Sähkö-Nysse tulee Etelä-Koreasta
Sähköautojen suurin ongelma on lataamisen hitaus ja akkujen vaatima suuri tila, jotta päästään edes kohtuulliseen toimintamatkaan.
Phys.org kertoilee, että Etelä-Koreassa on otettu asian suhteen merkittävä edistysaskel, ainakin mitä tulee säännöllistä reittiä ajaviin linja-autoihin. Gumin kaupungissa kulkee nyt säännöllisessä liikenteessä kaksi ns. OLEV-ajoneuvoa (Online Electric Vehicle), jotka lataavat itseään tiessä olevien "latauskaistojen" avulla. Rankasti yksinkertaistettuna kyse on samasta kuin kännyköiden langattomassa latauksessa - etäisyys vain on pidempi (jopa 17 cm linja-auton alustan ja latauskaistan välillä). Latauskaistoja vaaditaan 5-15 % reitin pituudesta, eivätkä ne häiritse muiden ajoneuvojen toimintaa.
Tekniikka on toistaiseksi toiminut siinä määrin hyvin, että OLEV-autoja on tulossa käyttöön lisääkin. Nähtäväksi jää, miten moinen keksintö toimisi jään ja lumen keskellä.
Phys.org kertoilee, että Etelä-Koreassa on otettu asian suhteen merkittävä edistysaskel, ainakin mitä tulee säännöllistä reittiä ajaviin linja-autoihin. Gumin kaupungissa kulkee nyt säännöllisessä liikenteessä kaksi ns. OLEV-ajoneuvoa (Online Electric Vehicle), jotka lataavat itseään tiessä olevien "latauskaistojen" avulla. Rankasti yksinkertaistettuna kyse on samasta kuin kännyköiden langattomassa latauksessa - etäisyys vain on pidempi (jopa 17 cm linja-auton alustan ja latauskaistan välillä). Latauskaistoja vaaditaan 5-15 % reitin pituudesta, eivätkä ne häiritse muiden ajoneuvojen toimintaa.
Tekniikka on toistaiseksi toiminut siinä määrin hyvin, että OLEV-autoja on tulossa käyttöön lisääkin. Nähtäväksi jää, miten moinen keksintö toimisi jään ja lumen keskellä.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti