Listasunnuntai #77
Avoimet maailmat
Pelaajasta riippuen sandboxit ovat joko pelien kermaa tai kuraa. Välittömiä virikkeitä kaipaavat viittaavat kintaalla haahuilulle valtavalla kentällä, mutta peleihinsä pitempinä projekteina suhtautuvat osaavat arvostaa näitä "turhia" ominaisuuksia. Grand Theft Autot tunnetaan yleisesti, Wikipedian kategoriassa "Open world video games" on kymmeniä sivuja, mutta poimitaanpa jokunen toimitusta elähdyttänyt. Lukijat saavat kertoa suosikkinsa taas kommenteissa!
Pitkään jatkuneen pelisarjan ensimmäinen täysin vektorigrafiikalla toteutettu osa ei ollut pelillisesti järin onnistunut, mutta sisälsi aikalaisekseen mielettömän laajoja alueita, joilla saattoi myös poiketa ennalta määritetyltä reitiltä. Mm. säännöllistä reittiä kulkeva juna ja toimiva lentokenttä hangaarissa majailevine X-Wingeineen olivat esimerkkejä piilotetuista nameista, joita uuttera tutkimusmatkailija löysi. Test Drive Unlimitedien kokonaiset saaret ovat suhteessa paljon vähemmän hämmästyttäviä.
Jurassic Park -universumiin sijoittunut, myöhemmin kulttimaineeseen noussut peli perustui ensimmäisen persoonan räiskintään isolla saarella ja oli monissa asioissa teknisesti aikaansa edellä, kuvaten mm. satoja puita sisältäviä ulkotiloja. Luvattu pelaamisen vallankumous jäi kuitenkin saavuttamatta, sillä peli tuli markkinoille myöhässä ja monin tavoin keskeneräisenä.
Naapurimaastamme kotoisin olevan Avalanche Studiosin peli ei voita juonellaan palkintoja, mutta etenkin kakkososa sisältää ison saaren sekä paljon työkaluja sen tutkimiseen. Leikkiminen kädestä ammuttavalla vaijerilla jaksaa kiinnostaa yllättävän pitkään.
Pandemicin viimeiseksi peliksi jäänyt, tisseillä höystetty vastarintaliikkeen tarina on sarjakuvamaisen liioitteleva monessakin suhteessa. Etenkin pelin sankari on varsinainen supermies, joka osaa kiivetä melkein pystysuoraa talon seinää ja loikkia katolta toiselle. Yhdistettynä poikkeukselliseen värimaailmaan se tekeekin pelin tunnelmasta hyvin omanlaisensa - Pariisi lintuperspektiivistä on epätavallinen peliympäristö. Tuhottavia natsipesäkkeitä on siroteltu ympäri kaupunkia niin paljon, ettei tekeminen lopu viikkoihin.
Eli tuttavien kesken "Crack-peli". Realtime Worldsin peli oli puolittainen vahinkohitti, sillä sen varsinainen sisältö oli pian koettu, ja pelin myyntiä auttoi varmasti melkoisessa määrin mukana seurannut Halo 3 -beta. Hupi löytyikin sitten achievementien metsästyksestä ja kiipeilystä. Kakkososassa kehitystiimi vaihtui, eikä iloa enää irronnut samassa määrin.
"PS3:n Crackdown", joka ohitti kilpakumppaninsa monessa suhteessa. Pelihahmon supervoimiin perustuva, pelattavuudeltaan erinomaisen hiottu ja kaikin puolin tyylikäs kaupunkikohellus on saamassa jatkoa tämän vuoden puolella.
Tämä harvemmin muistettu trooppisen saaren sandbox rikkoo sen perinteisen oletuksen, että lähes kaikki AI-hahmot vihaisivat pelaajaa heti aluksi. Sen sijaan ympäristön suhtautuminen muovautuu lähes täysin sen perusteella, millaisia valintoja pelaaja tekee. Bugien riivaama peli ei oikein onnistunut saavuttamaan yleisöään, mutta sai kuitenkin White Gold -nimisen jatko-osan vuonna 2008. Se on saatavana Gamersgate-latauspalvelusta.
Test Drive III
Pitkään jatkuneen pelisarjan ensimmäinen täysin vektorigrafiikalla toteutettu osa ei ollut pelillisesti järin onnistunut, mutta sisälsi aikalaisekseen mielettömän laajoja alueita, joilla saattoi myös poiketa ennalta määritetyltä reitiltä. Mm. säännöllistä reittiä kulkeva juna ja toimiva lentokenttä hangaarissa majailevine X-Wingeineen olivat esimerkkejä piilotetuista nameista, joita uuttera tutkimusmatkailija löysi. Test Drive Unlimitedien kokonaiset saaret ovat suhteessa paljon vähemmän hämmästyttäviä.
