Listasunnuntai #180
Pioneerit
Monet tietävät, kuka on ja mitä teki Shigeru Miyamoto, John Carmack tai vaikkapa Warren Spector. Pelien historiassa on kuitenkin muitakin nimiä, joilla on ollut suuri tai miltei ratkaiseva vaikutus suosikkiviihteemme kehitykseen. Tänään Listasunnuntaissa siis tärppejä tietokilpailuihin.
Vuonna 1958 tutkija Higinbotham mietti, miten voisi tarjota jotakin mielekästä kokeiltavaa Brookhaven National Laboratoryn vierailijoille. Eräs kylmän sodan tarkoituksiin varustellun laboratorion tietokoneista osasi laskea ballistisia ohjusten lentoratoja, joten syntyi Tennis for Two, sivulta kuvattu tennispeli kahdelle pelaajalle. Se oli välitön hitti laboratorion vierailijoiden keskuudessa, muttei johtanut laajempaan kaupallistamiseen. Vuonna 1994 kuollut Higinbotham halusi tulla muistetuksi ennen kaikkea ydinaseiden leviämisen estäjänä, ei pelien keksijänä.
Jo 91 vuoden ikään ehtinyttä Baeria pidetään videopelien isänä, eikä syyttä. Vuonna 1972 julkaistu Magnavox Odyssey on pitkälti hänen aikaansaannostaan. Laite erosi monin tavoin sen jälkeen tuotetuista pelilaitteista (esim. pisteytystä ei ollut ja mukana toimitettiin pelilauta sekä -merkkejä), mutta se joka tapauksessa tarjosi useita erilaisia pelejä ja tasoitti tietä pitemmälle kehitellyille laitteille. Baerin toinen suosittu luomus oli Simon-elektroniikkapeli.
Samoihin aikoihin Baerin kanssa kentällä operoi pariakymmentä vuotta nuorempi Bushnell. Hän oli yliopistoaikoinaan pelannut isolla DEC-tietokoneella peliä nimeltä Spacewar! ja halusi tehdä siitä kaupallisen, kolikoilla pelattavan version. Computer Space ei ollut jättimenestys, mutta antoi kuitenkin Bushnellille tilaisuuden perustaa uuden yrityksen - Atarin. Ensi töikseen yritys kehitti eteenpäin Odysseyn pallopeliä, rakensi ympärille kabinetin ja nimesi sen Pongiksi. Ostava yleisö innostui siitä aivan eri tavalla kuin mutkikkaasta Computer Spacesta. Myytyään Atarin 70-luvun lopussa sarjayrittäjä on tämän jälkeen sekaantunut moneen muuhunkin asiaan ja toimii tällä hetkellä opetusalalla.
USA oli pelien kehityksen kärkimaa 1970-luvulla, mutta muuallakin tehtiin töitä hartiavoimin. Nishikado oli tiettävästi ensimmäinen japanilainen kehittäjä, joka sai pelinsä (Speed Race) jenkkimarkkinoille. Se ei vielä ollut kummoinen hitti, mutta vuoden 1978 Space Invaders oli sitä sitten senkin edestä. Nishikadon käytännössä yksin suunnittelema peli synnytti kertaheitolla kokonaisen shoot'em up -genren ja aloitti aikakauden, jota on jälkeenpäin kutsuttukin kolikkopelien kulta-ajaksi. Hänen osuutensa japanilaisen pelisuunnittelun tunnetuksi tekemisessä oli merkittävä. Ensi vuonna 70 vuotta täyttävä Nishikado on yhä mukana pelibisneksessä.
Jarvis suunnitteli flippereitä, kun Space Invaders ilmestyi ja nosti videopelit kukoistukseen. Mies halusi itsekin suunnitella videopelin ja tuloksena oli Defender. Peli oli huomattavasti siihenastisia mutkikkaampi, eikä sen menestykseen aluksi uskottu, mutta lopulta vuonna 1980 julkaistusta Defenderistä muodostui eräs kaikkien aikojen tuottavimmista videopeleistä. Idea ihmisten puolustamisesta avaruusolentojen hyökkäystä vastaan vetosi pelaajayleisöön. Jarvisin myöhempiä töitä ovat mm. Robotron 2084 ja Cruisin'-pelit. Vuonna 1955 syntynyt Jarvis toimii nykyisin yliopiston luennoitsijana.
Crane aloitti uransa ohjelmoimalla pelejä Atarin 2600-konsolille. Tympääntyneenä siihen, etteivät ohjelmoijat saaneet juuri mitään tunnustusta tekosistaan, hän kuitenkin lähti vuonna 1979 mukaan Activisionin perustamiseen. Suurimman osan 1980-lukua Crane tehtailikin hittejä Activisionin lukuun: Pitfall!, Decathlon, Ghostbusters ja Little Computer People lienevät niistä maineikkaimpia (vaikkei Ghostbusters ihmeellinen peli ollutkaan). Crane olikin ensimmäisiä todella nimekkäitä konsoli- ja tietokonepelien kehittäjiä, jonka nimi pelin kannessa vaikutti jo myynteihinkin. Nyttemmin kuusikymppinen Crane toimii peliasiantuntijana ja itsenäisenä kehittäjänä.
Listan ainoa naispuolinen henkilö tunnetaan ennen kaikkea graafisista seikkailupeleistään. Roberta Williams perusti miehensä Kenin kanssa Sierra On-Linen, jonka Quest-sarjan pelit (King's Quest, Space Quest, Police Quest...) nousivat nopeasti suureen suosioon ja ovat säilyttäneet kulttimaineensa tähän päivään asti. Sierran julkaisemista peleistä sekä Leisure Suit Larry että Space Quest ovat juuri saamassa Kickstarterin kautta rahoitetut jatkonsa. Vuonna 1953 syntynyt Williams jäi eläkkeelle pelien teosta vuonna 1999, mutta on huhujen mukaan tekemässä paluuta mobiilipelien pariin.
William Higinbotham
Vuonna 1958 tutkija Higinbotham mietti, miten voisi tarjota jotakin mielekästä kokeiltavaa Brookhaven National Laboratoryn vierailijoille. Eräs kylmän sodan tarkoituksiin varustellun laboratorion tietokoneista osasi laskea ballistisia ohjusten lentoratoja, joten syntyi Tennis for Two, sivulta kuvattu tennispeli kahdelle pelaajalle. Se oli välitön hitti laboratorion vierailijoiden keskuudessa, muttei johtanut laajempaan kaupallistamiseen. Vuonna 1994 kuollut Higinbotham halusi tulla muistetuksi ennen kaikkea ydinaseiden leviämisen estäjänä, ei pelien keksijänä.
Ralph Baer
Jo 91 vuoden ikään ehtinyttä Baeria pidetään videopelien isänä, eikä syyttä. Vuonna 1972 julkaistu Magnavox Odyssey on pitkälti hänen aikaansaannostaan. Laite erosi monin tavoin sen jälkeen tuotetuista pelilaitteista (esim. pisteytystä ei ollut ja mukana toimitettiin pelilauta sekä -merkkejä), mutta se joka tapauksessa tarjosi useita erilaisia pelejä ja tasoitti tietä pitemmälle kehitellyille laitteille. Baerin toinen suosittu luomus oli Simon-elektroniikkapeli.
Nolan Bushnell
Samoihin aikoihin Baerin kanssa kentällä operoi pariakymmentä vuotta nuorempi Bushnell. Hän oli yliopistoaikoinaan pelannut isolla DEC-tietokoneella peliä nimeltä Spacewar! ja halusi tehdä siitä kaupallisen, kolikoilla pelattavan version. Computer Space ei ollut jättimenestys, mutta antoi kuitenkin Bushnellille tilaisuuden perustaa uuden yrityksen - Atarin. Ensi töikseen yritys kehitti eteenpäin Odysseyn pallopeliä, rakensi ympärille kabinetin ja nimesi sen Pongiksi. Ostava yleisö innostui siitä aivan eri tavalla kuin mutkikkaasta Computer Spacesta. Myytyään Atarin 70-luvun lopussa sarjayrittäjä on tämän jälkeen sekaantunut moneen muuhunkin asiaan ja toimii tällä hetkellä opetusalalla.
Tomohiro Nishikado
USA oli pelien kehityksen kärkimaa 1970-luvulla, mutta muuallakin tehtiin töitä hartiavoimin. Nishikado oli tiettävästi ensimmäinen japanilainen kehittäjä, joka sai pelinsä (Speed Race) jenkkimarkkinoille. Se ei vielä ollut kummoinen hitti, mutta vuoden 1978 Space Invaders oli sitä sitten senkin edestä. Nishikadon käytännössä yksin suunnittelema peli synnytti kertaheitolla kokonaisen shoot'em up -genren ja aloitti aikakauden, jota on jälkeenpäin kutsuttukin kolikkopelien kulta-ajaksi. Hänen osuutensa japanilaisen pelisuunnittelun tunnetuksi tekemisessä oli merkittävä. Ensi vuonna 70 vuotta täyttävä Nishikado on yhä mukana pelibisneksessä.
Eugene Jarvis
Jarvis suunnitteli flippereitä, kun Space Invaders ilmestyi ja nosti videopelit kukoistukseen. Mies halusi itsekin suunnitella videopelin ja tuloksena oli Defender. Peli oli huomattavasti siihenastisia mutkikkaampi, eikä sen menestykseen aluksi uskottu, mutta lopulta vuonna 1980 julkaistusta Defenderistä muodostui eräs kaikkien aikojen tuottavimmista videopeleistä. Idea ihmisten puolustamisesta avaruusolentojen hyökkäystä vastaan vetosi pelaajayleisöön. Jarvisin myöhempiä töitä ovat mm. Robotron 2084 ja Cruisin'-pelit. Vuonna 1955 syntynyt Jarvis toimii nykyisin yliopiston luennoitsijana.
David Crane
Crane aloitti uransa ohjelmoimalla pelejä Atarin 2600-konsolille. Tympääntyneenä siihen, etteivät ohjelmoijat saaneet juuri mitään tunnustusta tekosistaan, hän kuitenkin lähti vuonna 1979 mukaan Activisionin perustamiseen. Suurimman osan 1980-lukua Crane tehtailikin hittejä Activisionin lukuun: Pitfall!, Decathlon, Ghostbusters ja Little Computer People lienevät niistä maineikkaimpia (vaikkei Ghostbusters ihmeellinen peli ollutkaan). Crane olikin ensimmäisiä todella nimekkäitä konsoli- ja tietokonepelien kehittäjiä, jonka nimi pelin kannessa vaikutti jo myynteihinkin. Nyttemmin kuusikymppinen Crane toimii peliasiantuntijana ja itsenäisenä kehittäjänä.
Roberta Williams
Listan ainoa naispuolinen henkilö tunnetaan ennen kaikkea graafisista seikkailupeleistään. Roberta Williams perusti miehensä Kenin kanssa Sierra On-Linen, jonka Quest-sarjan pelit (King's Quest, Space Quest, Police Quest...) nousivat nopeasti suureen suosioon ja ovat säilyttäneet kulttimaineensa tähän päivään asti. Sierran julkaisemista peleistä sekä Leisure Suit Larry että Space Quest ovat juuri saamassa Kickstarterin kautta rahoitetut jatkonsa. Vuonna 1953 syntynyt Williams jäi eläkkeelle pelien teosta vuonna 1999, mutta on huhujen mukaan tekemässä paluuta mobiilipelien pariin.
Keskustelut (18 viestiä)
17.03.2013 klo 20.10
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
17.03.2013 klo 20.16 1
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
17.03.2013 klo 20.21 11
kaikenlaisia turhuuksia. missä Molyneyx, Bleszinski, Wright, Sakaguchi ja Kojima?
Rajaus oli tarkoituksella pykälää kauempana historiassa.
17.03.2013 klo 20.45 7
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
17.03.2013 klo 20.47 3
mutta kuka keksi lisenssipelit ja jatko-osilla rahastamisen? siinä melkoista pioneerityötä
Ghostbusters oli ensimmäisiä todella menestyneitä lisenssipelejä. Jo tätä ennen niitä oli tipahdellut satunnaisesti - E.T., eräs Atarin romahdukseen osasyyllisistä, oli sekin leffalisenssi.
Myös jatko-osien tekeminen on ollut aika normaali käytäntö alusta asti, Space Invaderskin sai II-osan, jossa oli peräti värigrafiikka.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
17.03.2013 klo 21.36 4
kaikenlaisia turhuuksia. missä Molyneyx, Bleszinski, Wright, Sakaguchi ja Kojima?
Bleszinski? :D Jonkun Unrealin ja Gearssin takiako?
17.03.2013 klo 22.21 2
17.03.2013 klo 22.32 2
kaikenlaisia turhuuksia. missä Molyneyx, Bleszinski, Wright, Sakaguchi ja Kojima?
Bleszinski? :D Jonkun Unrealin ja Gearssin takiako?
älä unoha jänistä
17.03.2013 klo 23.14
18.03.2013 klo 01.10
18.03.2013 klo 03.14
Pitäisin Newelliä eräänlaisena pioneerina vaikka mies ei juuri pelien digitaalista myyntiä lukuunottamatta mitään "merkittävää" ole toistaiseksi luonutkaan.
http://i52.photobucket.com/albums/g23/mheggen/rustle_rust
18.03.2013 klo 07.50
Rekisteröitynyt 20.12.2010
18.03.2013 klo 10.53
18.03.2013 klo 17.54
18.03.2013 klo 20.55
19.03.2013 klo 00.16
19.03.2013 klo 08.21
Juu eihän Richard Garriot tähän kuulu... On taas kirjoittajalla tietämys nollassa. Voi tätä paskan journalismin aikaa.... Menkööt vaikka vessoja putsaamaan.
Jaa kuka Garriot? Never höörd. Näitten listojen ei käsittääkseni ole tarkoitus listata kaikkia vaan toimittajan omasta mielestä noin 7 listapaikkansa ansainnutta. En nyt ihan helposti menisi tätä saittia paskajournalisiksi sanomaan poislukien Peltosen kohuotsikot tai sitten Britishin Ultimatkin voidaan laskea selvästi paskapelaamisen aikaan.
19.03.2013 klo 18.35
kuka vaan osaa sanoa että Gretzky ja Howe ovat maailman kovimpia lätkänpelaajia. mutta kuinka moni uskaltaa sanoa että Crosby, Malkin tai Stamkos tulee nousemaan samaan seuraan? jälkiviisas on helppo olla