Listasunnuntai #219
Grafiikan rajat
Pelien tekniikan kehitys on ennen kaikkea kuvan (ja äänenkin) kehitystä. Siksi jokaisen tietokone- ja konsolisukupolveen ovat aina kuuluneet tärkeänä osana pelit, jotka näyttävät, miten hienoja kuvia laitteistolla saa piirrettyä. Osa peleistä on muutenkin hyviä, osa taas ei. Mahdollisuuksien mukaan olen ottanut listalle pelejä, jotka esiintyvät mahdollisimman vähän 218 edellisellä listalla.
Mitkä pelit tekivät sinuun vaikutuksen ulkonäöllään? Kerro kommenteissa.
Listan inspiroi tämä pääsiäislomalla pelattu C64-peli. James Sachs oli ensimmäisiä kuuluisia tietokonegraafikoita, ja hänen taideteoksensa varassa tämä peli pitkälti lepäsi. Lentävät lautaset hyökkäävät Washingtoniin ja pelaajan pitää puolustaa asemiaan... noin kolme minuuttia, jos tietää mitä tekee. Huonompi pelaaja sai pian tutustua siihen, miten UFOt sädettävät monumentit ja rakennukset mäsäksi. Siitä huolimatta upea grafiikka jäi monelle mieleen.
Last Ninja oli toinen pelisarja, jota Commodore 64:llä aikanaan ihailtiin. Se piirsi grafiikkaa omintakeisesti ruutu kerrallaan ja yksityiskohdissa piisasi. Itse en koskaan perustanut itse pelistä, koska se oli liian vaikea ja ankara omaan makuuni. Toisen pelaajan seuraaminen oli kuitenkin mielenkiintoista, sillä pelin New York oli upeasti toteutettu. Last Ninja -sarjaa ilmestyi kolme osaa.
DotC oli Cinemaware-yhtiön ensimmäinen ”interaktiivinen elokuva”, jonka tarkoituksena olikin ennen kaikkea esitellä Amiga-tietokoneen graafisia kykyjä. Kuvittajana oli mukana jo Saucer Attackin tehnyt James Sachs, eikä visuaalisessa annissa moittimista ollutkaan. Valitettavasti juuri Amiga-painos pelistä on sisällön puolesta köykäisin, sillä se tuotiin markkinoille ilmeisen kiireellä. C64, Atari ST ja IBM PC saivat monipuolisemmat versiot, ja myöhemmin myös Commodore CDTV:lle (Amiga+CD-asema) tuotiin harvinaiseksi jäänyt DotC 2, joka laajensi peliä.
Tiedekeskus Heurekassa oli aikanaan esillä törkeän kallis Macintosh-tietokone, jolla sai pelata tämän pelin CD-levylle tallennettua versiota. Yksinkertainen peli-idea on löytää kohta, josta pääsee "syvemmälle". Vaikka grafiikka on mustavalkoista, sen omalaatuinen tyyli luo pelille hienon tunnelman. Ja vaikka peli olikin suunniteltu lapsille, se jaksoi innostaa aikuisiakin.
Manholen tekijöiden tunnetumpi projekti on tämä CD-peli, joka kuljettaa pelaajan mystisen saaren maisemiin. Aikanaan tämä 3D-mallinnettu grafiikka olisi ollut liian vaativaa toteuttaa suoraan raudalla, joten kuvat ja animaatiot ladattiin levyltä. Mystin pulmista ovat innostuneet monet sellaisetkin, jotka eivät peleistä muuten perusta.
Myst tehtiin alunperin Macille/PC:lle ja käännettiin Amigalle vasta myöhemmin, mutta kaikki muut pelivideot YouTubessa ovat täynnä mukahauskaa kommentointia. Ulkonäöltään peli ei Amigalla juuri poikkea.
Voi pojat. Monen muun tavoin ostin Zone of Endersin vain siksi, että pääsisin katsomaan, miten hyvältä MGS näyttää PlayStation 2:lla. Ja kyllähän se näytti. MGS2:n laivademo oli niin kovaa settiä, että itse peli tuntui aluksi vähän pettymykseltä sen jälkeen. Oli kuitenkin hienoa nähdä, että laite, johon oli juuri käyttänyt kolmen kuukauden opintotuet, pystyikin aikamoiseen grafiikkatykitykseen.
TDU:n demoa Xbox 360:llä kokeillessani tunsin ensimmäistä kertaa pelaavani uuden sukupolven konsolilla. Siihen asti useimmat pelit olivat olleet vain HD-päivityksiä sisällöstä, jonka myös edellinen konsolisukupolvi olisi jaksanut. Ympärillä oleva maailma tuntui elävältä, autot oli tehty hienosti ja ajettavaa baanaa riitti vaikka miten. Vaikka lopullinen peli ei ollutkaan niin hieno kuin mitä usein kaatuileva demo antoi odottaa – ja vaikka kakkososa munittiinkin ja myös PS2:lle lopulta kenkälusikoitiin hieman kutistettu versio – jäi tästä pelistä erityinen muisto.
Mitkä pelit tekivät sinuun vaikutuksen ulkonäöllään? Kerro kommenteissa.
Saucer Attack!
Listan inspiroi tämä pääsiäislomalla pelattu C64-peli. James Sachs oli ensimmäisiä kuuluisia tietokonegraafikoita, ja hänen taideteoksensa varassa tämä peli pitkälti lepäsi. Lentävät lautaset hyökkäävät Washingtoniin ja pelaajan pitää puolustaa asemiaan... noin kolme minuuttia, jos tietää mitä tekee. Huonompi pelaaja sai pian tutustua siihen, miten UFOt sädettävät monumentit ja rakennukset mäsäksi. Siitä huolimatta upea grafiikka jäi monelle mieleen.
Last Ninja 2
Last Ninja oli toinen pelisarja, jota Commodore 64:llä aikanaan ihailtiin. Se piirsi grafiikkaa omintakeisesti ruutu kerrallaan ja yksityiskohdissa piisasi. Itse en koskaan perustanut itse pelistä, koska se oli liian vaikea ja ankara omaan makuuni. Toisen pelaajan seuraaminen oli kuitenkin mielenkiintoista, sillä pelin New York oli upeasti toteutettu. Last Ninja -sarjaa ilmestyi kolme osaa.
Defender of the Crown
DotC oli Cinemaware-yhtiön ensimmäinen ”interaktiivinen elokuva”, jonka tarkoituksena olikin ennen kaikkea esitellä Amiga-tietokoneen graafisia kykyjä. Kuvittajana oli mukana jo Saucer Attackin tehnyt James Sachs, eikä visuaalisessa annissa moittimista ollutkaan. Valitettavasti juuri Amiga-painos pelistä on sisällön puolesta köykäisin, sillä se tuotiin markkinoille ilmeisen kiireellä. C64, Atari ST ja IBM PC saivat monipuolisemmat versiot, ja myöhemmin myös Commodore CDTV:lle (Amiga+CD-asema) tuotiin harvinaiseksi jäänyt DotC 2, joka laajensi peliä.
The Manhole
Tiedekeskus Heurekassa oli aikanaan esillä törkeän kallis Macintosh-tietokone, jolla sai pelata tämän pelin CD-levylle tallennettua versiota. Yksinkertainen peli-idea on löytää kohta, josta pääsee "syvemmälle". Vaikka grafiikka on mustavalkoista, sen omalaatuinen tyyli luo pelille hienon tunnelman. Ja vaikka peli olikin suunniteltu lapsille, se jaksoi innostaa aikuisiakin.
Myst
Manholen tekijöiden tunnetumpi projekti on tämä CD-peli, joka kuljettaa pelaajan mystisen saaren maisemiin. Aikanaan tämä 3D-mallinnettu grafiikka olisi ollut liian vaativaa toteuttaa suoraan raudalla, joten kuvat ja animaatiot ladattiin levyltä. Mystin pulmista ovat innostuneet monet sellaisetkin, jotka eivät peleistä muuten perusta.
Myst tehtiin alunperin Macille/PC:lle ja käännettiin Amigalle vasta myöhemmin, mutta kaikki muut pelivideot YouTubessa ovat täynnä mukahauskaa kommentointia. Ulkonäöltään peli ei Amigalla juuri poikkea.
Metal Gear Solid 2 Trial
Voi pojat. Monen muun tavoin ostin Zone of Endersin vain siksi, että pääsisin katsomaan, miten hyvältä MGS näyttää PlayStation 2:lla. Ja kyllähän se näytti. MGS2:n laivademo oli niin kovaa settiä, että itse peli tuntui aluksi vähän pettymykseltä sen jälkeen. Oli kuitenkin hienoa nähdä, että laite, johon oli juuri käyttänyt kolmen kuukauden opintotuet, pystyikin aikamoiseen grafiikkatykitykseen.
Test Drive Unlimited
TDU:n demoa Xbox 360:llä kokeillessani tunsin ensimmäistä kertaa pelaavani uuden sukupolven konsolilla. Siihen asti useimmat pelit olivat olleet vain HD-päivityksiä sisällöstä, jonka myös edellinen konsolisukupolvi olisi jaksanut. Ympärillä oleva maailma tuntui elävältä, autot oli tehty hienosti ja ajettavaa baanaa riitti vaikka miten. Vaikka lopullinen peli ei ollutkaan niin hieno kuin mitä usein kaatuileva demo antoi odottaa – ja vaikka kakkososa munittiinkin ja myös PS2:lle lopulta kenkälusikoitiin hieman kutistettu versio – jäi tästä pelistä erityinen muisto.
Keskustelut (32 viestiä)
20.04.2014 klo 15.45 2
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
20.04.2014 klo 16.16 2
20.04.2014 klo 16.31 3
Rekisteröitynyt 25.09.2011
20.04.2014 klo 16.45 1
20.04.2014 klo 16.56 6
20.04.2014 klo 18.25 1
Rekisteröitynyt 09.08.2009
20.04.2014 klo 20.15
Rekisteröitynyt 01.06.2007
20.04.2014 klo 20.50
Mutta eipä enään samoja fiiliksiä tule. Lähellä ehkä käy metro last light, mutta tuossakin ajattelen kokonaisuutta grafiikan kanssa. Infamouskin oli hieno, mutta muuten kokonaisuutena keskinkertainen.
20.04.2014 klo 21.02
Rekisteröitynyt 21.10.2013
20.04.2014 klo 21.24
20.04.2014 klo 21.28 4
http://www.youtube.com/watch?v=kevunloD6aw
http://www.youtube.com/watch?v=AEaCzuC6ahc
20.04.2014 klo 21.30 1
Rekisteröitynyt 26.09.2007
20.04.2014 klo 22.04
20.04.2014 klo 22.05
20.04.2014 klo 22.23 2
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/1100268447151039361/E
Mafia: The City of Lost Heaven loksautti leuan lattiaan.
http://www.abload.de/img/2012-12-04_00002g2zxy.jpg
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
20.04.2014 klo 22.35 1
Eikö kukaan huomannu, et se osti viimeisessä videossa mersukauppiaalta bemarin :D?
TDU:ssa nuo kaupat olivat "alueittain", eli eurot/jenkit/japanilaiset.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
20.04.2014 klo 22.40
Rekisteröitynyt 24.02.2011
20.04.2014 klo 23.34 1
Aihetta sivuten: Tässä linkki laskelmaan, jossa arvioidaan kuinka kauan kestäisi renderöidä yksi nykypelin n. vuoden 1970 tekniilkalla:
http://www.shamusyoung.com/twentysidedtale/?p=22046
(spoileri: n. 16 vuotta)
21.04.2014 klo 00.02 1
Rekisteröitynyt 07.10.2009
21.04.2014 klo 00.21
Rekisteröitynyt 17.03.2009
21.04.2014 klo 00.43 2
21.04.2014 klo 10.14
- FIFA96 (vuodelta 95)
Sittemmin on säväyttänyt
- Tribes 2
- Freespace 2
Tulevaisuudessa todennäköisesti
- Star Citizen
21.04.2014 klo 12.16 2
Tuosta seuraava peli, joka tuntui oikeasti joltain, mitä ei ole koskaan aiemmin päässyt todistamaan, oli Crysis.
Rekisteröitynyt 28.10.2007
21.04.2014 klo 13.08
Rekisteröitynyt 17.03.2009
21.04.2014 klo 13.53
FEAR (1998) jäi jostain syystä mieleen WOW efektillään. (mm vesiputous jne)
FEARi kyllä tasan tarkkaan tullut samana vuonna Half-Lifen kanssa.
21.04.2014 klo 21.23
Rekisteröitynyt 17.01.2012
22.04.2014 klo 04.19
Tietysti Oblivionin ja ajoittain jopa WoWinkin maisemat näyttivät sen verran hyvältä että niitä piti jäädä ihailemaan pidemmäksi aikaa. Nykyisin varmaan Star Citizen on ainoa mikä herättää graafisesti minkäänlaista tunnetta.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
22.04.2014 klo 09.48 1
Rekisteröitynyt 21.01.2014
22.04.2014 klo 12.29
Mitä on jäänyt kotikoneilta mieleen aikanaan upean näköisinä: NESin Chip and Dale ja Duck Tales, Megadriven eka Sonic. Alone in the Dark. Time Commando. Hexen demo, paljon hienompi kuin Doom. Duke Nukem 3D, Quake. Descent. Screamer 2. Command & Conquer. Quake 2 3D-kiihdytettynä. 3D Markit!
Burnout 2, Shadow of the Colossus. Need for Speed Shift.
Rekisteröitynyt 14.04.2008
22.04.2014 klo 17.57
Half-Life 2 - Varsinkin kasvojen eleet ja liikkeet
Just Cause 2 - Näyttävän näköinen ja pyöri silti käsittämättömän kevyesti
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
23.04.2014 klo 01.19 1
Sacrificen haluaisin nähä nykygrafiikoille päivitettynä. Sen grafiikat kun on vähän semmoset et ne tavallaan toimii edelleen, vaikkei kuitenkaan.
Max Payne, Just Cause 2, Crysis ja Metro 2033 on olleet aika hienoja kokemuksia graafisesti, erityisesti ku ovat toimineet ulkoisesta annistaan huolimatta todella hyvin. Half-Lifeä toki tuli kuolattua jostain MoonTV:n pätkistä, muttei sitä päässyt pelaamaan moneen vuoteen.
Nykyään enemmän se on se "art" mikä säväyttää. Trine 2 taitaa olla edellinen "wow, todella hienon näkönen". Toisaalta Deus Ex: HR:n keltanen värimaailma on vakuuttanut, että se värimaailman keinotekoinen valitseminen oikeasti toimii, sen sijaan, että valitaan ne "realistiset harmaat ja ruskeat".
27.04.2014 klo 05.59