Trespasser
Jurassic Park -universumiin sijoittunut, myöhemmin kulttimaineeseen noussut peli perustui ensimmäisen persoonan räiskintään isolla saarella ja oli monissa asioissa teknisesti aikaansa edellä, kuvaten mm. satoja puita sisältäviä ulkotiloja. Luvattu pelaamisen vallankumous jäi kuitenkin saavuttamatta, sillä peli tuli markkinoille myöhässä ja monin tavoin keskeneräisenä.
Just Cause
Naapurimaastamme kotoisin olevan Avalanche Studiosin peli ei voita juonellaan palkintoja, mutta etenkin kakkososa sisältää ison saaren sekä paljon työkaluja sen tutkimiseen. Leikkiminen kädestä ammuttavalla vaijerilla jaksaa kiinnostaa yllättävän pitkään.
The Saboteur
Pandemicin viimeiseksi peliksi jäänyt, tisseillä höystetty vastarintaliikkeen tarina on sarjakuvamaisen liioitteleva monessakin suhteessa. Etenkin pelin sankari on varsinainen supermies, joka osaa kiivetä melkein pystysuoraa talon seinää ja loikkia katolta toiselle. Yhdistettynä poikkeukselliseen värimaailmaan se tekeekin pelin tunnelmasta hyvin omanlaisensa - Pariisi lintuperspektiivistä on epätavallinen peliympäristö. Tuhottavia natsipesäkkeitä on siroteltu ympäri kaupunkia niin paljon, ettei tekeminen lopu viikkoihin.
Crackdown
Eli tuttavien kesken "Crack-peli". Realtime Worldsin peli oli puolittainen vahinkohitti, sillä sen varsinainen sisältö oli pian koettu, ja pelin myyntiä auttoi varmasti melkoisessa määrin mukana seurannut Halo 3 -beta. Hupi löytyikin sitten achievementien metsästyksestä ja kiipeilystä. Kakkososassa kehitystiimi vaihtui, eikä iloa enää irronnut samassa määrin.
Infamous
"PS3:n Crackdown", joka ohitti kilpakumppaninsa monessa suhteessa. Pelihahmon supervoimiin perustuva, pelattavuudeltaan erinomaisen hiottu ja kaikin puolin tyylikäs kaupunkikohellus on saamassa jatkoa tämän vuoden puolella.
Boiling Point: Road to Hell
Tämä harvemmin muistettu trooppisen saaren sandbox rikkoo sen perinteisen oletuksen, että lähes kaikki AI-hahmot vihaisivat pelaajaa heti aluksi. Sen sijaan ympäristön suhtautuminen muovautuu lähes täysin sen perusteella, millaisia valintoja pelaaja tekee. Bugien riivaama peli ei oikein onnistunut saavuttamaan yleisöään, mutta sai kuitenkin White Gold -nimisen jatko-osan vuonna 2008. Se on saatavana Gamersgate-latauspalvelusta.
Keskustelut (28 viestiä)
Rekisteröitynyt 11.03.2011
27.03.2011 klo 19.54
27.03.2011 klo 20.05
Boiling Point oli julkaisussaan aivan järkyttävän raskas tekele, minun nuhapumppuni ei osannut edes unelmoida sen pyörittämisestä. Lisäksi peli sai melko runsaasti lokaa niskaansa keskeneräisyydestään joten jätin pelin kaupan hyllylle.
Rekisteröitynyt 03.04.2009
27.03.2011 klo 20.12
Aikoinaan kaverin 486:lla pelatessa vektorit vilistivät ruudulla sitä tahtia että pelaaminen oli lähes mahdotonta :|
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
27.03.2011 klo 20.15
Mikko on hyvä ja kertoo millaisella nuhapumpulla tuli TD3:sta aikoinaan pelattua? :)
286/12. Mitään nelikasikutosia ollut kellään, _tunsin_ ihmisen jolla oli 386.
27.03.2011 klo 20.16
nyan.
27.03.2011 klo 20.17
Mikko on hyvä ja kertoo millaisella nuhapumpulla tuli TD3:sta aikoinaan pelattua? :)
286/12. Mitään nelikasikutosia ollut kellään, _tunsin_ ihmisen jolla oli 386.
eipäs nyt yleistetä liikaa.. täältä kyllä löytyi sekä 386 että 486..
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
27.03.2011 klo 20.19
eipäs nyt yleistetä liikaa.. täältä kyllä löytyi sekä 386 että 486..
Löytyi täältäkin vuonna 1992, puhe olikin siitä millä Test Drive 3:a pelattiin. Se ilmestyi 1990, jolloin 386 oli vielä nähtävyys, 486 lähinnä märkä uni.
27.03.2011 klo 21.11
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
27.03.2011 klo 21.53
Rekisteröitynyt 07.09.2010
27.03.2011 klo 21.58
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
27.03.2011 klo 22.02
Rekisteröitynyt 11.10.2007
27.03.2011 klo 22.11
27.03.2011 klo 22.56
Aika erikoiset valinnat listalle mielestäni, mutta makuasioitahan nuo. Itse olisin näistä valinnut näistä ehkä vain just cause (2) mukaan listalle.
Eikös just cause 1 ja 2 ole lähes sama maailma?
27.03.2011 klo 23.02
27.03.2011 klo 23.56
Avoimesta maailmasta haaveilevan arcade-kaahailun ykkösvalinta, vaikka omistankin Test Drive Unlimitedit.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
28.03.2011 klo 00.35
Aika erikoiset valinnat listalle mielestäni, mutta makuasioitahan nuo.
Yleensä listalle on tarkoitus valita vähän niitä erikoisempia nimikkeitä, ei jokaikisessä listassa vastaan tulevia pelejä. Tässä semmoiset olisivat olleet esim. GTA, Fallout 3/New Vegas, Elder Scrollsit ym.
28.03.2011 klo 01.07
28.03.2011 klo 01.42
28.03.2011 klo 08.15
Suosittelen hankintaa jos olet missannut sen aikaisemmin, sen saa varmaan jo kohtuulliseen hintaan alelaarista.
Rekisteröitynyt 19.04.2010
28.03.2011 klo 08.18
Minecraft on kyllä kunnon hiekkalaatikkopeli, sanan varsinaisessa merkityksessä :)
Rekisteröitynyt 11.10.2007
28.03.2011 klo 10.40
Aika erikoiset valinnat listalle mielestäni, mutta makuasioitahan nuo.
Yleensä listalle on tarkoitus valita vähän niitä erikoisempia nimikkeitä, ei jokaikisessä listassa vastaan tulevia pelejä. Tässä semmoiset olisivat olleet esim. GTA, Fallout 3/New Vegas, Elder Scrollsit ym.
Ihan hyvä niin. Olisi meinaan ollut vähän tylsähkö lista noilla perinteisillä. Tosin Elder Scrollseille pitää kumartaa ;)
28.03.2011 klo 10.40
28.03.2011 klo 13.10
28.03.2011 klo 13.14
Sukellusveneessä se maailma ei välttämättä kylläkään tunnu niin avoimelta, mutta IL-2:n puikoissa horisontti ei kyllä tyssännyt nopeasti vastaan.
Sitten voisi miettiä kunnon strategiapelejä. Hearts of ironit, koko maapallo hiekkalaatikkona.
28.03.2011 klo 15.05
Silent Hunterit.. Lentosimut..
Sukellusveneessä se maailma ei välttämättä kylläkään tunnu niin avoimelta, mutta IL-2:n puikoissa horisontti ei kyllä tyssännyt nopeasti vastaan.
Tämä.
Silentissä kun lähetään suklarilla tukikohdasta ja aika-arvio saapumisajasta partiontipaikalle UK:n yläpuolelle on kaksi ja puoli päivää tietää että puhutaan ison kaliiberin pelistä.
Rekisteröitynyt 31.08.2007
28.03.2011 klo 15.35
Itse jostain syystä totuin pelin outoihin kontrolleihin, ja pystyin pelaamaan sen läpi. Tosi moni varmasti jo lopetti pelin kun huomasi, että ase oli pudonnut matkan varrella kädestä johonkin.
29.03.2011 klo 11.45
Jos jostain sattuu löytämään eikä vanhentunut grafiikka pelottele pois, suosittelen kokeilemaan.
31.03.2011 klo 12.22 1
Toki pelissä oli omat ongelmansa ja kasa bugeja, mutta ei se paljoa menoa haitannut kunhan alkujärkytyksestä pääsi yli.
Saa nähdä mihin Telltalen Jurassic Park pystyy.