Tuorein sisältö

XCOM: Enemy Unknown - ennakkokatsaus

Jarkko Rotstén

19.09.2012 klo 12.34 | Luettu: 4924 kertaa | Teksti: Jarkko Rotstén

Salaiset kansiot - ne salaisia on
UFO: Enemy Unknown on peli, joka herättää useimmissa 90-luvun puolivälin tienoilla tietokonepelejä harrastaneissa edelleen erittäin lämpimiä tuntemuksia. Varsin moni noihin aikoihin loistavalta tuntunut peli vaikuttaa nykypäivänä pelattuna melko karulta. UFO sen sijaan on edelleen yllättävän kurantti, enkä lie ainoa, joka on odottanut aiheesta hyvin toteutettua uudelleenlämmitystä.

Vuonna 2007 julkaistu UFO: Extraterrestials oli ihan lupaavaa fiilistelyä samassa hengessä, mutta ainakin pelin ensimmäisten versioiden kankea ja buginen toteutus söi pelifiilistä liiassa määrin. Sanottakoon, että lähitulevaisuudessa julkaistava XCOM -räiskintäpeli ei herätä oikeastaan minkäänlaisia odotuksia. Itseasiassa myönnän luulleeni saavani sen testiin tämän pelin sijaan, mutta yllätys olikin erittäin positiivinen.

Maistoin, sanoin hyvää on


XCOM: Enemy Unknown on Firaxiksen rakkaudella työstämä uskollinen remake klassikosta. Tuntemattomat avaruuden olennot levittävät kauhua ympäri Tellusta. Pelaajan tehtävänä on ehkäistä maailmanlaajuinen örmyinvaasio huippusalaisen XCOM-projektin puitteissa. Koulutetut soturit lennätetään sinne missä tapahtuu. Ja siellä missä tapahtuu, tapahtuu vuoropohjaisesti, isometrisestä näkövinkkelistä kuvattuna. Pelaajan ohjastamassa ryhmässä on neljästä kuuteen solttua, joista kullakin on nimi ja kasvot, sekä omat vahvuutensa, jotka myös korostuvat taisteluiden myötä. Näihin urheisiin taistelijoihin todella kiintyy pelin myötä, mikä tekee kuolemantapauksista kerrassaan riipiviä.

Firaxis on onnistunut lämmityksessään mielestäni erittäin asianmukaisesti. Pelin visuaalinen puoli ei ole kaikin puolin ihan niin tyylikästä kuin toivoa saattaa, mutta pelattavuuden suunta on varsin lähellä oikeaa. Testaamani versio oli vasta ennakkopressijulkaisu, jota ei saanut pisteillä arvioidakaan, koska sisältö mahdollisesti vielä muovaantuu. Päällimmäisenä ongelmana koin lähinnä kentän geometrian ja luotien lentoratojen epäsuhtaisuuden. Vaikka vihollinen olisi täysin näkymättömissä esteen takana, saattaa sarjatulen osumatarkkuusprosentti olla silti suorastaan todennäköinen.

Vanhassa UFO:ssa tehtävät starttasivat aina kuljetusaluksesta. Uudessa versiossa pelaajan aikaa on säästetty sen yhden vuoron verran, eli soltut sojottavat tehtävän alussa jo valmiiksi aluksen ulkopuolella. Tässä en näe oikeastaan suurta ongelmaa. Olihan tuossa 90-luvun alkuperäisteoksessa tietynlaista fiilistä, kun toisinaan tehtävä loppui heti alkuunsa, kun ufo-mies tarjosi raketinheittimen parasta antia suoraan aluksen ruumaan. En ehkä kuitenkaan jää kaipaamaan tätä ”ominaisuutta”.

Ihme ja kumma, mutta en kuule sieluni korvin fanipoikien huutelevan mitään tyhmennyksestä. Kaiken hyvän lisäksi PC-version pitäisi olla vieläpä pelattavuudeltaan ihan sama peli, kuin konsoleillakin. Peli vaikuttaa vaikeimmillaan todella haastavalta. Toki mukana on pullamössöpelaajille helppokin taso, mutta suosittelen ehdottomasti nostamaan haastetta pykälällä jos toisellakin. Se on nimittäin sitä UFO:a parhaimmillaan - kuolemanpelko kuuluu asiaan!

XCOM: Enemy Unknown on moneen vuoteen ensimmäinen PC-peli, jonka onnistui kietaista meikäläinen tosissaan pikkusormensa ympärille. Kiinnostaa kyllä nähdä, kuinka paljon peliä vielä kiillotetaan ennen lopullista julkaisua. Erittäin lupaavalta ja varsin hyvin toimivalta peli kuitenkin tuntuu jo tässä vaiheessa. Jos vanhan koulun hengessä nykyaikaisesti toteutettu vuoropohjainen sotastrategiapeli kuulostaa edes etäisesti kiinnostavalta, pistä ennakkovarausta suosiolla vetämään.

Peli julkaistaan 12.10.2012

V2.fi | Jarkko Rotstén
< Listasunnuntai #154... Lauantai-illan Kevyi... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (2 viestiä)

Jonezi

Rekisteröitynyt 23.04.2007

19.09.2012 klo 14.33 2 tykkää tästä

Tarjosiko ufo kaakaon?
lainaa
Nuugi

30.09.2012 klo 01.46

Tällä tavalla olisi myös uudet Jagged Alliancet pitänyt tehdä. Tapa, jolla ne nyt toteutettiin, on aivan kaamea. Miksi miksi miksi niitä ei voinut tehdä tähän tyyliin?
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova