Vanha totuus väittää artistin kuoleman olevan tehokas tapa lisätä levymyyntiä - tästä saatiin hämmentävä todiste 14 vuotta sitten
Popin kuningas, Michael Jackson, kuoli kesäkuussa 2009.
Kuten usein on havaittu, artistin kuolema aiheuttaa rajun myyntipiikin ja listamenestystä, josta pääsevät tosin nauttimaan vain levy-yhtiö ja menehtyneen artistin perikunta.
Viikko Jacksonin kuoleman jälkeen Billboardin albumilista oli käytännössä "Michael Jackson" -lista.
"Number Ones" kärjessä, hopeapaikalla "The Essential Michael Jackson", "Thriller" kolmantena ja "Off the Wall" neljäntenä.
The Jackson 5 -yhtyeen "Ultimate Collection" paikalla viisi, "Bad" sijalla kuusi ja "Dangerous" sijalla seitsemän.
"Greatest Hits - HIStory - Vol. 1" paikalla kahdeksan ja "Michael's Ultimate Collection" sijalla yhdeksän.
Jacksonin albumeita myytiin viikossa 415 000 kappaletta (58 prosenttia myynnistä digitaalisia latauksia), kun viikkoa aikaisemmin Jacksonin levyjä myytiin 10 000 kappaletta!
Kuten usein on havaittu, artistin kuolema aiheuttaa rajun myyntipiikin ja listamenestystä, josta pääsevät tosin nauttimaan vain levy-yhtiö ja menehtyneen artistin perikunta.
Viikko Jacksonin kuoleman jälkeen Billboardin albumilista oli käytännössä "Michael Jackson" -lista.
"Number Ones" kärjessä, hopeapaikalla "The Essential Michael Jackson", "Thriller" kolmantena ja "Off the Wall" neljäntenä.
The Jackson 5 -yhtyeen "Ultimate Collection" paikalla viisi, "Bad" sijalla kuusi ja "Dangerous" sijalla seitsemän.
"Greatest Hits - HIStory - Vol. 1" paikalla kahdeksan ja "Michael's Ultimate Collection" sijalla yhdeksän.
Jacksonin albumeita myytiin viikossa 415 000 kappaletta (58 prosenttia myynnistä digitaalisia latauksia), kun viikkoa aikaisemmin Jacksonin levyjä myytiin 10 000 kappaletta!
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti