Universal Music vahvisti asemaansa Suomen musiikkialan suurimpana - 'musiikkialan murros ohi'
Universal Music vahvisti asemaansa Suomen suurimpana musiikkialan yhtiönä.
Universalilla on lähes 33 prosentin markkinaosuus kokonaismarkkinasta ja 35 prosentin osuudella digitaalisesta markkinasta.
Fyysisten tallenteiden myynti jatkoi laskuaan neljänneksellä ja myös musiikin download, eli lataukset harvenivat 3 prosenttiin kokonaismarkkinan arvosta. Siitä huolimatta äänitemusiikin kokonaiskulutus kasvoi vuonna 2017 ennätykselliset 8 prosenttia. Digitaalisten palveluiden kautta saatava musiikkialan tulo kasvoi yli 20 prosenttia ja suoratoisto muodostaakin jo 80 prosenttia koko suomalaisen äänitealan arvosta. Universal Music ennustaa suoratoiston vauhdittavan musiikin kulutusta kiihtyvällä tahdilla.
Universal Music valitsi musiikkialan suuren murroksen kynnyksellä strategiakseen olla pelkästään musiikkiin keskittyvä digitaalisen ajan hittivetoinen yhtiö, joka panostaa musiikinjulkaisun ohella yleisön kuuntelutottumuksien ymmärrykseen ja analysointiin.
"Digitaalisuuden myötä meillä on mahdollisuus tuntea kuluttajat ja tietää, mitä he haluavat kuunnella – ja sitä tarjoilla perinteistä kuuntelua paljon laajemman käyttäjäkokemuksen kera. Tiedon avulla trendienkin ennustaminen helpottuu. Pystymme ennakoimaan, mikä musiikki on missäkin kohderyhmässä pian in", taustoittaa Universal Musicin toimitusjohtaja Kimmo Valtanen.
Yli miljoona kuluttajaa Suomessa käyttää jo suoratoistopalveluita, kuunnellen päivittäin yli 20 musiikkikappaletta. Vuositasolla Suomessa striimattiinkin viime vuonna 7,5 miljardia kappaletta.
"Musiikkialan murros kesti Suomessa huolestuttavan kauan, mutta nyt voi sanoa, että se on ohi ja ala vuosikymmenen jälkeen normalisoitunut kasvun tielle. Vallankumouksen tekijänä on jälleen kerran nuoriso, joka on ottanut suoratoistopalvelut omakseen. Meillä on kuitenkin paljon kasvupotentiaalia päästäksemme pohjoismaiselle tasolle. Siihen verrattuna Suomessa on asukaslukuun suhteutettuna alle puolet vähemmän musiikinkuuntelustaan maksavia kuluttajia, eli streamingpalveluiden premium-versioiden käyttäjiä".
Universalin tämän vuoden kotimaisia huippumenestyjiä tulevat olemaan ainakin Pyhimys, Nikke Ankara, Mikael Gabriel, Kasmir, Evelina, Gasellit, Adi L Hasla ja Paperi T: "Hiphopista on tullut uusi pop".
Universalilla on lähes 33 prosentin markkinaosuus kokonaismarkkinasta ja 35 prosentin osuudella digitaalisesta markkinasta.
Fyysisten tallenteiden myynti jatkoi laskuaan neljänneksellä ja myös musiikin download, eli lataukset harvenivat 3 prosenttiin kokonaismarkkinan arvosta. Siitä huolimatta äänitemusiikin kokonaiskulutus kasvoi vuonna 2017 ennätykselliset 8 prosenttia. Digitaalisten palveluiden kautta saatava musiikkialan tulo kasvoi yli 20 prosenttia ja suoratoisto muodostaakin jo 80 prosenttia koko suomalaisen äänitealan arvosta. Universal Music ennustaa suoratoiston vauhdittavan musiikin kulutusta kiihtyvällä tahdilla.
Universal Music valitsi musiikkialan suuren murroksen kynnyksellä strategiakseen olla pelkästään musiikkiin keskittyvä digitaalisen ajan hittivetoinen yhtiö, joka panostaa musiikinjulkaisun ohella yleisön kuuntelutottumuksien ymmärrykseen ja analysointiin.
"Digitaalisuuden myötä meillä on mahdollisuus tuntea kuluttajat ja tietää, mitä he haluavat kuunnella – ja sitä tarjoilla perinteistä kuuntelua paljon laajemman käyttäjäkokemuksen kera. Tiedon avulla trendienkin ennustaminen helpottuu. Pystymme ennakoimaan, mikä musiikki on missäkin kohderyhmässä pian in", taustoittaa Universal Musicin toimitusjohtaja Kimmo Valtanen.
Yli miljoona kuluttajaa Suomessa käyttää jo suoratoistopalveluita, kuunnellen päivittäin yli 20 musiikkikappaletta. Vuositasolla Suomessa striimattiinkin viime vuonna 7,5 miljardia kappaletta.
"Musiikkialan murros kesti Suomessa huolestuttavan kauan, mutta nyt voi sanoa, että se on ohi ja ala vuosikymmenen jälkeen normalisoitunut kasvun tielle. Vallankumouksen tekijänä on jälleen kerran nuoriso, joka on ottanut suoratoistopalvelut omakseen. Meillä on kuitenkin paljon kasvupotentiaalia päästäksemme pohjoismaiselle tasolle. Siihen verrattuna Suomessa on asukaslukuun suhteutettuna alle puolet vähemmän musiikinkuuntelustaan maksavia kuluttajia, eli streamingpalveluiden premium-versioiden käyttäjiä".
Universalin tämän vuoden kotimaisia huippumenestyjiä tulevat olemaan ainakin Pyhimys, Nikke Ankara, Mikael Gabriel, Kasmir, Evelina, Gasellit, Adi L Hasla ja Paperi T: "Hiphopista on tullut uusi pop".
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti