Driveclub
Arvioitu: | Playstation 4 |
Genre: | Ajopelit |
Pelaajia: | 1, verkkopeli |
Ikärajoitus: | 3 |
Kehittäjä: | Evolution Studios |
Julkaisija: | Sony Computer Entertainment |
Julkaisupäivä: | 08.10.2014 |
Pelin kotisivut |
Kerholleee!
Vanha muistisääntö on ollut, että konsolin julkaisuun – tai ainakin pian sen jälkeen – pitäisi saada jonkinlainen autopeli. Driveclubin piti olla se peli Nelospleikkarille jo viime vuoden lopulla, mutta monen viivästyksen jälkeen se ilmestyy lopulta vasta nyt. PS4 on toki pärjännyt ihan mukavasti ilmankin, mutta me autoilun ystävät olemme joutuneet pelaamaan muualla.
Evolution Studios on tehnyt monta mukavaa autopeliä, kuten vanhat WRC:t ja Motorstormit. Ja paino on sanalla mukavaa: ne ovat parhaimmillaan olleet varsin viihdyttäviä, muttei yksikään niistä ole ollut mikään klassikko. Driveclubilla, jonka nimi oli ensin muodikkaasti #DRIVECLUB, sen sijaan on tähdätty alusta asti korkeammalle. Pelin painopisteenä on sosiaalisuus ja muiden haastaminen. Oleellinen käsite on oma autoklubi, jonka mainetta on tarkoitus kasvattaa yhdessä muiden jäsenten kanssa. Varsinaisten moninpelikisojen lisäksi klubimainetta kertyy myös klubihaasteiden kautta ja ihan vain yksinpelistä.
Yksinpeli on sinällään hyvin tutun oloista toimintaa. Gran Turismo -perinteen mukaisesti pelaajalle tarjotaan kasa eri teemojen ja autoluokkien mukaan ryhmiteltyjä haasteita. Niihin sisältyy erilaisia osatavoitteita, kuten kierrosaikoja, huippunopeuksia ja mahdollisimman siistiä ajamista. Tavoitteista kerätyillä pisteillä kisoja sitten avautuu lisää, ja oman pelaajatason nostaminen tuo valikoimaan lisää autoja. Yksin kisailu on selvästikin tarkoitettu lähinnä tutustuttamaan pelaaja autojen käyttäytymiseen ja pelilogiikkaan.
Ensivaikutelma pelistä riippuu pitkälti siitä, mistä suunnasta sitä lähestyy. Jos vertailukohtana on edellinen konsolisukupolvi, Driveclub näyttää graafisesti erittäin hienolta ja sulavalta (vaikka pyöriikin vain 30 fps eikä 60, kuten alkujaan oli tarkoitus). Jos taas pelin pariin hyppää suoraan vaikkapa Forza Horizon 2:sta, se ei enää erotu edukseen yhtä selkeästi. Forzaan verrattuna myös autojen ajotuntuma on huomattavasti levottomamman tuntuinen, etenkin siksi, että ohjaamonäkymän ratti tuntuu reagoivan tatin liikkeisiin todella ärhäkästi. Tämä on kuitenkin tottumuskysymys, eikä ajotuntuma enää hetken totuttelun jälkeen muodostu pelistä nauttimisen esteeksi.
Moninpelin merkitys näkyy myös siinä, että autojen virittäminen on jätetty kokonaan pois. Ainoa kustomointi liittyy auton teippausten muokkaamiseen. Näin varmistetaan, että liikkeellä ollaan aina samanarvoisella kalustolla. Tarkoituksena ei ole selvästi muutenkaan ollut automäärän kohtuuton paisuttaminen, vaan jokaisesta luokasta mukaan on valittu jokunen kiinnostava menopeli. Ainakin tässä vaiheessa painopiste on selvästi uudemman pään eurooppalaisissa autoissa. Ratojakin on sellainen hieman pienenpuoleinen vakiomäärä, samoin pelitiloja: tarjolla on tällä hetkellä vain kisaa, aika-ajoa ja driftaushaasteita. Lisäsisältöä on varmaankin tulossa.
Driveclubin perusyksikkönä toimii siis pelaajan ja klubin maine. Monesta muustakin pelistä tuttuun tapaan sitä voi kasvattaa voittamisen lisäksi myös kisojen aikana ajamalla siististi ja näyttävästi. Peli rankaisee reunojen kolhimisesta sekä liiallisesta oikomisesta eri tavoilla: pikkurikkomuksesta tulee vain miinuspisteitä, suuremmasta töhöilystä varsinainen penaltti, jossa moottorin tehoakin rajoitetaan.
Ajatus rangaistuksista kuitenkin toimii lähinnä ideatasolla. Koska autojen vauriot ovat vain kosmeettisia ja rangaistukset ovat tyyliä "hyi hyi, soo soo", on kiusaus kurvien oikomiseen aikamoinen. Hetkellinen moottoritehon rajoitus ei paljon haittaa, jos sillä pääsee jonon kärkeen. Tässä suhteessa pitää taas vinkata kilpailijapelin suuntaan: Forzassa ei tule miinusta kolaroinnista, vaan koko bonusketju katkeaa ja nollautuu. Tämä on usein tehokkaampi pelote kuin parinsadan pisteen vähentäminen.
Lepsuilu on toki sikäli asiallista, että olisi kohtuutonta rankaista pelaajaa kovasti, kun myös tietokoneautot ajavat totaalista sikaa. Ne tunkevat väkisin ohi molemmilta puolilta ja runnovat kurveissa päälle – ja tietenkin pelaaja saa sitten ne "Vehicle Impact" -rangaistukset. Myös "Clean lap" -saavutuksen voi hyvästellä, kun paikallisjuna tulee kaarteessa niskaan.
Lyhyesti voi siis sanoa, että jos tarkoituksesi on vain ajaa yksin AI:tä ja kelloa vastaan, Driveclub ei tarjoa mitään, mitä ei olisi ennen nähty. Gran Turismo tekee miltei kaiken paremmin (paitsi tietysti sen, ettei sitä ole PS4:lle). Onneksi kuitenkin pelin pääpaino on muualla.
Täytyy nostaa hattua Sonylle ja sen Suomen PR-toimistolle, jotka järjestivät hauskan pelimedioiden välisen Driveclub-turnauksen esitelläkseen pelin online-puolta. Ajelimme Manun ja Esan kanssa omassa klubissamme sen, minkä varsinaisilta töiltä ehdimme ja minkä pelipalvelimet toimivat. Aika pian kävi ilmeiseksi lähinnä se, että olemme aika kasuaaleja ja että Livegamers on masentavan hyvä porukka, mutta oli joka tapauksessa hienoa päästä kokeilemaan, miltä peli oikeasti tuntuu verkossa.
Varsinaisen moninpelin lisäksi keskeisin klubien välisen taistelun muoto ovat erilaiset haasteet. Niitä voi julkaista helposti minkä tahansa kisan jälkeen, jos katsoo suorituksen menneen riittävän nappiin. Sen jälkeen haaste on avoinna tietyn ajan, jonka kuluessa voi myös itse käydä parantamassa omaa vetoaan. Haasteen sulkeuduttua jaetaan pisteitä sen mukaan, kuka voitti ja kuinka lähellä oma tulos oli parasta tulosta. Tämän lisäksi peli tekee lisähaasteita itse: liki jokaiseen kurviin tai rataosioon voi ilmestyä vaikkapa keskinopeus- tai ajolinjahaaste, jossa ajetaan joko omaa kaveria tai satunnaista klubilaista vastaan. On huomattavan tyydyttävää lyödä oman kaverin pohjat edes yhdessä mutkassa, vaikka muuten tulisikin takkiin. Aikuisemmille pelaajille on hienoa, että ajamassa voi käydä silloin kun ehtii.
Ja tässä se Driveclubin koukku sitten tuleekin. Peli luottaa siihen, että pelaaja välittää omasta ja klubinsa maineesta tarpeeksi, että hän jaksaa kirjautua ilta toisensa jälkeen ajamaan haasteita ja grindaamaan. Siitä nimittäin on kysymys, sillä pelkkään pisteytykseen perustuva tasojärjestelmä palkitsee käytännössä sen, joka löytää helpoimman keinon tienata pisteitä. Ja se ei aina ole pelkkä paras kierrosaika tai driftaustulos: esimerkiksi ajamalla aika-ajokierrosta uudestaan ja uudestaan saa helposti kasaan kymmeniä tuhansia pojoja. Saman verran on tarjolla usein hankalankin klubihaasteen voittamisesta. Tämä viihdyttää tiettyä ihmistyyppiä, mutta henkilökohtaisesti aloin pitemmän päälle kaivata muutakin sisältöä. Vain kolme peruspelitilaa on lopulta vähän, vaikkei autopeliltä toki voi mahdottomia odottaakaan.
Kuten todettua, tänä syksynä autopelimarkkinoilla on tungosta. Ei kuitenkaan PS4:llä, joka suorastaan kärsii niiden puutteesta. Tähän ilmapiiriin Driveclub on iloinen yllätys: se näyttää hieman mihin rauta pystyy, tarjoaa ihan mukavan ajomallin ja verkkopeli on parhaimmillaan koukuttavaa. Jahtasin muutamaa kierrosaikaa ihan oikeasti täpinöissäni.
Konesodankin uhalla on kuitenkin pakko todeta se, mitä totesin Manulle tästä pelistä ensimmäisenä iltana: pitäisin siitä varmasti enemmän, jos en omistaisi myös Xbox Onea ja Forza Horizon 2:ta. FH2 kun sisältää myös eräänlaisen klubisysteemin, mutta sen lisäksi siinä on paljon muutakin sisältöä. Ja huomattavasti parempi tekoäly.
Evolution Studios on tehnyt monta mukavaa autopeliä, kuten vanhat WRC:t ja Motorstormit. Ja paino on sanalla mukavaa: ne ovat parhaimmillaan olleet varsin viihdyttäviä, muttei yksikään niistä ole ollut mikään klassikko. Driveclubilla, jonka nimi oli ensin muodikkaasti #DRIVECLUB, sen sijaan on tähdätty alusta asti korkeammalle. Pelin painopisteenä on sosiaalisuus ja muiden haastaminen. Oleellinen käsite on oma autoklubi, jonka mainetta on tarkoitus kasvattaa yhdessä muiden jäsenten kanssa. Varsinaisten moninpelikisojen lisäksi klubimainetta kertyy myös klubihaasteiden kautta ja ihan vain yksinpelistä.
Epäsosiaalisellekin jotain
Yksinpeli on sinällään hyvin tutun oloista toimintaa. Gran Turismo -perinteen mukaisesti pelaajalle tarjotaan kasa eri teemojen ja autoluokkien mukaan ryhmiteltyjä haasteita. Niihin sisältyy erilaisia osatavoitteita, kuten kierrosaikoja, huippunopeuksia ja mahdollisimman siistiä ajamista. Tavoitteista kerätyillä pisteillä kisoja sitten avautuu lisää, ja oman pelaajatason nostaminen tuo valikoimaan lisää autoja. Yksin kisailu on selvästikin tarkoitettu lähinnä tutustuttamaan pelaaja autojen käyttäytymiseen ja pelilogiikkaan.
Ensivaikutelma pelistä riippuu pitkälti siitä, mistä suunnasta sitä lähestyy. Jos vertailukohtana on edellinen konsolisukupolvi, Driveclub näyttää graafisesti erittäin hienolta ja sulavalta (vaikka pyöriikin vain 30 fps eikä 60, kuten alkujaan oli tarkoitus). Jos taas pelin pariin hyppää suoraan vaikkapa Forza Horizon 2:sta, se ei enää erotu edukseen yhtä selkeästi. Forzaan verrattuna myös autojen ajotuntuma on huomattavasti levottomamman tuntuinen, etenkin siksi, että ohjaamonäkymän ratti tuntuu reagoivan tatin liikkeisiin todella ärhäkästi. Tämä on kuitenkin tottumuskysymys, eikä ajotuntuma enää hetken totuttelun jälkeen muodostu pelistä nauttimisen esteeksi.
