Listasunnuntai #101
Ajantappajat
Jokainen joutuu varmasti useammankin kerran elämässään odottelemaan, vaikkei edes menisi armeijaan. Joukkoliikenne voi olla myöhässä tai matka muuten vaan pitkä, luennon alku viivästyy, päädyt terveysasemalle odottelemaan vastaanottoaikaa. Joskus käy jopa niin, että työprojekti seisoo, eikä mielekästä tekemistä ole. Tällöin jokin pienissä paloissa pelattava, nopeasti käynnistyvä ja mahdollisesti vieläpä mobiili peli on kullan arvoinen. Listalla taas omia kokemuksia; kertokaa kommenteissa lisää. Pelit on tarkoituksella valittu eri alustoilta.
Game Boy Advance - sitten kun näytön valo-ongelma oli korjattu - oli kaiken kaikkiaan erinomainen kone lyhyiden hetkien kuluttamiseen: akku kesti miltei typerän kauan, peli käynnistyi hetkessä ja koko komeus mahtui taskuun helposti. Oma suosikkini junamatkoilla oli tämä höyhenenkevyt strategia, jota saattoi pelata yhden skenaarion kerrallaan.
Nintendo DS ei ollut yhtä kompakti paketti kuin GBA, mutta kyllä sekin vielä pitkän takin taskussa kulki, etenkin Lite-versiona. Tri Kawashiman hilpeät päässälaskuharjoitukset ja sudokut siivittivät eräänkin kolmituntiseksi venyneen auton huollon odottelua.
Atari Lynx ei ollut kovin hyvä taskukonsoli mm. siksi, että se painoi suurin piirtein rinkan verran ja söi paristoja vain hieman vähemmän kuin puuhiomo. Tämän vastapainoksi sillä oli muutama mukava peli. California Gamesin BMX:ää ja surffausta pelattiin 20 vuotta sitten rippileirillä huomattavasti enemmän kuin oli terveellistä.
Matkustin viime kesänä Pendolinolla Ouluun, ja paitsi että juna oli ajoissa, koin muutenkin hämmentävän hetken: Buzzin MM-kisoista palkintona saadusta PSP Go -konsolistani oli hyötyä. Ostin Squaresoftin jRPG-klassikon PlayStation Storesta ja tallensin sen Gon muistiin. Kuusituntinen matka sujui yhdessä hujauksessa.
Pelaajabarometri-tutkimuksen mukaan Windowsin Pasianssi on Suomen suosituin tietokonepeli. En epäile tätä hetkeäkään, niin universaali on tämän kortinlätkinnän viehätys sukupuoleen ja ikään katsomatta. Muutaman minuutin pelikerta sisältää aina myös pienen jännityksen siitä, meneekö peli tällä kertaa läpi. Eri matkapuhelimet sisältävät nekin versioita samasta pelistä.
Nokian epäonnistumisia on kelattu väsymykseen asti, mutta muistellaanpa onnistumisiakin välillä. Nokia 5110 ja matopeli esittelivät mobiilin pelaamisen heillekin, jotka tuskin olisivat muuten ajatelleet pelilaitteesta maksavansa. Kekseliäimmät lisälaitevalmistajat tehtailivat jopa erillisiä matopeli-joystickeja. Oma ennätykseni syntyi armeija-aikaan Helsingin rautatieasemalla, lomajunaa odotellessa.
Applen iLaitteiden kaupassa on vaikka minkälaista ajantappoa ja myös -hukkaa. Tiny Tower on eräs lukemattomista tarjolla olevista yksinkertaisista taloussimulaatioista, mutta sillä on etunaan kaksi asiaa: ensinnäkin sen peruspeli on ilmainen (eivätkä ostettavat bonukset riko peliä) ja toisekseen peli "jatkuu" koneen kellon perusteella, vaikka iPod/Pad/Phonella tekisi muuta välillä. Syvyyttä pelimekaniikasta löytyy lammikon verran, mutta ainakaan tekeminen ei lopu, kun taloonsa väsää riittävästi kerroksia.
Advance Wars
Game Boy Advance - sitten kun näytön valo-ongelma oli korjattu - oli kaiken kaikkiaan erinomainen kone lyhyiden hetkien kuluttamiseen: akku kesti miltei typerän kauan, peli käynnistyi hetkessä ja koko komeus mahtui taskuun helposti. Oma suosikkini junamatkoilla oli tämä höyhenenkevyt strategia, jota saattoi pelata yhden skenaarion kerrallaan.
Brain Training
Nintendo DS ei ollut yhtä kompakti paketti kuin GBA, mutta kyllä sekin vielä pitkän takin taskussa kulki, etenkin Lite-versiona. Tri Kawashiman hilpeät päässälaskuharjoitukset ja sudokut siivittivät eräänkin kolmituntiseksi venyneen auton huollon odottelua.
California Games
Atari Lynx ei ollut kovin hyvä taskukonsoli mm. siksi, että se painoi suurin piirtein rinkan verran ja söi paristoja vain hieman vähemmän kuin puuhiomo. Tämän vastapainoksi sillä oli muutama mukava peli. California Gamesin BMX:ää ja surffausta pelattiin 20 vuotta sitten rippileirillä huomattavasti enemmän kuin oli terveellistä.
Final Fantasy VII
Matkustin viime kesänä Pendolinolla Ouluun, ja paitsi että juna oli ajoissa, koin muutenkin hämmentävän hetken: Buzzin MM-kisoista palkintona saadusta PSP Go -konsolistani oli hyötyä. Ostin Squaresoftin jRPG-klassikon PlayStation Storesta ja tallensin sen Gon muistiin. Kuusituntinen matka sujui yhdessä hujauksessa.
Pasianssi
Pelaajabarometri-tutkimuksen mukaan Windowsin Pasianssi on Suomen suosituin tietokonepeli. En epäile tätä hetkeäkään, niin universaali on tämän kortinlätkinnän viehätys sukupuoleen ja ikään katsomatta. Muutaman minuutin pelikerta sisältää aina myös pienen jännityksen siitä, meneekö peli tällä kertaa läpi. Eri matkapuhelimet sisältävät nekin versioita samasta pelistä.
Snake
Nokian epäonnistumisia on kelattu väsymykseen asti, mutta muistellaanpa onnistumisiakin välillä. Nokia 5110 ja matopeli esittelivät mobiilin pelaamisen heillekin, jotka tuskin olisivat muuten ajatelleet pelilaitteesta maksavansa. Kekseliäimmät lisälaitevalmistajat tehtailivat jopa erillisiä matopeli-joystickeja. Oma ennätykseni syntyi armeija-aikaan Helsingin rautatieasemalla, lomajunaa odotellessa.
Tiny Tower
Applen iLaitteiden kaupassa on vaikka minkälaista ajantappoa ja myös -hukkaa. Tiny Tower on eräs lukemattomista tarjolla olevista yksinkertaisista taloussimulaatioista, mutta sillä on etunaan kaksi asiaa: ensinnäkin sen peruspeli on ilmainen (eivätkä ostettavat bonukset riko peliä) ja toisekseen peli "jatkuu" koneen kellon perusteella, vaikka iPod/Pad/Phonella tekisi muuta välillä. Syvyyttä pelimekaniikasta löytyy lammikon verran, mutta ainakaan tekeminen ei lopu, kun taloonsa väsää riittävästi kerroksia.
Keskustelut (21 viestiä)
Rekisteröitynyt 02.05.2010
11.09.2011 klo 18.18
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
11.09.2011 klo 18.34
Rekisteröitynyt 07.12.2007
11.09.2011 klo 18.37
Rekisteröitynyt 04.01.2011
11.09.2011 klo 19.56
Myös Game Dev Story ja Grand Prix Story on mobiilipuolelta varsin vetäviä, varsinkin jälkimmäinen kun eka kampanja kestää n. 20h helposti.
11.09.2011 klo 20.02
11.09.2011 klo 20.03
Tetris.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
11.09.2011 klo 20.14
Yksi sana:
Tetris.
Voi kyllä - muuten, mutta sitä peliä ei saanutkaan sitten poikki kun tarvitsi :) Etenkin Game Boylla väännöt venyivät jopa tuntien mittaisiksi.
11.09.2011 klo 20.22
Rekisteröitynyt 04.10.2010
11.09.2011 klo 20.25
Yksi sana:
Tetris.
Älä muuta sano, tämä toimii mulla vieläkin ajantappajana niin bussissa kuin liian pitkien mainoskatkojenkin aikana :D Löytyy vielä varmasti melkeenpä ihan mille vaan alustalle, ja ainakin tuon kännykässä olevan javaversion saa tauollekin ;)
11.09.2011 klo 20.27
Kyllä se aika sillein kuuluu.
Rekisteröitynyt 19.04.2011
11.09.2011 klo 20.40
Rekisteröitynyt 10.04.2007
11.09.2011 klo 20.45
Itse yritän, aina kun aikaa liikenee, yrittää tehdä nopeusennätystä pasianssiin ja vapaakenttään androidillani. Pasianssi ennätys on 1:07 ja vapaakenttä 1:03
Kyllä se aika sillein kuuluu.
Isä teki joskus aivan uskomattoman ajan Miinaharavan läpäisyyn. En muista ollenkaan mikä aika se oli, mutta tais mennä reilusti alle 30 sekunnin, en yhtään tiedä. (Ja ruudukkona se ihan normaali, jne.)
Pasianssi on kyllä jees ajantappaja. Jos ei oo muuta tekemistä, niin Pasianssi toimii aina.
Rekisteröitynyt 14.01.2008
11.09.2011 klo 21.04
Civilizationiin saa kans aikaa kulumaan aina.
11.09.2011 klo 21.07
Ja tulihan sitä N-Gagen ColinMcRaeta hakattua aika lailla linjurissa aikoinaan.
Rekisteröitynyt 26.01.2011
11.09.2011 klo 21.15
Rekisteröitynyt 13.08.2007
11.09.2011 klo 22.59
Samaten Digital Chocolaten pelit Tornado Mania ja Tower Bloxx ja kaikki sen tyyppiset.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
12.09.2011 klo 01.36
Itse yritän, aina kun aikaa liikenee, yrittää tehdä nopeusennätystä pasianssiin ja vapaakenttään androidillani. Pasianssi ennätys on 1:07 ja vapaakenttä 1:03
Kyllä se aika sillein kuuluu.
Isä teki joskus aivan uskomattoman ajan Miinaharavan läpäisyyn. En muista ollenkaan mikä aika se oli, mutta tais mennä reilusti alle 30 sekunnin, en yhtään tiedä. (Ja ruudukkona se ihan normaali, jne.)
Rekisteröitynyt 19.04.2007
12.09.2011 klo 13.11
12.09.2011 klo 14.02
muutenkin vanhat pelit kuten Crash Bandicoot tai vaikka Final Fantasyt. on jo pelattu niin ei ole mitään paineita tarinan tai vaikeustason suhteen vaan voi lopettaa missä kohtaa tahansa, yrittää rikkoa kaikenlaisia ennätyksiä ja muuten vaan peeloilla
12.09.2011 klo 14.11
Itse yritän, aina kun aikaa liikenee, yrittää tehdä nopeusennätystä pasianssiin ja vapaakenttään androidillani. Pasianssi ennätys on 1:07 ja vapaakenttä 1:03
Kyllä se aika sillein kuuluu.
Isä teki joskus aivan uskomattoman ajan Miinaharavan läpäisyyn. En muista ollenkaan mikä aika se oli, mutta tais mennä reilusti alle 30 sekunnin, en yhtään tiedä. (Ja ruudukkona se ihan normaali, jne.)
tämä on vähän kuin tappelisi kenellä on eniten oikein lotossa. noissa pasiansseissa ja miinaharavissa sillä tuurilla on aika suuri osuus kun etsitään sitä yhtä parasta tulosta
Rekisteröitynyt 13.04.2007
12.09.2011 klo 16.03