Tuorein sisältö

EA irtisanoo 1500 työntekijää

10.11.2009 klo 10.10 | Luettu: 8832 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Pelijulkaisija Electronic Arts ilmoitti eilen irtisanovansa kaikkiaan 1500 työntekijäänsä yhtiön kulurakenteen keventämiseksi. Irtisanomisillaan yli 65 miljoonan euron vuotuisia säästöjä havitteleva EA ilmoitti potkuistaan irvokkaasti yhdessä osavuosikatsauksensa kanssa, joka osoitti yhtiön liikevaihdon kasvaneen tilivuoden toisella neljänneksellä 2% edellisvuoden vastaavasta.

EA hakkasi taannoin 200 miljoonaa euroa Playfish-nimisen sosiaalisten verkkojen pelistudion ostoon, joten yhtiö on panostamassa Facebook-pelien suuntaan. Kärsijöinä nyt jaetuissa potkuissa ovat Kotakun kertoman huhun mukaan EA Tiburon, Black Box, Redwood Shores (nyk. Visceral Games) ja Mythic.

V2.fi | Matti Lintula
< Borderlands-kisan vo... StarCraft II:n beta ... >

Keskustelut (12 viestiä)

Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

10.11.2009 klo 10.20

Jaah, EA sitten pisti menemään 'vain' 1/5 työntekijöistään. Voi olla tuoton tekeminen tulevaisuudessa vähän hankalampaa, jos ei ole työvoimaa.
lainaa
janoteus

10.11.2009 klo 11.18

Nykyajan bisnesmaailmassa aika karua settiä. Tätähän se on joka alalla: vaikka tehdään voittoa, niin sitä ei tehdä sijoittajien mielestä tarpeeksi. Ja siitä kärsivät sitten työntekijät. Toivottavasti tämä on vain hetkellinen ratkaisu, koska työvoiman pois potkiminen voittojen tavoittelussa ei pidemmän päälle tosiaankaan ole järkevä ratkaisu (kuten yllemmässäkin kommentissa sanottu).
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

10.11.2009 klo 11.36

Vaikka liikevaihto oli kasvanut, niin tappiot oli silti nousseet. Ikävää tämä tietysti on, mutta samaa se on joka alalla tällä hetkellä.

Täytyy vain toivoa paljon myyntejä akselille DA:O-ME2-BFBC2, jotta Bioware ja DICE jatkais porskuttamista entiseen malliin.
lainaa
Killbourne

Rekisteröitynyt 21.06.2008

10.11.2009 klo 11.42

Ottaen huomioon millanen hassi & ässä -kone EA on niin kaipa siellä jotain laadunvalvontaakin pyritään tällä ikävällä tavalla tekemään. Pitääkin tutkia mitä kaikkia pelejä nuo osastot ovat tehneet...
lainaa
Killbourne

Rekisteröitynyt 21.06.2008

10.11.2009 klo 11.50

Sen enempää tutkimista harrastamatta tai olematta edes varma linkkien paikkaansapitävyydestä. Siinä niille keitä kiinnostaa.
EA Tiburon
en.wikipedia.org/wiki/EA_Tiburon
Black Box
en.wikipedia.org/wiki/EA_Canada
Redwood Shores (?)
en.wikipedia.org/wiki/Visceral_Games
Mythic
en.wikipedia.org/wiki/Mythic_Entertainment

Nyt ohjelmoimaan javaa->
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

10.11.2009 klo 12.04

Visceralin ois varmaan kannattanut jättää se Wii-floppi tekemättä, niin EA-pomot olisivat voineet katsoa studiota vähän suopeammin silmin. Toisaalta itse en usko ollenkaan Dante's Infernon menestykseen (aivan liian outo teema mainstream-pelille), joten voi olla että sieltä suunnalta on vain lisää tappioita tulossa.

Todella harmi Dead Spacen faneille, mutta studio on kyllä käyttänyt voimavaransa aivan vääriin osoitteisiin.
lainaa
iwannaDS2

10.11.2009 klo 12.43

Eikö uutisessa pitäisi olla Visceral Redwood Shoresin tilalla, yks ja sama puljuhan tuo on, nimeään vain vaihtanu. ja onkos tietoa vaikuttaako tämä ny dead space 2 tuloon 2010, jos niin , ni ei perkl..,
lainaa
Mazena

Rekisteröitynyt 29.10.2007

10.11.2009 klo 13.30

Jaa siitä säästää 65 miljoonaa vuodessa? Entä miten paljon suhteessa pelien laatu ja sitä kautta ostajien määrä ja tuotto muuttuvat? Aika näyttää kannattiko, mutta itse hieman epäilen... Toisaalta nyt olisi EAn hyvä aika palkata riveihin jotain uusia nimiä peliteollisuuden puolelta ja tuoda markkinoille muutakin kuin geneeristä ensimmäisen persoonan tuubaa.
lainaa
asdasd

10.11.2009 klo 13.40

EA taitaa olla viimeinen pelijulkaisia, jota kannattaa neuvoa yritysasioissa.
lainaa
D-Top

10.11.2009 klo 13.53

Tämähän on täysin järkeenkäypää. EA on yleensä yhdistetty, mihin... Jatko-osiin. Tällä periaatteella EA voi tehdä pelin ja käyttää samaa moottoria sen 2-4 jatko-osaan = potkia ohjelmoijat pois ja ostaa rahalla kilpailijoita joita sitten lakkauttelee.

My God, they're brilliant at EA.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

10.11.2009 klo 18.02

D-Top kirjoitti:
Tämähän on täysin järkeenkäypää. EA on yleensä yhdistetty, mihin... Jatko-osiin. Tällä periaatteella EA voi tehdä pelin ja käyttää samaa moottoria sen 2-4 jatko-osaan = potkia ohjelmoijat pois ja ostaa rahalla kilpailijoita joita sitten lakkauttelee.

My God, they're brilliant at EA.


Harva pelistudio pitää palkkalistoillaan muutenkaan ns. turhaa työväkeä. Pelit kun syntyvät pääasiassa projektityönä, jonka eri vaiheissa tarvitaan erilaista työporukkaa. Olisi jokseenkin huonoa taloudenpitoa roikottaa esim. suunnitteluvaiheessa kauheasti testaajia palkkalistoilla. Usein kun peliprojekti valmistuu ja peli julkaistaan, tipautetaan studiolta henkilöstöä ulos niin paljon, ettei jäljelle jää kuin pelin ylläpitotiimi.

Tämä ajaa tietysti studiot väkisinkin liukuhihnatyöhön, jossa projekteja lomitetaan siten, että ohjelmoijat voivat esimerkiksi siirtyä suoraan edellisen pelin valmistuttua seuraavan kimppuun. Tämä taas vaatii kiinteää julkaisusopimusta, johon nykytrendin mukaan kuuluu usein studion osake-enemmistön myynti julkaisijalle. Tämän jälkeen julkaisijalla onkin sitten vapaat kädet paitsi käskyttää liukuhihnaa, myös laittaa väkeä pellolle taloustilanteen näin vaatiessa.

Jatko-osadilemma taas johtuu siitä, että uuden peli-idean kehittäminen on aikaa (rahaa) vievää ja samalla riskialtista, sillä usein on vaikea ennalta arvioida sitä, miten yleisö uuden idean ja pelimaailman ottaa vastaan. Näinpä markkinatalouden lakien mukaan toimivien julkaisijoiden on käytännössä pakko kerätä rahaa jatko-osilla pitääkseen sijoittajat tyytyväisinä. Monet flopanneet uudet peli-ideat on myös rahoitettu takuuhiteillä jatko-osilla.
lainaa
Killbourne

Rekisteröitynyt 21.06.2008

12.11.2009 klo 10.09

^^ what he said ^^
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova