Totuus Forza 3:n ruudunpäivitysnopeudesta paljastui
Turn 10 lupasi Xbox 360:lle hartaasti odotetun Forza Motorsport 3:n pyörivän tasaisella 60 kuvan sekuntivauhdilla pelitilanteesta riippumatta. Eurogamer-sivusto esittelee nyt analyysivideon, joka paljastaa karun totuuden. Videolta selviää, ettei ainakaan testin aikana päivitysnopeus tipahda alle 60 kuvan sekuntivauhtiin kuin aivan satunnaisesti.
Forza Motorsport 3 esittelee kilpa-autojen yksityiskohtia 720p-tarkkuudella, mutta Sony-leirin lempilapsi Gran Turismo 5 lupaa pyöriä 60 kuvan sekuntinopeudella jopa 1440*1080 pikselin tarkkuudella, joka vastaa siis lähes Full HD -tarkkuutta. Nähtäväksi jää miten Polyphony Digitalin käy huikean ruudunpäivitysnopeuden metsästyksessä.
Keskustelut (71 viestiä)
06.10.2009 klo 23.04
Rekisteröitynyt 10.04.2007
06.10.2009 klo 23.05
FIGHT!
06.10.2009 klo 23.08
06.10.2009 klo 23.23
06.10.2009 klo 23.38
eikö tuossa nyt ole pieni ristiriita kommenteissa?
06.10.2009 klo 23.42
06.10.2009 klo 23.47
06.10.2009 klo 23.48
06.10.2009 klo 23.51
Rekisteröitynyt 06.08.2007
06.10.2009 klo 23.54
"Eurogamer-sivusto esittelee nyt analyysivideon, joka paljastaa _karun totuuden_. Videolta selviää, ettei ainakaan testin aikana päivitysnopeus tipahda alle 60 kuvan sekuntivauhtiin kuin _aivan satunnaisesti_."
eikö tuossa nyt ole pieni ristiriita kommenteissa?
Mietin ihan samaa :) Pientä "kannustusta" väittelyyn sanoisinko. No, minuun se upposi siinä mielessä että tästä piti kommenttia laittaa. Täytyy ilmeisesti alkaa miettimään tarkemmin täällä(kin) mitä uutisia klikkailee. Olen usein aika huolettomasti näitä täällä klikkaillut, kun kyseessä on kuitenkin aika kiitettävästi peliuutisia eikä pehmopornoa tai muuta roskaa. Mutta täytyykin alkaa miettimään tätä. Ja totta kai kommentit selvästi tai ainoastaan klikkaus- ja kommenttihakuisiin uutisiin (eli niillä ei ole kummoisempaa tai mielenkiintoista informatiivista arvoa) täytyy lopettaa. Kehoitan muitakin tekemään samoin.
Rekisteröitynyt 13.08.2007
07.10.2009 klo 00.08
Rekisteröitynyt 15.09.2008
07.10.2009 klo 00.16
07.10.2009 klo 00.35
Mikä muuten tuossa FPS:ssä on, kun lähes jokaisessa pelissä se pyritään saaamaan juuri tuonne 60:een. Erottaako esim ihmissilmä 50 ja 60 FPS eron?
Täysin arvaamalla olettaisin että sillä on tekemistä televisioiden virkistystaajuuden kanssa.
07.10.2009 klo 01.09
Toimituksessa vissiin tylsää kun lietsotaan konsolisotaa näin illasta.
Mitä konsolisodan lietsomista tämä on? Totuus ei ikävä kyllä lietso sotia, te tyhmät xbotit osaatte tehdä sen ihan itse ;)
07.10.2009 klo 01.11
Paskanko väliä ku 25-30 riittää loistavasti.
Jaa nytkö se sitten riittääkin? Ei riittänyt silloin kun uutisoitiin että Forza3 pyörii tuolla 60:lla, onpa kumma homma ;)
07.10.2009 klo 01.15
Mikä muuten tuossa FPS:ssä on, kun lähes jokaisessa pelissä se pyritään saaamaan juuri tuonne 60:een. Erottaako esim ihmissilmä 50 ja 60 FPS eron?
Peleissä fps ei ole koskaan tasainen. PC:lläkin monissa peleissä yläkulmassa näkyvä fps-lukema on vain keskiarvo ja oikea fps-lukema pomppii kokoajan alas ja ylös. Keskiarvo pitää yleinsä nostaa vähintään sinne 60:neen, ettei lagia huomaisi. Elokuvissa puolestaan fps on kokoajan täysin tasainen, niin silloin se 25 riittää ihan hyvin.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
07.10.2009 klo 01.19
Paskanko väliä ku 25-30 riittää loistavasti.
Ei muuten varmana riitä, ainakaan minulle. Minä erotan selvästi 30 fps ja sitä alhaisemman, ja osa peleistä ovat jo ainoastaan tämän takia suhteellisen kauheaa pelattavaa. Esimerkiksi GTA4 pyöri aivan liian alhaisella ruudunpäivityksellä, että se olisi ollut erityisen miellyttävä pelata.
Kyllä se 50-60fps pitäisi nykyään olla jo standardi, josta ei lipsuta alaspäin. Sulavuus on aika tärkeä osa pelikokemusta, mieluummin vähennetään sitten siitä grafiikkakarkista kuin ruudunpäivitysnopeudesta.
07.10.2009 klo 01.25
Mietin ihan samaa :) Pientä "kannustusta" väittelyyn sanoisinko. No, minuun se upposi siinä mielessä että tästä piti kommenttia laittaa. Täytyy ilmeisesti alkaa miettimään tarkemmin täällä(kin) mitä uutisia klikkailee. Olen usein aika huolettomasti näitä täällä klikkaillut, kun kyseessä on kuitenkin aika kiitettävästi peliuutisia eikä pehmopornoa tai muuta roskaa. Mutta täytyykin alkaa miettimään tätä. Ja totta kai kommentit selvästi tai ainoastaan klikkaus- ja kommenttihakuisiin uutisiin (eli niillä ei ole kummoisempaa tai mielenkiintoista informatiivista arvoa) täytyy lopettaa. Kehoitan muitakin tekemään samoin.
Hyvä idea. Itsellä on google rss readerissa kotaku ja v2.fi vierekkäin. Joten voisi kyllä siirtyä suoraan klikkailemaan niihin kotakun linkkeihin.
Aika rajusti kyllä taso putosi peliplaneetan jälkeen. Onneksi kommenttien taso on aina säilynyt yhtä matalana :D
07.10.2009 klo 01.46
Ihan sama onko se Turismo 1080p kun ne sahalaidat tuhoavat kuitenkin silmät jokaiselta, ja yhtäkkiä Forzan pienempi resoluutio näyttääkin paljon paremmalta.
07.10.2009 klo 01.49
Mikä muuten tuossa FPS:ssä on, kun lähes jokaisessa pelissä se pyritään saaamaan juuri tuonne 60:een. Erottaako esim ihmissilmä 50 ja 60 FPS eron?
Ei ole mitään suoraa maksimi frame määrää, koska silmä ei toimi niin, että se välittäisi yksittäisiä kuvia aivoille tietyllä nopeudella.
Tässä loistava artikkeli aiheesta: http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm
07.10.2009 klo 03.10
07.10.2009 klo 03.49
Ja aivan turha haloo tästäkin. En usko että kovin montaa konsolipeliä löytyy joissa olisi oikesti 100% ajasta se luvattu 60fps. Noin pieniä fps putoamisia ei edes huomaa, ellei peliä ole sitten koodattu päin helvettiä. Korkeintaan aiheuttaa repeämistä kuvassa.
Rekisteröitynyt 02.12.2007
07.10.2009 klo 06.57
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
07.10.2009 klo 08.45
Eurogamerin videon karu totuus on juuri se, että se syö kaikki mahdollisuudet kommenteissa vääntämiseltä. Faktoilla on kauhean ikävä tapa päättää maukkaat spekulaatiotappelut, pahoitteluni tästä.
Rekisteröitynyt 10.08.2007
07.10.2009 klo 09.01
Kun aloitatte kisan, autoa kuvataan ensin läheltä mm. oikean eturenkaan kohdalta. Kamera kulkee lopulta auton perään ja siinä kohtaa kun tuo alkuvideo loppuu, modelli vaihtuu. Tämän huomaa helpoiten sillä demossa ajettavalla Porschella jos kuvakulma on auton takana ja lähellä kisan alkaessa.
Puskurit ja ikkunat hajoavat automerkkien mukaan ja kaikki autot olen saanut kierähtämään katolleen. Ferrarissa pellit vääntyvät ja ikkunat säröilevät, mutta Lancerissa lähtevät irti puskurit ja ikkunat särkyvät kokonaan.
Tällaista analyysiä voisi vetää parin tunnin testailulla demon parissa.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
07.10.2009 klo 09.04
Jännää tärinaa tulee käännöksissä kuviin ja silti ei mittarin viisari värähdä, mutta sitten jossai suoralla muka laskee fps.. Kai se niin vaan sitten menee.. 60fps:ssä ei kyllä pitäisi mitään tärinää kuvassa havaita..
Oiskohan tuo joku tehty efekti. Anyway, tuon renderöinti pitää aina tehdä jokaisessa kohdassa erikseen ja käännöksissä renderaamista on paljon vähemmän, koska niissä näkee yleensä vain pelialueen laidan ja siis mitä pelaaja ei näe ei tarvitse myöskään rendata(culling). Suoralla taas pitää renderöidä paljon enemmän, koska pelaaja näkee paljon pidemmälle jne.
Siitä vielä miun fps-testi 3D niille, jotka haluavat vertailla eri fpssiä vierekkäin. :)
http://cs.joensuu.fi/~ppakar/testers/fpstest3D.zip
(Ja lukekaa se readme, kiitos...)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
07.10.2009 klo 10.38
-Vähän sarkasmia joka menee vinkuen ohitse jokaiselta konsoliraivopäältä, check
-Hiiren rullan alasvierittämisen väliin jättämiseen kykenemättömät, anti-konsoliraivopää-raivopäät uhkailemassa että lähtevät konsolisotien takia ilmaisesta palvelusta, check
Voi kyllä kyllä, Internet on parasta.
07.10.2009 klo 10.49
Rekisteröitynyt 30.07.2007
07.10.2009 klo 10.50
Toimitukselle peukkua (pyllyyn).
Rekisteröitynyt 13.03.2009
07.10.2009 klo 10.58
-Uutisarvoa (analyysivideo on julkaistu), check
-Vähän sarkasmia joka menee vinkuen ohitse jokaiselta konsoliraivopäältä, check
-Hiiren rullan alasvierittämisen väliin jättämiseen kykenemättömät, anti-konsoliraivopää-raivopäät uhkailemassa että lähtevät konsolisotien takia ilmaisesta palvelusta, check
Voi kyllä kyllä, Internet on parasta.
Sorry kun oon tosikko. :D
07.10.2009 klo 11.09
07.10.2009 klo 11.36
Forza3n demo tuntui kuin ajelisi ponimaailmassa kilpaa mikroautoilla.
GT5 taas on sellasta sahaa, että ei mitään iloa tehä siitä yli 720p pyörivää :D
Mutta molemmilla on jotain yhteistäkin! Autot eivät kä'yttäydy läheskään, kuten oikeat! :)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
07.10.2009 klo 11.47
Ihan tälleen tuli mieleen, että eikös tällasessa julkisessa sivustossa joka on osa koko Suomen mediaa pitäisi kuitenkin hieman miettiä miten asioista uutisoi. Esimerkiksi sarkasmit ja muut voisi ainakin esittää niin että se ei aiheuta naurettavaa ihmisten sekoamista kun eivät (hyvän jutun) päälle ymmärrä. En tiedä sitten onko täällä tarve vain pitää poikien kesken hauskaa kun luetaan kommentteja ja nauretaan niille, ilman että pysytään asialinjalla uutisoinnissa. Hauskaa saa uutisissa pitää mutta kenties ei kuitenkaan kävijän(asiakkaan) kustannuksella.
Sorry kun oon tosikko. :D
Toimittajat saavat itse kommentoida tarkemmin jos tahtovat, mutta kyllä omat fiilikset v2:sta ovat sen suuntaiset, että tätä pyöritetään pääasiassa koska halutaan, ja koska videopelit&viihde ovat intohimomme. Siinä vaiheessa kun jokaista sanankäännettä pitää ruveta miettimään siltä kannalta, että käsittääkö joku nyt ehkä sen väärin, tai meneekö joltain vitsi ohitse, niin siitä on hauskuus aika kaukana.
Jos uutisoisimme vakavista asioista, niin tilanne olisi luonnollisesti täysin toinen. Me kuitenkin uutisoimme videopeleistä ja muusta viihteestä. Jos joku tahtoo otsa rutussa laadittua uutisointia näiden tiimoilta, sitä joutuu valitettavasti etsimään muualta.
Saat anteeksi.
07.10.2009 klo 12.05
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
07.10.2009 klo 12.31
Mikä muuten tuossa FPS:ssä on, kun lähes jokaisessa pelissä se pyritään saaamaan juuri tuonne 60:een. Erottaako esim ihmissilmä 50 ja 60 FPS eron?
60fps on hyvä arvo kun puhutaan "sulavuudesta". Eräänlainen standardi sekin. Tietty vielä sulavampaa olisi vaikka 100fps, mutta taulutelevisioiden kyvyt taitaa tuolla kuudessakympissä tulla jo vastaan. CRT montuilla sitten taas aivan eri asia.
Rekisteröitynyt 13.03.2009
07.10.2009 klo 12.32
Ihan tälleen tuli mieleen, että eikös tällasessa julkisessa sivustossa joka on osa koko Suomen mediaa pitäisi kuitenkin hieman miettiä miten asioista uutisoi. Esimerkiksi sarkasmit ja muut voisi ainakin esittää niin että se ei aiheuta naurettavaa ihmisten sekoamista kun eivät (hyvän jutun) päälle ymmärrä. En tiedä sitten onko täällä tarve vain pitää poikien kesken hauskaa kun luetaan kommentteja ja nauretaan niille, ilman että pysytään asialinjalla uutisoinnissa. Hauskaa saa uutisissa pitää mutta kenties ei kuitenkaan kävijän(asiakkaan) kustannuksella.
Sorry kun oon tosikko. :D
Toimittajat saavat itse kommentoida tarkemmin jos tahtovat, mutta kyllä omat fiilikset v2:sta ovat sen suuntaiset, että tätä pyöritetään pääasiassa koska halutaan, ja koska videopelit&viihde ovat intohimomme. Siinä vaiheessa kun jokaista sanankäännettä pitää ruveta miettimään siltä kannalta, että käsittääkö joku nyt ehkä sen väärin, tai meneekö joltain vitsi ohitse, niin siitä on hauskuus aika kaukana.
Jos uutisoisimme vakavista asioista, niin tilanne olisi luonnollisesti täysin toinen. Me kuitenkin uutisoimme videopeleistä ja muusta viihteestä. Jos joku tahtoo otsa rutussa laadittua uutisointia näiden tiimoilta, sitä joutuu valitettavasti etsimään muualta.
Saat anteeksi.
Noh summasummarum yritän suhtautua uutisointiin täällä tästä lähtien uutisen ytimeen keskittyen. Jätän koukerot omaan arvoonsa. :)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
07.10.2009 klo 12.34
Demon perusteella gameplay pyörii kokoajan siinä 60fps nurkilla eikä minkäänlaisia silmällä huomattavia tiputuksia tapahdu. Jostain kumman syystä replay näyttää vuorostaan pyörivän n. 30fps mutta mitään parannusta grafiikoissa en kuitenkaan replayn ja gameplayn välillä huomaa, mitä voisi odottaa kun ruudunpäivitys puolittuu. AA:ta näyttää gameplayssa olevan ainakin 2x ja automodellit ovat sekä gameplay- että replay-muodoissa vähäpolygonisempia ja varustettu suttuisemmilla tekstuureilla kuin valikoissa tarkasteltavat ja esikatseltavat modellit.
Kun aloitatte kisan, autoa kuvataan ensin läheltä mm. oikean eturenkaan kohdalta. Kamera kulkee lopulta auton perään ja siinä kohtaa kun tuo alkuvideo loppuu, modelli vaihtuu. Tämän huomaa helpoiten sillä demossa ajettavalla Porschella jos kuvakulma on auton takana ja lähellä kisan alkaessa.
Puskurit ja ikkunat hajoavat automerkkien mukaan ja kaikki autot olen saanut kierähtämään katolleen. Ferrarissa pellit vääntyvät ja ikkunat säröilevät, mutta Lancerissa lähtevät irti puskurit ja ikkunat särkyvät kokonaan.
Tällaista analyysiä voisi vetää parin tunnin testailulla demon parissa.
Tottakai. Eri tilanteissa käytetään melkein joka pelissä eri modeleita. Tai samaa modelia, eri tarkkuuksilla, eikä forza ole poikkeus. Ei vaan yksinkertaisesti kykene kokoaika tykittämään autovalikkolaadulla, ei oo jerkkua.
Mun arvaus sille ~30fps replaylle (tuntuu olevan lähemmäs 25 kylläkin) on yksinkertaisesti se että siitä saadaan elokuvamaisempi ja vauhdikkaamman tuntuinen. Kyllä se vähän auttaa suttaamaan rajaa todellisuuden ja animaation välillä.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
07.10.2009 klo 12.36
Joku tietäjä kertokoon oikean vastauksen :)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
07.10.2009 klo 12.40
Itse olen kyllä testaillut isolla CRT näytöllä eroja. Kun koneessa riittää tehot ja vertical tearingia ei ole ja vsync on käytössä, 60fps on mielummin liian vähän. 75Hz/FPS tuntuu olevan hyvä kompromissi kuvanlaadun ja sulavuuden välillä, mutta siitä on vielä matkaa 85:een. Siitä taas 100:n on todella pieni ero. Noin 85fps oli mulle semmonen arvo jossa ihmisen kemia tuli vastaan kognitiivisella tasolla ja ilman analysointia (puhumattakaan placebo -efektistä).
Rekisteröitynyt 10.04.2007
07.10.2009 klo 12.46
Ja pikkusieluiset konsolitrollit: Asialla ei ole tekemistä sen kanssa mille konsolille peli nyt sattuu tulemaan. Tein havainnon ihmisenä joka omaa jopa hieman oikeaa kokemusta asiasta.
07.10.2009 klo 12.56
En tiedä sitten onko täällä tarve vain pitää poikien kesken hauskaa kun luetaan kommentteja ja nauretaan niille, ilman että pysytään asialinjalla uutisoinnissa. Hauskaa saa uutisissa pitää mutta kenties ei kuitenkaan kävijän(asiakkaan) kustannuksella.
Eikös tämä sivusto alunperinkin erotettu Peliplaneetasta jotta täällä voi rauhassa trollata?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
07.10.2009 klo 13.05
videosta muuten välittyi kuva siitä ettei ajomallinnus ole ihan kohdallaa. Ihan kuin autot ei omaa minkäänlaista massaa eikä ne ole renkailla asfaltissa kiinni. Ihan kuin autot liitäisi radan päällä.
Ja pikkusieluiset konsolitrollit: Asialla ei ole tekemistä sen kanssa mille konsolille peli nyt sattuu tulemaan. Tein havainnon ihmisenä joka omaa jopa hieman oikeaa kokemusta asiasta.
Demosta jäi sama fiilis. Ne vielä voinee korjata sen kokoversioon, mutta nyt sai ottaa ajoavut pois ja kaasu pohjassa painaa kaikkien ohi. Ei hyvä.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 02.04.2007
07.10.2009 klo 13.41
07.10.2009 klo 14.11
07.10.2009 klo 14.25
Alan käydä vanhaksi.
07.10.2009 klo 14.27
Hitsi. Maailma kaatuu kun parissa alun mutkassa fps mittari näyttääkin framen tai kaksi vähemmän. Eihän tuo haittaa mitään eikä ketään.
Mitä frame tai kaksi? Välillä yli 30:n framen pudotus, aika noloa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
07.10.2009 klo 15.01
Hitsi. Maailma kaatuu kun parissa alun mutkassa fps mittari näyttääkin framen tai kaksi vähemmän. Eihän tuo haittaa mitään eikä ketään.
Mitä frame tai kaksi? Välillä yli 30:n framen pudotus, aika noloa.
Mihinkäs suuntaan sinä mahdoit mittaria lukea? Hetkellisesti sekunnissa esitettyjen kuvien määrä putosi videolla 60:stä noin 55:een. Ei voi oikein puhua 30 framen pudotuksesta.
Rekisteröitynyt 06.08.2007
07.10.2009 klo 15.23
Hyvä idea. Itsellä on google rss readerissa kotaku ja v2.fi vierekkäin. Joten voisi kyllä siirtyä suoraan klikkailemaan niihin kotakun linkkeihin.
Hieno pari :)
Aika rajusti kyllä taso putosi peliplaneetan jälkeen. Onneksi kommenttien taso on aina säilynyt yhtä matalana :D
Juu, apinoilta apinoille on hyvää bisnestä ;)
Rekisteröitynyt 04.11.2007
07.10.2009 klo 15.28
Ihan tälleen tuli mieleen, että eikös tällasessa julkisessa sivustossa joka on osa koko Suomen mediaa pitäisi kuitenkin hieman miettiä miten asioista uutisoi. Esimerkiksi sarkasmit ja muut voisi ainakin esittää niin että se ei aiheuta naurettavaa ihmisten sekoamista kun eivät (hyvän jutun) päälle ymmärrä. En tiedä sitten onko täällä tarve vain pitää poikien kesken hauskaa kun luetaan kommentteja ja nauretaan niille, ilman että pysytään asialinjalla uutisoinnissa. Hauskaa saa uutisissa pitää mutta kenties ei kuitenkaan kävijän(asiakkaan) kustannuksella.
Sorry kun oon tosikko. :D
Protip: Älä eksy eDomeen.
07.10.2009 klo 15.29
Odotan supersimulaatio GT5:sta, vaikka sen tuleminen kestäis vielä toiset viisi vuotta...
Rekisteröitynyt 13.03.2009
07.10.2009 klo 15.46
Ihan tälleen tuli mieleen, että eikös tällasessa julkisessa sivustossa joka on osa koko Suomen mediaa pitäisi kuitenkin hieman miettiä miten asioista uutisoi. Esimerkiksi sarkasmit ja muut voisi ainakin esittää niin että se ei aiheuta naurettavaa ihmisten sekoamista kun eivät (hyvän jutun) päälle ymmärrä. En tiedä sitten onko täällä tarve vain pitää poikien kesken hauskaa kun luetaan kommentteja ja nauretaan niille, ilman että pysytään asialinjalla uutisoinnissa. Hauskaa saa uutisissa pitää mutta kenties ei kuitenkaan kävijän(asiakkaan) kustannuksella.
Sorry kun oon tosikko. :D
Protip: Älä eksy eDomeen.
07.10.2009 klo 16.18
Rekisteröitynyt 02.12.2007
07.10.2009 klo 16.27
Uutinen oli omassa itsessään pieni piikittely aiempien Forza 3 ja GT 5 -aiheisten uutisten saamille kommenteille, joissa väänettiin kättä jo täysin imaginäärisistä seikoista.
Eurogamerin videon karu totuus on juuri se, että se syö kaikki mahdollisuudet kommenteissa vääntämiseltä. Faktoilla on kauhean ikävä tapa päättää maukkaat spekulaatiotappelut, pahoitteluni tästä.
Oletat siis että kaikki tämän uutisen lukijat ovat lukeneet kommentit noista aiemmista uutisista. Ei tuollaista voi mielestäni olettaa.
Rekisteröitynyt 19.06.2008
07.10.2009 klo 16.59
Paskanko väliä ku 25-30 riittää loistavasti.
Ei muuten varmana riitä, ainakaan minulle. Minä erotan selvästi 30 fps ja sitä alhaisemman, ja osa peleistä ovat jo ainoastaan tämän takia suhteellisen kauheaa pelattavaa. Esimerkiksi GTA4 pyöri aivan liian alhaisella ruudunpäivityksellä, että se olisi ollut erityisen miellyttävä pelata.
Kyllä se 50-60fps pitäisi nykyään olla jo standardi, josta ei lipsuta alaspäin. Sulavuus on aika tärkeä osa pelikokemusta, mieluummin vähennetään sitten siitä grafiikkakarkista kuin ruudunpäivitysnopeudesta.
Täysin samaa mieltä Arcanen kanssa. Kyllä tuo 60 FPS + Vsync pitäis olla standardi jokaisessa konsolipelissä. 30-60 FPS:n välillä on todella huomattava ero. Ja moni 30 FPS pyörivä peli ei edes pyöri 30 FPS kokoajan vaan niissä se FPS putoo jopa sen alle 30:n. Ja GTA IV:n FPS on konsoleilla kokoajan alle 30.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
07.10.2009 klo 17.04
Protip: Älä eksy eDomeen.
Pelaajalehti harrastaa överiksi vedettyjä otsikoita, kun taas eDomessa heitetään usein sarkastisia kommentteja.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
07.10.2009 klo 17.46
Oletat siis että kaikki tämän uutisen lukijat ovat lukeneet kommentit noista aiemmista uutisista. Ei tuollaista voi mielestäni olettaa.
Välillä pitää hemmotella vakilukijoitammekin. :)
Rekisteröitynyt 28.07.2009
07.10.2009 klo 18.01
Eurogamer-sivusto esittelee nyt analyysivideon, joka paljastaa karun totuuden. Videolta selviää, ettei ainakaan testin aikana päivitysnopeus tipahda alle 60 kuvan sekuntivauhtiin kuin aivan satunnaisesti.
Mitä tässä halutaan sanoa? :/
Forza 3:nhan pitää todella nätisti tuon 60 ruutua sekunnissa tahdin hanskassa...
Tyhmää edes rajata ruudunpäivitystä mihinkään tiettyyn vaan antaa pyöriä sen minkä pyörii. Kunhan pyörii yli 40 niin eroa ei huomaa. Nuo lukitut fps:ät ei tee kun yleensä hallaa.
Teoriassa riittää, että pyörii yli 24 ruutua sekunnissa niin et huomaa mitään, etkä välttämättä huomaisi vaikka pyörisi 12 ruutua sekunnissa jos ruudun päivitys pysyy jatkuvasti tasaisena. Ruudunpäivityksen lukitsemiseen on monia hyvä syitä. Sen avulla mm. animaattorit voivat tahdistaa 3d-malintajien työn tulokset liikkumaan ruuturuudulta niin kuin kehitystiimi haluaa sen liikkua. Lukolla pyritään ehkäisemään ruutujenrepeilyä ja muita graafisia ongelmia. Lisäksi hyvin tärkeänä juttuna se antaa kehittäjille vähän varaa ennustaa miten missäkin tilanteessa pelin tulisi toimia ja vapauttaa resursseja muihin kohteisiin. Pelaajan kannalta tärkein juttu on kuitenkin se, että se mitä näet ruudulla on juuri siinä kohtaa myös laitteen sisälläkin eikä hitusen verran jo jossain muualla.
60 fps on varmaan historiallinen jäänne ... Joku tietäjä kertokoon oikean vastauksen :)
Syy 60 ruutuun sekunnissa on aika yksinkertainen. Jenkkilässä NTSC standardin kehittäjät halusivat välttää intermodulaatio-ilmiön lukitsemalla NTSC standardin jenkkilän sähköverkon mukaiseen 60Hz taajuuteen.
Intermodulaatio tarkoittaa kahden eri taajuisen signaalin yhteentörmäystä jossa ne joko kumoavat toisensa tai sitten sekoittuessaan synnyttävät täysin uudenlaisen signaalin jolloin esim. TV:n virtalähde aiheuttaisi vastaanotettuun kuvaan häiriöitä.
Suomessa ja muuallakin Euroopassa sähköverkko on tahdistettu 50hz taajuuteen mistä syystä PAL on loimitettu 50hz taajuuteen.
07.10.2009 klo 18.42
Teoriassa riittää, että pyörii yli 24 ruutua sekunnissa niin et huomaa mitään
Niin siis kunhan se pyörii tuolla nopeedella, liike näyttää sujuvalta ja tasaiselta. Kuitenkin 24 ja 60 fps:n eron voi huomata ja huomaakin, kun niitä vertailee.
07.10.2009 klo 18.46
Tämä on täyttä bullshittia ja ikivanha myytti. Jopa 30 vaihtuvaa kuvaa sekunnissa näkyy silmissä kahtena, jos CRT piirtää kuvan verkkokalvolle 60 kuvaa sekunnissa. Mutta jos CRT:n taajuuden laittaa 30:een, niin vaikka kuvien vaihtuvuustaajuus pysyy samana, niin ei näy enää kahtena. On kylläkin hemmetin rasittava katsoa. Ja LCD-näytöissä erilaiset lainalaisuudet.
07.10.2009 klo 19.54
Ihan sama onko se Turismo 1080p kun ne sahalaidat tuhoavat kuitenkin silmät jokaiselta, ja yhtäkkiä Forzan pienempi resoluutio näyttääkin paljon paremmalta.
Otetaan niistä asioista selvää ennen kuin tullaan levittämään valheita.
GT5 Prologue = 1080p mode (2xAA), 720p mode (4xAA)
Forza 2 = 1280x720 (2xAA)
07.10.2009 klo 20.35
07.10.2009 klo 20.58
Rekisteröitynyt 10.08.2007
07.10.2009 klo 22.07
Ihan sama onko se Turismo 1080p kun ne sahalaidat tuhoavat kuitenkin silmät jokaiselta, ja yhtäkkiä Forzan pienempi resoluutio näyttääkin paljon paremmalta.
Otetaan niistä asioista selvää ennen kuin tullaan levittämään valheita.
GT5 Prologue = 1080p mode (2xAA), 720p mode (4xAA)
Forza 2 = 1280x720 (2xAA)
Samoin.
A. Tässä puhutaan Forza 3:sta, ei Forza 2:sta.
B. Forza 2:n AA on gameplayssa 2x ja valikoissa sekä replayssa 4x. Resoluutio 720p.
C. Forza 3:sta ei ole tietääkseni minkäänlaista mittausta vielä tuon AA:n kantilta tehty, mutta se näyttää olevan demon perusteella 2xAA ingame.
