Tuorein sisältö

Testissä Dead Space 3:n demo

Esa Toikkonen

21.01.2013 klo 20.09 | Luettu: 10195 kertaa | Teksti: Esa Toikkonen

Hyytävää pakkassäätä
Arvioitu: Xbox 360
Genre: Toimintapelit
Pelaajia: 1 - 2
Ikärajoitus: 18 + vuotta
Arvosteluversio: demo
Kehittäjä: Visceral Games
Julkaisija: Electronic Arts
Pelin kotisivut: www.deadspace.com

Dead Space yllätti aikoinaan pelikansan erittäin toimivalla yhdistelmällä kauhua ja toimintaa. Sen kantavin voima oli pelottava tunnelma, joka painosti pelaajaa alusta pitäen. Toisessa osassa vaakakuppi kääntyi hieman toiminnallisempaan suuntaan ja kolmas osa näyttäisi ennakoiden perusteella painavan entisestään tätä toiminnallisempaa kuppia. Katsastimme pikaisesti helmikuun alussa kauppoihin ilmestyvän kolmannen osan demon. Demo ilmestyy ladattavaksi huomenna, joten spoilereilta voi välttyä lopettamalla lukemisen nyt.


Demon alussa Isaac Clarke herää tuhoutuneesta avaruusaluksesta Tau Volantis –planeetan talvisista olosuhteista. Heikossa hapessa oleva Isaac lähtee tutkimaan lähialuetta, eikä kestä kauan, kun ensimmäinen necromorph-tartunnan saanut kummajainen yllättää miekkosen. Kun tuuli heittää päähenkilömme jäisen tasanteen reunan yli, pälkähästä selvitään Uncharted-tyylisen quick time eventin avulla.

Pelin suurin uudistus on kahden pelaajan co-op, jossa koko yksinpelin kampanja on läpäistävissä kaverin kanssa. Demossa tätä pääsee kokeilemaan verkon yli. Pelaaminen on tehty verkkopeliin liittymisen kannalta saumattomaksi, sillä pääsin heti pelaamaan, vaikka sopivaa seuralaista ei löytynytkään. Parin minuutin kuluttua pelikaveri kuitenkin löytyi ja peli liitti hänet jo aloittamaani seikkailuun. Kaveri istutettiin Isaacia ronskimman sotilas John Carverin saappaisiin. Kaksinpeluu tuntui kokonaisuudessaan toimivalta, varsinkin kun seuralaisellani tuntui olevan samat tavoitteet omieni kanssa. Kokonaisessa pelissä uskon kaverin kanssa peluun syövän kaiken kauhun tunteen, mutta ominaisuus on silti oiva lisä pelille.


Uudistuksista aseiden muokkaus oli myös sellainen, joka hyppäsi iloisesti esiin. Aseita pystyy muokkaamaan laajalla kädellä haluamakseen, yhdistellen erilaisia ominaisuuksia. Lisäominaisuudet on piiloteltu ympäri maailmaa, joten pelimaailmaa kolutessaan saa olla tarkkana, jotta kaikki asepäivitykset saa kerättyä. Tämä johti omassa pelaamisessani ehkä turhankin pikkutarkkaan pelialueen kaiveluun, mistä johtuen uskon tulevan kokoversion kanssa aikaa tulemaan kulumaan - ja paljon.

Demon perusteella peliä on lähdetty viemään eteenpäin fiksusti pienin uudistuksin. Harmillista tässä 20 minuutin näytöksessä oli kauhun ja ahdistuneisuuden tunteen puutos. Sarja tuntuisikin tekevän Resident Evilien tyyliin siirtoa toiminnallisempaan suuntaan. Se on harmi, koska toimintaa pelirintamalla kyllä riittää, mutta hyvät kauhupelit ovat vähässä.


V2.fi | Esa Toikkonen
< Listasunnuntai #172... Lauantai-illan Kevyi... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (8 viestiä)

perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

21.01.2013 klo 23.01

Dead Space on kyl minusta niitä pelejä joissa irtaannuin hahmosta ihan totaalisesti. Ymmärsin kyllä miksi hahmo(t) oli kauhuissaan, mutta itelle ne hirmut oli lähinnä riesoja. Asiaa ei auttanut se, että useimmat "säikäytys" paljastettiin sekuntia ennen musiikin avulla. Muutenki se skriptaus ei oikee aiheuta kauhua ku tietää että jos vihu tulee, niin se tulee tuosta kohtaa. Millonha lie tulee eka peli jossa saa tappaa vihollisia ja on vainoharhainen fiilis siitä huolimatta. AvP2 oli ihan hyvä osan matkaa. Ykönen kokematta. Ensimmäistä Penumbraa nyt en tähän laske ihan sen takia et "tappaminen" o nii köykästä siinä.
Muokannut: perato 21.01.2013 klo 23.02 lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

21.01.2013 klo 23.32

^ Tämän takia DayZ on niin saatanan pelottava omalla tavallaan. Ikinä ei tiedä, mistä vihollinen hyökkää - tai ylipäätään, kuka on vihollinen. Ei ole kyllä tarkoitettu miksikään "kauhupeliksi", mutta jumalauta, että siinä sydän aina pamppailee, kun kohtaat yllättäen vihamielisen ihmispelaajan. Haluaisin joskus kyllä mitata oman sykkeeni, kun olen juuri tappanut toisen (päälle käyneen) ihmispelaajan DayZ:ssa.

Ei kyllä löydy montaa (kauhu)peliä, jotka olisivat ahdistaneet ja pelotelleet onnistuneesti. Amnesian voisin kyllä mainita. Sekin johtui kyllä lähinnä siitä, kun sulla ei ole siinä aseita. Mutta nyt tuli ekana mieleen tosiaan tuo ArmA II:n modi.
lainaa
Jepa

22.01.2013 klo 19.34

"Kokonaisessa pelissä uskon kaverin kanssa peluun syövän kaiken kauhun tunteen, mutta ominaisuus on silti oiva lisä pelille."

Tämäkin paljolti kiinni omasta fiiliksestä ja uppoutuneisuudesta pelin pariin.

Itse pelasin RE5 läpi kaikilla tasoilla kaverin kanssa netin yli, ja kyllä se pelottava oli kuulokkeet päässä pelaten.
Tosin olen sarjan suuri fani, ja osaan ehkä eläytyä siihen paremmin kuin random pelaaja...
Varsinkin piilossa oleva vaikeustasokin jaksoi säikäyttää ja ahdistaa, yhdestä osumasta kun aina kuoli..
Siitäkin huolimatta, että pelin läpäisyjä oli jo parikin takana.
lainaa
peepant

23.01.2013 klo 16.18

Ainoat ahdistavat ja säikäyttävät pelit ovat olleet point&clickejä. Staattiset taustat ja ympäristöt ja kuljeskelet samoja käytäviä puzzlejen perässä, mutta sitten yhdellä kertaa se tausta onkin jotenkin erinäköinen ja alkaa hirveä mörkömölinä ja sekunnin päästä oot vainaa. Kestää jopa hetki tajuta että siinähän on joku mörkö edessä.

Ei Dead Space ykkönenkään niin kummoinen ollut, mutta ainakin se oli toimiva paketti. Dead Space kakkonen ei toimi itsenäisenä osana ollenkaan enkä jaksa uskoa että kolmonenkaan toimii jos kerran Isaac on edelleen hermoraunio joka jahtaa pahaa Umbrella/Illuminati/Spectreä joka nauraa partaansa yrittäessään tuhota maailman.

Saatana saisivat tehdä kauhupelin jossa pahikset ovat selittämättömiä. Tekisivät klassiseen kauhuun perustuvan pelin jossa Dracula, Frankenstein ja Hyde sekoilevat heidän omista syistään.

Niin ja DayZkään ei ole mitään koska puolet ajasta on puhdasta jonneilua. Joku tappaa sut kun vaan huvitti. Ihan sama juttu joka vitun pelissä Red Dead Redemptionista lähtien.
lainaa
Pioneeri

Rekisteröitynyt 09.08.2009

25.01.2013 klo 22.36 1 tykkää tästä

Jepa kirjoitti:
"Kokonaisessa pelissä uskon kaverin kanssa peluun syövän kaiken kauhun tunteen, mutta ominaisuus on silti oiva lisä pelille."

Tämäkin paljolti kiinni omasta fiiliksestä ja uppoutuneisuudesta pelin pariin.

Itse pelasin RE5 läpi kaikilla tasoilla kaverin kanssa netin yli, ja kyllä se pelottava oli kuulokkeet päässä pelaten.
Tosin olen sarjan suuri fani, ja osaan ehkä eläytyä siihen paremmin kuin random pelaaja...
Varsinkin piilossa oleva vaikeustasokin jaksoi säikäyttää ja ahdistaa, yhdestä osumasta kun aina kuoli..
Siitäkin huolimatta, että pelin läpäisyjä oli jo parikin takana.


Jaa että RE5 pelottava xD?

Jatkuva ADHD meno sai lähinnä raivon partaalle...

nappia hakataan sormet vereslihalla...

Minä olen sarjaa pelannut ihan alusta asti ja olen edelleen sitä mieltä että PS1sen ressat on niitä jotka minua ovat oikeasti pelottaneet aikanaan ja ahistavat vieläkin pelata...

Nämä viimeisimmät räpellykset eivät jaa mitään muuta kuin nimen vanhojen kanssa...
lainaa
Durrr

27.01.2013 klo 14.58 1 tykkää tästä

Tulipahan demoa kokeiltua ja oli varsin massiivinen pettymys vaikka odotukseni olivatkin jo valmiiksi pohjamudissa.
Kummitusjunatkin tarjoavat tiukempaa jännitystä kuin tämä vastenmielinen paketti.
lainaa
3r0xi0d

Rekisteröitynyt 07.08.2007

28.01.2013 klo 14.40

Durrr kirjoitti:
Tulipahan demoa kokeiltua ja oli varsin massiivinen pettymys vaikka odotukseni olivatkin jo valmiiksi pohjamudissa.
Kummitusjunatkin tarjoavat tiukempaa jännitystä kuin tämä vastenmielinen paketti.


Mitä eikö demo jännittänyt? Ehkä vika ei ole pelissä, taidat vaan olla planeetan kovin jätkä.
lainaa
Pioneeri

Rekisteröitynyt 09.08.2009

28.01.2013 klo 18.13 2 tykkää tästä

Durrr kirjoitti:
Tulipahan demoa kokeiltua ja oli varsin massiivinen pettymys vaikka odotukseni olivatkin jo valmiiksi pohjamudissa.
Kummitusjunatkin tarjoavat tiukempaa jännitystä kuin tämä vastenmielinen paketti.


EA kato tuntuu tietävän paremmin kuin me pelaajat mitä me haluamme tämmöseltä peliltä...

Vähemmän kauhua enemmän ADHD toimintaa siitä ovat nyky kauhupelit tehty...

Resident evil hyvänä esimerkkinä...
lainaa

Muita tekstejä tältä kirjoittajalta

V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova