Listasunnuntai #188
Kurjimmat lisenssi-ideat
Hyvistäkin elokuvista, kirjoista, tv-sarjoista sun muusta on saatu aikaiseksi melkoisen kammottavia lisenssipelejä. Mutta miten käy, kun jo aiheen valinnassa mennään metsään? Listalla tänään lisenssi-ideoita, jotka olisivat saaneet jäädä keksimättä.
Selviytyjät-huuman raivotessa vuosituhannen alussa oli vain ajan kysymys, koska saisimme nauttia aiheesta väsätystä pelikötöstyksestä. Kyllä sellainen sitten toimitettiinkin. Kun tv-sarja perustuu ihmisten väliseen ryhmädynamiikkaan, juonitteluun ja diplomatiaan, miten tästä tehdään jännittävä peli yhdelle pelaajalle? Ei mitenkään.
Full House -tv-sarjasta ponnistaneet Olsenin kaksoset Mary-Kate ja Ashley olivat ison veden tuolla puolen ihan iso juttu vuosituhannen vaihteessa. Jopa siinä määrin, että joku laski olevan hyvä ajatus koostaa heidän 16-vuotissynttäreidensä ja sitä kautta ajokortin saamisensa ympärille Mario Party -tyylinen lautapeli. Gamecube-versio tosin oli hassua pelattuna Resident Evil -moottorisahaohjaimella.
Mietitään vaikka hetki sitä, että tämä peli on tehty elokuvasta, joka on tehty tästä samasta pelisarjasta. Lopputulos on sen mukainen.
Neljällä Oscarilla palkittu sotaelokuva Platoon ei ollut varsinaisesti mitään feelgood-matskua, eikä etenkään lisenssipeliainesta. Tämä ei tietenkään lannistanut 80-luvun taskulaskinmiehiä, joiden piti saada kauppojen hyllyille tuoretta lapioitavaa. Sodanvastainen eepos kääntyi reippaaksi Vietcongien röpöttelyksi, jonka paras puoli oli C64-version mukava musiikki.
Mega-CD:llä oli sen verran paljon huonoja pelejä, että erottuakseen piti yrittää tosissaan. Make My Video -sarja yritti ja onnistui. Pelin tarkoituksena oli "koostaa musiikkivideo" tunnettuun kappaleeseen. Käytännössä tämä tarkoitti, että taustalla pyörineeseen alkuperäiseen videoon piti sekoittaa jostain ilmaiseksi kasaan haalittua huonolaatuista arkistokuvaa. Muut tuotantoarvot noudattelivat tätä linjaa.
Alelaarin pohjalta 90-luvun lopussa poimimani INXS-pelin lisäksi tarjolla oli ainakin Kriss Kross -versio. Seanbaby totesi siitä aikanaan, että on vaikea saada aikaiseksi jotain vielä huonompaa aiheesta, joka on käytännössä vain kaksi housut takaperin jalkaansa pukenutta muksua - ja epäili, että pelin taustavoimat saisivat todennäköisesti paksusuolen syövästä aikaiseksi alkuperäisaihetta huonomman pelin.
Lisää musa-aiheisia ohilaukauksia vähän kauempaa menneisyydestä. Journey oli kohtalaisen suosittu laulu- ja soitinyhtye 80-luvun alkupuolella ja sai kyseenalaisen kunnian tulla ikuistetuksi Bally/Midwayn kolikkopeliin. Pelkän bändin muuttaminen peliksi ei ole käynyt aivan yksinkertaisesti, joten lopputulos koostuu yksinkertaisista osioista, joissa pumpun jäsenet tötöilevät jättipäisinä hahmoina. Tarkoituksena on kerätä kasaan soittimet, jotka ulkoavaruuden oliot ovat varastaneet. Kuten loogista on.
Shaquille O'Neal oli hyvä koripallon pelaaja... joten tehdäänpä sitten lisenssipeli hänestä. Eikä varmuuden vuoksi mitään koripallopeliä, vaan vaikkapa beat'em up. Ja kun alkuun päästiin, tehdään pelistä saman tien äärimmäisen huono. Kehittäjänä Delphine Software, julkaisijana Electronic Arts, laadunvalvojana ei ilmeisesti kukaan.