D. Gran Turismo 5 Prologi käyttää valikoissa täyttä Full HD tarkkuutta eli 1920x1080, mutta ilman AA:ta.
E. GT5:stä ei ole vielä mitään muuta julkaistu kuin mainospuheita tuosta tekniikasta.
Pelaappa Prologia ja ota silmä käteen kun päävalikossa(tai garagessa jne) näkyy taustalla auto. Resoluutio on iso, mutta sahalaitoja löytyy eli reunapehmennystä ei ole. Prologi pyörii ingamessa 1280x1080 resoluutiolla(anamorfinen laajakuva, samanlainen kuin esim Halo 3:ssa ja MGS4:ssä), joka "venytetään" 16:9 kuvasuhteeseen ja käytössä on 2xAA. 720p modessa 1280x720 ja 4xAA. GT5:ssä luvataa olevan hieman isompi resoluutio ja siinä kaiketi käytetään anamorfista laajakuvaa ja samoja AA-asetuksia.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
07.10.2009 klo 22.14
08.10.2009 klo 01.05
Prologi pyörii ingamessa 1280x1080 resoluutiolla(anamorfinen laajakuva, samanlainen kuin esim Halo 3:ssa ja MGS4:ssä), joka "venytetään" 16:9 kuvasuhteeseen ja käytössä on 2xAA. 720p modessa 1280x720 ja 4xAA. GT5:ssä luvataa olevan hieman isompi resoluutio ja siinä kaiketi käytetään anamorfista laajakuvaa ja samoja AA-asetuksia.
GT:ssä ingame 1280x720 on 4xAA (720p tilassa), Forzassa 1280x720 2XAA eli ei ole samat AA-asetukset.
Rekisteröitynyt 10.08.2007
08.10.2009 klo 07.12
Prologi pyörii ingamessa 1280x1080 resoluutiolla(anamorfinen laajakuva, samanlainen kuin esim Halo 3:ssa ja MGS4:ssä), joka "venytetään" 16:9 kuvasuhteeseen ja käytössä on 2xAA. 720p modessa 1280x720 ja 4xAA. GT5:ssä luvataa olevan hieman isompi resoluutio ja siinä kaiketi käytetään anamorfista laajakuvaa ja samoja AA-asetuksia.
GT:ssä ingame 1280x720 on 4xAA (720p tilassa), Forzassa 1280x720 2XAA eli ei ole samat AA-asetukset.
Sanon vaan että ostakaa poijat kunnon pc jos noi AA:t ja resoluutiot on niin tärkeitä. Nyt jotain rajaa nyt OIKEESTI. Kuka **ttu välittää millä resoluutiolla ja kuinka moninketainen AA on käytössä ja montako pikseliä näkyy ruudulla. Pahoittelen avautumistani.
Jos minun postaukseeni viittaat niin kyllä minulta ihan kunnon PC:kin löytyy. En todellakaan ole pelkästään konsolipelaaja. Itseasiassa paljon enemmän tulee pelattua PC:llä, konsolilla tällä hetkelle vain Haloja.
08.10.2009 klo 20.57
lottoan että tästä tulee kommentuin uutinen : D
Onneksi olkoon lottovoittaja!
Moderaattori
Rekisteröitynyt 02.04.2007
08.10.2009 klo 22.10
Rekisteröitynyt 28.07.2009
08.10.2009 klo 23.54
Olisi muuten kiva tietää mitä pidätte ehdottomana ala rajana ennen kuin kuva teidän silmienne mukaan "nykii". Itselläni se on jossain 9-11 ruudun kohdalla. Sen alle kuva "nykii" ja on toisin sanottuna pelikelvoton, kaikki sen yli riittää hyvin. Oli käytössä sitten analoginen katodiputki paukku tai jotain hienoa kristalli sössöä... :)
Yhtä yksi selitteistä vastausta kun ei ole sillä vastauksia on yhtä paljon kuin on maailmassa ihmisiä. Onko minun näkemäni vihreä väri sama kuin mitä sinä kutsut vihreäksi? Onko kuvassa esiintyvä liike pehmeää vaiko kovaa? Onko sujuvan ruudun päivityksen alaraja 10, 24, 29,5 60 tai kenties 125 ruutua ahdettuna yhteen sekuntiin? Vaikeita kysymyksiä. Varsinkin kun ottaa huomioon, että maailma ei pyöri ennalta tahdistettujen kuvien varassa eikä ihmisen aivot ja silmät käsittele tavaraa kuin mekaaninen tietokone.
24 ja 60 välistä eroa kun eivät useimmat harjaantumattomat silmä parit erota.
ja Pyyhekumi, älä jauha paskaa. Kaikki tietävät, että DAAMIT:n ajurit huijaavat AA:n kanssa. ;D
Rekisteröitynyt 27.08.2008
09.10.2009 klo 15.26
Kekekeke :D
Rekisteröitynyt 06.01.2008
10.10.2009 klo 03.46
http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=Gra
Kekekeke vaa sullekki. :D
Kirjoita kommentti