Tuorein sisältö

Autopelit idästä ja lännestä

Mikko Heinonen

28.05.2014 klo 17.00 | Luettu: 8599 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Esikatselussa Spintires ja GRID Autosport
Toimitukseen saapui kahden hyvin erilaisen autopelin ennakkoversiot. Testasin molempia reilun tunnin verran, tässä tunnelmia.

Spintires (alpha)



Kickstarterissa kehitysrahansa kerännyt maastoautopeli ei saanut moninkertaista ylirahoitusta. Ehkä siksi se onkin ilmestymässä vain puoli vuotta alkuperäisestä aikataulustaan jäljessä. Spintires on tosin ollut olemassa jo ennen Kickstarteria, joten ihan tyhjästä se ei ole ilmoille pullahtanut.

Homman nimi on, että pelaajan pitää noutaa tukkeja metsätyömaalta kuljetettavaksi eteenpäin. Sattumoisin vain metsätyömaa sijaitsee Venäjän perämetsissä likimain tiettömän taipaleen päässä. Avuksi on siis otettava monivetoinen kalusto, mikä tässä tapauksessa tarkoittaa ennen 2010-lukua armeijansa käyneille nostalgista UAZ-maastoautoa ja hirviömäistä nostimella varustettua MAZ-maastokuorma-autoa. Muutakin itärautaa on saatavilla.


Spintires toi välittömästi mieleeni UAZ Racing 4x4:n, muutenkin kuin siksi, että siinä vilisee samaa kalustoa. Molemmista peleistä heijastuu samantyyppinen harrastuneisuus simuloitavaan aiheeseen. Muta näyttää ja tuntuu mudalta ja tottumaton saa auton akseleitaan myöten jumiin ennen kuin arvaakaan. Maasto on ihan hienon näköistä, vaikkei tietenkään megabudjettisten pelien tasolla, ja ohjaus sujuu Xbox 360 -kapulalla mukavasti. Viihdyin oikein mainiosti esittelyversion parissa.

Alpha-version keskeneräisyys näkyy lähinnä siinä, että pelilogiikka on vielä vähän ontuvaa. Kun auto jää jumiin – ja sehän muuten jää jumiin – ei pelaajaa juuri neuvota sen suhteen, miten pitäisi toimia. Käytännössä useimmiten parasta on vain aloittaa peli alusta. Automaattinen tallennus ei paljon ilahduta, kun peli tallentuu tilanteeseen, jossa auto on kyljellään. Olettaisin, että tätä puolta siistitään ennen lopullista versiota.


Pelin voi ennakkotilata vajaan 30 dollarin hintaan. Jos maastoajo tai itäautoilu, tai parhaassa molemmatkin kiinnostavat, voi Spintiresiin tutustumista suositella lämpimästi. Kickstarter-sivulta voi ladata tekniikkademon, joka on tosin vielä huomattavasti alphaa varhaisempi ja sisältää runsaasti enemmän bugeja.

Spintires julkaistaan 13. kesäkuuta.

GRID Autosport (preview)



Indie-maastoautoilusta hypätään huomattavasti ammattimaisempaan puuhaan, nimittäin Codemastersin uutuusautopeliin. GRID Autosport on näkynyt meilläkin ennakkovideoissa ja -hypetyksessä, joten oli kiinnostavaa nähdä, mitä uutta peliin on tällä kertaa saatu mukaan.

Lyhyt vastaus on, että ei tietenkään kovin paljon. Autopelit, etenkin kilpa-autopelit, ovat erittäin valmis genre. Kyse on lähinnä finesseistä: ajotuntuman viritys, grafiikan hienosäätö, erilaisten kilpalajien ottaminen mukaan. Kuten ralliserkkunsa DIRT, myös GRID tarjoilee monenlaista ajettavaa: autoluokkia on vakiokalustosta lokasuojattomiin rataohjuksiin, kisoina normaalin ratakapinan lisäksi mm. kestävyyskisoja ja driftausta. Previkan autovalikoima ei ole lopullinen, mutta kokeiltavana oli ihan pätevää kalustoa VW Golf R:stä Subaru BRZ:n kautta Chevrolet Camaroon ja tuunattuun Nissan Silviaan.


Ajotuntumaltaan GRID sijoittuu arcaden ja simulaation välimaastoon, tietenkin riippuen siitäkin, mitä pelaaja haluaa. Valittavana on monenlaisia ajoapuja, mutta ilman niitäkin auto pysyi hyvin näpeissä Xbox-ohjaimella. Tämä tietenkin viitannee siihen, että simulaationnälkäisille peli on varmasti ”liian helppo”, mutta itseäni asia ei haitannut. Olen aina arvostanut pelejä, jotka luovat pelaajalle tunteen auton hallinnasta ilman tuntikausien harjoittelua. GRID tuntuu olevan tämän tyyppinen peli. Erityisesti pidin drift-osion hallittavuudesta, sillä monessa aiemmassa pelissä se on tuntunut lähinnä ylivaikealta, sattumanvaraisesti pisteytetyltä tuuripeliltä. En sano etteikö niin hieman ole nytkin, mutta ainakin ymmärsin koska ajoin hyvin ja koska huonosti.

GRID Autosport näyttää hyvältä, vaikkei mullistavalta – Project CARSin silmäkarkki on tietenkin vertailukohta, eikä sille tasolle ylletä. Testikone pyöritti Ultra-asetuksia helponoloisesti, mitä nyt toki saattoi kohtuudella odottaakin. Peli on tulossa etupäässä väistyvälle konsolisukupolvelle, mikä tietenkin vaikuttaa myös PC-version ulkonäköön, eikä tehokkaimpien näytönohjaimien ominaisuuksia ulosmitata. Peli käyttää edelleen EGO-pelimoottoria hieman päivitettynä versiona.


Codemasters on pitkään tuottanut hyvin tasalaatuisia autopelejä, joihin sijoittaneet ovat harvoin joutuneet ostostaan katumaan. Previkan perusteella GRID jatkaa tätä sarjaa hyvässä ja pahassa. Se on helposti lähestyttävä ja monipuolinen esitys rata-autoilusta, mutta samalla sisällöltään totutun kepeä ja kärsii edelleen Codemastersin helmasynnistä, nimittäin turhan sekavista valikoista.

GRID Autosport julkaistaan 24. kesäkuuta.

Testilaitteisto: Intel Core i7 3770K 3,5 GHz, 16 Gt RAM, GeForce GTX 780 3 Gt, Windows 7 Ultimate, Xbox 360 Wireless Controller for Windows

V2.fi | Mikko Heinonen
< Guitarbots... Sunnuntaikolumni: Pe... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (2 viestiä)

Mortem

31.05.2014 klo 15.42

Tuota Spintires peliä testasin monta vuotta sitten, odottelu palkitaan. Näyttää entistä hienommalta.
lainaa
Rekkaman

01.06.2014 klo 18.52

Youtubesta muuten löytyy jo paljon Spintiresin suljetusta betasta materiaalia, eli versiosta joka on vain Kickstarter tukijoiden saatavilla. Pitäisi olla lähes valmis peli kyseessä. Löytyy muuten vihdoin jo Steamista, hintaan 22,49€.
lainaa

V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova