PS3:n ja Xboxin Ghostbusters grafiikkavertailussa
Ala-arvoisten kommenttien tulvan uhallakin kilautamme käyntiin jälleen uuden erän Xbox 360:n ja PlayStation 3:n välisessä, sinänsä turhassa, grafiikkavertailuissa. Tällä kertaa digitaalista puntintäytettä Xbox-leirille tarjoaa Terminal Realityn tuore Ghostbusters: The Video Game. Pelin pääkehitysalustaksi ilmoitettiin kehittäjän toimesta PlayStation 3, mutta Lens of Truth -sivuston tekemien vertailujen perusteella PS3-versiota voisi pitää lähinnä hutiloituna käännöksenä Xbox 360:n Ghostbustersista.
PS3-version piirtotarkkuus vaikuttaa Xbox 360 -versiota matalammalta, jonka lisäksi pelin tekstuureissa on havaittavissa melkoinen ero eri alustoille tehtyjen versioiden välillä. Lisää vertailukuvia on nähtävissä Lens of Truthin sivuilla. Moni on jo ehtinyt kyseenalaistamaan vertailukuvien aitouden, joten tuloksiin tulee suhtautua terveen kriittisesti.
Tilanne on Terminal Realitylle sinänsä nolo, että yhtiön edustaja kertoi vielä taannoin juuri Xbox 360 -version jarruttavan pelin kehitystyötä. Ja nyt ennen turhanpäiväistä konsolisotimista tahdomme muistuttaa lukijoitamme siitä, ettei grafiikka tee peliä. Useimmat ulkomaiset peliarvostelijat eivät ole kokeneet tarpeelliseksi edes mainita versioiden välisistä graafisista eroista ja syy tähän on luettavissa piakkoin myös V2.fi:ssä julkaistavasta Ghostbusters-arviosta.
PS3-version piirtotarkkuus vaikuttaa Xbox 360 -versiota matalammalta, jonka lisäksi pelin tekstuureissa on havaittavissa melkoinen ero eri alustoille tehtyjen versioiden välillä. Lisää vertailukuvia on nähtävissä Lens of Truthin sivuilla. Moni on jo ehtinyt kyseenalaistamaan vertailukuvien aitouden, joten tuloksiin tulee suhtautua terveen kriittisesti.
Tilanne on Terminal Realitylle sinänsä nolo, että yhtiön edustaja kertoi vielä taannoin juuri Xbox 360 -version jarruttavan pelin kehitystyötä. Ja nyt ennen turhanpäiväistä konsolisotimista tahdomme muistuttaa lukijoitamme siitä, ettei grafiikka tee peliä. Useimmat ulkomaiset peliarvostelijat eivät ole kokeneet tarpeelliseksi edes mainita versioiden välisistä graafisista eroista ja syy tähän on luettavissa piakkoin myös V2.fi:ssä julkaistavasta Ghostbusters-arviosta.
Keskustelut (62 viestiä)
Rekisteröitynyt 10.04.2007
17.06.2009 klo 11.07
/sarcasm
/me on kokenut tämän ennenkin ja etsii jälleen tyynen rauhallisesti suojaa tulevalta hirmumyrskyltä
Toinenkin lähde on muuten varmistanut tuon resoluution.
http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1304369&postcoun
Rekisteröitynyt 10.04.2007
17.06.2009 klo 11.12
17.06.2009 klo 11.13
http://www.youtube.com/watch?v=ZH9jlrQfjCo
Tekijä sama Lens of Truth. Power to the Cell
Rekisteröitynyt 13.08.2007
17.06.2009 klo 11.25
Rekisteröitynyt 27.01.2009
17.06.2009 klo 11.57
Rekisteröitynyt 10.04.2007
17.06.2009 klo 12.07
En ihmettele tätä tulosta. Ehkä seuraavaan Sonyn alustaan ei tungeta kehitystä jarruttavaa, liian eksoottista rautaa. Mutta hienoltahan tuo peli näytti :)
Jos kaikki ottais mallia Naughty Dogista, niin... :)
Rekisteröitynyt 22.06.2008
17.06.2009 klo 12.28
Rekisteröitynyt 03.01.2008
17.06.2009 klo 12.38
Matti Lintula taitaa olla jokin V2:n palkkaama "roskajournalisti", kun näitä "mielenkiintoisia" uutisia tuntuu aina herra Lintulalta putkahtelevan :)
Rekisteröitynyt 21.05.2009
17.06.2009 klo 12.39
17.06.2009 klo 12.42
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
17.06.2009 klo 12.54
Matti Lintula taitaa olla jokin V2:n palkkaama "roskajournalisti", kun näitä "mielenkiintoisia" uutisia tuntuu aina herra Lintulalta putkahtelevan :)
Niinpä taidan :D
17.06.2009 klo 13.08
Olisitte uutisoineet taannoin myös Terminator Salvation pelistä, jossa äksäboksi otti rökäletappion. Mutta ei, tämä uutisointi toimii teillä aina vain toisinpäin!
Head2Head: Terminator Salvation
“Which version of Terminator Salvation will resist Skynet’s onslaught and which version should be Terminated?”
Outcome: The PlayStation 3 wins this Head2Head in a land slide by outperforming the Xbox 360 version in almost every technical aspect. The PlayStation 3 was obviously the primary SKU this time around and it really showed. If Terminator Salvation is a game you want the PlayStation 3 version is the easy pick.
http://www.lensoftruth.com/?p=9557
17.06.2009 klo 13.09
Kummallista. Olin siinä käsityksessä, että ensimmäisiä "uuden sukupolven" multiplattaripelejä vaivanneet graafiset erovaisuudet konsolien välillä olisi jo onnistuttu eliminoimaan nykypeleissä. Vielä niitä näyttää silti putkahtelevan. Vai eikö pelisaitit ja arvostelijat vain enää jaksa tehdä asiasta juttua koska se synnyttää aina hirveän sodan?
Matti Lintula taitaa olla jokin V2:n palkkaama "roskajournalisti", kun näitä "mielenkiintoisia" uutisia tuntuu aina herra Lintulalta putkahtelevan :)
Eihän sun ole pakko täällä käydä tai lukea näitä.
Rekisteröitynyt 17.06.2009
17.06.2009 klo 13.12
17.06.2009 klo 13.14
Hienoa V2.fi! Bravo! Clap!Clap!
Olisitte uutisoineet taannoin myös Terminator Salvation pelistä, jossa äksäboksi otti rökäletappion. Mutta ei, tämä uutisointi toimii teillä aina vain toisinpäin!
Tai tästä -->
Head2Head: Killzone 2 vs Gears of War 2 Engine Comparison
Killzone 2 delivers a visual masterpiece with unparalleled graphics setting the new bar for this generation. Considering that this comparison was based of the Killzone 2 demo the retail version will only guarantee that Killzone 2 reins supreme amongst the industries best. The only question remaining is “Does it look better than Killzone 2??
http://www.lensoftruth.com/?p=4192
Rekisteröitynyt 11.04.2007
17.06.2009 klo 13.20
Rekisteröitynyt 09.06.2008
17.06.2009 klo 13.27
Matti Lintula taitaa olla jokin V2:n palkkaama "roskajournalisti", kun näitä "mielenkiintoisia" uutisia tuntuu aina herra Lintulalta putkahtelevan :)
Niinpä taidan :D
Matti Lintula aka. Zeroic voisikin seuraavaksi uutisoida mm. seuraavasta...
Lens of Truthin (http://www.lensoftruth.com/?p=9557) mukaan seuraavissa peleissä on paremmat pikselit Playstation 3:lla kuin Xbox 360:lla...
Mirror's Edge
Prince of Persia
The Chronicles of Riddick - Assault on Dark Athena
Star Wars - Force Unleashed
Wanted - Weapons of Fate
Terminator Salvation
Bionic Commando
;D
...
Mutta joo, eiköhän kaikki tiedä, että jos nimike kehitetään yksinomaan Playstation 3:n raudalle ja suunnitellaan sen mukaan niin se näyttää paremmalta kuin kilpailevan alustan tuote (esim. Killzone 2). Mutta tämä tietenkin sulkee monialustaisuuden pois.
Sonyhan itse ylimielisesti halusi, että näin on ja siksi etenkin Playstation 3:n julkaisun alkuvaiheissa varmaan jokaiselta vähäänkään tunnetummalta kehittäjältä tuli sitä tilitystä siitä kuinka hankala alusta Playstation 3 on kehittää.
Siihen on tietenkin selityksenä, että laitteistoa ei ollut koskaan kukaan aikaisemmin nähnyt (se eroaa valtavirran teknisista ratkaisuista melkoisesti) eikä sille ei osattu kehittää (ja esim. Cell on yhä vielä niin eksoottinen, että sen osaavien kehittäjien kouluttamista oikeasti tarvitaan).
Cellistä sen verran, että sitä ehkä parhaiten kuvaa sanonta "liian monta kokkia yhtä soppaa keittämässä"... Se on tehokas, mutta sen organisointi on hankalahkoa. Ei mielestäni kuitenkaan ehkä niin hankalaa kuin Neoncatin mielestä, mutta hankalaa kuitenkin.
Jos Playstation 3:lle suunnatun nimikkeen haluat jälkikäteen kääntää jollekkin toiselle alustalle käytännössä koko homma pitää aloittaa alusta koska se mitä on tehty Playstation 3:lle ei toimisi muilla alustoilla niin kuin sen pitäisi (esim. Metal Gear Solid 4, jonka pelimottori pitää kasata uudelleen Metal Gear Solid Risingia varten).
17.06.2009 klo 13.33
Rekisteröitynyt 01.06.2007
17.06.2009 klo 13.37
Anxa, Riddick ei ole todellakaan hienompi plegellä kuin boxilla. Ainakin demon perusteella. Boxi on VGA:lla ja PS3 komponentilla kiinni. Plegellä riddick näytti todella mössöltä, että piti vaihtaa suunnitelma ja ostaa peli boxille.
Rekisteröitynyt 09.06.2008
17.06.2009 klo 13.38
Hei, älkää ottako sitä niin vakavasti. :D
Älä ota sitä vakavasti,
Älä ota sitä vakavasti,
En tahdo neuvoa, mutta kuuntele Teuvoa,
Älä ota sitä vakavasti,
Älä vaivu synkkyyteen,
Illalla taas tavataan, ja lauletaan uudelleen,
Älä ota sitä vakavasti,
Tää on vain elämää
;D
Rekisteröitynyt 09.06.2008
17.06.2009 klo 13.41
Anxa, Riddick ei ole todellakaan hienompi plegellä kuin boxilla. Ainakin demon perusteella. Boxi on VGA:lla ja PS3 komponentilla kiinni. Plegellä riddick näytti todella mössöltä, että piti vaihtaa suunnitelma ja ostaa peli boxille.
En minä oikeasti tiedä kumpi näyttää paremmalta koska en ole ikinä pelannut mitään Riddick-peliä. Ja totta puhuen se on ihan sama. Mutta ainakin Lens of Truth väittää, että Playstation 3:lla on paremman näköinen Riddick pääasiassa koska siinä on vähemmän piirto-ongelmia.
http://www.lensoftruth.com/?p=5748
Edirol:
Jos olet eri mieltä niin sehän osoittaa, että tämäkään Ghostbusters vertailu ei välttämättä ole niin justiinsa.
Edirol Part 2:
PS3 escapes this Head2Head victorious due to the Xbox 360 having more rendering issues and less than stellar lighting. Either way it’s really nice to see that more and more developers are taking the necessary steps needed to make their cross platform titles closer.
Xbox 360 Riddic häviää vertailussa vain yhdellä pisteellä.
17.06.2009 klo 13.45
http://www.gamespot.com/features/6201700/p-3.html
Rekisteröitynyt 09.06.2008
17.06.2009 klo 13.46
Muista en tiedä mutta Star Wars the Fcrce Unleashed ei todellakaan ole hienompi Ps3:lla.
http://www.gamespot.com/features/6201700/p-3.html
Mutta kun Lens of Truth väittää niin sen on pakko olla silloin yhtä totta kuin Ghostbusters vertailukin..
http://www.lensoftruth.com/?p=2870
Edirol:
Lens of Truth:ista...
When it comes down to it this game should be determined by your preference. Do you like performance or quality? If you want performance, the PS3 is the steady winner. If you want quality, the Xbox 360 is the winner. We feel that quality can only go so far. When everything looks good but frames drop drastically, you’ll wish you went with performance. And that’s why we decided to side with the PS3. Slow and steady wins the race.
Eli Xbox 360:n Force Unleashed todella näyttää paremmalta, mutta se tulee rajulla ruudunpäivityksen kustannuksella. PS3 tienasi neljä pistettä ja Xbox 360 kaksi pistettä viidestä loppuarvosanassa.
17.06.2009 klo 14.01
GameTrailers: Ghostbusters 360/PS3 Comparison HD
http://www.gametrailers.com/video/360-ps3-comparison-ghos
Moderaattori
Rekisteröitynyt 13.04.2007
17.06.2009 klo 14.05
Nyyh nyyh itq ;__;
17.06.2009 klo 14.06
17.06.2009 klo 14.14
Vai oliko ihmisillä jotain suuria odotuksia Terminator Salvation -pelistä?
Ei kyllä sen puoleen ole tämän Ghostbustersinkaan suhteen ollut minkäänlaisia odotuksia, ainakaan täällä. Tuskin kovin monella muullakaan peruspelaajalla on ollut lukemani perusteella. Korkeintaan kovimmilla Ghostbusters-faneilla saattanut olla.
17.06.2009 klo 14.17
Mites PC-versio?
Heikoilla hangilla :D
http://www.v2.fi/uutiset/pelit/8395/PCn-Ghostbusters-jai-
Rekisteröitynyt 09.06.2008
17.06.2009 klo 14.17
Mites Windows-versio?
Pieksee kaikki. ::smoke
Rekisteröitynyt 03.01.2008
17.06.2009 klo 14.27
Kummallista. Olin siinä käsityksessä, että ensimmäisiä "uuden sukupolven" multiplattaripelejä vaivanneet... *
Eihän sun ole pakko täällä käydä tai lukea näitä.
Elä elä elä ota niin vakavasti :)
17.06.2009 klo 14.31
Rekisteröitynyt 04.11.2007
17.06.2009 klo 15.00
En kyllä kiistä etteikö tuo voisi olla mahdollista, mutta vähän epäilyttää silti, koska näitä feikkejä on nähty ennenkin. Tuossakin vertailussa taitaa olla PS3:n RGB Range-asetus limited ja XO -versiossa full.
Rekisteröitynyt 09.06.2008
17.06.2009 klo 15.09
En kyllä kiistä etteikö tuo voisi olla mahdollista, mutta vähän epäilyttää silti, koska näitä feikkejä on nähty ennenkin. Tuossakin vertailussa taitaa olla PS3:n RGB Range-asetus limited ja XO -versiossa full.
Jos tuo on käsitelty, niin itsehän arvelisin, että on otettu Windows-painoksesta kuvankappaukset kahdesta vähän eri kohdasta. Laitettu PS3:n päälle sumennosta ja vähän väännelty kirkkaus-asetuksia. Xbox 360:n kuvankaappauksessa on tehty taktinen skaalaus, värikyllästys ja reunanehostus tai terävöinti. ;)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
17.06.2009 klo 15.23
En tiedä selittääkö nyt asiaa yhtään se, että Ghostbustersista ollaan uutisoitu täällä aika tiuhaan tahtiin, tiedä sit onko kiinnostuksen vuoksi vai miksi ja siksi varmaan tämäkin uutinen on täällä julkaistu.
Olet oikeilla jäljillä. Ainakin osasyyt tämän vertailun tapetille nostamiseen löytyvät siitä, että kirjoittaja tykkäsi muksuna Ghostbustersista, Ghostbusters-pelin syntytarina oli monimuotoinen ja siksi paljon täälläkin käsitelty sekä siitä, että peliä pelanneilta kuullut jutut viittaavat kyseessä olevan laatutuotoksen grafiikasta välittämättä.
Eikä tämän vertailun mielenkiintoa vähennä yhtään se seikka, että kehittäjä todellakin ilmoitti PS3:n olevan pääkehitysalustana ja Xboxin jarruttelevan kehitystyötä.
Ja kuten uutiseenkin mielestäni monta kertaa painotin, suhtautukaa näihin vertailutuloksiin varauksella!
17.06.2009 klo 17.07
Rekisteröitynyt 30.07.2007
17.06.2009 klo 17.32
17.06.2009 klo 17.35
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
17.06.2009 klo 17.44
Eikö tästä pelistä pitänyt tulla PS3:lle myös jokin erikoisversio, jossa on mukana Blu-raylla se alkuperäinen Ghostbusters-leffa? Sellainen painos kelpaisi itselleni ainakin.
PS3-versiossa on jotain lisämateriaalia videona mukana, mutta ei alkuperäistä leffaa valitettavasti :(
17.06.2009 klo 17.47
Rekisteröitynyt 11.08.2007
17.06.2009 klo 18.34
17.06.2009 klo 18.42
17.06.2009 klo 18.49
ja muutenkin noissa kuvissa xpoxin peli kuva on ihan liian terävä ja se häiritsee pelaamista ps3ssa asia on hoidettu paremmin reunanpehmennyksellä!!!!!! xbox tehot ei riittänyt siihen!!!
ps. rrod!
17.06.2009 klo 19.05
odottakaas ensi vuoteen sitten kehittäjät ovat oppineet ohjelmoimaan teh celliä! sitten xbox menee konkurssiin!!
ja muutenkin noissa kuvissa xpoxin peli kuva on ihan liian terävä ja se häiritsee pelaamista ps3ssa asia on hoidettu paremmin reunanpehmennyksellä!!!!!! xbox tehot ei riittänyt siihen!!!
ps. rrod!
ÄääÄÄÄÄÄÄÄääääÄÄäÄääÄääÄÄÄÄÄÄÄ
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄäääääÄH!!!!
Rekisteröitynyt 10.04.2007
17.06.2009 klo 19.09
kuka tää lintulauta o kauhee xpot
17.06.2009 klo 19.34
odottakaas ensi vuoteen sitten kehittäjät ovat oppineet ohjelmoimaan teh celliä!
Ne on oppineet jo. Pelaa sinäkin Killzone niin elämäsi paranee tuntuvasti :D
Rekisteröitynyt 13.08.2007
17.06.2009 klo 21.47
Hienoa V2.fi! Bravo! Clap!Clap!
Olisitte uutisoineet taannoin myös Terminator Salvation pelistä, jossa äksäboksi otti rökäletappion. Mutta ei, tämä uutisointi toimii teillä aina vain toisinpäin!
Head2Head: Terminator Salvation
“Which version of Terminator Salvation will resist Skynet’s onslaught and which version should be Terminated?”
Outcome: The PlayStation 3 wins this Head2Head in a land slide by outperforming the Xbox 360 version in almost every technical aspect. The PlayStation 3 was obviously the primary SKU this time around and it really showed. If Terminator Salvation is a game you want the PlayStation 3 version is the easy pick.
http://www.lensoftruth.com/?p=9557
clap clap, vaikka pääni kääntyy sonyn suuntaan mielummin kuin microsoftin niin tähän on pakko sanoa että.. Who gives a fuck about Terminator Salvation?
Rekisteröitynyt 09.06.2008
17.06.2009 klo 22.02
Eikö tästä pelistä pitänyt tulla PS3:lle myös jokin erikoisversio, jossa on mukana Blu-raylla se alkuperäinen Ghostbusters-leffa? Sellainen painos kelpaisi itselleni ainakin.
PS3-versiossa on jotain lisämateriaalia videona mukana, mutta ei alkuperäistä leffaa valitettavasti :(
GBustaaja sotkee nyt Ghostbusters-elokuvien blu-ray juhlajulkaisut ja tämän pelin keskenään. Ne julkaistiin samana päivänä, eli eilen, euroopassa. Ja molemmista on olemassa se Collector's Edition.
Joskus joku puhui noin puolivuotta sitten, että Ghostbusters 2 elokuva ja nyt tämä pelin collector's editionit julkaistaisiin vain ja ainoastaan yhdessä ja samassa paketissa (, tietenkin varmaan kahdella erillisellä levyllä ), mutta itse en ole vielä sellaiseen törmännyt.
Edirol:
Ne jotka miettivät miksi Windows-painos jäi ilman moninpeliä, niin älkää enään vaivautuko. Kuulin irckissä, että kehittäjillä oli jotain ongelmia Games for Windows - Live:n joidenkin teknisten ehtojen kanssa joita Treewave Softwarella ei voitu ylittää ja siitä johtuen se päätettiin sitten tiputtaa pois.
17.06.2009 klo 22.32
18.06.2009 klo 00.18
18.06.2009 klo 08.40
Tuo koko sivuhan on ihan msmainosrahoitteinen. Melko huvittava, että V2 menee uutisoimaan tämän totuutena. Voisin itekkin tehdä samanlaisen ja blurrata hiukan xbox360sen kuvia ja uutisoisitte myös sen suurena totuutena?
No saman suuntaista ovat sanoneet myös Ars Technica ja IGN, en sitten tiedä lasketaanko ne PS-leirissä myös "msmainosrahoitteinen"-ryhmään, mutta mitä nyt olen teidän logiikkaa seurannut, niin vastaus on että kuuluu, koska syyllinen on aina muualla..
Joko se on Evil MS ja rahasalkku tai työkseen pelejä tekevät ammattilaiset ei vaan osaa.
No kaikkihan sen jo tietää että PS3-pelien tekstuurit ovat aika heikko tasoisia(esim. MGS4).
http://image.com.com/gamespot/images/2007/262/926596_2007
18.06.2009 klo 11.00
Tällaisissa vertailuissa olisi järkeä vasta sitten, jos molemmissa laitteissa olisi sama ohjelmointisofta. Sitten nähtäisiin mitä eroa raudassa on.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
18.06.2009 klo 11.38
Tuo koko sivuhan on ihan msmainosrahoitteinen. Melko huvittava, että V2 menee uutisoimaan tämän totuutena. Voisin itekkin tehdä samanlaisen ja blurrata hiukan xbox360sen kuvia ja uutisoisitte myös sen suurena totuutena?
No saman suuntaista ovat sanoneet myös Ars Technica ja IGN, en sitten tiedä lasketaanko ne PS-leirissä myös "msmainosrahoitteinen"-ryhmään, mutta mitä nyt olen teidän logiikkaa seurannut, niin vastaus on että kuuluu, koska syyllinen on aina muualla..
Joko se on Evil MS ja rahasalkku tai työkseen pelejä tekevät ammattilaiset ei vaan osaa.
No kaikkihan sen jo tietää että PS3-pelien tekstuurit ovat aika heikko tasoisia(esim. MGS4).
http://image.com.com/gamespot/images/2007/262/926596_2007
Mie olen muuten kanssa miettinyt että alkaa ps3-faneilta loppua 'luotettavat' lähteet kun kaikki sivustot tuntuvat sotivan heidän 'totuutta' vastaan. No onhan vielä viralliset ja vähemmän viralliset playstation sivut, joissa 'totuus' on oikeanlainen.
visitor:
Ohjelmointisofta ei pahemmin vaikuta lopputulokseen.
AnXa:
Kai vielä seuraat sitä erästä tiettyä threadia eräällä tietyllä sivustolla? :)
Pistin sinne toisen pienen esimerkin siitä miten hankalaa koodin tekeminen on PS3:lle ihan yksinkertaisissakin asioissa, jotta tuosta koodista tulee sellaista että se ottaa huomioon PS3:n raudan erilaisuuden. Kyse oli jopa niin isoista luvuista kuin 60 rivin koodi x86 alustalle PS3:lle kunnolla tehtynä laajeni 1200 aika paljon monimutkaisempaan koodiriviin. Lopputuloshan on toki nopeampi kiitos suuremman laskentayksinköiden määrän, mutta voi ruveta miettimään että onko tuo vaivan arvoista. Vaihtoehtona toki on jättää tekemättä tuo parannus ja käyttää CELL:ä sen tehoja pahemmin hyödyntämättä kunnolla, minkä aika moni kehittäjä on päätynyt tekemään. Varmaan tässäkin on jotain tälläistä taustalla.
Btw, se mahdollinen larrabee + CELL combo seuraavaan pleikkariin kuulostaa aika mielenkiintoiselta, koska tuolloin jopa näytönohjaimelle joutuu tekemään moninkertaisesti suurempia määriä koodia. Siihen vielä parempi ja tietysti vielä enemmän työtä vaativa CELL-ratkaisu niin voi olla ettei tuollainen alusta paljoa houkuttele, vai mitäs mieltä olet? :)
Tosin seuraavan pleikkarin tuleminenkin on hieman vaakalaudalla tällä hetkellä. Tälle väitteelle löytyy pohjaa Sonyn taloudellisesta tilanteesta, joka on hieman heikko tällä hetkellä. Seuraavan kuun puolessa välissä nähdään ensimmäisen kvartaalin tulos ja jos tuo ei ole positiivinen niin vielä heikommalta näyttää. Päinvastainen taas antaisi hieman toivoa jatkosta. Sonyn muutenkin kannattaa nyt panostaa tuotteisiin, jotka tuottavat kuten he tekivät jo E3:ssa psp:n ja psp go!:n kanssa.
Edit:
Se siitä salaliittoteoriasta. Itse kehittäjän kommentit asiasta.
http://www.joystiq.com/2009/06/17/ghostbusters-on-ps3-lag
Rekisteröitynyt 09.06.2008
18.06.2009 klo 11.59
Tällaisissa vertailuissa olisi järkeä vasta sitten, jos molemmissa laitteissa olisi sama ohjelmointisofta. Sitten nähtäisiin mitä eroa raudassa on.
Tämä ei ratkaisisi mitään vaikka ymmärrän kyllä mitä halusit sanoa tuolla. Melkein kaikki pelit koodataan nykyään jollain standardi kielellä. C ja sen perheeseen kuuluvat kielet kuten esim. C++, C#, D, Java ovat sellaisia mitä yleisesti käytetään pelien tekemiseen, mutta myös laite läheisemmät matalan tason kielet kuten Assembly ovat varmasti paljon käytössä.
Kääntäjä ratkaisee aika paljon millaista softaa pukkaa ulos sitten lopputuloksena, mutta uskoisin, että koska kummassakin laitteessa on PowerPC suoritin niissä on käytössä yksi ja sama kääntäjä joka todennäköisesti on IBM:n hakkeroima versio GCC:stä. Lisäksi ohjelmoinnissa käytetyt kirjastot ja rajapinnat näyttelevät suurta roolia siinä millainen lopputuloksesta lopulta tulee. Xbox 360:n alusta käyttää pääasiassa suljettua DirectX-rajapintaa grafiikan piirtämiseen kun taas Playstation 3 käyttää avoimen OpenGL-rajapinnan ES-versiota grafiikan piirtämiseen. Toinen virallinen grafiikka rajapinta olisi libcgm Playstation 3:lla.
Tuosta kahtia jaosta tulevat suurimmat erot grafiikoiden välille jos ne toteutettaisiin täsmälleen samalla koodilla. OpenGL on kehittyneempi API ja minun mielestäni parempi kuin DirectX sillä onhan OpenGL käytössä maailmanlaajuisesti kaikissa tieteellissä tutkimustöissä, suunnittelu ja 3D mallinnus ohjelmistoissa (CAD), tietokoneilla tehdyt animaatio elokuvat ovat OpenGL:llä toteutettuja hyvin usein (esim. Pixarin leffat, Final Fantasy, Final Fantasy: Advent Children) on vanhempi ja vakaampi API ja sitä käyttivät kaikki pelitkin ennen kuin Microsoft teki sen käytöstä Windowsissa vittumaista hankaloittamalla tarkoituksella sen koodaamista ja käyttämistä jota kehittäjät siirtyisivät DirectX:n pariin jonka Microsoft on kehittänyt ja jonka se itse omistaa. Vista oli vieläpä tämän kehityksen huipentuma jossa kaikki OpenGL-ohjelmistot ajetaan DirectX:n päällä tulkattuna kun koko käyttöjärjestelmässä ei edes ole natiivia OpenGL-tukea.
Tosin ES on mielestäni tollainen mopoversio OpenGL:n kokonaisuudesta jossaa on kaikki perus jutut tiivistetty siistiksi pieneksi setiksi toimintoja joita voidaan käyttää esim. kännyköissä ja muissa hyvin pienissä koneissa.
18.06.2009 klo 12.02
No kaikkihan sen jo tietää että PS3-pelien tekstuurit ovat aika heikko tasoisia(esim. MGS4).
Yeah right!
Killzone 2:
http://i40.tinypic.com/2mwwdfs.jpg
Uncharted:
http://img176.imageshack.us/img176/3243/dscf7944fy5.jpg
Rekisteröitynyt 09.06.2008
18.06.2009 klo 13.39
AnXa:
Kai vielä seuraat sitä erästä tiettyä threadia eräällä tietyllä sivustolla? :)
Pistin sinne toisen pienen esimerkin siitä miten hankalaa koodin tekeminen on PS3:lle ihan yksinkertaisiss...
En seuraa koska se kyseinen sivusto on teknisesti peräreijästä, ulkoasupäivittämättä, ja sen käyttäjät ovat useimmiten turhan rasavillejä.
Edirol:
Sinne linkittämäsi sivu:
http://www.ddj.com/hpc-high-performance-computing/1978016
...heittää tällä hetkellä: "500 The server encountered an unexpected condition which prevented it from fulfilling the request. - Please try back later..."
Kokeilen Googlen Cachea jos vaikka auttaisi...
Edirol Part 2:
... jotain osia sain ongittua ja ihan mielenkiintoinen artikkeli ja tyyppi ainakin vaikuttaa ihan pätevältä, mutta haluaisin sorsat nähtäväksi ennen kuin annan lopullisen lausuntoni sen kuvailemasta systeemistä.
Edirol Part 3:
In this article, we present strategies we've used to make a Breadth-First Search on graphs as fast as possible on the Cell, reaching a performance that's 22 times higher than Intel's Woodcrest, comparable to a 256-processor BlueGene/L supercomputer—and all this with just with a single Cell processor!
LOL!
Edirol Part 4:
But the most radical peculiarity for programmers is that SPEs have no cache memory. Rather, they have a 256-KB-scratchpad memory called "local store" (LS). This makes SPEs small and efficient because caches cost silicon area and electrical power. Still, it complicates things for programmers. All the variables you declare are allocated in the LS and must fit there. Larger data structures in main memory can be accessed one block at a time; it is your responsibility to load/store blocks from/to main memory via explicit DMA transfers. You have to design your algorithms to operate on a small block of data at a time, fitting in the LS. When they are finished with a block, they commit the results to main memory, and fetch the next block. In a way, this feels like the old DOS days, when everything had to fit in the (in)famous 640 KB. On the other hand, an SPE's local storage (256 KB) is so much larger than most L1 data caches (a Xeon has just 32 KB). This is one of the reasons why a single SPE outperforms the highest-clocked Pentium Xeon core by a factor of three on many benchmarks.
Tämä on se juttu mitä on aina jengille hirveän vaikeaa selittää miksi näin on. Minusta tuo on ihan hyvä juttu, kaikista muista täysin perseestä.
Edirol Part 5:
On a Pentium 4 HT running at 3.4 GHz, this algorithm is able to check 24-million edges per second. On the Cell, at the end of our optimization, we achieved a performance of 538-million edges per second. This is an impressive result, but came at the price of an explosion in code complexity. While the algorithm in Listing One fits in 60 lines of source code, our final algorithm on the Cell measures 1200 lines of code.
Ei ollut sitten mikään ihan pieni nosto suorituskyvyssä.
Cell teki yli 22 kertaa paremman tuloksen Pentium 4 Hyper Threadin suorittimeen nähden. 60 rivin koodista 1200 riviin, no okei paska homma, mutta tulos on kyllä ällistyttävä...
Rekisteröitynyt 10.04.2007
18.06.2009 klo 15.56
AnXa:
Kai vielä seuraat sitä erästä tiettyä threadia eräällä tietyllä sivustolla? :)
Pistin sinne toisen pienen esimerkin siitä miten hankalaa koodin tekeminen on PS3:lle ihan yksinkertaisiss...
En seuraa koska se kyseinen sivusto on teknisesti peräreijästä, ulkoasupäivittämättä, ja sen käyttäjät ovat useimmiten turhan rasavillejä.
Edirol Part 3:
In this article, we present strategies we've used to make a Breadth-First Search on graphs as fast as possible on the Cell, reaching a performance that's 22 times higher than Intel's Woodcrest, comparable to a 256-processor BlueGene/L supercomputer—and all this with just with a single Cell processor!
LOL!
Edirol Part 4:
But the most radical peculiarity for programmers is that SPEs have no cache memory. Rather, they have a 256-KB-scratchpad memory called "local store" (LS). This makes SPEs small and efficient because caches cost silicon area and electrical power. Still, it complicates things for programmers. All the variables you declare are allocated in the LS and must fit there. Larger data structures in main memory can be accessed one block at a time; it is your responsibility to load/store blocks from/to main memory via explicit DMA transfers. You have to design your algorithms to operate on a small block of data at a time, fitting in the LS. When they are finished with a block, they commit the results to main memory, and fetch the next block. In a way, this feels like the old DOS days, when everything had to fit in the (in)famous 640 KB. On the other hand, an SPE's local storage (256 KB) is so much larger than most L1 data caches (a Xeon has just 32 KB). This is one of the reasons why a single SPE outperforms the highest-clocked Pentium Xeon core by a factor of three on many benchmarks.
Tämä on se juttu mitä on aina jengille hirveän vaikeaa selittää miksi näin on. Minusta tuo on ihan hyvä juttu, kaikista muista täysin perseestä.
Kyllä mie ainakin löysin lähdekoodin kumpaankin tuolta.
Eikös BlueGene ole lähinnä loogisiin ongelmiin tehty? Muistaakseni se pelasi Kasparoviakin vastaan shakkia.
Tuo muistihomma on itse asiassa minustakin hieman huono. Mieti jos sinulla on vaikka 1MB möykky, jota tarviset kokonaisuudessaan jossain algoritmissa. Tarvitut jutut joutuu hakemaan tuohon käyttömuistiin ja silti joutuu käyttämään vielä tuota ihan keskusmuistiakin. Tuo hidastaa 'hieman' tuon tiedon käsittelyä.
19.06.2009 klo 22.56
21.06.2009 klo 03.21
Sony osti julkaisun.
Microsoft osti "paremman" grafiikan....
21.06.2009 klo 11.03
21.06.2009 klo 18.45
22.06.2009 klo 16.46
24.06.2009 klo 08.58
p.s. ostakaahan joka jannu molemmat, pleikkari ja boxi hyllyyn niin ei tarvi tuhlata aikaa joutavaan itkemiseen! Rok.
Kirjoita kommentti