Survivor: the Interactive Game
Selviytyjät-huuman raivotessa vuosituhannen alussa oli vain ajan kysymys, koska saisimme nauttia aiheesta väsätystä pelikötöstyksestä. Kyllä sellainen sitten toimitettiinkin. Kun tv-sarja perustuu ihmisten väliseen ryhmädynamiikkaan, juonitteluun ja diplomatiaan, miten tästä tehdään jännittävä peli yhdelle pelaajalle? Ei mitenkään.
Mary-Kate & Ashley's Sweet Sixteen
Full House -tv-sarjasta ponnistaneet Olsenin kaksoset Mary-Kate ja Ashley olivat ison veden tuolla puolen ihan iso juttu vuosituhannen vaihteessa. Jopa siinä määrin, että joku laski olevan hyvä ajatus koostaa heidän 16-vuotissynttäreidensä ja sitä kautta ajokortin saamisensa ympärille Mario Party -tyylinen lautapeli. Gamecube-versio tosin oli hassua pelattuna Resident Evil -moottorisahaohjaimella.
Street Fighter The Movie: The Game
Mietitään vaikka hetki sitä, että tämä peli on tehty elokuvasta, joka on tehty tästä samasta pelisarjasta. Lopputulos on sen mukainen.
Platoon
Neljällä Oscarilla palkittu sotaelokuva Platoon ei ollut varsinaisesti mitään feelgood-matskua, eikä etenkään lisenssipeliainesta. Tämä ei tietenkään lannistanut 80-luvun taskulaskinmiehiä, joiden piti saada kauppojen hyllyille tuoretta lapioitavaa. Sodanvastainen eepos kääntyi reippaaksi Vietcongien röpöttelyksi, jonka paras puoli oli C64-version mukava musiikki.
Make My Video
Mega-CD:llä oli sen verran paljon huonoja pelejä, että erottuakseen piti yrittää tosissaan. Make My Video -sarja yritti ja onnistui. Pelin tarkoituksena oli "koostaa musiikkivideo" tunnettuun kappaleeseen. Käytännössä tämä tarkoitti, että taustalla pyörineeseen alkuperäiseen videoon piti sekoittaa jostain ilmaiseksi kasaan haalittua huonolaatuista arkistokuvaa. Muut tuotantoarvot noudattelivat tätä linjaa.
Alelaarin pohjalta 90-luvun lopussa poimimani INXS-pelin lisäksi tarjolla oli ainakin Kriss Kross -versio. Seanbaby totesi siitä aikanaan, että on vaikea saada aikaiseksi jotain vielä huonompaa aiheesta, joka on käytännössä vain kaksi housut takaperin jalkaansa pukenutta muksua - ja epäili, että pelin taustavoimat saisivat todennäköisesti paksusuolen syövästä aikaiseksi alkuperäisaihetta huonomman pelin.
Journey
Lisää musa-aiheisia ohilaukauksia vähän kauempaa menneisyydestä. Journey oli kohtalaisen suosittu laulu- ja soitinyhtye 80-luvun alkupuolella ja sai kyseenalaisen kunnian tulla ikuistetuksi Bally/Midwayn kolikkopeliin. Pelkän bändin muuttaminen peliksi ei ole käynyt aivan yksinkertaisesti, joten lopputulos koostuu yksinkertaisista osioista, joissa pumpun jäsenet tötöilevät jättipäisinä hahmoina. Tarkoituksena on kerätä kasaan soittimet, jotka ulkoavaruuden oliot ovat varastaneet. Kuten loogista on.
Shaq Fu
Shaquille O'Neal oli hyvä koripallon pelaaja... joten tehdäänpä sitten lisenssipeli hänestä. Eikä varmuuden vuoksi mitään koripallopeliä, vaan vaikkapa beat'em up. Ja kun alkuun päästiin, tehdään pelistä saman tien äärimmäisen huono. Kehittäjänä Delphine Software, julkaisijana Electronic Arts, laadunvalvojana ei ilmeisesti kukaan.
Keskustelut (16 viestiä)
Rekisteröitynyt 10.04.2007
12.05.2013 klo 20.28 15
12.05.2013 klo 20.50 2
Aikaisempia, sarjalle uskollisia DBZ-pelejä pelanneina tuntuu varmasti kummalliselta pelata hahmoilla, jotka muistuttavat Justin Chatwinia tai Chow Yun-Fatia. Varsinkin kun pelihahmot näyttävät mielestäni varsin kauheilta eikä niillä ole mitään yhteistä sarjan hahmojen kanssa (ei millään pahalla). Pelintekijöiden ei olisi mielestäni tarvinnut tehdä kyseistä lisenssipeliä, jos sillä ei ole mitään yhteistä kyseisen sarjan kanssa.
Mutta toisaalta, eivät aikaisemmatkaan DBZ-pelit mitään parhaimmistoa ole. Ne ovat kuitenkin ulkoasultaan uskollisia alkuperäiselle sarjalle eivätkä pelkkiä lisenssipelejä elokuvasta, jolla ei ole periaatteessa mitään yhteistä sarjan kanssa kuin sarjan nimi ja henkilöhahmojen nimet.
PS.Pahoittelut, jos tämä meni off-viestiksi, mutta tämä peli sopii ehkä samaan ryhmään listan pelien kanssa.
12.05.2013 klo 21.02 1
Rekisteröitynyt 28.02.2011
12.05.2013 klo 21.39 3
Rekisteröitynyt 04.11.2007
12.05.2013 klo 21.46
12.05.2013 klo 22.14 1
sääli että kotimainen pelituotanto on jo niin kansainvälistynyttä
Miksi se on sääli?
Rekisteröitynyt 20.12.2010
12.05.2013 klo 22.22 2
Rekisteröitynyt 17.03.2009
12.05.2013 klo 22.48 1
http://www.youtube.com/watch?v=8F1cOvZ3nS8
12.05.2013 klo 23.54
13.05.2013 klo 13.23
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
13.05.2013 klo 13.27
Kyl tuota Platoonia tuli jauhettua C64llä. Varsinkin se toinen taso oli aivan mahtava :) Vaikea oli vaan kyllä, tosta ensimmäisestä tasosta piirreltiin karttakin joskus.
Platoon lienee listan peleistä siedettävin tapaus. Mukana se on ennen kaikkea siksi, että lähdemateriaalin käsittely osoittaa täydellistä ymmärtämättömyyttä.
13.05.2013 klo 14.23 1
En kyllä oo koskaan tajunnu, mikä ton Street Fighter The Movie The Game'n idea oli? :D Tehdään pelistä elokuva ja tästä elokuvasta tehdään peli. Koko peli kuullostaa joltain trollaukselta.
Olisko siksi että leffalla ei ole mitään tekemistä pelin kanssa, eikä kukaan ostaisi oikeaa Street Fighteria leffan perusteella.
Sama kuin kysyisi miksi tehtiin Batman Forever peli eikä Batman *insert name or remove name here*. Koska leffan Batman ei ole "se" Batman.
Näin nettipelin kulta-aikana tuo Selviytyjät vois olla ihan toimivakin. Kaiken maailman peelot ja jonnet saisivat vapaasti äänestää parhaat pelaajat pois ja lopussa suurin jonne olis voittaja. Tota konseptia vois käyttää missä tahansa pelissä räiskinnästä tappeluun. Voisivat itse-asiassa tehdä sellaisen kokoelmapelin jossa on pelimuotoja FPSstä kilpa-ajoon ja tappelusta naksustrategiaan. Sitten matsin jälkeen aina joku äänestettäisiin pois turnauksesta. Yleensä täysin kusipäisin perustein.
Molyneuxille wink wink
13.05.2013 klo 19.38
15.05.2013 klo 14.33
Rekisteröitynyt 11.04.2007
17.05.2013 klo 00.47
18.05.2013 klo 11.59