Moninpelin merkitys näkyy myös siinä, että autojen virittäminen on jätetty kokonaan pois. Ainoa kustomointi liittyy auton teippausten muokkaamiseen. Näin varmistetaan, että liikkeellä ollaan aina samanarvoisella kalustolla. Tarkoituksena ei ole selvästi muutenkaan ollut automäärän kohtuuton paisuttaminen, vaan jokaisesta luokasta mukaan on valittu jokunen kiinnostava menopeli. Ainakin tässä vaiheessa painopiste on selvästi uudemman pään eurooppalaisissa autoissa. Ratojakin on sellainen hieman pienenpuoleinen vakiomäärä, samoin pelitiloja: tarjolla on tällä hetkellä vain kisaa, aika-ajoa ja driftaushaasteita. Lisäsisältöä on varmaankin tulossa.
Romurallia tekoälyn kanssa
Driveclubin perusyksikkönä toimii siis pelaajan ja klubin maine. Monesta muustakin pelistä tuttuun tapaan sitä voi kasvattaa voittamisen lisäksi myös kisojen aikana ajamalla siististi ja näyttävästi. Peli rankaisee reunojen kolhimisesta sekä liiallisesta oikomisesta eri tavoilla: pikkurikkomuksesta tulee vain miinuspisteitä, suuremmasta töhöilystä varsinainen penaltti, jossa moottorin tehoakin rajoitetaan.
Ajatus rangaistuksista kuitenkin toimii lähinnä ideatasolla. Koska autojen vauriot ovat vain kosmeettisia ja rangaistukset ovat tyyliä "hyi hyi, soo soo", on kiusaus kurvien oikomiseen aikamoinen. Hetkellinen moottoritehon rajoitus ei paljon haittaa, jos sillä pääsee jonon kärkeen. Tässä suhteessa pitää taas vinkata kilpailijapelin suuntaan: Forzassa ei tule miinusta kolaroinnista, vaan koko bonusketju katkeaa ja nollautuu. Tämä on usein tehokkaampi pelote kuin parinsadan pisteen vähentäminen.
Lepsuilu on toki sikäli asiallista, että olisi kohtuutonta rankaista pelaajaa kovasti, kun myös tietokoneautot ajavat totaalista sikaa. Ne tunkevat väkisin ohi molemmilta puolilta ja runnovat kurveissa päälle – ja tietenkin pelaaja saa sitten ne "Vehicle Impact" -rangaistukset. Myös "Clean lap" -saavutuksen voi hyvästellä, kun paikallisjuna tulee kaarteessa niskaan.
Lyhyesti voi siis sanoa, että jos tarkoituksesi on vain ajaa yksin AI:tä ja kelloa vastaan, Driveclub ei tarjoa mitään, mitä ei olisi ennen nähty. Gran Turismo tekee miltei kaiken paremmin (paitsi tietysti sen, ettei sitä ole PS4:lle). Onneksi kuitenkin pelin pääpaino on muualla.
Elämää verkossa
Täytyy nostaa hattua Sonylle ja sen Suomen PR-toimistolle, jotka järjestivät hauskan pelimedioiden välisen Driveclub-turnauksen esitelläkseen pelin online-puolta. Ajelimme Manun ja Esan kanssa omassa klubissamme sen, minkä varsinaisilta töiltä ehdimme ja minkä pelipalvelimet toimivat. Aika pian kävi ilmeiseksi lähinnä se, että olemme aika kasuaaleja ja että Livegamers on masentavan hyvä porukka, mutta oli joka tapauksessa hienoa päästä kokeilemaan, miltä peli oikeasti tuntuu verkossa.
Varsinaisen moninpelin lisäksi keskeisin klubien välisen taistelun muoto ovat erilaiset haasteet. Niitä voi julkaista helposti minkä tahansa kisan jälkeen, jos katsoo suorituksen menneen riittävän nappiin. Sen jälkeen haaste on avoinna tietyn ajan, jonka kuluessa voi myös itse käydä parantamassa omaa vetoaan. Haasteen sulkeuduttua jaetaan pisteitä sen mukaan, kuka voitti ja kuinka lähellä oma tulos oli parasta tulosta. Tämän lisäksi peli tekee lisähaasteita itse: liki jokaiseen kurviin tai rataosioon voi ilmestyä vaikkapa keskinopeus- tai ajolinjahaaste, jossa ajetaan joko omaa kaveria tai satunnaista klubilaista vastaan. On huomattavan tyydyttävää lyödä oman kaverin pohjat edes yhdessä mutkassa, vaikka muuten tulisikin takkiin. Aikuisemmille pelaajille on hienoa, että ajamassa voi käydä silloin kun ehtii.
Ja tässä se Driveclubin koukku sitten tuleekin. Peli luottaa siihen, että pelaaja välittää omasta ja klubinsa maineesta tarpeeksi, että hän jaksaa kirjautua ilta toisensa jälkeen ajamaan haasteita ja grindaamaan. Siitä nimittäin on kysymys, sillä pelkkään pisteytykseen perustuva tasojärjestelmä palkitsee käytännössä sen, joka löytää helpoimman keinon tienata pisteitä. Ja se ei aina ole pelkkä paras kierrosaika tai driftaustulos: esimerkiksi ajamalla aika-ajokierrosta uudestaan ja uudestaan saa helposti kasaan kymmeniä tuhansia pojoja. Saman verran on tarjolla usein hankalankin klubihaasteen voittamisesta. Tämä viihdyttää tiettyä ihmistyyppiä, mutta henkilökohtaisesti aloin pitemmän päälle kaivata muutakin sisältöä. Vain kolme peruspelitilaa on lopulta vähän, vaikkei autopeliltä toki voi mahdottomia odottaakaan.
Ei kärjessä, mutta mukana letkassa
Kuten todettua, tänä syksynä autopelimarkkinoilla on tungosta. Ei kuitenkaan PS4:llä, joka suorastaan kärsii niiden puutteesta. Tähän ilmapiiriin Driveclub on iloinen yllätys: se näyttää hieman mihin rauta pystyy, tarjoaa ihan mukavan ajomallin ja verkkopeli on parhaimmillaan koukuttavaa. Jahtasin muutamaa kierrosaikaa ihan oikeasti täpinöissäni.
Konesodankin uhalla on kuitenkin pakko todeta se, mitä totesin Manulle tästä pelistä ensimmäisenä iltana: pitäisin siitä varmasti enemmän, jos en omistaisi myös Xbox Onea ja Forza Horizon 2:ta. FH2 kun sisältää myös eräänlaisen klubisysteemin, mutta sen lisäksi siinä on paljon muutakin sisältöä. Ja huomattavasti parempi tekoäly.
Driveclub (Playstation 4)
Driveclub ei onnistu olemaan se jumalpeli, jota PS4 olisi ehkä kaivannut – mutta jos pidät kierrosaikojen hieromisesta, tästä riittää hupia.
- Asiallinen toteutus
- Innostava haastesysteemi
- Toistaiseksi PS4:n paras autopeli!
- Rangaistussysteemi ei toimi
- Tekoäly on idioottimainen
- Lopulta aika vähän tekemistä
Keskustelut (26 viestiä)
07.10.2014 klo 20.58 2
07.10.2014 klo 21.31 7
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
07.10.2014 klo 21.44 25
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
07.10.2014 klo 21.57 2
07.10.2014 klo 22.29 7
07.10.2014 klo 23.13 1
Mikä ihmeen villapaitasetä täällä näitä pelejä oikein arvostelee?
Mee ite arvostelemaan ja tee paremmin jos osaat
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
07.10.2014 klo 23.35 4
08.10.2014 klo 07.11 4
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
08.10.2014 klo 08.47 46
Mikko mitä olet tykännyt siitä Microsoftin lahjoittamasta arvosteluläppäristä? Onko toiminut hyvin? Onko sillä hyvä kirjoittaa peliarvosteluja?
Anteeksi kun en ehtinyt vastata aiemmin, sillä olin aamu-uinnilla Microsoftin lahjoittamassa rahasäiliössäni. Nyt palasin tähän (Microsoftin lahjoittaman) Swarovski-kristallein koristellun näppäimistön ääreen ja täytyy todeta, että pelaa oikein mukavasti. 27 tuuman näyttö oli ehkä vähän liioittelua läppäriin, mutta hei, olen ansainnut sen.
08.10.2014 klo 11.30 1
08.10.2014 klo 22.37 4
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
08.10.2014 klo 23.04 2
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että millaisia summia Microsoft maksaa näistä Sonyn yksinoikeuspelien pisteiden alentamisesta/Xboxin kehumisesta? Riippuuko aktiivisten käyttäjien määrästä vai tunnettavuudesta/maineesta? Olen itse vakavasti harkinnut oman pelisivuston perustamista, jonne olisi tarkoitus kirjoitella peliarvosteluja. Aihe siis kiinnostaisi kovasti.
Eiköhän se aihe ole tullut jo käsiteltyä tässä kommenttiketjussa. Ja tervetuloa alalle, kannattanee varoiksi jättää päivätyöt väliin, ettei laitevalmistajien maksamat korruptiorahat täytä koko pankkitiliä.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
09.10.2014 klo 09.01 13
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että millaisia summia Microsoft maksaa näistä Sonyn yksinoikeuspelien pisteiden alentamisesta/Xboxin kehumisesta?
Ajattelit vertailla Sonyn astroturffauskorvauksiin?
PS4 on parempi konsoli. Forza Horizon 2 on parempi peli. Deal with it.
09.10.2014 klo 15.58 3
09.10.2014 klo 19.21 1
On se hienoa miten kerrasta toiseen tulevia pelejä hehkutetaan Jeesuksen uutena tulemisena ja lopputulos onkin sitten pelkkä "plääh". Ja sitten jaksetaan taas innostua siitä seuraavasta jeesuksesta
ainiin, kannattaa odottaa kaikesta paskaa ja ostaa tuhat kopiota, kun 95% peleistä onkin jollain lailla pelikelvollisia.
idiootti
09.10.2014 klo 21.17 3
On se hienoa miten kerrasta toiseen tulevia pelejä hehkutetaan Jeesuksen uutena tulemisena ja lopputulos onkin sitten pelkkä "plääh". Ja sitten jaksetaan taas innostua siitä seuraavasta jeesuksesta
ainiin, kannattaa odottaa kaikesta paskaa ja ostaa tuhat kopiota, kun 95% peleistä onkin jollain lailla pelikelvollisia.
idiootti
hienosti vedit överiks
hermanni
10.10.2014 klo 18.50 2
On se hienoa miten kerrasta toiseen tulevia pelejä hehkutetaan Jeesuksen uutena tulemisena ja lopputulos onkin sitten pelkkä "plääh". Ja sitten jaksetaan taas innostua siitä seuraavasta jeesuksesta
ainiin, kannattaa odottaa kaikesta paskaa ja ostaa tuhat kopiota, kun 95% peleistä onkin jollain lailla pelikelvollisia.
idiootti
hienosti vedit överiks
hermanni
Tulit kuitenkin katsomaan sysipaskan viestisi tykkäykset (0)
perskorva
10.10.2014 klo 19.47 2
Ja kaikki luotettavuus viesteihisi (ja arvosteluun) ropisi pois. Arvostelut ovat subjektiivisia eikä niiden tarvitse muuta ollakaan. Mutta grafiikoita nyt pystyy suurelta osin tarkastelemaan objektiivisesti - ja kyllä driveclub pyyhkii forzalla persettä. Ei se forzasta huonoa peliä tee (ja kuitenkin avoinmaailma vs. lineaarisuus) mutta kommentistasi se tekee suoranaisen valheen.
Muutenkin vähän hassua, että grafiikka ei yltänyt edes maininnaksi plussiin/yhteenvetoon. Ja jälleen kerran en sano, että peliltä puuttuisi sen ansaitsemia tähtiä vaan mielestäni peliä ei esitelty sen ansaitsemalla tavalla.
Pakko sanoa, että olen vähän pettynyt nykyiseen V2:n tasoon. Tämä tapasi olla ainoita sivuja, jonka arvosteluja ja uutisointia halusi lukea ja piti arvossa.
11.10.2014 klo 03.19 2
Grafiikat ovat osastoa "ok", eli ei mitenkään nyky(Forza)standardein ihmeellistä.
Ja kaikki luotettavuus viesteihisi (ja arvosteluun) ropisi pois. Arvostelut ovat subjektiivisia eikä niiden tarvitse muuta ollakaan. Mutta grafiikoita nyt pystyy suurelta osin tarkastelemaan objektiivisesti - ja kyllä driveclub pyyhkii forzalla persettä. Ei se forzasta huonoa peliä tee (ja kuitenkin avoinmaailma vs. lineaarisuus) mutta kommentistasi se tekee suoranaisen valheen.
Muutenkin vähän hassua, että grafiikka ei yltänyt edes maininnaksi plussiin/yhteenvetoon. Ja jälleen kerran en sano, että peliltä puuttuisi sen ansaitsemia tähtiä vaan mielestäni peliä ei esitelty sen ansaitsemalla tavalla.
Pakko sanoa, että olen vähän pettynyt nykyiseen V2:n tasoon. Tämä tapasi olla ainoita sivuja, jonka arvosteluja ja uutisointia halusi lukea ja piti arvossa.
11.10.2014 klo 14.38
"Arvostelussa annettu tähtiä kokonaisuuden suhteen" (sinä)
"Ja jälleen kerran en sano, että peliltä puuttuisi sen ansaitsemia tähtiä" (minä)
Elikkä jos lukisit viestini ensin ja sen jälkeen vasta lainailisit?
"Eipä tämä peli ole muutenkaan kummosia arvioita saanut" ja olet aivan oikeassa. Mutta voisitko linkata arvostelun, jossa driveclubin grafiikoita ei kehuttaisi, vaan väitettäisiin ok tasoiseksi, sekä samalla vertailtaisiin ja kehuttaisiin Forzaa?
Elikkä nyt vielä kerran teille joilla on vaikeaa ymmärtää näitä viestejäni: driveclubin saama tähtimäärä on kohdillaan, mutta se on perusteltu kyseenalaisesti. Ymmärrän myös hyvin, että kaikkia lukijoita ei miellytä nuo FH2 vertaukset.
Rekisteröitynyt 13.02.2011
11.10.2014 klo 15.48 4
Mutta voisitko linkata arvostelun, jossa driveclubin grafiikoita ei kehuttaisi, vaan väitettäisiin ok tasoiseksi, sekä samalla vertailtaisiin ja kehuttaisiin Forzaa?
Jos luetun ymmärtämisesi olisi parempi niin huomaisit, että tässäkin arvostelussa grafiikoita kehuttiin ja todettiin ettei Driveclub näytä merkittävästi paremmalta kuin kilpailevan konsolin uusin ajopeli Forza Horizon 2 (joka julkaisuajankohtansa ja PS4:n ajopelien puutteen takia on oiva verrannainen).
11.10.2014 klo 16.54 1
Mutta voisitko linkata arvostelun, jossa driveclubin grafiikoita ei kehuttaisi, vaan väitettäisiin ok tasoiseksi, sekä samalla vertailtaisiin ja kehuttaisiin Forzaa?
Jos luetun ymmärtämisesi olisi parempi niin huomaisit, että tässäkin arvostelussa grafiikoita kehuttiin ja todettiin ettei Driveclub näytä merkittävästi paremmalta kuin kilpailevan konsolin uusin ajopeli Forza Horizon 2 (joka julkaisuajankohtansa ja PS4:n ajopelin puutteen takia on oiva verrannainen).
Halusin vain asiallista ja kriittistä keskustelua pelin grafiikoista ja tähän päädyttiin.
Jospa lolled taas lukisit viestini ennen kuin alat puhua luetun ymmärtämisestä yhtään mitään. Kriitiikkini kohdistui Villen viestissään esittämään väitteeseen. En missään välissä väittänyt, että tämä arvostelu sanoisi grafikoita Forzaa huonommaksi. Niin tekivät muut kommentoijat. Minä kritisoin arvostelussa taas sitä, että grafiikkoja ei ole nostettu yhteenvetoon. Voisitko esittää sille nyt järkevän syyn? Ai et tiedä vai? Ole sitten hiljaa.
Tosiaan ensimmäisen viestini jälkeen luin arvostelun vasta kunnolla. Sitten tajusin mitä aiemmat kommentit Microsoftin lahjuksista tarkoittivat. Siksi toin seuraavasda viestissä esille vertailun. Ja jos osaisit yhtään tulkita lukemaasi olisit vastannut väitteeseeni etkä sen ohi. En sanonut Forzan olevan yhtään huono vertailukohde. Väitän vain ettei vertailu välttämättä kuulu noin suurelta osin arvosteluun. Molempien pelien arvostelut voi itse lukea ja niitä vertailla näin halutessaan. Tämä minun mielipiteeni siis.
Ja tulevan varalta: jos pidätte minua fanipoikana, lainatkaa toki ne osat viesteistäni joissa väitän Forzaa huonommaksi tai Driveclubis paremmaksi.
11.10.2014 klo 20.07 1
- Huono peli
Näyttääkö paremmalta? Kokonaisuus sai ylittämättömillä grafiikoilla 3,5 tähteä. Huono peli hyvillä grafiikoilla sai ansaitsemansa arvostelun. Tosin huonoin lukemani arvostelu antoi 2/5 tähteä, eikä johtunut grafiikoista.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
12.10.2014 klo 13.51 1
Grafiikat ovat osastoa "ok", eli ei mitenkään nyky(Forza)standardein ihmeellistä.
Ja kaikki luotettavuus viesteihisi (ja arvosteluun) ropisi pois.
Huomautan, että tämän kommentin ja arvostelun ovat kirjoittaneet eri ihmiset.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
12.10.2014 klo 13.52 1
Ja tulevan varalta: jos pidätte minua fanipoikana, lainatkaa toki ne osat viesteistäni joissa väitän Forzaa huonommaksi tai Driveclubis paremmaksi.
"Mutta grafiikoita nyt pystyy suurelta osin tarkastelemaan objektiivisesti - ja kyllä driveclub pyyhkii forzalla persettä. Ei se forzasta huonoa peliä tee (ja kuitenkin avoinmaailma vs. lineaarisuus) mutta kommentistasi se tekee suoranaisen valheen."
Ole hyvä.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
12.10.2014 klo 14.09 5
Minä kritisoin arvostelussa taas sitä, että grafiikkoja ei ole nostettu yhteenvetoon. Voisitko esittää sille nyt järkevän syyn? Ai et tiedä vai? Ole sitten hiljaa.
Yhteenvedossa on plussana "Asiallinen toteutus". Tähän sisältyy myös grafiikoiden asiallisuus. Ne eivät näytä ihmeellisiltä, jos on pelannut muita uuden sukupolven tai PC:n paremman pään pelejä. Pikemminkin mm. kojelaudan liialliset heijastukset ja tuulilasin likaantuminen (ilman keinoa puhdistaa sitä) ovat hippasen ärsyttäviä.
Subjektiivista mielipidettäsi perseen pyyhkimisistä en voi jakaa. Driveclub ei näytä ainakaan Forzaa paremmalta, jos ei kovasti huonommaltakaan.
Tilanteessa, jossa moni miettii kumman uuden sukupolven konsolin hankkisi, ja jossa molemmille niistä ilmestyy iso autopeli viikon välein, on täysin perusteltua vertailla niitä keskenään. Siksi otin ne myös molemmat arvosteluun. Jos Sonyn embargo ei olisi ollut pitempi, olisi arvostelut voinut julkaista vaikka samana päivänä. Nyt MS:n embargo päättyi aiemmin, joten tehtiin näin.
Näin anekdoottina, kukaan muukaan meistä kolmesta ei olisi antanut tämän enempää tähtiä, tai hehkuttanut grafiikoita yhtään enempää.
Olen liputtanut aivan avoimesti PlayStation 4:n puolesta, koska MS on mielestäni munannut Xbox Onen lanseerauksen enemmän tai vähemmän ja alkanut vasta nyt reivata kurssia oikeammaksi. Mutta en suinkaan aio antaa sen sumentaa näkökykyäni, kun vertaillaan laitteiden yksittäisiä pelejä. Jos minulla olisi rahaa ostaa vain toinen näistä peleistä, ei olisi epäselvää, kumpi se olisi.
On valitettavaa, jos V2.fi:n linja on mielestäsi jotenkin muuttunut, sillä minusta se ei ole. Kirjoitamme edelleen juuri niin kuin ajattelemme, eikä meille edelleenkään maksa yhtään kukaan mielipiteistä - saati että ottaisimme mitään tällaisia lahjuksia vastaan.