Ennakko: Crysis 3
Pelaaja sademetsän armoilla
Testattu: PC (tulossa myös PS3, X360)
Kehittäjä: Crytek
Julkaisija: Electronic Arts
Pelin kotisivut
Julkaisupäivä: 22.2.2012
V2.fi vieraili helmikuun alkupuolella Electronic Artsin Ruotsin päämajalla Tukholmassa. Siellä EA esitteli muutamaa tulevista huippu-uutuuksistaan, josta tällä kertaa pureudumme Crysis 3:seen. Myöhemmin on tulossa juttua myös testatuista Army of Two: The Devil's Cartelista ja Fusesta.
Ennen EA:n vierailua olin kokeillut Xbox 360:lla Crysis 3:n moninpelibetaa, joka ei kyllä säväyttänyt lainkaan. Teknisesti peli rullasi oikein hyvin, mutta kiinnostukseni ei herännyt. Ehkä se johtui siitä, että peli tuntui Halon ja Call of Dutyn sekoitukselta, ja ne pitäisi peleinä pitää mielestäni hyvin kaukana toisistaan.
Crytek vei pelin ykkösosassa pelaajan viidakkoon ja kakkososassa kaupunkiin. Esittelydemossa edettiin niiden yhdistelmässä. Lyhyen esittelyn jälkeen edessämme lähti rullaamaan yksinpelidemo, joka alkoi trooppisista olosuhteista. Tilannetta ei hirveämmin selitelty, vaan pelihahmo heitettiin kylmiltään suoraan toiminnan keskipisteeseen. Ensimmäisenä huomioni vei täysin pelin grafiikan laatu, joka ei pelisarjan tuntevalle ollut mikään yllätys. Pimeät ja samalla sateiset lehtivihreää huokuvat maisemat näyttivät upeilta. Olimme kaupungissa, jonka luonto oli raunioittanut. Raunioituneet asuinrakennukset ja tuhoutuneet auton raadot toivat sademetsämiljööseen tyylikästä rosoisuuden tunnetta.
Pelidemossa tarjoiltiin mukavasti erilaisia tapoja lähestyä peliä. Näkymättömyyskyky yhdistettynä uutukaiseen jousipyssyyn antoi oivan mahdollisuuden harventaa vastapuolen rivejä tulematta huomatuksi. Vaihtoehtoisesti pelaaja voi ottaa rynnäkkökiväärin kouraan ja juosta vihulaisten kimppuun. Päätön juoksu ei kantanut hedelmää pitkään, vaan hyvän vastuksen antanut vastapuoli teki juoksijasta melko nopeasti selvää. Energian huvetessa olikin hyvä piiloutua hetkeksi suojaan odottamaan pikaista paranemista.
Pelimaailma oli putkimainen, mutta putken leveyden ansiosta erilaisia reittejä edetä oli mukavasti. Kuoleman korjatessa oli nautinnollista syöksyä edelliselle kuolinpaikalle eri tietä ja yllättää pahaa aavistamattomat vihollispuolen sotilaat. Harmittavasti välillä taas putki kapeni niin paljon, että putkiräiskinnän tunnusmerkit täyttyivät selvästi. Jos kokonaisessa pelissä edetään enimmäkseen tässä leveämmässä putkimallissa, niin olen oikein tyytyväinen. Hiekkalaatikkopeliä on turha odottaa.
Konsoleilla pelaamaan tottuneena vaihdoin oudon tuntuisen pelinäppäimistön ja hiiren hyvin äkkiä Xbox 360:n gamepadiin. Sillä pelatessa kontrollit tuntuivat oikein toimivilta ja tarkoilta. Erilaiset ominaisuudet oli aseteltu ohjaimeen fiksusti, joskin aseiden vaihto tuotti aluksi hieman hankaluuksia. Laadukkailla kuulokkeilla äänimaailma kuulosti oikein hyvältä ja mahtipontiselta, joskin häviten hieman juuri tätä ennen kokeilemalleni Army of Two:lle.
Crysis 3:n demo oli varsin vauhdikas kosketus peliin, ja antaa luvan odottaa oikein hienoa peliä. Ennakkoversio oli melko pitkä ja testiaikaa taas todella rajoitetusti, joten päädyin alun tarkemman ihmettelyn jälkeen juoksemaan kokeiltavissa olevan osion mahdollisimman nopeasti läpi. Noustuani pelaajan pallilta olisin halunnut vielä palata jatkamaan – tämä on erittäin hyvä merkki.
Crysis 2:sta en aikoinaan innostunut lainkaan, mutta kolmannen osan kohdalla täytyy kalenteriin laittaa merkintä siitä, milloin on aika unohtaa arkihuolet ja painautua viidakon vietäväksi.
Kehittäjä: Crytek
Julkaisija: Electronic Arts
Pelin kotisivut
Julkaisupäivä: 22.2.2012
V2.fi vieraili helmikuun alkupuolella Electronic Artsin Ruotsin päämajalla Tukholmassa. Siellä EA esitteli muutamaa tulevista huippu-uutuuksistaan, josta tällä kertaa pureudumme Crysis 3:seen. Myöhemmin on tulossa juttua myös testatuista Army of Two: The Devil's Cartelista ja Fusesta.
Ennen EA:n vierailua olin kokeillut Xbox 360:lla Crysis 3:n moninpelibetaa, joka ei kyllä säväyttänyt lainkaan. Teknisesti peli rullasi oikein hyvin, mutta kiinnostukseni ei herännyt. Ehkä se johtui siitä, että peli tuntui Halon ja Call of Dutyn sekoitukselta, ja ne pitäisi peleinä pitää mielestäni hyvin kaukana toisistaan.
Crytek vei pelin ykkösosassa pelaajan viidakkoon ja kakkososassa kaupunkiin. Esittelydemossa edettiin niiden yhdistelmässä. Lyhyen esittelyn jälkeen edessämme lähti rullaamaan yksinpelidemo, joka alkoi trooppisista olosuhteista. Tilannetta ei hirveämmin selitelty, vaan pelihahmo heitettiin kylmiltään suoraan toiminnan keskipisteeseen. Ensimmäisenä huomioni vei täysin pelin grafiikan laatu, joka ei pelisarjan tuntevalle ollut mikään yllätys. Pimeät ja samalla sateiset lehtivihreää huokuvat maisemat näyttivät upeilta. Olimme kaupungissa, jonka luonto oli raunioittanut. Raunioituneet asuinrakennukset ja tuhoutuneet auton raadot toivat sademetsämiljööseen tyylikästä rosoisuuden tunnetta.
Pelidemossa tarjoiltiin mukavasti erilaisia tapoja lähestyä peliä. Näkymättömyyskyky yhdistettynä uutukaiseen jousipyssyyn antoi oivan mahdollisuuden harventaa vastapuolen rivejä tulematta huomatuksi. Vaihtoehtoisesti pelaaja voi ottaa rynnäkkökiväärin kouraan ja juosta vihulaisten kimppuun. Päätön juoksu ei kantanut hedelmää pitkään, vaan hyvän vastuksen antanut vastapuoli teki juoksijasta melko nopeasti selvää. Energian huvetessa olikin hyvä piiloutua hetkeksi suojaan odottamaan pikaista paranemista.
Putki kaupan päälle
Pelimaailma oli putkimainen, mutta putken leveyden ansiosta erilaisia reittejä edetä oli mukavasti. Kuoleman korjatessa oli nautinnollista syöksyä edelliselle kuolinpaikalle eri tietä ja yllättää pahaa aavistamattomat vihollispuolen sotilaat. Harmittavasti välillä taas putki kapeni niin paljon, että putkiräiskinnän tunnusmerkit täyttyivät selvästi. Jos kokonaisessa pelissä edetään enimmäkseen tässä leveämmässä putkimallissa, niin olen oikein tyytyväinen. Hiekkalaatikkopeliä on turha odottaa.
Konsoleilla pelaamaan tottuneena vaihdoin oudon tuntuisen pelinäppäimistön ja hiiren hyvin äkkiä Xbox 360:n gamepadiin. Sillä pelatessa kontrollit tuntuivat oikein toimivilta ja tarkoilta. Erilaiset ominaisuudet oli aseteltu ohjaimeen fiksusti, joskin aseiden vaihto tuotti aluksi hieman hankaluuksia. Laadukkailla kuulokkeilla äänimaailma kuulosti oikein hyvältä ja mahtipontiselta, joskin häviten hieman juuri tätä ennen kokeilemalleni Army of Two:lle.
Crysis 3:n demo oli varsin vauhdikas kosketus peliin, ja antaa luvan odottaa oikein hienoa peliä. Ennakkoversio oli melko pitkä ja testiaikaa taas todella rajoitetusti, joten päädyin alun tarkemman ihmettelyn jälkeen juoksemaan kokeiltavissa olevan osion mahdollisimman nopeasti läpi. Noustuani pelaajan pallilta olisin halunnut vielä palata jatkamaan – tämä on erittäin hyvä merkki.
Crysis 2:sta en aikoinaan innostunut lainkaan, mutta kolmannen osan kohdalla täytyy kalenteriin laittaa merkintä siitä, milloin on aika unohtaa arkihuolet ja painautua viidakon vietäväksi.
Keskustelut (8 viestiä)
11.02.2013 klo 14.41 4
Rekisteröitynyt 30.01.2012
11.02.2013 klo 15.15 8
Rekisteröitynyt 13.02.2011
11.02.2013 klo 15.34 9
Miksi jokainen ylimmässä kuvassa oleva pelaa jalat ristissä? Tunnistaako siitä nörtin?
lol. Luin kommenttisi ja ihmettelin samaa. Sitten totesin, että itsellänikin ne on ristissä tällä hetkellä :D
Rekisteröitynyt 28.06.2007
11.02.2013 klo 18.20 13
Moderaattori
Rekisteröitynyt 27.10.2008
11.02.2013 klo 20.00 2
FPS ja mielummin gamepadilla.. tsiisus
Sitä se teettää kun on viime vuodet lähes pelkästään konsoleilla pelannut. Onhan se hiiri tarkkuudessaan ylivoimainen, mutta näppäimistö ei sovi omaan käteeni pelaamisessa.
11.02.2013 klo 20.30 3
12.02.2013 klo 17.57 1
12.02.2013 klo 20.00 1