Kirjalähde: uudelle artistille pääsy radiosoittoon on pieni lottovoitto: 'Tosi vaikea ja hidas prosessi'
Jukka Haarman, Anna-Kaisa Kaplasin ja Ilkka Mattilan kirjassa "Popmusiikin uusi aika - Satumaa-tangosta 2080-luvulle" (Tammi) käsitellään kotimaisen populaarimusiikin muuttunutta maailmaa. Miten rock-Suomesta tuli pop-Suomi.
Nykyään uuden artistin on vaikea päästä radiosoittoon.
"Ramona Forsström: Radiossa se määrä biisejä, joita pystytään lisäämään soittoon, on äärimmäisen pieni suhteessa siihen määrään musiikkia, mitä julkaistaan. Varsinkin kun puhutaan ihan uusista artisteista, vaatii kuukausien työn saada biisi radioon. Usein isot kaupalliset radiot lisäävät uusia biisejä soittoon kerran kuussa. Kun laskee, kuinka paljon kuukaudessa on tullut uutta musiikkia, usein isommat nimet ovat ne, jotka voittavat. Ja ehkä joku ihan uusi. Se on iso saavutus, jos saa uuden artistin musiikkia radioon.
Jussi Mäntysaari: Uuden artistin meneminen läpi Suomipopilla on tosi vaikea ja hidas prosessi. Keskivertokuulijamme saattaa olla perheenäiti, joka hakee lapsia päiväkodista tai vie heitä harrastuksiin - ei hänellä ole siinä sellainen olo, että minäpä etsin itselleni uutta musiikkia. Kysyttäessä hänellä on sellainen tarve, että 'joo, haluan löytää uutta hittimusiikkia', mutta sen pitäisi jotenkin maagisesti olla tullut hänelle jo tutuksi (naurua).
Tähän asti on ainakin näyttänyt siltä, että ihmisen täyttäessä 25 musiikin merkitys vähenee, kun elämä tulee niin sanotusti tielle. Kun tulee paljon muuta ajateltavaa, musiikkiin käytetty energia vähenee sen verran, että se radio alkaa tuntua hyvältä vaihtoehdolta, koska tietää, millaisen kokemuksen saa laittaessaan sen päälle - ainakin toivottavasti.
Se, että Suomipopin formaatti on elossa, tietää siitä, että siellä nousevat esiin aina uudet tyylit. Uusi pop, uusi pop-iskelmä. Pitkään oli uusi suomalainen hiphop, mutta nyt sen merkitys on pienentynyt, koska hiphopmusiikissa on käynnissä selkeästi iso sukupolvenvaihdos. Cheekin ja JVG:n hitit olivat vähän niin kuin kaikkien hittejä, mutta nyt nuoriso on ottanut hiphopin takaisin, mikä on ihan tervettä".
"Jussi Mäntysaari jatkaa: Laitamme aina kaikki uutuuskategorian biisit testiin. Kun se tehdään kuukauden välein, ne ehtivät soida sitä ennen sellaisen 70 kertaa. Toki ne soivat off-primessa muutenkin. Ei meillä ole nyrkkisääntöä, mutta aika usein se ensimmäinen testitulos ei kerro vielä ihan hirveästi. Se ei saa hirveästi never likea, mutta siinä ei ole myöskään hirveästi intohimoa, mikä taas on se kaikista tärkein. Jos never likea alkaa välttelemään liikaa, kanavasta tulee helposti platku. Silloin ei ole oikein minkäänlaista intohimoa, se on aina se toinen puoli. Radion musiikkiflow'n pitää kuitenkin saada aikaan tunnereaktioita".
Lainatut kohdat ovat kirjasta "Popmusiikin uusi aika - Satumaa-tangosta 2080-luvulle" (Tammi).
Nykyään uuden artistin on vaikea päästä radiosoittoon.
"Ramona Forsström: Radiossa se määrä biisejä, joita pystytään lisäämään soittoon, on äärimmäisen pieni suhteessa siihen määrään musiikkia, mitä julkaistaan. Varsinkin kun puhutaan ihan uusista artisteista, vaatii kuukausien työn saada biisi radioon. Usein isot kaupalliset radiot lisäävät uusia biisejä soittoon kerran kuussa. Kun laskee, kuinka paljon kuukaudessa on tullut uutta musiikkia, usein isommat nimet ovat ne, jotka voittavat. Ja ehkä joku ihan uusi. Se on iso saavutus, jos saa uuden artistin musiikkia radioon.
Jussi Mäntysaari: Uuden artistin meneminen läpi Suomipopilla on tosi vaikea ja hidas prosessi. Keskivertokuulijamme saattaa olla perheenäiti, joka hakee lapsia päiväkodista tai vie heitä harrastuksiin - ei hänellä ole siinä sellainen olo, että minäpä etsin itselleni uutta musiikkia. Kysyttäessä hänellä on sellainen tarve, että 'joo, haluan löytää uutta hittimusiikkia', mutta sen pitäisi jotenkin maagisesti olla tullut hänelle jo tutuksi (naurua).
Tähän asti on ainakin näyttänyt siltä, että ihmisen täyttäessä 25 musiikin merkitys vähenee, kun elämä tulee niin sanotusti tielle. Kun tulee paljon muuta ajateltavaa, musiikkiin käytetty energia vähenee sen verran, että se radio alkaa tuntua hyvältä vaihtoehdolta, koska tietää, millaisen kokemuksen saa laittaessaan sen päälle - ainakin toivottavasti.
Se, että Suomipopin formaatti on elossa, tietää siitä, että siellä nousevat esiin aina uudet tyylit. Uusi pop, uusi pop-iskelmä. Pitkään oli uusi suomalainen hiphop, mutta nyt sen merkitys on pienentynyt, koska hiphopmusiikissa on käynnissä selkeästi iso sukupolvenvaihdos. Cheekin ja JVG:n hitit olivat vähän niin kuin kaikkien hittejä, mutta nyt nuoriso on ottanut hiphopin takaisin, mikä on ihan tervettä".
"Jussi Mäntysaari jatkaa: Laitamme aina kaikki uutuuskategorian biisit testiin. Kun se tehdään kuukauden välein, ne ehtivät soida sitä ennen sellaisen 70 kertaa. Toki ne soivat off-primessa muutenkin. Ei meillä ole nyrkkisääntöä, mutta aika usein se ensimmäinen testitulos ei kerro vielä ihan hirveästi. Se ei saa hirveästi never likea, mutta siinä ei ole myöskään hirveästi intohimoa, mikä taas on se kaikista tärkein. Jos never likea alkaa välttelemään liikaa, kanavasta tulee helposti platku. Silloin ei ole oikein minkäänlaista intohimoa, se on aina se toinen puoli. Radion musiikkiflow'n pitää kuitenkin saada aikaan tunnereaktioita".
Lainatut kohdat ovat kirjasta "Popmusiikin uusi aika - Satumaa-tangosta 2080-luvulle" (Tammi).
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti