Sunnuntaikolumni: E3, pelaajan joulu
Jättiravut ja juoma-automaatit
Nyt se on taas nähty: Electronic Entertainment Expo, tuttavallisemmin E3, tältä vuodelta. Tärkeimmät askelmerkit videopelirintamalle on asetettu seuraavaksi vuodeksi ja lehdistötiedotteiden sekä livestreamien hyökyaalto laantuu hetkeksi. On aika jälkipelille: kenen tilaisuus rokkasi ja kuka teki itsestään pellen. Foorumivääntö jatkuu kuukausia ja muutama ikimuistoinen hetki tallentuu GIFiksi.
En puutu tässä siihen, kenellä meni tänä vuonna hyvin tai huonosti. Kokonaisuutena nimittäin E3 oli, taas kerran, jännittävää seurattavaa. Vaikka muiden tapahtumien – etenkin Gamescomin ja Game Developers Conferencen – painoarvo on ollut nousujohteinen, osoitti tämäkin vuosi sen, ettei E3 ole vaipumassa tapahtumana marginaaliin. Kaikki pääpelurit olivat paikalla ja esittelivät kilvan uutuuksiaan. Nykyteknologian ansiosta lehdistötilaisuuksia voi seurata suorana kaikkialta maailmasta, joten osallistumisen mahdollisuuksia on entistä enemmän.
Juuri teknologian ansiosta voisi ajatella, että tällaista tilaisuutta ei enää tarvita. Kaikkihan voisivat vain koostaa oman YouTube-esityksensä ja laittaa sen jakeluun. Nintendo onkin pitänyt omia nettilähetyksiään jo useamman kerran, mutta niistäkin yksi on ajoitettu E3:n aikoihin. Ja Nintendollakin oli kuitenkin lattiapinta-alaa messuilla käytössään. Vuosien mittaan muutkin yritykset ovat ajoittain jättäneet messut väliin, mutta palanneet sitten kuitenkin ruotuun.
Suorana lehdistön edessä lähetettävässä tilaisuudessa on nimittäin aspekteja, joita pelkkä nettistriimi tai omalle porukalle järjestetty tapahtuma ei voi korvata. Kuorolle saarnaaminen on aivan eri asia kuin mahdollisesti skeptisen yleisön käännyttäminen oman asian taakse. On jännittävää kuunnella yleisön reaktioita pelijulkistuksiin: taputtaako uudelle videopätkälle pelkkä yhtiön oma henkilökunta vai saako se aikaan oikeaa innostusta. Jos myyntipuhe ei uppoakaan, on luvassa ainakin PR-ongelmia ja välitön palaute sekä lehdistöltä että kilpailijoilta. Tämän on saanut viime vuosina kokea niin Sony ("It's Riiiidge Racer!") kuin Microsoftkin ("TV TV TV Sports TV"). Molemmat onnistuivat tosin myös paikkaamaan töpeksintöjään vuotta myöhemmin.
Kaikkein paras puoli E3:ssa on kuitenkin sosiaalisuus. Vaikka pelimaailmassa tapahtuu nykyisin kaiken aikaa, juuri tämän viikon aikana suurella osalla pelaajayhteisöä on muutaman päivän ajan täsmälleen samat puheenaiheet: se ja se pressi, tuo ja tämä peli. Puolesta ja vastaan ollaan tiukasti vain muutaman minuutin härnäketrailereiden perusteella.
Tästä seuraa tietenkin mukavaa kinastelua. Tunnelma pelisaiteilla sähköistyy. Konsolisodan poteroita vahvistetaan ja vastapuolen sotilaille huudellaan solvauksia. PC-mestarirotu ilkkuu muille, että meidän koneella tämä uutuus kyllä pyörii ja näytönohjainkin maksaa vain kaksi konsolin hintaa.
En ole enää vuosiin ehtinyt seurata kaikkea, mitä pelimaailmassa tapahtuu, mutta E3 on muiden alan messujen ohella säilynyt mieluisana tapahtumana. Se ikään kuin kuittaa sen, että työnteko on haitannut harrastustoimintaa. Katsomalla tärkeimmät lehdistötilaisuudet voi taas keskustella asioista ja muodostaa mielipiteitä siitä, mihin suuntaan ala etenee. Pitkin vuotta ripoteltuihin julkistuksiin mielenkiinto ei aina riitä, mutta mahdollisuus verrata tärkeimpien valmistajien uutuuksia toisiinsa parin päivän sisällä on houkutteleva. Etenkin, kun sen voi nykyisin tehdä poistumatta kotoaan.
Messuja on vuosien mittaan tullut ja mennyt ja E3:nkin tulevaisuudesta käydään ajoittain keskustelua. Suurelle yleisölle järjestettävät messut tuppaavat välillä kasvamaan liian markkinahenkisiksi, mikä yleensä aiheuttaa lopulta niiden romahduksen. E3 on pysynyt ainoastaan alan ihmisten tapahtumana, mikä on epäilemättä ehkäissyt sen mammuttitautia. Ensi vuonna tapahtuma täyttää jo 20 vuotta. Se on näin nuorella ja nopealiikkeisellä alalla hyvä saavutus.
En näe, että pelkät valmistajien omat mainostapahtumat voivat lähiaikoina korvata E3:n kaltaisia messuja – vaikka muoto voi toki muuttua nykyistä digitaalisemmaksi. Ja hyvä niin, sillä ala tarvitsee juuri sellaista kiritystä, jota kuluneellakin viikolla nähtiin. E3:sta tuttu kilpailijoille kuittailu ja nokittaminen koituu lopulta asiakkaiden, eli meidän pelaajien hyödyksi.
En puutu tässä siihen, kenellä meni tänä vuonna hyvin tai huonosti. Kokonaisuutena nimittäin E3 oli, taas kerran, jännittävää seurattavaa. Vaikka muiden tapahtumien – etenkin Gamescomin ja Game Developers Conferencen – painoarvo on ollut nousujohteinen, osoitti tämäkin vuosi sen, ettei E3 ole vaipumassa tapahtumana marginaaliin. Kaikki pääpelurit olivat paikalla ja esittelivät kilvan uutuuksiaan. Nykyteknologian ansiosta lehdistötilaisuuksia voi seurata suorana kaikkialta maailmasta, joten osallistumisen mahdollisuuksia on entistä enemmän.
Suoran lähetyksen taikaa
Juuri teknologian ansiosta voisi ajatella, että tällaista tilaisuutta ei enää tarvita. Kaikkihan voisivat vain koostaa oman YouTube-esityksensä ja laittaa sen jakeluun. Nintendo onkin pitänyt omia nettilähetyksiään jo useamman kerran, mutta niistäkin yksi on ajoitettu E3:n aikoihin. Ja Nintendollakin oli kuitenkin lattiapinta-alaa messuilla käytössään. Vuosien mittaan muutkin yritykset ovat ajoittain jättäneet messut väliin, mutta palanneet sitten kuitenkin ruotuun.
Suorana lehdistön edessä lähetettävässä tilaisuudessa on nimittäin aspekteja, joita pelkkä nettistriimi tai omalle porukalle järjestetty tapahtuma ei voi korvata. Kuorolle saarnaaminen on aivan eri asia kuin mahdollisesti skeptisen yleisön käännyttäminen oman asian taakse. On jännittävää kuunnella yleisön reaktioita pelijulkistuksiin: taputtaako uudelle videopätkälle pelkkä yhtiön oma henkilökunta vai saako se aikaan oikeaa innostusta. Jos myyntipuhe ei uppoakaan, on luvassa ainakin PR-ongelmia ja välitön palaute sekä lehdistöltä että kilpailijoilta. Tämän on saanut viime vuosina kokea niin Sony ("It's Riiiidge Racer!") kuin Microsoftkin ("TV TV TV Sports TV"). Molemmat onnistuivat tosin myös paikkaamaan töpeksintöjään vuotta myöhemmin.
Nautitaan seurassa
Kaikkein paras puoli E3:ssa on kuitenkin sosiaalisuus. Vaikka pelimaailmassa tapahtuu nykyisin kaiken aikaa, juuri tämän viikon aikana suurella osalla pelaajayhteisöä on muutaman päivän ajan täsmälleen samat puheenaiheet: se ja se pressi, tuo ja tämä peli. Puolesta ja vastaan ollaan tiukasti vain muutaman minuutin härnäketrailereiden perusteella.
Tästä seuraa tietenkin mukavaa kinastelua. Tunnelma pelisaiteilla sähköistyy. Konsolisodan poteroita vahvistetaan ja vastapuolen sotilaille huudellaan solvauksia. PC-mestarirotu ilkkuu muille, että meidän koneella tämä uutuus kyllä pyörii ja näytönohjainkin maksaa vain kaksi konsolin hintaa.
En ole enää vuosiin ehtinyt seurata kaikkea, mitä pelimaailmassa tapahtuu, mutta E3 on muiden alan messujen ohella säilynyt mieluisana tapahtumana. Se ikään kuin kuittaa sen, että työnteko on haitannut harrastustoimintaa. Katsomalla tärkeimmät lehdistötilaisuudet voi taas keskustella asioista ja muodostaa mielipiteitä siitä, mihin suuntaan ala etenee. Pitkin vuotta ripoteltuihin julkistuksiin mielenkiinto ei aina riitä, mutta mahdollisuus verrata tärkeimpien valmistajien uutuuksia toisiinsa parin päivän sisällä on houkutteleva. Etenkin, kun sen voi nykyisin tehdä poistumatta kotoaan.
Tarvetta jatkossakin
Messuja on vuosien mittaan tullut ja mennyt ja E3:nkin tulevaisuudesta käydään ajoittain keskustelua. Suurelle yleisölle järjestettävät messut tuppaavat välillä kasvamaan liian markkinahenkisiksi, mikä yleensä aiheuttaa lopulta niiden romahduksen. E3 on pysynyt ainoastaan alan ihmisten tapahtumana, mikä on epäilemättä ehkäissyt sen mammuttitautia. Ensi vuonna tapahtuma täyttää jo 20 vuotta. Se on näin nuorella ja nopealiikkeisellä alalla hyvä saavutus.
En näe, että pelkät valmistajien omat mainostapahtumat voivat lähiaikoina korvata E3:n kaltaisia messuja – vaikka muoto voi toki muuttua nykyistä digitaalisemmaksi. Ja hyvä niin, sillä ala tarvitsee juuri sellaista kiritystä, jota kuluneellakin viikolla nähtiin. E3:sta tuttu kilpailijoille kuittailu ja nokittaminen koituu lopulta asiakkaiden, eli meidän pelaajien hyödyksi.
Keskustelut (9 viestiä)
15.06.2014 klo 23.03 2
15.06.2014 klo 23.05 14
15.06.2014 klo 23.28 2
Samalla logiikallahan nämä futiksen MM-kisat voitaisiin pelata ympäri maailmaa joukkueiden omilla kentillä monien viikkojen tai kuukausien ajanjaksolla. Mielestäni twittereiden ja muiden palveluiden myötä media ja maailma muutenkin on jo liian pirstaloitunut. Koko ajan jossain tapahtuu jotain mistä pitäisi olla kiinnostunut. Taidan olla vähän konservatiivi.
16.06.2014 klo 00.39 19
Playstation ja Xbox pelaajat:
1-6v: Miehekkäitä leikkejä ja älyllistä stimulointia.
6-15v: Koulumenestystä ja tavoitteita.
15-18v: Tyttöystävä ja neitsyyden menetys. Lukio kunnioitettavasti läpi ja ylioppilastutkinto.
18-19v: Armeija ja reserviupseerikoulu parhaimmilla arvosanoilla läpi.
19-25v: Diplomi-insinöörin tutkinto ja työelämä alkaa.
25-30v: Johtajan asema isossa yrityksessä, varallisuutta, kaunis vaimo ja hyväkäytöksiset lapset.
30v-50v: Työura etenee. Päätyy vuorineuvokseksi ja poliittiseksi vaikuttajaksi.
50-60v: Pääministerin, presidentin tai arvostetun poliitikon asema.
Nintendo pelaajat:
1-6v: Päiväkodissa ongelmia. Outoja leikkejä poikien kanssa.
6-15v: Lintsaa koulusta, isä hyväksikäyttää ja äiti on alkoholisti.
15-18v: Hyväksikäytön jälkeen ensimmäinen vapaaehtoinen homoseksikokemus, siviilipalvelus ja huumeidenkäyttö.
18-19v: Heitetään ulos Lapinjärven siviilipalveluskeskuksesta julki-irstauden ja huumeidenkäytön takia.
19-25v: Hakee yliopistoon opiskelemaan humanistisia tieteitä. Heitetään 2v jälkeen ulos huumeongelmien takia. Irstautta ja rikollisuutta.
25-30v: Rahojen puutteessa ja addiktion kasvaessa päätyy homopornoteollisuuteen näyttelijäksi.
30v-50v: Huumeongelmat johtavat näyttelijäuran päättymiseen. Päätyy Romaniaan miesbordelliin.
50-60v: Kuollut
PC pelaajat:
1-6v: Neitsyt
6-15v: Neitsyt
15-18v: Neitsyt
18-19v: Neitsyt
19-25v: Neitsyt
25-30v: Neitsyt
30v-50v: Neitsyt
50-60v: Neitsyt
16.06.2014 klo 04.28 3
EAlta tuli kova alkuloadi minkäjälkeen se meni perus 'sportsportsportsport' ruikuliks.
Sonylla oli hiukan hyvää mutta suurimmalti osalti kuraa.
Nintenboring en edes vaivautunut kattoon, ei ole julkaissut mitään mielenkiintoista viimeiseen 10 vuoteen.
Yllättäen ubilta tais tulla kovin setti. Ja sekään ei ollu kauheen hyvää.
Oli kyllä perkeleen laimee E3. Ei uutuuksia tai mitään mitä ei ois jo ennalta voinut arvata.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
16.06.2014 klo 07.08 11
Valintojen elämä:
Playstation ja Xbox pelaajat:
1-6v: Miehekkäitä leikkejä ja älyllistä stimulointia.
6-15v: Koulumenestystä ja tavoitteita.
15-18v: Tyttöystävä ja neitsyyden menetys. Lukio kunnioitettavasti läpi ja ylioppilastutkinto.
18-19v: Armeija ja reserviupseerikoulu parhaimmilla arvosanoilla läpi.
19-25v: Diplomi-insinöörin tutkinto ja työelämä alkaa.
25-30v: Johtajan asema isossa yrityksessä, varallisuutta, kaunis vaimo ja hyväkäytöksiset lapset.
30v-50v: Työura etenee. Päätyy vuorineuvokseksi ja poliittiseksi vaikuttajaksi.
50-60v: Pääministerin, presidentin tai arvostetun poliitikon asema.
Nintendo pelaajat:
1-6v: Päiväkodissa ongelmia. Outoja leikkejä poikien kanssa.
6-15v: Lintsaa koulusta, isä hyväksikäyttää ja äiti on alkoholisti.
15-18v: Hyväksikäytön jälkeen ensimmäinen vapaaehtoinen homoseksikokemus, siviilipalvelus ja huumeidenkäyttö.
18-19v: Heitetään ulos Lapinjärven siviilipalveluskeskuksesta julki-irstauden ja huumeidenkäytön takia.
19-25v: Hakee yliopistoon opiskelemaan humanistisia tieteitä. Heitetään 2v jälkeen ulos huumeongelmien takia. Irstautta ja rikollisuutta.
25-30v: Rahojen puutteessa ja addiktion kasvaessa päätyy homopornoteollisuuteen näyttelijäksi.
30v-50v: Huumeongelmat johtavat näyttelijäuran päättymiseen. Päätyy Romaniaan miesbordelliin.
50-60v: Kuollut
PC pelaajat:
1-6v: Neitsyt
6-15v: Neitsyt
15-18v: Neitsyt
18-19v: Neitsyt
19-25v: Neitsyt
25-30v: Neitsyt
30v-50v: Neitsyt
50-60v: Neitsyt
Oijoih... näin laadukasta settiä ei ole paljoa näkynytkään sitten Talmusen kulta-aikojen... 5/5
Rekisteröitynyt 11.04.2007
16.06.2014 klo 13.05
Ei muuta moi.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
16.06.2014 klo 14.30 1
17.06.2014 klo 08.25