellaista, mihin reaalielämä ei tarjoa mahdollisuuksia. Vaikkapa perheen aamiaisen tarjoilu mustekalana täyttää tämän ehdon, ja ilman tätä kummallista oivallusta ja siitä seurannutta julkisuutta olisin tuskin peliin koskaan tarttunut.
Valitettavaa on kuitenkin se, jos pelkästä kummallisen idean metsästämisestä tulee päämäärä. Paljon hyviä ja pelaamisen arvoisia pelejä jää suurelta yleisöltä huomiotta, koska niiden pääosassa ei ole räjähtelevä vuohi. Aivan kuten internet-uutisoinnissa muukin kuin SEKSIVAU ansaitsee tulla klikatuksi, kannattaa tilaisuus antaa myös perus-indiepeleille: nekin voivat sisältää uutta ja kekseliästä, vaikka eivät alleviivaakaan sitä suureen ääneen jo nimessään.
Sinälläänhän älyvapaus ei ole mitään uutta videopelirintamalla. Jo pelihistorian alkuhämärissä ideat olivat usein erittäin abstrakteja, ja pelissä jos toisessakin ruudulla tepasteli milloin mitäkin kummallisuuksia. Tämä korvasi osin sitä, etteivät pelit noin teknisesti eronneet kovastikaan toisistaan.
Jossain vaiheessa pelibisnes kuitenkin kasvoi niin isoksi ja tärke(ilev)äksi, että aivan rankimpia irroitteluja alettiin katsella pitkin nenänvartta. Korkeintaan joku Jeff Minter sai jatkaa omien laamoja ja avaruuskameleita sisältävien visioidensa toteuttamista. Muut kummallisuudet tipahtivat PD- ja shareware-pelien laariin.
Lataamalla paras
Muutoksen on tietenkin tuonut mukanaan etupäässä digitaalinen jakelu. Kun pelinsä voi julkaista isoissakin kanavissa pienellä budjetilla, on maaperä jälleen otollinen kokeiluille. Muutama positiivinen maininta isoilla pelisivustoilla tai YouTubessa voi luoda ilmiöitä, kuten kävi aprillipilana alkaneelle Goat Simulatorille.
Käytännössä ainoa tapa erottua satojen ja taas satojen tuotosten joukosta onkin esitellä jokin omalaatuinen ja pelaajia houkutteleva ominaisuus. Perinteiset FPS:t, kilpa-autoilut, urheilut ja vaikkapa kolmiulotteiset tasohyppelyt on kehitetty isojen studioiden puolella niin huippuunsa, ettei muutaman henkilön pajan rahkeilla niitä vastaan juuri nousta.
Lisäksi moni näistä outouksista on peräisin game jameista, joissa rakennetaan pelattavia prototyyppejä parissa-kolmessa päivässä. Jamien ilmapiiri rohkaisee innovointiin ja yöunet jäävät usein vähiin, joten parhaimmillaan kehitystyö on todella pidäkkeetöntä. Ja kuten uuden luomiseen kuuluu, suurin osa lopputuloksista on enemmän tai vähemmän luokatonta massaa, jota kukaan ei muista viikon kuluttua. Aina välillä esiin kuitenkin nousee helmiäkin.
Sylikaupalla sekundaa
Kielteisenä puolena itsekustantamisen ja indie-ilmiön nousussa onkin sitten juuri se, että tarjonta on räjähtänyt käsiin ja erottuminen on vaikeaa. Kun uusia julkaisuja tulee useita päivittäin, ne oikeasti viihdyttävät pelit on todella vaikea löytää, vaikka alaa yrittäisi seurata aktiivisestikin.
Minkään sivuston aika tai resurssit eivät tahdo riittää jokaisen uuden indiepelin arvostelemiseen. Uutisointi ja Let's Playt taas keskittyvät parhaan jipon keksineisiin peleihin – ihan siksikin, että niistä saa hauskoja otsikoita, jotka vetävät klikkauksia. Samoin kohtuuttoman paljon tilaa saavat jo aiemmin jotain menestyksekästä tehneiden tyyppien hupailut, vaikkei niiden pelattavuus olisi sen parempaa kuin muidenkaan. Jos Notch tekee jonkin välityön Unityllä ja jakaa sen Twitterissä, hän saa pelille heti valtavan näkyvyyden.
Siksi onkin valitettavaa, että niin usein nämä kummallisuudet jättävät lopulta potentiaalinsa hyödyntämättä. Mainitsemani Octodad oli positiivinen esimerkki siksi, että mustekalan hauskan ohjauksen lisäksi siihen oli maltettu tehdä mukaan myös pari tuntia peliä ennen kuin tuotos pulautettiin hintalapun kanssa markkinoille. Moni muu uutisissa ja pelivideoissa naurattanut tuotos on osoittautunut lähemmässä tutkiskelussa täydeksi raakileeksi.
