EA: Yksinpeli on kuollut
Wired kertoo, että Electronic Artsin uusi bisnesmalli painottaa vähemmän yksin pelaamista ja keskittyy verkossa moninpelattaviin peleihin.
"Pelimalli tyyliin 'ammu ja unohda, vain paketissa, yksinpeli, 25 tuntia ja siinä se' on tiensä päässä. Innovaatio ja toiminta on verkossa", laukoo EA Gamesin pelijohtaja Frank Gibeau.
Ensimmäiset askeleet tästä on jo nähtävissä: EA aikoo puolittaa pelijulkaisujensa määrään muutaman vuoden sisällä ja mm. Dead Space 2 sisältää moninpelin poiketen edeltäjästään.
"Uskon vakaasti, että tuotteemme menevät siihen suuntaan, niiden täytyy olla kytköksissä verkkoon. Moninpeli on vain yksi sen muoto."
Keskustelut (52 viestiä)
09.12.2010 klo 13.03
09.12.2010 klo 13.07
09.12.2010 klo 13.07 1
Joten nykyseltään pidän mielummin hyvistä yksinpeleistä kun puultamaistuvista ja itseään toistavista nettimonin peleistä.
Varmasti joku on toista mieltä, onhan meitä moneen junaan!
09.12.2010 klo 13.08
09.12.2010 klo 13.12
09.12.2010 klo 13.12
09.12.2010 klo 13.15
Vaikka v2:n uutinen onkin kirjoitettu miten sattuu, niin alkuperäisessä uutisessa EA:n pomot painottivat, etteivät tee enää pelejä, joissa on pelkästään yksinpeli.
Eli yksinpeli ei tule katoamaan, vaan yksinpelin lisäksi peleihin tulee myös moninpelaamista/sosiaalista sisältö.
09.12.2010 klo 13.26
Muistelen nähneeni tilaston jossa vain noin puolet konsolien ostaneista pelaa verkkopelejä ja vain noin 20% pelaa niitä useammin kuin kerran kuussa. EA tietenkin tekee strategiset valintansa sen mukaan millä segmentillä se näkee parhaat tuotto-odotukset. Ei ole mulla kauheesti EA:n pelejä ennenkään ollut.
09.12.2010 klo 13.32
09.12.2010 klo 13.44
09.12.2010 klo 13.57
Rekisteröitynyt 04.11.2007
09.12.2010 klo 14.09
Rekisteröitynyt 04.10.2008
09.12.2010 klo 14.34
Rekisteröitynyt 10.04.2007
09.12.2010 klo 14.44
---
~Deneidez dot com siel se on
Rekisteröitynyt 11.04.2007
09.12.2010 klo 14.58
Harhaanjohtava otsikko.
EA voisi jättää "ammu ja unohda osa 7843" julkaisematta ja painottaa bisnesmalliaan peleihin jotka tuovat jotain uutta.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
09.12.2010 klo 15.37
Harhaanjohtava otsikko.
EA voisi jättää "ammu ja unohda osa 7843" julkaisematta ja painottaa bisnesmalliaan peleihin jotka tuovat jotain uutta.
Kyllähän se totta on ainaki omalla kohalla et moninpeleihin yksinkertaisesti käyttää enemmän aikaa. Team fortress 2 600h, WoW 1700h. Flashpointti moninpelinä varmasti lähellä 500h, L4D2 kuukaudessa jo 70h. Kyllähän niitä yksinpelejä pelaa, mutta yleensä ne jää yhteen pelikertaan vuodessa max. Jos peli on lyhyt nii eipä niitä huvita etes sit hankkia jatkossa. Biowarelta vielä tietää tulevan yli 10h pelejä, mut muista ei enää mee takuuseen.
Tietenki voidaan ihmetellä onko kannattavaa kaupata pelejä joita pelaajat pelaavat pitkään, vai pelejä joita pelaajat pelaavat vähäsen ja ostavat heti toisen =P
09.12.2010 klo 15.44
EA:n edustajan teesihän on nyt se, että pelit, jotka kasataan kerralla ja suunnataan kuluttajalle ilman minkäännäköistä tukea jälkeenpäin ovat mennyttä aikaa. Nykypäivänä kaikki pelit yksinpelattavista roolipeleistä nettiräiskintöihin liitetään verkkoon, jonka kautta julkaisija tukee peliään julkaisun jälkeenkin. Tästä esimerkkinä ovat vaikka Dragon Agen ja Mass Effectin DLC-sisällöt, Mass Effect 2:n Cerberus Network, Trials HD:n ja kumppaneiden jo pitkään tukemat leaderboardit et cetera ad infinitum. Kyse ei ole mistään moninpelin pakottamisesta tai yksinpelin unohtamisesta.
Ei se sisälukutaito todellakaan ole mitään rakettitiedettä, jos jaksaisi edes joskus järkeäkin käyttää.
09.12.2010 klo 15.45
Mielestäni parhaimmat yksinpelit tehtiin 90-luvulla, silloin niissä oli ideaa. Ei moninpelejäkään jaksa loputtomasti pelata. Alkaa toiset ihmiset ärsyttämään jossain vaiheessa typeryydellään.
09.12.2010 klo 15.52
Eli lopettakaa jo se toistelu siitä, kuinka paljon pelaatte yksinpelejä, ja kuinka moniosaiset jatko-osat ovat roskaa, sillä siitä tässä artikkelissa ei todellakaan ole kyse.
09.12.2010 klo 16.00
ja tuli ihan freudilainen uutiseen Kari Tapio on kuollut
09.12.2010 klo 16.10
EA:n edustajan teesihän on nyt se, että pelit, jotka kasataan kerralla ja suunnataan kuluttajalle ilman minkäännäköistä tukea jälkeenpäin ovat mennyttä aikaa. Nykypäivänä kaikki pelit yksinpelattavista roolipeleistä nettiräiskintöihin liitetään verkkoon, jonka kautta julkaisija tukee peliään julkaisun jälkeenkin. Tästä esimerkkinä ovat vaikka Dragon Agen ja Mass Effectin DLC-sisällöt, Mass Effect 2:n Cerberus Network, Trials HD:n ja kumppaneiden jo pitkään tukemat leaderboardit et cetera ad infinitum. Kyse ei ole mistään moninpelin pakottamisesta tai yksinpelin unohtamisesta.
Ei se sisälukutaito todellakaan ole mitään rakettitiedettä, jos jaksaisi edes joskus järkeäkin käyttää.
Tuki = Peli on pukattu markkinoille keskeneräisenä ja vaatii patcheja
Suurin osa DLCstä = Pakollista että peli tuntuu kokonaiselta. Miltä tuntuu ostaa Mass Effect 3 jos ei ole pelannut Lair of The Shadow Brokeria?
Leaderboardsit sun muut = Turhia linkkejä offlinepeleissä. Olisi edes offline recordsit niinkuin oli ennen. Joskus nekään eivät tallentuneet joten hommassa ei ollut oikeastaan järkeä mutta parempi olla kuin olla olematta
Kyllä lopputulos on jokatapauksessa rampautunut offline-kokemus. Lisäksi kampanjatila tuntuu yhä useammin ja useammin moninpelin tutoriaalilta
09.12.2010 klo 16.32
No EA:n roskapelit saakin mennä moninpelaamisen puolelle, sen sijaan laadukkaille yksinpeleille tietyissä genreissä on aina ostajia, olkoonkin että koko muu pelimaailma olisi jo moninpeli-dumbdownissa mukana.
Agreed. EA ei ole saanut aikoihin mitään muuta aikaan kun paskaa. Moninpelit olisivat kyllä huomattavasti hauskempia pelata jos ne eivät olisi käytännössä poikkeuksetta täynnä jotain 9-vuotiaita kakaroita joiden sanavarasto rajoittuu "lol nub u suck haker!!!!!11111"-linjalle.
09.12.2010 klo 16.36
09.12.2010 klo 16.51
Yksin pelit maistuu erittäin hyvin, kuin myös moninpelitkin. Vaihtelu virkistää.
09.12.2010 klo 17.05
- Civ 4:seen on mennyt satoja tunteja.
- Baldur's Gate 2 moneen otteeseen läpi.
- Dragon Agea tullut sata tuntia pelattua.
- Mass Efectejä reilu sata tuntia.
Moninpelejä mitä on tullut pelattua (vertailukohdaksi)
- WoW, 100 päivää.
- Natural Selection (kun vielä oli pelaajia) muutama sata tuntia.
Kyllä meitä yksinpelaajia löytyy vielä!
09.12.2010 klo 17.21
09.12.2010 klo 17.26
09.12.2010 klo 17.35
Tulevaisuuden kaikki pelit:
- Tehdään joku maapläntti
- Laitetaan kasa (pikkulapsia) pelaajia juoksemaan ympyrää, huutamaan ja hakkaamaan/ampumaan/lätkimään/myymään/mitäikinä
tulee ihan tarha-ajat mieleen
Rekisteröitynyt 04.11.2007
09.12.2010 klo 17.42
09.12.2010 klo 18.00
Tuki = Peli on pukattu markkinoille keskeneräisenä ja vaatii patcheja
Sontaa. Jottei totuus unohtuisi, niin samalla lailla ja enemmänkin virheitä löytyi pelistä kuin pelistä ennen päivitysten mahdollistumista, mutta nykyään kun niitä ollaan lähdetty korjaamaan, alkavat sokeat rääkymään keskeneräisistä peleistä. Tämä väite perustuu pelkälle oletukselle ilman mitään varsinaista pohjaa.[/QUOTE]
[QUOTE]Suurin osa DLCstä = Pakollista että peli tuntuu kokonaiselta. Miltä tuntuu ostaa Mass Effect 3 jos ei ole pelannut Lair of The Shadow Brokeria?[/QUOTE]
Tämäkään väite ei pidä missään muotoa, sillä DLC-tuen relevanttius voidaan peilata vain ja ainoastaan siihen peliin, johon DLC ylipäätään tehdään. LOTSB ei ole alkuperäisestä Mass Effect 2-kokemuksesta millään muotoa pois. Tietenkin lisäosan pelaaminen tuo lisää Mass Effect 3:n kokemukseen, mutta peli on mitä todennäköisimmin aivan yhtä lailla kokonainen tuote kuin kaksi edeltäjäänsäkin.
[QUOTE]Leaderboardsit sun muut = Turhia linkkejä offlinepeleissä. Olisi edes offline recordsit niinkuin oli ennen. Joskus nekään eivät tallentuneet joten hommassa ei ollut oikeastaan järkeä mutta parempi olla kuin olla olematta[/QUOTE]
Aivan naurettavaa! Väitätkö siis, että onlinestatsit olisivat turhia? Ja vaikka väittäisitkin, onko tämä millään tasolla oleellista vastauksessa teesiini? Puhuimme nyt vain ja ainoastaan siitä, mitä EA:n edustaja sanoi ja mitä idioottimainen nettilammaslauma lausunnosta ymmärsi.
Rekisteröitynyt 13.08.2007
09.12.2010 klo 18.13
Bad company 1-2 yksinpelit... Perkele että onko paskaa?
09.12.2010 klo 18.23
Keskitymme patchailuun? Aijai miten marginaalista
Keskitymme DLChen? Voi PRKL
Keskitymme Leaderboardseihin? Kilpailu ei kiinnosta
Keskitymme co-opeihin ja multiplayereihin? Johtaa kompromisseihin yksinpeleissä
Keskitymme DRMmään ja servereiden lopettamiseen? Uskon
Ja kaiken huippuna on tämän vaikutus paikallismoninpeleihin. Uskon että se on oikeasti kuollut. "Why play on small screens when your friend can play with you in his home?"
Ei silti. jos tekijöillä ei ole resursseja, motivaatiota tai kykyjä muuhun niin ei voi mitään. onhan tätä samaa moskaa nähty jo vuosia. Kaikki uudet FPSsät ovat Half Lifen, UTn tai Rainbow Sixin grafiikkapäivityksiä
EA laski, EA nousi ja EA laskee taas
09.12.2010 klo 18.54
09.12.2010 klo 19.06
09.12.2010 klo 21.06
Just olimme 127 muun pelaajaan kanssa hiukan sotimassa, peeceellä totta kai. Mites konsolipojilla?
Oho, löytykö ihan pelaamiskunnossa oleva pc-peli? :D
Rekisteröitynyt 11.08.2007
09.12.2010 klo 21.23
09.12.2010 klo 22.16
Kirjoittajat eivät tällä kommenttipalstalla otsikon muovannutta kirjoittajaa myöden ymmärrä (taaskaan) paskan vertaa siitä, mitä tekstissä todella sanotaan. Suorastaan raivostuttavaa seurata tällaista tekstitaidon vajavaisuutta.
EA:n edustajan teesihän on nyt se, että pelit, jotka kasataan kerralla ja suunnataan kuluttajalle ilman minkäännäköistä tukea jälkeenpäin ovat mennyttä aikaa. Nykypäivänä kaikki pelit yksinpelattavista roolipeleistä nettiräiskintöihin liitetään verkkoon, jonka kautta julkaisija tukee peliään julkaisun jälkeenkin. Tästä esimerkkinä ovat vaikka Dragon Agen ja Mass Effectin DLC-sisällöt, Mass Effect 2:n Cerberus Network, Trials HD:n ja kumppaneiden jo pitkään tukemat leaderboardit et cetera ad infinitum. Kyse ei ole mistään moninpelin pakottamisesta tai yksinpelin unohtamisesta.
Ei se sisälukutaito todellakaan ole mitään rakettitiedettä, jos jaksaisi edes joskus järkeäkin käyttää.
mitä väliä vastuuntuntoisella uutisoinnilla, kunhan saadaan mahdollisimman raflaava otsikko = lisää klikkauksia ;))
Rekisteröitynyt 01.04.2010
10.12.2010 klo 00.02
Just olimme 127 muun pelaajaan kanssa hiukan sotimassa, peeceellä totta kai. Mites konsolipojilla?
Oho, löytykö ihan pelaamiskunnossa oleva pc-peli? :D
Löytyyhän noita helpommin kuin pelaamiskunnossa olevia konsolipelejä?
10.12.2010 klo 02.30
Rekisteröitynyt 29.07.2008
10.12.2010 klo 03.27
10.12.2010 klo 07.14
10.12.2010 klo 08.23
Tännekin pesiytynyt näitä vähä-älyisiä joille riittää pelkkä firman x nimi tai logo uutisessa, niin jo perse hilataan itkumuurille ja whine alkaa...
“[We're] very comfortable moving the discussion towards how we make connected gameplay — be it cooperative or multiplayer or online services — as opposed to fire-and-forget, packaged goods only, single-player, 25-hours-and you’re out,”
“I firmly believe that the way the products we have are going, they need to be connected online,” Gibeau said, adding that multiplayer gameplay is just “one form” of that.
“Connected online” could mean a lot of things. Expanded downloadable content and different pricing models for smaller games are also big parts of EA’s new business plan,
“We’re going to try out new price-points, and we’re going to try free-to-play models"
Ihan asiaa alusta loppuun, mutta jos tarpeeksi nillittää ja negailee vain väärän firman nimen takia, niin mikä tahansa on perseestä. Häpeäisitte.
10.12.2010 klo 10.49
Rekisteröitynyt 15.04.2009
10.12.2010 klo 12.52
Kyllähän ne yksinpelit ovat ihan kivoja semmosia sivujuttuja, mutta yleensä ne se paras pelikokemus löytyy moninpelistä.. Kun on se vaan niin ettei tietokonevastustaja pysty oikeasti koskaan korvaamaan toista pelaajaa.
AMEN
10.12.2010 klo 15.18
Just olimme 127 muun pelaajaan kanssa hiukan sotimassa, peeceellä totta kai. Mites konsolipojilla?
Oho, löytykö ihan pelaamiskunnossa oleva pc-peli? :D
Löytyyhän noita helpommin kuin pelaamiskunnossa olevia konsolipelejä?
Ottaen huomioon kuin pelkästään pc-pelejä tekevistä studioista käytännössä vain Blizzard on kuullutkaan sellaisesta asiasta kuin "laadunvalvonta," niin epäilen. Plus kaikki paskasti optimoidut multiplättärit joiden toimivuudesta omalla koneella voi heittää vaikka kolikkoa... :D
10.12.2010 klo 16.54
Totuus on kumminkin, että moninpelejä pelataan tuntimäärinä moninkertaisesti. Esim. itse olen pelannut Lotroa kahden ja puolen vuoden aikana noin 130 päivää = 3120 tuntia. 10h mittaisen yksinpelin pelaisi kyseisessä ajassa läpi 312 kertaa. Mitään peliä ei jaksa pelata niin montaa kertaa läpi. Jos taas ostaisi joka kerta uuden 50e pelin maksaisi se 15600 e. Toisaalta Lotroon sai elinaikaisen peliajan 100e.
Tullaan siihen, että mmo-pelit ovat erittäinkin edullisia. Harmittaa kyllä, ettei sitä Neverwinter Nigths onlineä tullut, siitä oisi tullut kaikkien aikojen peli, jos ne olisivat vaan malttaneet ostaa täyden lisenssin forgotten relms maailmaan ja sen hahmoihin.
10.12.2010 klo 17.01
Rekisteröitynyt 12.05.2009
10.12.2010 klo 18.53
10.12.2010 klo 22.27
Rekisteröitynyt 29.12.2009
11.12.2010 klo 22.58
Rekisteröitynyt 28.07.2009
16.12.2010 klo 22.30
Rekisteröitynyt 07.07.2011
08.07.2011 klo 01.04