SimCity
Haastattelu ja ensikosketus
Digiexpojen yhteydessä V2.fi pääsi haastattelemaan ensi vuonna julkaistavan uuden SimCity-pelin tuottajaa George Pigulaa Maxikselta ja testaamaan peliä parinkymmenen minuutin ajan. Tässä tarinointia ja tunnelmia.
Päivitys: Video vaihdettu tekstitettyyn versioon.
V2.fi pääsi pelaamaan pelin lyhyttä, Digiexpossa esillä ollutta demoa, sekä kymmenen minuuttia ekstraa. Demo nimittäin päättyy äkillisesti meteoriittisateeseen ja sen jälkeen onkin taas hommaa saada kaupunki takaisin kuntoon. Tutoriaali alkaa valmiista kaupungista, jonka kaupungintalon edessä on mellakka - paljon asioita pitäisi saada kuntoon. Ensin kaupunki yhdistetään valtatiehen, jotta saadaan lisää mahdollisia asukkaita. Teitä on useampaa eri tyyppiä, pienemmästä nelikaistaiseen ja niitä pystyy myös mutkittelemaan. Tässä vaiheessa on myös hyvä sanoa, että testidemossa oli käytettävissä ehkä noin neljännes kaikesta siitä, mitä lopullisessa pelissä on.
Tehtäviä saadaan puhekuplien kautta kaupungin asukkailta: joku valittaa, ettei hänen isälleen ole asuntoa, joten pitää rakentaa uusia asutusalueita. Toinen on huolestunut sähkön puutteesta, joten pitää päättää, millaista energiaa kaupunkiin laitetaan - paljonko voimalaitos maksaa, paljonko se saastuttaa, ja niin edelleen. Vesipumpulle taas löytyy hyvä sijoituspaikka tarkastelemalla jokaiselle työkalulle olemassa olevaa ‘layer-karttaa’, joka näyttää tässä tapauksessa, mistä päin kaupunkia löytyvät isoimmat vesivarannot ja kuinka vesi riittää eri puolille kaupunkia. Samanlaisia infokarttoja saa mm. jätehuollosta, saasteista, poliisien ja palolaitoksen kattamasta alueesta, terveydenhuollosta ja niin edelleen. Sähkölinjoja, vesiputkia ja viemäreitä ei tarvitse itse rakentaa.
Jos kaatopaikka ei riitä sellaisenaan kaupungin jätemäärälle tai poliisit eivät ehdi joka paikkaan, ei välttämättä tarvitse pykätä heti lisää rakennuksia, vaan tiettyjä rakennelmia voi laajentaa ns. moduuleilla. Poliisilaitokseen voi lisätä autotalleja partioautoille ja kaatopaikalle varastotilaa tai vaikkapa jätemyllyn. Sama pätee moniin muihin pelaajan hallitsemiin palveluihin. Kun isoimmat tarpeet on tyydytetty, voi kaupunkia kehitellä rauhassa ja pyrkiä haasteisiin, joita kaupunkilaisilta saa. Demon aikana yksi tavoite oli muun muassa saada tietty määrä asukkaita ja toinen tehdä ennätys roskienkeruussa. Näitä en ehtinyt saavuttaa, koska sitten olikin jo meteorisateen vuoro ja jatkossa piti keskittyä tuhojen korjailuun ja kaupunkilaisten pitämiseen suhteellisen tyytyväisenä. Lisä-kymmenminuuttiseni pelin parissa kului sekin aivan liian nopeasti.
Joitakuita saattaa häiritä se, kuinka ‘Simsmäisempi’ tai kasuaalimman näköinen uusi SimCity on. Kaupungin tarkkailu on kuitenkin mielenkiintoista, sillä kaikkia ihmisten tarpeita ei huudeta kissankokoisin kirjaimin, vaan rikollisuuden lisääntymisen voi havaita mm. siitä, että poliisilaitoksella on tavallista enemmän kuhinaa jossain päin kaupunkia. Mysteeriksi jäi vielä monen kaupungin ylläpitäminen, verkkopelaaminen ja monet muut ominaisuudet, joita en päässyt testaamaan.
SimCity-pelaamisessani on ollut liki 20 vuoden tauko ja sinä aikana konsolin kapula on muotoutunut paremmin kouraani kuin PC:n hiiri pelaamisesta puhuttaessa. Lyhyen testin perusteella olen sillä mielellä, että tätä on saatava pelata lisää. Peli sai minut jo koukkuun, vaikka vanhaa rahakoodia jäinkin testin loppupuolella kaipaamaan, kun hienoista rakennuksistani piti luopua, etteivät kaupungin kassat kilisisi koko ajan miinuksen puolella. SimCityn uusiopainokselle täältä siis jämäkkä peukku - ei vielä itsevarmasti korkealla, mutta ei niin kovin varovainenkaan.
Haastattelussa SimCityn tuottaja
Päivitys: Video vaihdettu tekstitettyyn versioon.
SimCity omissa käsissä
V2.fi pääsi pelaamaan pelin lyhyttä, Digiexpossa esillä ollutta demoa, sekä kymmenen minuuttia ekstraa. Demo nimittäin päättyy äkillisesti meteoriittisateeseen ja sen jälkeen onkin taas hommaa saada kaupunki takaisin kuntoon. Tutoriaali alkaa valmiista kaupungista, jonka kaupungintalon edessä on mellakka - paljon asioita pitäisi saada kuntoon. Ensin kaupunki yhdistetään valtatiehen, jotta saadaan lisää mahdollisia asukkaita. Teitä on useampaa eri tyyppiä, pienemmästä nelikaistaiseen ja niitä pystyy myös mutkittelemaan. Tässä vaiheessa on myös hyvä sanoa, että testidemossa oli käytettävissä ehkä noin neljännes kaikesta siitä, mitä lopullisessa pelissä on.
Tehtäviä saadaan puhekuplien kautta kaupungin asukkailta: joku valittaa, ettei hänen isälleen ole asuntoa, joten pitää rakentaa uusia asutusalueita. Toinen on huolestunut sähkön puutteesta, joten pitää päättää, millaista energiaa kaupunkiin laitetaan - paljonko voimalaitos maksaa, paljonko se saastuttaa, ja niin edelleen. Vesipumpulle taas löytyy hyvä sijoituspaikka tarkastelemalla jokaiselle työkalulle olemassa olevaa ‘layer-karttaa’, joka näyttää tässä tapauksessa, mistä päin kaupunkia löytyvät isoimmat vesivarannot ja kuinka vesi riittää eri puolille kaupunkia. Samanlaisia infokarttoja saa mm. jätehuollosta, saasteista, poliisien ja palolaitoksen kattamasta alueesta, terveydenhuollosta ja niin edelleen. Sähkölinjoja, vesiputkia ja viemäreitä ei tarvitse itse rakentaa.
Jos kaatopaikka ei riitä sellaisenaan kaupungin jätemäärälle tai poliisit eivät ehdi joka paikkaan, ei välttämättä tarvitse pykätä heti lisää rakennuksia, vaan tiettyjä rakennelmia voi laajentaa ns. moduuleilla. Poliisilaitokseen voi lisätä autotalleja partioautoille ja kaatopaikalle varastotilaa tai vaikkapa jätemyllyn. Sama pätee moniin muihin pelaajan hallitsemiin palveluihin. Kun isoimmat tarpeet on tyydytetty, voi kaupunkia kehitellä rauhassa ja pyrkiä haasteisiin, joita kaupunkilaisilta saa. Demon aikana yksi tavoite oli muun muassa saada tietty määrä asukkaita ja toinen tehdä ennätys roskienkeruussa. Näitä en ehtinyt saavuttaa, koska sitten olikin jo meteorisateen vuoro ja jatkossa piti keskittyä tuhojen korjailuun ja kaupunkilaisten pitämiseen suhteellisen tyytyväisenä. Lisä-kymmenminuuttiseni pelin parissa kului sekin aivan liian nopeasti.
Joitakuita saattaa häiritä se, kuinka ‘Simsmäisempi’ tai kasuaalimman näköinen uusi SimCity on. Kaupungin tarkkailu on kuitenkin mielenkiintoista, sillä kaikkia ihmisten tarpeita ei huudeta kissankokoisin kirjaimin, vaan rikollisuuden lisääntymisen voi havaita mm. siitä, että poliisilaitoksella on tavallista enemmän kuhinaa jossain päin kaupunkia. Mysteeriksi jäi vielä monen kaupungin ylläpitäminen, verkkopelaaminen ja monet muut ominaisuudet, joita en päässyt testaamaan.
SimCity-pelaamisessani on ollut liki 20 vuoden tauko ja sinä aikana konsolin kapula on muotoutunut paremmin kouraani kuin PC:n hiiri pelaamisesta puhuttaessa. Lyhyen testin perusteella olen sillä mielellä, että tätä on saatava pelata lisää. Peli sai minut jo koukkuun, vaikka vanhaa rahakoodia jäinkin testin loppupuolella kaipaamaan, kun hienoista rakennuksistani piti luopua, etteivät kaupungin kassat kilisisi koko ajan miinuksen puolella. SimCityn uusiopainokselle täältä siis jämäkkä peukku - ei vielä itsevarmasti korkealla, mutta ei niin kovin varovainenkaan.
Keskustelut (3 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
09.11.2012 klo 16.09 1
Rekisteröitynyt 11.10.2007
10.11.2012 klo 02.40 5
10.11.2012 klo 13.35 1