Listasunnuntai #183
LucasArts, pakollinen oppimäärä
Internet kohahti viime viikolla, kun Disney sulki LucasArts-pelistudion. Bisnes on bisnestä ja studion arvo on vain sen viimeisimmissä menestystuotteissa, mutta moni pitkän linjan pelaaja pahoitti silti asiasta mielensä. Eikä ihme, sillä LucasArtsin (aiemmin Lucasfilm Games) lähes 30-vuotinen historia on täynnä poikkeuksellisen kovia tuotteita, joista tässä on vain muutama. Lisää omat muistelusi kommentteihin!
Aikana, jolloin seikkailupelit tarkoittivat vielä useimmiten englanninkielisten lauseiden kirjoittamista tekstikenttään, Lucasfilmin SCUMM-pelimoottoriin (Script Creation Utility for Maniac Mansion) perustuvat pelit olivat helppokäyttöisyydessään mullistavia. Toimintosanojen ja inventaarion kohteiden yhdistely kävi vähän pienemmälläkin kielitaidolla, eikä näyttävästä grafiikasta ollut ainakaan haittaa. Jatko-osa Day of the Tentacle on monen mielestä eräs kaikkien aikojen parhaista seikkailupeleistä.
TSOMI taas on oma suosikkini seikkailupeleistä ylipäätään. Se oli ensimmäisiä tosissani pelaamiani seikkailuita ja uskomattoman upea musiikki, veitsellä leikattava Karibian tunnelma, hulvattomat henkilöhahmot ja juonenkäänteet ovat jääneet ikuisesti mieleeni. Siitäkin huolimatta, että muutamaan kertaan oltiin ihan tosissaan jumissa...
LucasArts ei tehnyt vain seikkailuita, vaan alusta asti tarjontaan sisältyi myös toimintapelejä sun muuta. Battlehawks 1942 aloitti kevyiden, toista maailmansotaa kuvanneiden lentosimulaattoreiden trilogian vuonna 1988. Se huipentui SWOTLiin, joka esitteli natsien kehittelemiä suihkukoneita sun muita kummallisuuksia. Pelisarja käytti 2D- ja 3D-grafiikan yhdistelmää, jossa maasto piirrettiin vektoreilla mutta lentokoneet olivat käsin piirrettyjä.
LucasArts käytti luonnollisesti peleissään monia Lucasfilmin elokuvien hahmoja. Indiana Jones seikkaili jo Last Crusadessa sekä SCUMM-vetoisesti että (kökköisenä) toimintapelinä. Fate of Atlantis kuitenkin osoitti, että LucasArts osaa tehdä hienon Indiana Jones -pelin myös aiheesta, josta ei koskaan tehty Indy-elokuvaa. Pelin uudelleenpeluuarvoa nosti mahdollisuus edetä joko nyrkein tai pohdiskelun avulla.
Star Warsia käytettiin myös runsaasti pelien teemana aina 80-luvulta lähtien. Useimmat peleistä olivat melko suoraviivaista toimintaa. Etenkin PC-pelaajat arvostivat kuitenkin X-Wing-sarjaa, jossa pyrittiin "simuloimaan" SW-universumin avaruusaluksia, sikäli kun se nyt on mahdollista.
BioWare ei sekään saanut mainettaan tyhjästä, vaan taustalla oli todella kovia rooliseikkailuita – sellaisia kuin KOTOR. Peli hyödynsi ja laajensi SW:n maailmaa ja oli hienoa pelattavaa myös ei-faneille.
Lego-peleistä on jo muodostunut oma ilmiönsä, ja onkin hyvä muistaa mistä ne alkoivat. LucasArts oli julkaisijana mukana, kun lapsuuden palikkaleikit yhdistettiin videopeleihin peräti yllättävän hyvin lopputuloksin.
Maniac Mansion (1987)
Aikana, jolloin seikkailupelit tarkoittivat vielä useimmiten englanninkielisten lauseiden kirjoittamista tekstikenttään, Lucasfilmin SCUMM-pelimoottoriin (Script Creation Utility for Maniac Mansion) perustuvat pelit olivat helppokäyttöisyydessään mullistavia. Toimintosanojen ja inventaarion kohteiden yhdistely kävi vähän pienemmälläkin kielitaidolla, eikä näyttävästä grafiikasta ollut ainakaan haittaa. Jatko-osa Day of the Tentacle on monen mielestä eräs kaikkien aikojen parhaista seikkailupeleistä.
The Secret of Monkey Island (1991)
TSOMI taas on oma suosikkini seikkailupeleistä ylipäätään. Se oli ensimmäisiä tosissani pelaamiani seikkailuita ja uskomattoman upea musiikki, veitsellä leikattava Karibian tunnelma, hulvattomat henkilöhahmot ja juonenkäänteet ovat jääneet ikuisesti mieleeni. Siitäkin huolimatta, että muutamaan kertaan oltiin ihan tosissaan jumissa...
The Secret Weapons of the Luftwaffe (1991)
LucasArts ei tehnyt vain seikkailuita, vaan alusta asti tarjontaan sisältyi myös toimintapelejä sun muuta. Battlehawks 1942 aloitti kevyiden, toista maailmansotaa kuvanneiden lentosimulaattoreiden trilogian vuonna 1988. Se huipentui SWOTLiin, joka esitteli natsien kehittelemiä suihkukoneita sun muita kummallisuuksia. Pelisarja käytti 2D- ja 3D-grafiikan yhdistelmää, jossa maasto piirrettiin vektoreilla mutta lentokoneet olivat käsin piirrettyjä.
Indiana Jones and the Fate of Atlantis (1992)
LucasArts käytti luonnollisesti peleissään monia Lucasfilmin elokuvien hahmoja. Indiana Jones seikkaili jo Last Crusadessa sekä SCUMM-vetoisesti että (kökköisenä) toimintapelinä. Fate of Atlantis kuitenkin osoitti, että LucasArts osaa tehdä hienon Indiana Jones -pelin myös aiheesta, josta ei koskaan tehty Indy-elokuvaa. Pelin uudelleenpeluuarvoa nosti mahdollisuus edetä joko nyrkein tai pohdiskelun avulla.
X-Wing vs. TIE Fighter (1997)
Star Warsia käytettiin myös runsaasti pelien teemana aina 80-luvulta lähtien. Useimmat peleistä olivat melko suoraviivaista toimintaa. Etenkin PC-pelaajat arvostivat kuitenkin X-Wing-sarjaa, jossa pyrittiin "simuloimaan" SW-universumin avaruusaluksia, sikäli kun se nyt on mahdollista.
Knights of the Old Republic (2003)
BioWare ei sekään saanut mainettaan tyhjästä, vaan taustalla oli todella kovia rooliseikkailuita – sellaisia kuin KOTOR. Peli hyödynsi ja laajensi SW:n maailmaa ja oli hienoa pelattavaa myös ei-faneille.
Lego Star Wars (2005)
Lego-peleistä on jo muodostunut oma ilmiönsä, ja onkin hyvä muistaa mistä ne alkoivat. LucasArts oli julkaisijana mukana, kun lapsuuden palikkaleikit yhdistettiin videopeleihin peräti yllättävän hyvin lopputuloksin.
Keskustelut (18 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
07.04.2013 klo 11.49
Indiana Jones & the Fate of Atlantis oli minulle aina aivan liian vaikea. Viimeksi yritin joskus yläasteen lopussa tai lukion alussa, jolloin en silloinkaan selvinnyt alkua pidemmälle.
Pitäisi varmaan yrittää lähiaikoina vielä kerran, sillä pohdintapelit ovat aina tiukkaa tavaraa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
07.04.2013 klo 11.53 1
Indiana Jones & the Fate of Atlantis oli minulle aina aivan liian vaikea. Viimeksi yritin joskus yläasteen lopussa tai lukion alussa, jolloin en silloinkaan selvinnyt alkua pidemmälle.
Pitäisi varmaan yrittää lähiaikoina vielä kerran, sillä pohdintapelit ovat aina tiukkaa tavaraa.
Sinne Atlantiksen porteille päästiin lukiotaidoilla aikanaan, mutta sitten tämä:
http://gamememorial.com/images/indy_fate/indy_fate_24_big
07.04.2013 klo 12.34
Tämä on yksi kaikkien aikojen hienoimpia lentosimuja.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
07.04.2013 klo 12.37
Kertokaa viisaammat, lukeutuuko tämä peli Lucasartsin peleihin: http://en.wikipedia.org/wiki/Their_Finest_Hour_%28video_g
Tämä on yksi kaikkien aikojen hienoimpia lentosimuja.
En julistaudu viisaammaksi, mutta kyseinen peli on juurikin keskimmäinen osa trilogiaa Battlehawks 1942 - Their Finest Hour - Secret Weapons of the Luftwaffe.
Kehittäjänä näissä oli Totally Games, Lucasfilm julkaisi.
07.04.2013 klo 13.43
Indy 4 oli omassa genressään vielä edellisiäkin parempi ja omassa Top 3:ssani. Tod näk pysyvästi. Ensimmäiselle Monkey Islandille en niin lämmennyt, mutta kakkososa räjäytti tajunnan.
En usko liioitellessani paljoa jos väitän valtaosan nykyään kolmekymppisistä aktiivipelaajista pitävän LucasArtsia aika pitkälti kaikkien aikojen pelitalona. Tai no se tai Sierra. Itse kallistun Lucasin puoleen.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
07.04.2013 klo 14.00 7
Sinne Atlantiksen porteille päästiin lukiotaidoilla aikanaan --
Luin ensin, että "lukutaidolla", ja närkäystyin hieman. :)
07.04.2013 klo 14.51
07.04.2013 klo 20.35 2
07.04.2013 klo 20.47
En ihmettele, että Disney lopetti tämän toiminnan. Toivottavasti tulee hyviä star wars pelejä vielä. Kovin paljon sitä tahtoisi nähdä myös uudelleen tehtyinä montaa näistä. Tomb Raider Anniversary on hyvä esimerkki miten klassikoista voi nauttia nykypäivänä.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
07.04.2013 klo 20.50
07.04.2013 klo 21.28 2
Tomb Raider Anniversary on hyvä esimerkki miten klassikoista voi nauttia nykypäivänä.
Joo QTEä ja checkpointit viiden metrin välein niin siinäpä sitä modernisaatiota. Pitkälle on tultu.
Rekisteröitynyt 05.07.2012
07.04.2013 klo 21.49 1
07.04.2013 klo 22.45 3
Rekisteröitynyt 21.04.2010
07.04.2013 klo 23.41 1
Enää ei tuu sanottua vau vaikka mitä tämä nykymylly suoltaa steamin uumenista ruudulle, mutta sillon vuonna 1995 13v minä sanoi että vau.
08.04.2013 klo 09.30
1. Day of the Tentacle
2. Fate of Atlantis
3. Monkey Island 2
4. Tie Fighter
5. Sam & Max
Rekisteröitynyt 27.05.2007
08.04.2013 klo 16.45
Rekisteröitynyt 06.09.2008
10.04.2013 klo 16.57
10.04.2013 klo 18.53