Tuorein sisältö

Katso kuinka tekoäly oppii pelaamaan Pitfallia ja esittämään voitontanssin

24.06.2009 klo 08.49 | Luettu: 8997 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Rutgersin yliopistolla tutkitaan oppivaa tekoälyä ja Skynetin esiasteelle on rakennettu harjoittelurata vailla vertaa. Tekoälyn tehtäväksi on laitettu nimittäin selvitä legendaarisen Pitfall -pelin maisemista ehjin nahoin. Tekoälylle annetaan kaksi mahdollisuutta Atari 2600:n Pitfallin ensimmäisen ruudun selvittämiseen. Ensimmäisellä kerralla tekoäly testaa maaston eri ominaisuuksia ja oppii ympäristöstään. Toisella yrittämällä tekoäly soveltaa oppimaansa ja juhlii suoritustaan vieläpä näyttävällä voitontanssilla, kertoo GameSetWatch.


V2.fi | Matti Lintula
< Spider Games kehittä... Ensimmäinen iPhone O... >

Keskustelut (10 viestiä)

Bob

24.06.2009 klo 09.20

Se on Tuomiopäivä tulossa.
lainaa
Nahkis

Rekisteröitynyt 03.04.2009

24.06.2009 klo 09.27

Skynet ei ole enää kaukana. Tänään Pitfall, huomenna koko maailma :|
lainaa
Gorix

24.06.2009 klo 09.40

Ttu kun on älykäs kone. Osaa hypäyttää pikseliukon parin esteen yli.
lainaa
Randomi

24.06.2009 klo 09.45

Petyin, olisin halunnut nähdä kun tuo hyppii krokotiilien päältä ja köydeltä köydelle.
lainaa
SLNS

24.06.2009 klo 10.49

Mikää vojtontanssi ollu vaa jumahtava tekoäly.. Taj sitten just sillä hetkellä se saavutti tiatosuuden tason jo kohta alkaa nukettia satamaan :)
lainaa
vieras

24.06.2009 klo 11.07

koodaisin paremman vaikka silmät ummessa
lainaa
idiootti666

24.06.2009 klo 12.38

vieras kirjoitti:
koodaisin paremman vaikka silmät ummessa



varmasti....... ainoa mitä "koodaat" on manjuicea paperille !! :D
lainaa
Note

Moderaattori

Rekisteröitynyt 18.05.2007

24.06.2009 klo 13.03

Tosta ei kyllä enää paljoa pysty parantamaan
lainaa
Kursori

Rekisteröitynyt 15.04.2009

24.06.2009 klo 14.25

Scary shit guys!
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

24.06.2009 klo 20.02

Osa porukasta ei nyt selvästi ihan ymmärrä oppivan tekoälyn monimutkaisuutta. Tuo ensimmäinen veto on jotenkin hieno kun näkee miten tekoäly kokeilee hahmon liikkeitä ja määrittelee esimerkiksi tuon montun ja sen miten siinä olevilla tikkailla voidaan liikkua.

Tämä ei ole siinä mielessä verrattavissa mihinkään pelien tekoälyihin, että peli-AI:lle on yleensä kerrottu etukäteen pelikentän kartta, siinä olevat objektit ja se, miten näiden kanssa voidaan vuorovaikuttaa.

Toki peleissäkin on välillä hienoja tekoälyjä, jotka mukauttavat toimintansa pelaajan tekemisiin, mutta enpä ole nähnyt pelitekoälyn vielä koskaan keksivän mitään täysin odottamatonta lähestymistapaa sen kohtaamiin ongelmiin.
lainaa

Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova