Tuorein sisältö

Oscar-ehdokkuudet on julkistettu: Netflix, Marvel ja Jasper Pääkkösen klaani juhlivat

22.01.2019 klo 16.30 | Luettu: 8195 kertaa | Teksti: Jari Tapani Peltonen


Oscar-palkinnot jaetaan 91. kerran sunnuntaina 24. helmikuuta, eli Suomen näkökulmasta maanantaiaamuna 25. helmikuuta. Ehdokkuudet on julkistettu. Isoja voittajia ovat tässä vaiheessa Netflix ja Marvel, jotka nousivat korkeimpaan eliittiin Roman 10 ehdokkuuden ja Black Pantherin 7 ehdokkuuden voimin. Suomen Armomurhaaja putosi vieraskielisen elokuvan kisasta jo karsinnoissa, mutta torille voi lähteä sillä verukkeella, että Jasper Pääkkösen ja kumppaneiden BlacKkKlansman sai 6 ehdokkuutta. Suureen yleisöön vedonneet musiikkipainotteiset hitit Bohemian Rhapsody ja A Star is Born ovat myös hyvin edustettuina. Bradley Cooper sai kolme ehdokkuutta A Star is Bornin johdosta, mutta liikkeellä on jo otsikoita, joiden mukaan hänelle kävi köpelösti: hän sai ehdokkuuden tähtenä, kirjoittajana ja tuottajana, muttei ohjaajana... On se kovaa.

Paras naisnäyttelijä pääroolissa


Yalitza Aparicio - Roma
Glenn Close - The Wife
Olivia Colman - The Favourite
Lady Gaga - A Star is Born
Melissa McCarthy - Can You Ever Forgive Me?

Paras miesnäyttelijä pääroolissa


Christian Bale - Vice
Bradley Cooper - A Star is Born
Willem Dafoe - At Eternity's Gate
Rami Malek - Bohemian Rhapsody
Viggo Mortensen - Green Book

Paras naisnäyttelijä sivuroolissa


Amy Adams - Vice
Marina de Tavira - Roma
Regina King - If Beale Street Could Talk
Emma Stone - The Favourite
Rachel Weisz - The Favourite

Paras miesnäyttelijä sivuroolissa


Mahershala Ali - Green Book
Adam Driver - BlacKkKlansman
Sam Elliott - A Star is Born
Richard E. Grant - Can You Ever Forgive Me?
Sam Rockwell - Vice

Paras alkuperäinen käsikirjoitus


The Favourite
First Reformed
Green Book
Roma
Vice

Paras sovitettu käsikirjoitus


The Ballad of Buster Scruggs
BlacKkKlansman
Can You Ever Forgive Me?
If Beale Street Could Talk
A Star is Born

Paras vieraskielinen elokuva


Never Look Away - Saksa
Shoplifters - Japani
Capernaum - Libanon
Roma - Meksiko
Cold War - Puola

Paras näytelty lyhytelokuva


Detainment
Fauve
Marguerite
Mother
Skin

Paras animaatioelokuva


Ihmeperhe 2
Isle of Dogs
Mirai
Räyhä-Ralf valloittaa Internetin
Spider-Man: kohti Hämähäkkiversumia

Paras animoitu lyhytelokuva


Animal Behaviour
Bao
Late Afternoon
One Small Step
Weekends

Paras dokumenttielokuva


Free Solo
Hale County This Morning, This Evening
Minding the Gap
Of Fathers and Sons
RBG

Paras lyhyt dokumentti


Black Sheep
End Game
Lifeboat
A Night at the Garden
Period. End of Sentence.

Paras musiikki


Black Panther
BlacKkKlansman
If Beale Street Could Talk
Isle of Dogs
Maija Poppasen paluu

Paras laulu


"When A Cowboy Trades His Spurs For Wings" - The Ballad of Buster Scruggs
"All the Stars" - Black Panther
"The Place Where Lost Things Go" - Maija Poppasen paluu
"I'll Fight" - RBG
"Shallow" - A Star is Born

Paras tuotantosuunnittelu/lavastus


Black Panther
The Favourite
Ensimmäisenä Kuussa
Maija Poppasen paluu
Roma

Paras kuvaus


Cold War
The Favourite
Never Look Away
Roma
A Star is Born

Paras leikkaus


BlacKkKlansman
Bohemian Rhapsody
The Favourite
Green Book
Vice

Paras pukusuunnittelu


Black Panther
The Favourite
The Ballad of Buster Scruggs
Mary Queen of Scots
Maija Poppasen paluu

Paras meikkaus ja hiusmuotoilu


Border
Mary Queen of Scots
Vice

Paras äänieditointi


Black Panther
Bohemian Rhapsody
Ensimmäisenä Kuussa
Hiljainen paikka
Roma

Paras äänimiksaus


Black Panther
Bohemian Rhapsody
Ensimmäisenä Kuussa
Roma
A Star is Born

Parhaat erikoistehosteet


Avengers: Infinity War
Ensimmäisenä Kuussa
Ready Player One
Risto Reipas ja Nalle Puh
Solo: A Star Wars Story

Paras ohjaaja


BlacKkKlansman - Spike Lee
Cold War - Pawel Pawlikowski
The Favourite - Yorgos Lanthimos
Roma - Alfonso Cuarón
Vice - Adam McKay

Paras elokuva


Black Panther
BlacKkKlansman
Bohemian Rhapsody
The Favourite
Green Book
Roma
A Star is Born
Vice

Yhteenveto


The Favourite ja Roma saivat 10 ehdokkuutta.

A Star is Born (arvostelu) ja Vice saivat 8 ehdokkuutta.

Black Panther (arvostelu) sai 7 ehdokkuutta.

BlacKkKlansman sai 6 ehdokkuutta.

Bohemian Rhapsody (arvostelu) ja Green Book saivat 5 ehdokkuutta.

Ensimmäisenä Kuussa ja Maija Poppasen paluu (arvostelu) saivat 4 ehdokkuutta.

Can You Ever Forgive Me?, Cold War, If Beale Street Could Talk ja The Ballad of Buster Scruggs (arvostelu) saivat 3 ehdokkuutta.

Isle of Dogs (arvostelu), Mary Queen of Scots, Never Look Away ja RBG saivat 2 ehdokkuutta.

V2.fi | Jari Tapani Peltonen
< 'Kymppihaaste' sen t... Naisten Haamujengin ... >

Keskustelut (7 viestiä)

RandomSwinger

22.01.2019 klo 19.18 6 tykkää tästä

Täysi vitsi nämä Black Pantherin ehdokkuudet. Samalla "vähemmistöjä" suosivalla logiikalla Blade trilogia ja Spawn olisi myös ansainnut aikanaan läjän ehdokkuuksia. Ainiin, silloin tässä hommassa oli vielä joku tolkku, eikä jokainen elämän kolhima lumihiutale päässyt vielä avoimesti uhriutumaan somessa.
lainaa
djaojfisid

22.01.2019 klo 19.42 1 tykkää tästä

kylhan taa jo viime tammikuussa tiedettiin et panther jyraa
lainaa
Exe

23.01.2019 klo 00.03 2 tykkää tästä

Tuo Ballad of Buster Shruggsin kappale ehdolla parhaaksi lauluksi? Googlettakaa ja kuunnelkaa. Mitä helvettiä? Shallow vie helposti.

Parhaasta elokuvasta en tiedä, kun en ole kaikkia nähnyt. Tuosta Romasta kuullutkaan..?

Bradley Cooper ansaitsisi Oscarin jo pelkästään laulusuorituksestaan. Ironista että A Star is Born ei ole ehdolla Paras musiikki -kategoriassa? (Ja Bohemiania tuskin on kelpuutettu sinne.)

lainaa
eero-teero

23.01.2019 klo 15.24

RandomSwinger kirjoitti:
Täysi vitsi nämä Black Pantherin ehdokkuudet. Samalla "vähemmistöjä" suosivalla logiikalla Blade trilogia ja Spawn olisi myös ansainnut aikanaan läjän ehdokkuuksia. Ainiin, silloin tässä hommassa oli vielä joku tolkku, eikä jokainen elämän kolhima lumihiutale päässyt vielä avoimesti uhriutumaan somessa.


Paitsi, että Blade oli vaan perus 90-luvun hardcore toimintamättöä ja Spawn sysipaska, kun taas Black Panther oli rehdisti loistava leffa. Blockbustereitten joukossa ainakin 2018 paras.

Mutta ai niin, täällä v2:ssa usein pelataan se käänteinen rotukortti. Jos jossakin tähdittää vähemmistön edustajia ja se saa peräti kehuja, niin kyseessä voi olla vain suvakkien salaliitto tms.
lainaa
RandomSwinger

23.01.2019 klo 16.19

eero-teero kirjoitti:
RandomSwinger kirjoitti:
Täysi vitsi nämä Black Pantherin ehdokkuudet. Samalla "vähemmistöjä" suosivalla logiikalla Blade trilogia ja Spawn olisi myös ansainnut aikanaan läjän ehdokkuuksia. Ainiin, silloin tässä hommassa oli vielä joku tolkku, eikä jokainen elämän kolhima lumihiutale päässyt vielä avoimesti uhriutumaan somessa.


Paitsi, että Blade oli vaan perus 90-luvun hardcore toimintamättöä ja Spawn sysipaska, kun taas Black Panther oli rehdisti loistava leffa. Blockbustereitten joukossa ainakin 2018 paras.

Mutta ai niin, täällä v2:ssa usein pelataan se käänteinen rotukortti. Jos jossakin tähdittää vähemmistön edustajia ja se saa peräti kehuja, niin kyseessä voi olla vain suvakkien salaliitto tms.


Kyllä, tätä "käänteistä rotukorttia" pelataan mikäli on viitteitä positiivisesta syrjimisestä ja viihdetuotteiden täysin tarpeettomasta politisoinnista. Nämähän ovat toki aivan makuasioita, mutta mielestäni Black Pantherissa ei ollut mitään muuta muista supersankarielokuvista poikkeavaa kuin se, että valtaosa castistä oli tummaihoisia ja se sijoittui Afrikkaan. Tämä koettiin jollakin tapaa mullistavana ja suuntaa näyttävänä.

Kyseessä ei ole kuitenkaan "suvakkien salaliitto", vaan pikemminkin täysin läpinäkyvä ilmiö mikä eritoten viime vuosina on nostanut päätään harmittavan usein. Uhriutumiskulttuuri elää ja voi valittettavan hyvin, sillä siten saa osaakseen sympatiaa, säälipisteitä ja usein myös jotakin konkreettista hyvää. Tästä pitävät huolen hyvesignaloivat "parempiosaiset". En näe, että kyseiset ehdokkuudet ovat millään muotoa saatu pelkästään elokuvallisin ansion.

Loppuviimein asia on kuitenkin aivan se ja sama, sillä yhtäkään merkittävää palkintoa Black Panther ei tule voittamaan. Jos se jollekkin kuitenkin jollain lailla tärkeää, että elokuva on nyt "huomioitu" ja hän siitä kokee saavansa utiliteettia, niin olkoon niin.

P.S. Kaksi ensimmäistä Bladea oli parempia elokuvia kuin Black Panther (tai sitten aika kultaa muistot).
lainaa
eero-teero

23.01.2019 klo 16.54

RandomSwinger kirjoitti:

Kyllä, tätä "käänteistä rotukorttia" pelataan mikäli on viitteitä positiivisesta syrjimisestä ja viihdetuotteiden täysin tarpeettomasta politisoinnista. Nämähän ovat toki aivan makuasioita, mutta mielestäni Black Pantherissa ei ollut mitään muuta muista supersankarielokuvista poikkeavaa kuin se, että valtaosa castistä oli tummaihoisia ja se sijoittui Afrikkaan. Tämä koettiin jollakin tapaa mullistavana ja suuntaa näyttävänä.

Kyseessä ei ole kuitenkaan "suvakkien salaliitto", vaan pikemminkin täysin läpinäkyvä ilmiö mikä eritoten viime vuosina on nostanut päätään harmittavan usein. Uhriutumiskulttuuri elää ja voi valittettavan hyvin, sillä siten saa osaakseen sympatiaa, säälipisteitä ja usein myös jotakin konkreettista hyvää. Tästä pitävät huolen hyvesignaloivat "parempiosaiset". En näe, että kyseiset ehdokkuudet ovat millään muotoa saatu pelkästään elokuvallisin ansion.

Loppuviimein asia on kuitenkin aivan se ja sama, sillä yhtäkään merkittävää palkintoa Black Panther ei tule voittamaan. Jos se jollekkin kuitenkin jollain lailla tärkeää, että elokuva on nyt "huomioitu" ja hän siitä kokee saavansa utiliteettia, niin olkoon niin.

P.S. Kaksi ensimmäistä Bladea oli parempia elokuvia kuin Black Panther (tai sitten aika kultaa muistot).


Olet kyllä helvetin naivii, jos kuvittelet, että viihteen politisointi on jotenkin uusi ilmiö. Viihde ei synny tyhjiössä ja kaikki on jotenkin ympäröivän maailmansa vaikuttamaa. Joo, toiset ehkä vähän selvemmin kuin muut, mutta kaikki yhtä kaikkia.

BP käsitteli aika vaikeita kysymyksiä rodusta, tasa-arvosta ja valta-aseman tuomasta vastuusta. Anteeksi, jos K-13 supersankarileffa, jonka nimikkohahmo pukeutuu pantteria muistuttavaan haarniskaan, oli sinulle liian hienovarainen, mutta vaikka nämä teemat eivät sinua henkoh. olisi puhutelleet, niin kyllä ne siellä kuitenkin olivat, eikä hirveän moni massalle suunnattu blockbusteri yleensä uskalla ottaa niitä käsittelyn aiheeksi (ei ainakaan yhtä kypsästi).

En kiellä etteikö Oscar - pelissä raha, näkyvyys jms. pelaa usein isompia rooleja kuin leffan varsinaiset meriitit, koko gaala ei kannata ottaa liian vakavasti ja tuomaristo muutenkin toisinaan yrittää liian kovaa todistaa olevansa ajan tasalla (*köh*Crash*köh*), mutta ei sinne parhaan leffan ehdokkaaksi silti ihan mitä vain leffoja nimetä. Mikseivät esim. saman ohjaajan Creed tai Wonder Woman saaneet parhaan leffan ehdokkuuksia, vaikka pääosissa mustaihoinen ja nainen?

Ja kyllä leffan huomioinen on hieno juttu. Ei pelkästään sosiaalisten elementtien takia vaan myös siksi, että se on mahdollisesti yksi tekijä lisää, joka vähentää Oscareitten snobia asennetta genre - leffoja kohtaan. Ei tietenkään mitään Fast and Furiousia pidä ehdolle pistää, mutta kun miettii vaikka kuinka moni klassinen kauhu- ja scifileffa aikanaan jäivät olemattomille huomioille.
lainaa
RandomSwinger

23.01.2019 klo 21.34

eero-teero kirjoitti:
RandomSwinger kirjoitti:

Kyllä, tätä "käänteistä rotukorttia" pelataan mikäli on viitteitä positiivisesta syrjimisestä ja viihdetuotteiden täysin tarpeettomasta politisoinnista. Nämähän ovat toki aivan makuasioita, mutta mielestäni Black Pantherissa ei ollut mitään muuta muista supersankarielokuvista poikkeavaa kuin se, että valtaosa castistä oli tummaihoisia ja se sijoittui Afrikkaan. Tämä koettiin jollakin tapaa mullistavana ja suuntaa näyttävänä.

Kyseessä ei ole kuitenkaan "suvakkien salaliitto", vaan pikemminkin täysin läpinäkyvä ilmiö mikä eritoten viime vuosina on nostanut päätään harmittavan usein. Uhriutumiskulttuuri elää ja voi valittettavan hyvin, sillä siten saa osaakseen sympatiaa, säälipisteitä ja usein myös jotakin konkreettista hyvää. Tästä pitävät huolen hyvesignaloivat "parempiosaiset". En näe, että kyseiset ehdokkuudet ovat millään muotoa saatu pelkästään elokuvallisin ansion.

Loppuviimein asia on kuitenkin aivan se ja sama, sillä yhtäkään merkittävää palkintoa Black Panther ei tule voittamaan. Jos se jollekkin kuitenkin jollain lailla tärkeää, että elokuva on nyt "huomioitu" ja hän siitä kokee saavansa utiliteettia, niin olkoon niin.

P.S. Kaksi ensimmäistä Bladea oli parempia elokuvia kuin Black Panther (tai sitten aika kultaa muistot).


Olet kyllä helvetin naivii, jos kuvittelet, että viihteen politisointi on jotenkin uusi ilmiö. Viihde ei synny tyhjiössä ja kaikki on jotenkin ympäröivän maailmansa vaikuttamaa. Joo, toiset ehkä vähän selvemmin kuin muut, mutta kaikki yhtä kaikkia.

BP käsitteli aika vaikeita kysymyksiä rodusta, tasa-arvosta ja valta-aseman tuomasta vastuusta. Anteeksi, jos K-13 supersankarileffa, jonka nimikkohahmo pukeutuu pantteria muistuttavaan haarniskaan, oli sinulle liian hienovarainen, mutta vaikka nämä teemat eivät sinua henkoh. olisi puhutelleet, niin kyllä ne siellä kuitenkin olivat, eikä hirveän moni massalle suunnattu blockbusteri yleensä uskalla ottaa niitä käsittelyn aiheeksi (ei ainakaan yhtä kypsästi).

En kiellä etteikö Oscar - pelissä raha, näkyvyys jms. pelaa usein isompia rooleja kuin leffan varsinaiset meriitit, koko gaala ei kannata ottaa liian vakavasti ja tuomaristo muutenkin toisinaan yrittää liian kovaa todistaa olevansa ajan tasalla (*köh*Crash*köh*), mutta ei sinne parhaan leffan ehdokkaaksi silti ihan mitä vain leffoja nimetä. Mikseivät esim. saman ohjaajan Creed tai Wonder Woman saaneet parhaan leffan ehdokkuuksia, vaikka pääosissa mustaihoinen ja nainen?

Ja kyllä leffan huomioinen on hieno juttu. Ei pelkästään sosiaalisten elementtien takia vaan myös siksi, että se on mahdollisesti yksi tekijä lisää, joka vähentää Oscareitten snobia asennetta genre - leffoja kohtaan. Ei tietenkään mitään Fast and Furiousia pidä ehdolle pistää, mutta kun miettii vaikka kuinka moni klassinen kauhu- ja scifileffa aikanaan jäivät olemattomille huomioille.


Turhaan sorrut halpaan Ad Hominemiin muuten ihan hyvän kirjoituksesi kanssa. Eikä tietenkään elokuvien politisointi ole mikään uusi juttu, monikin poliittinen elokuva on varsin hyvä. Sanoinkin "tarpeeton politisointi", eli ns. identiteettipolitiikka sekä toiseuden sokea ihannointi ja tähän liittyvä uhriutuminen ja hyvesignalointi. Samaan ilmiöön törmättiin viime vuonna mm. Battlefield vitosen ympärillä velloneessa kohussa. Samoin kaikkien enemmän tai vähemmän turhien reboottien ja remakejen kanssa missä alkuperäinen casti korvataan esim. naisilla koska epätasa-arvo sitä ja tätä. Ja ei, minulle ei ole mitään naisvetoisia tai tummaihoisten vetäviä elokuvia vastaan mutta mielestäni olisi ollut paljon parempi jos kaikki tämä ylimääräinen korostaminen olisi jollain lailla vältetty ja elokuva olisi katsottu ja koettu sen aivan omilla ansioilla, ilman että tarvii koko ajan olla kuuluttamassa sen "tärkeää" asemaa rodullisen, tai sukupuolisen tasa-arvon yms. teemojen kannalta. Itseäni se ainakin suoraan sanoen vituttaa mutta ihmisten arvot, asenteet ja mielipiteet kun eivät aina mene yksiin, niin et varmasti näe siinä mitään ongelmaa ja se on ihan ok. Ehkä täytyy elokuva kuitenkin vielä uudelleen katsoa kun nyt jo pahin pöly on laskeutunut ja ehkä pystyn koko tuotoksen hieman objektiivisemmin arvioimaan. Tässä vaiheessa arvioini on kuitenkin 2/5.

lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova