Listasunnuntai #202
Elämäni peliohjaimet
Pelaamisen alkuhämärissä koko peliohjaimen käsite oli erittäin hahmottumaton. Ensimmäisen kotikonsolin Magnavox Odysseyn ohjain oli käytännössä laatikko ja potentiometrejä, ja vasta Atari 2600 esitteli koteihin joystickina tunnetuksi tulleen laitteen. Kotitietokoneet käyttivätkin sitä pitkään, samoin kuin Atarin tutuksi tekemää 9-napaista liitintä. Pelikonsolipuolella ristiohjain ja napit -malli taas tuli tutuksi lähinnä kasibitti-Nintendon myötä. Listalla tänään omia ohjainsuosikkejani vuosien varrelta - lisää omasi kommentteihin!
Aivan aluksi pitää ymmärtää se, että 80-luvulla huonoja peliohjaimia oli todella paljon (mm. mainittu Atarin joystick oli sellainen). Kaupasta oli mahdollista ostaa uskomattoman tunnoton kalvokytkimiin perustuva viritys, jonka käyttöiän saattoi aktiivikäytössä laskea lähinnä kuukausissa. Useimmilta valmistajilta puuttui sekä suunnitteluosaamista, valmistustekniikkaa että moraalia kunnollisten tuotteiden valmistukseen.
QuickShot II Turbo oli ensimmäisiä edullisia tikkuja, joka käytti mikrokytkimiä. Teollisuudesta tutut mikrot taas olivat kalvokytkimeen verrattuna uskomattoman tarkkoja ja luotettavia, joten rouhealle ulkonäölle scooppeineen oli katettakin. Nykyään en enää QS II Turboon vapaaehtoisesti koske, mutta kasarin loppupuolella se oli yksi ehdottomista suosikeista.
TAC-2 oli toinen kotimikroajan luottovempele. Amerikkalainen Suncom valmisti omintakeista Totally Accurate Controller -sarjaansa, johon kuului kovin erilaisia ohjaimia.
Kakkosmallin ehdottomia etuja oli, että se oli käytännössä täysin tuhoutumaton. Äärimmäisen yksinkertainen kuulaan ja metallilevyihin perustuva mekanismi kesti vuosikausia (ja kuten sittemmin on käynyt ilmi, vuosikymmeniä!) pelkällä satunnaisella puhdistelulla. En koskaan pitänyt TAC-2:n tulituspainikkeista, mutta etenkin urheilupeleihin se oli aivan omiaan.
Suuressa viisaudessaan joku oli päättänyt, että IBM-yhteensopivien tietokoneiden peliohjaimet ovat pääosin analogisia, eli perustuvat käytännössä potentiometreihin. Tämä tarkoitti, että ne elivät täysin rinnakkaista kehityskulkua Atari-liitäntäisiin joystickeihin nähden. Kun kotimikropuolella oli jo löydetty toimivaa muotoilua ja pelituntumaa, PC-tikut olivat edelleen järkyttävästi muotoiltuja, muovisia soutulaitteita. Tätä taustaa vasten Advanced Gravis oli todellinen läpimurto, joka todella teki lentosimulaattoreiden ja autopelien pelaamisesta mukavaa. Toimintapeleihin Gravis julkaisi erityisen PC Gamepadin joitakin vuosia myöhemmin, ja sekin oli kelpo laite.
Neliskulmainen NES-ohjain ajoi asiansa, muttei koskaan herättänyt minussa isompia tunteita. Isomman Nintendo-konsolin pyöreämpi kapula sen sijaan istui alusta asti käteen erinomaisesti. Siinä oli myös riittävästi painikkeita eri toiminnoille. Sapiskaa tulee Nintendon tavasta aluekoodata ohjaimetkin SNES:n alkuaikoina - se aiheuttaa vain turhaa päänvaivaa etenkin retroillessa.
Sony PlayStation oli parempi pelikone, mutta Saturnin "japanimallin" ohjaimelle ei Sonyn alkuperäinen digitaali-pad pärjännyt alkuunkaan. MegaDriven kapulasta edelleen kehitetty ja mainiosti käteen istuva ohjain oli monessa suhteessa ristiohjainkehityksen huipentuma, sillä kolmiulotteisten pelien kasvava suosio ajoi sekä Sonyn että Segan pian analogitikkujen suuntaan.
Tätä konsolia ei moni tunne ja vielä harvempi on pelannut, mutta historiaan se on jäänyt kerrassaan loistavan digitaaliohjaimensa vuoksi. Ristiohjain koostuu neljästä mikrokytkimestä, joiden välissä on jousitettu tikku. Näin tarkkaa ja sormelle sopivaa tuntumaa en ole muualla kohdannut. Retroharrastelija arvostaa lisäksi sitä, että signaali on multipleksaamaton, eli jokaista suuntaa ja painiketta vastaa yksi liittimen linja. Näin Neo-Geon ohjaimen saa kiinni lukemattomiin eri laitteisiin vain kolvaamalla yksinkertaisen sovitinkappaleen.
Kaikkien pelikonevalmistajien omat ohjaimet ovat jo pitkään olleet niin hyviä, ettei tarvikeohjaimia ole käytännössä tarvinnut hankkia. Nykysukupolvesta Xbox 360:n ohjain istuu omaan käteeni sen verran mukavasti, että käytän sitä PC-peleissäkin. Vanhemman version ristiohjain on ärsyttävän epätarkka, mutta nykypeleissä d-pad on useimmiten varattu pelkkään käskyjen antamiseen. Kilpailijoiden yläpuolelle boksikapulan nostavat ennen kaikkea tunnokkaammat liipaisimet ja analogitikkujen parempi sijoittelu.
QuickShot II Turbo
Aivan aluksi pitää ymmärtää se, että 80-luvulla huonoja peliohjaimia oli todella paljon (mm. mainittu Atarin joystick oli sellainen). Kaupasta oli mahdollista ostaa uskomattoman tunnoton kalvokytkimiin perustuva viritys, jonka käyttöiän saattoi aktiivikäytössä laskea lähinnä kuukausissa. Useimmilta valmistajilta puuttui sekä suunnitteluosaamista, valmistustekniikkaa että moraalia kunnollisten tuotteiden valmistukseen.
QuickShot II Turbo oli ensimmäisiä edullisia tikkuja, joka käytti mikrokytkimiä. Teollisuudesta tutut mikrot taas olivat kalvokytkimeen verrattuna uskomattoman tarkkoja ja luotettavia, joten rouhealle ulkonäölle scooppeineen oli katettakin. Nykyään en enää QS II Turboon vapaaehtoisesti koske, mutta kasarin loppupuolella se oli yksi ehdottomista suosikeista.
TAC-2
Kuva: Wikimedia Commons / Phaser |
TAC-2 oli toinen kotimikroajan luottovempele. Amerikkalainen Suncom valmisti omintakeista Totally Accurate Controller -sarjaansa, johon kuului kovin erilaisia ohjaimia.
Kakkosmallin ehdottomia etuja oli, että se oli käytännössä täysin tuhoutumaton. Äärimmäisen yksinkertainen kuulaan ja metallilevyihin perustuva mekanismi kesti vuosikausia (ja kuten sittemmin on käynyt ilmi, vuosikymmeniä!) pelkällä satunnaisella puhdistelulla. En koskaan pitänyt TAC-2:n tulituspainikkeista, mutta etenkin urheilupeleihin se oli aivan omiaan.
Advanced Gravis
Suuressa viisaudessaan joku oli päättänyt, että IBM-yhteensopivien tietokoneiden peliohjaimet ovat pääosin analogisia, eli perustuvat käytännössä potentiometreihin. Tämä tarkoitti, että ne elivät täysin rinnakkaista kehityskulkua Atari-liitäntäisiin joystickeihin nähden. Kun kotimikropuolella oli jo löydetty toimivaa muotoilua ja pelituntumaa, PC-tikut olivat edelleen järkyttävästi muotoiltuja, muovisia soutulaitteita. Tätä taustaa vasten Advanced Gravis oli todellinen läpimurto, joka todella teki lentosimulaattoreiden ja autopelien pelaamisesta mukavaa. Toimintapeleihin Gravis julkaisi erityisen PC Gamepadin joitakin vuosia myöhemmin, ja sekin oli kelpo laite.
Super Nintendo
Kuva: Wikimedia Commons / PJ |
Neliskulmainen NES-ohjain ajoi asiansa, muttei koskaan herättänyt minussa isompia tunteita. Isomman Nintendo-konsolin pyöreämpi kapula sen sijaan istui alusta asti käteen erinomaisesti. Siinä oli myös riittävästi painikkeita eri toiminnoille. Sapiskaa tulee Nintendon tavasta aluekoodata ohjaimetkin SNES:n alkuaikoina - se aiheuttaa vain turhaa päänvaivaa etenkin retroillessa.
Sega Saturn
Sony PlayStation oli parempi pelikone, mutta Saturnin "japanimallin" ohjaimelle ei Sonyn alkuperäinen digitaali-pad pärjännyt alkuunkaan. MegaDriven kapulasta edelleen kehitetty ja mainiosti käteen istuva ohjain oli monessa suhteessa ristiohjainkehityksen huipentuma, sillä kolmiulotteisten pelien kasvava suosio ajoi sekä Sonyn että Segan pian analogitikkujen suuntaan.
Neo-Geo CD
Kuva: Wikimedia Commons / Evan-Amos |
Tätä konsolia ei moni tunne ja vielä harvempi on pelannut, mutta historiaan se on jäänyt kerrassaan loistavan digitaaliohjaimensa vuoksi. Ristiohjain koostuu neljästä mikrokytkimestä, joiden välissä on jousitettu tikku. Näin tarkkaa ja sormelle sopivaa tuntumaa en ole muualla kohdannut. Retroharrastelija arvostaa lisäksi sitä, että signaali on multipleksaamaton, eli jokaista suuntaa ja painiketta vastaa yksi liittimen linja. Näin Neo-Geon ohjaimen saa kiinni lukemattomiin eri laitteisiin vain kolvaamalla yksinkertaisen sovitinkappaleen.
Xbox 360
Kaikkien pelikonevalmistajien omat ohjaimet ovat jo pitkään olleet niin hyviä, ettei tarvikeohjaimia ole käytännössä tarvinnut hankkia. Nykysukupolvesta Xbox 360:n ohjain istuu omaan käteeni sen verran mukavasti, että käytän sitä PC-peleissäkin. Vanhemman version ristiohjain on ärsyttävän epätarkka, mutta nykypeleissä d-pad on useimmiten varattu pelkkään käskyjen antamiseen. Kilpailijoiden yläpuolelle boksikapulan nostavat ennen kaikkea tunnokkaammat liipaisimet ja analogitikkujen parempi sijoittelu.
Keskustelut (39 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
18.08.2013 klo 13.02 4
18.08.2013 klo 15.23
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
18.08.2013 klo 15.24
Mistä voisin löytää USB adapterin Advanced Gravikselle, jotta voin pelata sillä myös tänä päivänä?
eBay on ystävä: http://bit.ly/18DzBLp
18.08.2013 klo 16.12 4
It begins.
Olin nimittäin juuri mainitsemassa, että Xlootan ohjaimen ainoa miinuspuoli piilee juurikin analogitikkujen sijoittelussa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
18.08.2013 klo 16.27 2
18.08.2013 klo 16.52
Gravis sen sijaan on mahtava laite. Parhaita yleistikkuja edelleen. Paras jäi mainitsematta. Se oli alkuperäinen Flightstick.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
18.08.2013 klo 17.25 1
Rekisteröitynyt 01.04.2011
18.08.2013 klo 17.31
Mikko, onko se samaa sarjaa QuickShot II Turbo-ohjaimen kanssa ?
Välillä mieltäni on kutkuttanut hankkia
Speedlink competition pro gold-ohjain,
mutta olisi hyvä ensin kuulla käyttäjä arvioita.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
18.08.2013 klo 17.33 1
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
18.08.2013 klo 17.37
Itselläni on edelleen tallessa Commodore 64 varten hankittu Quickjoy-sv 122.
Mikko, onko se samaa sarjaa QuickShot II Turbo-ohjaimen kanssa ?
QuickShot ja QuickJoy olivat vissiinkin saman firman (Spectravideo ja sen jälkeläiset) tuotenimiä. Alkuperäinen USA-Spectravideo lopetti toimintansa 1988, jolloin nimen omistus siirtyi Eurooppaan.
Competition Pro -tikusta löytyy asiaa täältäkin, kun käytät hakua. Se on ihan ok, mutta USB-versiossa on pieni input lag, jonka joku väittää havaitsevansa pelatessaan.
18.08.2013 klo 17.54 12
Rekisteröitynyt 11.04.2007
18.08.2013 klo 18.32 3
Lisää tämän kaltaista listasunnuntaita kiitos!
18.08.2013 klo 19.12 5
18.08.2013 klo 19.20 2
Sir_Rymylys: itse pelaan juurikin PS3:a Xbox 360:n ohjaimilla. Tarvitset 800 resonanssin omaavia transistoreja 2 kpl ja resistorin jonka roo pitäisi olla 1600 ninon luokkaa, vedät kaikki sarjaan piirilevylle ja punaset johdot potentorin ja resistorin väliin ja loput molemmista ohjaimien piuhoista Treegon kaavan mukaan värikoodattuna transistorien 6. napaan (HUOM! dippikytkin C ala-asentoon ja 120 cop.). Ovelinta tässä modissa on nimenomaan sen helppous ja tarkkuus jonka transistori #1 tuo lisänä verrattuna PS3:n yli 700 dpi huonompiin sisuskaluihin.
Tein ihan saman modin ja voin sanoa että toimii HUOMATTAVASTI tarkemmin kuin peruspädi pleigalla!! Kiitos Shinobi96 joka ohjeet löit aikoinaan nettiin!
Rekisteröitynyt 11.04.2007
18.08.2013 klo 21.24
Sir_Rymylys: itse pelaan juurikin PS3:a Xbox 360:n ohjaimilla. Tarvitset 800 resonanssin omaavia transistoreja 2 kpl ja resistorin jonka roo pitäisi olla 1600 ninon luokkaa, vedät kaikki sarjaan piirilevylle ja punaset johdot potentorin ja resistorin väliin ja loput molemmista ohjaimien piuhoista Treegon kaavan mukaan värikoodattuna transistorien 6. napaan (HUOM! dippikytkin C ala-asentoon ja 120 cop.). Ovelinta tässä modissa on nimenomaan sen helppous ja tarkkuus jonka transistori #1 tuo lisänä verrattuna PS3:n yli 700 dpi huonompiin sisuskaluihin.
Tein ihan saman modin ja voin sanoa että toimii HUOMATTAVASTI tarkemmin kuin peruspädi pleigalla!! Kiitos Shinobi96 joka ohjeet löit aikoinaan nettiin!
Jostain syystä en tästä ole kuullutkaan. Tulevan polven kohdalla täytyy kokeilla, jos vastaava onnistuu.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
18.08.2013 klo 21.42 6
Sir_Rymylys: itse pelaan juurikin PS3:a Xbox 360:n ohjaimilla. Tarvitset 800 resonanssin omaavia transistoreja 2 kpl...
Ja sitten joku sanoo ettei nykyään ole ihmisillä mielikuvitusta.
18.08.2013 klo 21.45
Parhaimmaksi joystickiksi olen havainnut Zipstik -merkkisen jöystickin, muistuttaa hieman mainiota Competition Pro:ta. Zipstickikssä on mikrikytkimet, automaattitulitus, imukupit, napit ovat kevyet ja tatti myös niin ikään herkkä, mutta tarkka. Sopii kaikenlaisiin peleihin ja myös hyvin rynkytystä vaatitiin urheilupeleihin. Erikisesti käsikranaattia muistuttava, kädessä pidettävä Terminator -jöystick on myös mainio.
18.08.2013 klo 22.00 1
Rekisteröitynyt 13.09.2007
18.08.2013 klo 22.09
18.08.2013 klo 22.17 2
Olin nimittäin juuri mainitsemassa, että Xlootan ohjaimen ainoa miinuspuoli piilee juurikin analogitikkujen sijoittelussa.
Minä taas en näe mitään miinusta siinä että tatit eivät ole samoissa kohdin. Jotenkin jopa ergonomisempi tuo boksin tattien sijoittelu. Miinusta ainoastaan siitä että ohjain ei tule akun vaan patterien kanssa.
18.08.2013 klo 22.25 3
Jonkinlainen omituinen suosikkini oli Spectravideon "ilmatikku", jonka sisällä kuulemma oli elohopeaan perustuvat kytkimet. Siinä ei ollut varsinaista jalustaa vaan sitä käänneltiin ilmassa eri asentoihin. Ohjauksen tarkkuutta voi vain kuvitella... Onkohan se nyt käännettynä vasemmalle vai eteen vai mihin? Siis aivan järjetön kapistus. Tikulle oli kuitenkin yksi oiva käyttötarkoitus, nimittäin rämpytysurheilupelit, Decathlon ja kumppanit, joissa ei tarvinnut kuin hiukan täristää tikkua ja ukko juoksi hulluna. Muistan tehneeni Amigan Daley Thompson's Olympic Challengessa sadan metrin juoksussa noin kahden ja puolen sekunnin tuloksen. Usain Bolt ei ole mitään, täältä tullaan! Wrooooom ja maalissa.
18.08.2013 klo 23.39 2
Ja tuo kuusi nappia peukalon ulottuvilla oikeasti toimi.
Miksi se jäi vain siihen? Kuvitelkaa nykykonsolien ohjaimet neljän äxän ja ympyrän sijasta kuudella? Niin...
Elettäisiin ihan erilaisessa maailmassa.
(Huom, tämä postaus oli pääsääntöisesti vain "vanhemmille" ihmisille ketkä ovat Saturnin loiston joskus omin käsin kokeneet).
19.08.2013 klo 00.52
Sir_Rymylys: itse pelaan juurikin PS3:a Xbox 360:n ohjaimilla. Tarvitset 800 resonanssin omaavia transistoreja 2 kpl ja resistorin jonka roo pitäisi olla 1600 ninon luokkaa, vedät kaikki sarjaan piirilevylle ja punaset johdot potentorin ja resistorin väliin ja loput molemmista ohjaimien piuhoista Treegon kaavan mukaan värikoodattuna transistorien 6. napaan (HUOM! dippikytkin C ala-asentoon ja 120 cop.). Ovelinta tässä modissa on nimenomaan sen helppous ja tarkkuus jonka transistori #1 tuo lisänä verrattuna PS3:n yli 700 dpi huonompiin sisuskaluihin.
Tein ihan saman modin ja voin sanoa että toimii HUOMATTAVASTI tarkemmin kuin peruspädi pleigalla!! Kiitos Shinobi96 joka ohjeet löit aikoinaan nettiin!
Jostain syystä en tästä ole kuullutkaan. Tulevan polven kohdalla täytyy kokeilla, jos vastaava onnistuu.
Kannattaa tilata nämä osat modpiiri.comista (kysy maililla jukkaa, sillä on mustaan pörssiin yhteydet.) TROLOLOOO!
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
19.08.2013 klo 09.38
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
19.08.2013 klo 09.40
Kyllä TAC-2 oli ehdoton weapon of choice, ei voi mitään. Muistaako Mikko mikä se saman näköinen, mutta melkein puolet pienempi yksinappinen SWB-TAC oli?
Slik Stik.
http://www.lukiegames.com/assets/images/at_2600_slik_stik
Rekisteröitynyt 04.12.2008
19.08.2013 klo 10.07
Ei se nyt ihan niinkään ole että xboxin padilla d-pad on pelkästään varattu käskyjen antamiseen. esim. Tekkeniä ei voi pelata tateilla joten tuo onneton d-pad on ainoa vaihtoehto ja liikesarjojen teko on aivan hanurista ellei mahdotonta. Toisinsanoen xboxilla pelattavat mättöpelit ovat ohjauksensa vuoksi huonompia kuin pleikkarin.
19.08.2013 klo 11.09
Mainitsemani kalvokytkin perustui siihen, että kytkinpinnan yläpuolelle oli jännitetty metallista puolipallon muotoinen kupu, joka painettaessa "muljahti" toisin päin ja kytki sähkövirran. Irrotettaessa se (toivottavasti) kääntyi takaisinpäin. Valtavasta luotettavuudesta kertokoon, että kupua piti paikallaan useimmiten teippi.
Sitten oli myös niitä "kumikuppikytkimiä" - samoja, joita käytetään mm. kaukosäätimissä ja melkein kaikissa nykyisissä käyttöesineiden painikkeissa, joita siis oikeasti painetaan. Kumisen kupin "katossa" on musta nökäre, joka johtaa sähköä, ja kun nappia painaa, niin tämä nökäre osuu piirilevyyn muodostaen sähköisen yhteyden piirilevyllä olevien johdinten välille. Myös lähes joka ikisessä pädiohjaimessa napit ja (digitaaliset) suuntaohjaimet on toteutettu näillä.
TAC-2:n kaverina minulla oli penskana tämä ohjain (quickShot QS-131), ja siinä oli tuon valtavan sauvan alla ne kuppikytkimet. Kuvittele pädin ristiohjain, jonka ristin keskellä pojotta tuollainen molo. Tuntuma kohdillaan. http://www.richardlagendijk.nl/cip/joystick/item/quicksho
Lapsena TAC-2 oli suosikkini, yllättävää. Mutta sen tuhoutumattomuutta en allekirjoita, alkuperäinen TACcini nimittäin hajosi - keppi katkesi! Vaikka se oli niitä alkuperäisiä metallivarsisia malleja. Tilalle ostettu muovivartinen ei ollut tuntumaltaan läheskään yhtä hyvä.
Nykyään C64 retrotikkuni on yksinappinen 'The Arcade'. Herkkä, lyhyet liikeradat, 100% mikrokytkimiä. Tai uusiotuotanto Competition Pro :)
19.08.2013 klo 11.12 1
Sopi lähes joka peliin vaikka vain 1 nappi ja epäergonoominen kulmikas muoto. Ohjain oli valmistettu Hollannissa, mikä aika erikoista. Muistaako kukaan muita ohjaimia, jotka valmistettu muualla ku Kiinassa?
19.08.2013 klo 13.18
19.08.2013 klo 15.11 1
1) Käytät metallivartista jenkkiversiota
2) Asennat mikrokytkimet nappeihin
Se taiwanilainen vai mikä lie muovivartinen on ihan hirveä. Erehdyin ostamaan pari myöhempinä aikoina.. ohjaus oli käyttökelvottoman jäykkä. En tiedä olisiko se löystynyt siitä ajan mittaan, mutta en jaksanut odotella. Varren ympärillä olevan kumin poistaminen taas vei yhtä pahasti väärään suuntaan :)
Onneksi on ollut tarpeeksi jenkkiversioita, jotka ovat olleet kestäviä.. olen saanut vain yhden varren pysyvästi vinoon, mutta toimii silti edelleen hyvin. Mikrokytkimettömänä niillä kyllä menee peukalot (kokeilepa SWIV:iä!), mutta aikoinaan ilman mitään taitoja tai apuvälineitä asentamani mikrokytkimet toimivat edelleen vallan mainiosti ja armahtavat peukalon. Pikaliimalla toisesta joikkarista ripattu kytkin napin alle ja puristuskiinnityksellä johdot vanhasta napista mikrokytkimeen ;) Yhteen TAC-2:een rippasin jopa autofiren toisesta joikkarista... että kyllä niistä aika täydellisiä saa :)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
19.08.2013 klo 17.01
GTA Vice Cityn RC helikopteritehtävät oli yhtä helvettiä PS2 ohjaimella. http://www.youtube.com/watch?v=3ArRSrYDaXQ
Mielenkiintosena, tai outona, pidän sitä, että isoksi haukuttu alkuperäinen boxin ohjain sopi omaan käteen myös oikein hyvin vaikka omat käteni on melko pienet.
Ohjaimen merkityksestä kertonee se, etten keksi Boxille oikeen yhtään peliä mitä haluais pelata, mut silti harkittisin Boxin ostoa ihan ohjaimen takia.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
19.08.2013 klo 18.33
Ohjaimen merkityksestä kertonee se, etten keksi Boxille oikeen yhtään peliä mitä haluais pelata, mut silti harkittisin Boxin ostoa ihan ohjaimen takia.
Jotain ohjaimista kertoo myös se, että olen pelannut pleikalla PSX:n julkaisusta lähtien. En kuitenkaan vieläkään käsitä, miten sitä siksakkelöä tulisi pidellä käsissä. Joskus pienenä poikana ohjain oli ihan ok, mutta nykyään huomaan korjailevani asentoa jatkuvasti kesken pelaamisen. Sen sijaan mitä joskus randomisti kaverilla pelailen boksia, ohjain istuu käteen kuin oma k*rpä. On puhtaasti pelaajien kiusaamista, ettei esim. boxin ohjaimen windows versio käy pleikkariin.
19.08.2013 klo 22.21 1
http://www.vintagecomputing.com/index.php/archives/131/re
19.08.2013 klo 23.27
Xbox 360 pädi on muuten kaikkien aikojen paras, mutta retroillessa/sidescrollereissa se on niin surkea että toteaisin pädin olevan melkein käyttökelvoton. Tähänkin on onneksi ratkaisu ja se on DS3 jossa on täydellisyyttä hipova ristikko-ohjain.
Rekisteröitynyt 18.08.2013
19.08.2013 klo 23.45
Listan ulkopuolelta nostettakoon esiin Nintendo Gamecuben ohjain. Keskikokoiseen käteen erittäin mukavasti istuva, tuntuu juuri siltä että se on tehty ihmiskäsillä käytettäväksi.
Xbox 360 pädi on muuten kaikkien aikojen paras, mutta retroillessa/sidescrollereissa se on niin surkea että toteaisin pädin olevan melkein käyttökelvoton. Tähänkin on onneksi ratkaisu ja se on DS3 jossa on täydellisyyttä hipova ristikko-ohjain.
Tästä tuli mieleen N64 ohjain.
MIKSI, siinä piti olla kaksi eri paikkaa vasemmalle kädelle, dpadille ja tatille.. Niinku oikeesti.
Muistan vieläkin kavereita jotka tuli joskus käymään ja ihmetteli miten tästä pidetään kiinni. Sitten kun ruvettiin pelaamaan jotain peliä tatilla, niin poijjaat piti kiinni dpadin luota niin että peukalolla hiiiirveän pitkä matka tattiin.... Voi niitä aikoja.
Hyvä ohjain muuten. Mutta kuluma oli aivan käsittämätöntä. Tatit muuttui "jauhoiseksi" semi nopeean tahtiin, ja se hidasti tatin liikkumaratoja. Myöskään kaikissa peleissä hahmo ei liikkunut edes niin nopeasti enää... Muistaakseni ps1:llä oli myös tämä onkelma? Tosin ei lähelläkään samalla tasolla.
(Esim, ruotsinlaivojen peliluolat, tai pelikauppojen N64 koneet... Aivan pelikelvottomia ohjaimia tämän kuluman takia)
20.08.2013 klo 09.43
Meillä löytyi C64 aikaan, Competition Pro, Tac-2 ja sitten tämä Epyxi. Olikos tätä kellään muulla? Ihan hauska tikku edelleen :)
http://www.vintagecomputing.com/index.php/archives/131/re
Tuo Epyx näyttää ihan Konixin Speedkingiltä :) Olen nyt myöhempinä aikoina testaillut moista ja oppinut pitämään sitä jopa parhaimpana joikkarina tuntumaltaan. Alkuhämmennyksen jälkeen se on just hyvä. Nopea ja tarkka ohjaus eikä peukalovammaakaan tule, kun ergonomisesti kliksutellaan etusormella! Ostin itselle pari vuotta sitten 8 kappaletta, kun löytyi avaamattomissa paketeissa. Ainoa miinus on, että rakenne ei ole kovin kestävä pienine muoviosineen... kovassa pelaamisessa kuluu suht nopeasti, mutta hellällä käytöllä kestää pitkään :)
22.08.2013 klo 01.24
Tuo Epyx näyttää ihan Konixin Speedkingiltä :)
Ei vain näytä, vaan on kirjaimellisesti sama kapine: Noita vain myytiin kahden brändin alla rapakon eri puolilla.
22.08.2013 klo 14.03
Tästä tuli mieleen N64 ohjain.
MIKSI, siinä piti olla kaksi eri paikkaa vasemmalle kädelle, dpadille ja tatille.. Niinku oikeesti.
Muistan vieläkin kavereita jotka tuli joskus käymään ja ihmetteli miten tästä pidetään kiinni. Sitten kun ruvettiin pelaamaan jotain peliä tatilla, niin poijjaat piti kiinni dpadin luota niin että peukalolla hiiiirveän pitkä matka tattiin.... Voi niitä aikoja.
Hyvä ohjain muuten. Mutta kuluma oli aivan käsittämätöntä. Tatit muuttui "jauhoiseksi" semi nopeean tahtiin, ja se hidasti tatin liikkumaratoja. Myöskään kaikissa peleissä hahmo ei liikkunut edes niin nopeasti enää... Muistaakseni ps1:llä oli myös tämä onkelma? Tosin ei lähelläkään samalla tasolla.
(Esim, ruotsinlaivojen peliluolat, tai pelikauppojen N64 koneet... Aivan pelikelvottomia ohjaimia tämän kuluman takia)
Kuvauksesta kavereidesi touhusta tuli mieleen Dreamcastin ohjain. Eräs kaverini kun otti sen ensimmäisen kerran käteensä, niin sehän oli hänellä sitten väärin päin, johto eteenpäin. Poikkeuksellisia ratkaisuja molemmissa ohjaimissa, mutta melko kaavoihin kangistunutta toimintaa näiltä kavereiltakin.
Se N64 analogitikku on muuten erikoinen - toimintaperiaate muistuttaa perinteistä pallohiirtä. Molemmat tatin akselit käyttävät hammastuksen kautta hilapyörää, joka pyörii valoportin sensorin edessä. Eli mekaaninen viritys, joka käyttää digitaalista valosensoria.
Ja sitten tosiaan nämä muoviset osat ja nivelet tietenkin kuluvat käytön myötä. Sitten kun vähän joka nivelessä, etenkin siinä tikun pallonivelessä, on riittävästi klappia, niin se tikkuhan heiluu kuin hullun mul.. tatti ja liikeradoista jää ääripäät pois. Se jauho on muovipölyä, joka ennestään nopeuttaa kulumista. Tuota N64:n tattia putsaamalla ja voitelemalla sen elinikää ja tuntumaa pystyy parantamaan. Eli pitäkäähän analogitattinne hyvin voideltuna!
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
22.08.2013 klo 22.50