Outous ei ole itsetarkoitus
On hauskaa, että pelintekijöiden luovuus on alkanut taas virrata. Pelaamisen perimmäisiä tarkoituksia on tehdä peleissä kaikkea sellaista, mihin reaalielämä ei tarjoa mahdollisuuksia. Vaikkapa perheen aamiaisen tarjoilu mustekalana täyttää tämän ehdon, ja ilman tätä kummallista oivallusta ja siitä seurannutta julkisuutta olisin tuskin peliin koskaan tarttunut.
Valitettavaa on kuitenkin se, jos pelkästä kummallisen idean metsästämisestä tulee päämäärä. Paljon hyviä ja pelaamisen arvoisia pelejä jää suurelta yleisöltä huomiotta, koska niiden pääosassa ei ole räjähtelevä vuohi. Aivan kuten internet-uutisoinnissa muukin kuin SEKSIVAU ansaitsee tulla klikatuksi, kannattaa tilaisuus antaa myös perus-indiepeleille: nekin voivat sisältää uutta ja kekseliästä, vaikka eivät alleviivaakaan sitä suureen ääneen jo nimessään.
Keskustelut (10 viestiä)
Rekisteröitynyt 10.04.2007
29.06.2014 klo 21.20 1
29.06.2014 klo 21.51 6
Rekisteröitynyt 07.10.2009
29.06.2014 klo 22.31 1
29.06.2014 klo 23.17 2
Rekisteröitynyt 26.09.2007
30.06.2014 klo 10.45 4
Rekisteröitynyt 07.08.2007
30.06.2014 klo 12.41 7
Parempi silti, että näitä hullujakin ideoita tulee välillä markkinoille ja sellaisia pelejä mille isot julkaisijat eivät ikinä antaisi siunaustaan, niin joskus aina saattaa löytyä muutamia helmiä, jotka luovat uuden genren/herättävät jonkin genren eloon tai vievät uuteen suuntaan.
On kuitenkin jo aika pitkään saatu katsella kuinka EA, Ubisoft ja Activision julkaisevat aina vain uudelleen ja uudelleen samanlaista soppaa ilman juuri minkäänlaisia innovaatioita.
Call of Duty 348: Return of the mega explosion 4, Assassin's Creed 30: The Old Age 5, NHL (insert year) jne. on nähty jo miljoona kertaa ja myös se että profittien menetysten pelossa studiot ja julkaisijat eivät uskalla tehdä juuri mitään muuta kuin pumpata samaa paskaa putkesta läpi, joten itse näkisin nämä täysin paskatkin ideat kuitenkin jonkinlaisena valonpilkkuna pelialan nykyisessä tilanteessa, jossa ollaan oltu jähmettyneinä jo ikuisuuksia.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
30.06.2014 klo 13.52 4
Enemmän tosin huolestuttaa tämä early accessien rajaton tukeminen "se on vaan 12 euroa kankkulan kaivoon". Varsinki erilaisia crafting&survival pelejä on nyt pilvin pimein, joissa on just ja just tekstuurit paikallaan. Eihän tämä nyt varsinaisesti "uusi" ilmiö ole, mutta vähän levinnyt käsiin tällä hetkellä joidenkin genrejen osalta. Näissä kun ei ole mitään rahat takaisin -takuuta, ja huijareita ei paljoa kiinnosta huono maine jos ne kerran käy lypsämässä tyhmiltä rahat pois. Lähinnä ongelma on siinä, että sitten jossain vaiheessa todennäköisesti rahoitus vähenee myös niiltä, jotka tosissaan yrittävät ja tarvitsevat vain jotain juoksevien kulujen kattamiseen.
Jotenkin se, että early access peli on -50% alennuksessa, kertoo mulle vähän siitä, että käytännössä tuote on valmis ja nyt tekijä vaan tekee sen mitä jaksaa. Onhan se alennus toki Steamissa lähes ainoa keino päästä etusivulle, jos ei pistä pätäkkää pöytään.
Kukapa muistaa peliplaneetasta sen ww2-pelin johon jotkut syytivät rahaa joskus vuonna 2006 siinä toivossa, että siitä tulee paras peli ikinä, kun oli julkaistu lähinnä kaksi kuvaa modeleista.
30.06.2014 klo 16.26
Rekisteröitynyt 03.09.2007
30.06.2014 klo 18.13
Kukapa muistaa peliplaneetasta sen ww2-pelin johon jotkut syytivät rahaa joskus vuonna 2006 siinä toivossa, että siitä tulee paras peli ikinä, kun oli julkaistu lähinnä kaksi kuvaa modeleista.
Mielessä on edelleen ja voisinpa vaikka kuvitella, että edelleen on samoja tyyppejä peliä odottamassa. Suurin osa on ehkä tässä vaiheessa sentään jo tajunnut homman idean. Huvittavaahan tuossa puuhassa oli, että aina pelistä maksaneet toitottivat, miten materiaalia on ties kuinka paljon kun vaan maksaa, mutta mitään ei sitten koskaan näkynyt kuitenkaan missään. Tiedä sitten, miksi noin väittivät.
30.06.2014 klo 21.55 1